Doorvliegen na einde vliegplan, hoe?

scsirob

New member
Stel dat je een vliegplan ingediend hebt vanuit het buitenland naar een Nederlands veld waar je een tussenlanding geplanned hebt om af te wateren :biertje:. Je bent bijna bij dat veld en je blaas geeft aan dat er nog ruimte is. Ook heb je nog brandstof zat om direct naar je eindbestemming te vliegen. Moet je dan je vliegplan sluiten, cancellen of diverten? Doe je dat bij de toren van het veld waar je heen zou gaan, of bij Dutch Mil / Amsterdam?
 
Wat ik zelf zou doen is naar je destination filen en dan de geplande tussenstop als enroute alternate op je ATC flight plan...Dan kan je daar in ieder gevallen landen na dat je ATC geinformeerd hebt.

Als je dan toch door kan vliegen heb je geen gedonder
 
Goed plan. Maar stel dat je fuel eigenlijk niet toelaat om direct te filen. Je hebt vervolgens onverwacht heel veel tailwind en krijgt de eindbestemming daardoor wel in range.

Ik begrijp dat 'onverwacht tailwind' eigenlijk betekent dat je je meteo niet goed bekeken hebt, maar puur hypothetisch wil ik graag weten hoe te handelen mbt vliegplan.

[ ] Cancel
[ ] Close
[ ] Divert
[ ] Anders (verplicht landen??)
 
In de praktijk kun je gewoon een change of flightplan doorgeven. En als dat niet wordt geaccepteerd file je in de lucht een nieuw Flightplan, die direct wordt geopend.
 
Ik ben een aantal keer op een ander vliegveld beland als waar ik in eerste instantie naartoe zou gaan. Ben ook een keer in Belgie geland terwijl ik een vliegplan naar Duitsland had. Elke keer gewoon een arrival message gestuurd met plaats van de landing via homebriefing, verder niks.
 
In de praktijk kun je gewoon een change of flightplan doorgeven. En als dat niet wordt geaccepteerd file je in de lucht een nieuw Flightplan, die direct wordt geopend.

Bovenstaande zou ik ook zeggen.
In principe bij Dutch Mil./Amsterdam over de radio of anders hebben wij ook wel eens AIS via de GSM opgebeld.
Als je al op de torenfrequentie zat kun je het daar ook doen schat ik zo.
 
Als je al op de torenfrequentie zat kun je het daar ook doen schat ik zo.

Tower (althans die van Rotterdam, volgens eigen aangeven tijdens een presentatie op de vliegclub) is niet blij om flightplans te moeten wijzigen. Schijnt een heel gedoe te zijn met het openen van een specifieke applicatie (die ze normaal gesproken niet gebruiken), om dan het plan aan te passen. Nogal omslachtig en kost een hoop tijd. Al die tijd hebben ze minder aandacht voor wat er in het rond vliegt in de CTR.
 
Tower (althans die van Rotterdam, volgens eigen aangeven tijdens een presentatie op de vliegclub) is niet blij om flightplans te moeten wijzigen. Schijnt een heel gedoe te zijn met het openen van een specifieke applicatie (die ze normaal gesproken niet gebruiken), om dan het plan aan te passen. Nogal omslachtig en kost een hoop tijd. Al die tijd hebben ze minder aandacht voor wat er in het rond vliegt in de CTR.

Toch is ATC de dienstverlener, niet de klant. Ze moeten zoiets kunnen faciliteren.
 
Wat Alien dus neertypt. ATC heeft soms wel eens de gedachte dat wij er voor hun zijn, dat doet dus geen eer aan de waarheid.
Hoe dan ook ben ik het met je eens dat het geen hoofdtaak van ATC is om vliegplannen te wijzigen. Je moet het dan ook met enig tact aanpakken en niet bij iedere vlucht bewust change of flightplan aanvragen. Als je verder hoort dat het tyfusdruk is op de torenfrequentie kun je misschien beter Dutch Mil./Amsterdam proberen of AIS bellen.
Maar om het dan weer dood te relativeren: in mijn ervaring was het op Dutch Mil. ook altijd erg druk. :D
 
Het ligt er natuurlijk aan over het moment waar we het over hebben, maar van ons bezoek aan Dutchmill kan ik je vertellen dat die het inderdaad vaak tyfus druk hebben.

Jij hoort maar een deel van de RT, van iedereen die over heel NL heen hangt. Echter DutchMill zit daar in het weekend met 2 man. Die worden op een mooie zaterdag echt knots-knetter-gek van alle GA kisten die zich gezellig aan en afmelden. Die jongens (vooral mannen inderdaad) zitten daar echt met een enorme goede, dienstverlenende attitude. Die gasten hebben het op een gemiddelde (mooie) zaterdag zo druk dat ze eigenlijk geen tijd hebben om naar de WC te gaan.

Wie is er vrijwilliger om 8 uur aan-een-stuk te gaan zitten RT'en en daarbij niets te drinken, omdat je dan naar de WC moet, maar daar heb je geen tijd voor?

Ja, ze zitten er inderdaad voor ons, maar soms is het wel een eye-opener om eens goed na te denken over de situatie waarin zij moeten werken. Hoewel ik het met Thioda (et.al.) eens ben dat ATC er voor ons is en niet andersom, vind ik wel dat het verstandig is om jezelf af te vragen waarom iemand van ATC je vertelt dat hij niet blij is met bepaalde acties van jou.
 
Ik begrijp ook niet zo goed waarom er dan niet 4 mensen zitten, of wellicht zelfs meer. We roepen altijd maar dat de luchtvaart zo veilig mogelijk moet zijn, hoeveel moeite is het dan om het budget iets omhoog te schroeven en de drukke periodes op te vangen met meer mensen? In andere landen kunnen ze het ook (kijk bijvoorbeeld naar Engeland) dus waarom zou dat hier niet kunnen?

Sinds het bezoek aan Dutchmill via Airwork durf ik bijna niet meer op te roepen. Ik doe het dan ook alleen als het nodig is (clearance) of op door-de-weekse dagen. Maar dat is natuurlijk geen juiste instelling.

De laatste keer dat ik een vliegplanwijziging via Dutchmill doorgegeven heb duurde het zeker 15 minuten voordat ik een bevestiging kreeg dat het gelukt was.
 
bovenstaande allemaal wel een keer meegemaakt. heb nooit een probleem gehad met atc of fis. ook uitwijken naar andere velden dan in je vliegplan aangeven is nooit een probleem. de wind een keer meer tegen hebben is overigend echt niet altijd een slechte meteo voorbereiding. vooral in bergachtig gebied kan de actuele situatie erg afwijken van de voorspelling.

als je nuttig, vlot en efficient je rt doet lijkt mij dat ook geen probleem voor dm. ik roep ze mooit op voor korte vfr vlichten binnen nl, alleen voor speciale dingen.
 
Bijna omgekeerde wereld dit.

Je gebruikt ATC waar je ze voor nodig hebt. Of dat nou een crossing of een QNH is. Tuurlijk ga je er geen gewoonte van maken om hele vliegplannen door te seinen, maar als dat nodig is dan is daar ATC voor. Common Sense.
 
Ik heb een keer aan Langen Info gevraagd of ze mijn vluchtplan konden wijzigen, toen zeiden ze ook dat t niet nodig was. Gewoon na de landing je plan sluiten met nieuwe plaats van bestemming. Ik heb ze toen met die vraag ook onnodig lang bezig gehouden, ik vraag nu aan ATC dus echt geen vliegplan wijzigingen meer aan.
 
VFR maakt het allemaal niet zo uit. Je moet gewoon zorgen dat je je vliegplan sluit. Als ik op een ongecontroleerd veld aankom zonder voorzieningen om een vliegplan te sluiten dan stuur ik gewoon een arrival message met mijn iPhone. Mocht ik op een ander veld geland zijn dan dat in mijn vliegplan staat dan kan ik dat met zo'n arrival message gewoon opgeven. Ik ga daar Langen of Dutchmil niet mee bezig houden. Ik meld alleen dat ik divert naar een ander veld due to...

Vlieg je IFR dan kan je eigenlijk niet anders dan via ATC aangezien je (meestal in Europa) gecontroleerd rondvliegt. Engeland is wellicht een uitzondering met de de uitgebreide klasse G airspace daar.
 
Als je daardoor meer dan 30 minuten (dacht ik??) langer in de lucht bent dan op je flightplan stond, loop je dan niet het risico dat SAR opgestart wordt? Of kijken ze nog even of ze je Mode-S transponder nog rond zien knorren? Of roepen ze je wellicht op?
 
Als je daardoor meer dan 30 minuten (dacht ik??) langer in de lucht bent dan op je flightplan stond, loop je dan niet het risico dat SAR opgestart wordt? Of kijken ze nog even of ze je Mode-S transponder nog rond zien knorren? Of roepen ze je wellicht op?

zolang je bij een fis / atc bent aangemeld wordt er natuurlijk geen sar opgestart.
 
Sinds het bezoek aan Dutchmill via Airwork durf ik bijna niet meer op te roepen. Ik doe het dan ook alleen als het nodig is (clearance) of op door-de-weekse dagen. Maar dat is natuurlijk geen juiste instelling.

Nou, eigenlijk wel.
DM is een tijdje geleden (twee jaar ofzo) op de club geweest en heeft gevraagd niet meer op te roepen, alleen uit te luisteren met x-ponder aan. Oproepen alleen voor crossing clearance of bij bijzonderheden, maar verder niet. Ook bij het verlaten of binnenkomen van de FIR grens, niet oproepen.

Ik vlieg regelmatig luisterend naar de DM frequentie en de hoeveelheid oproepen voor rondjes om de kerk op een zonnig zaterdag is inderdaad enorm.

Maar dus wel x-ponder aan en goed luisteren naar je call sign, dan weten ze je te vinden als het echt nodig is.
 
Back
Top