DLR

Diana

Active member
[H2]DLR Test Lufthansa Cityline GU - Grunduntersuchung[/H2]

Zorg dat je goed uitgerust bent, en snel bent in je hoofrekenen. Duitse ATPL vragen kunnen lastig zijn, het is vooral het Duits dat het lastig maakt. Engelse ATPL vragen zijn goed te doen, redelijk recht toe recht aan.

Start 0800h, einde ca. 1615h. Vroeg genoeg om de CLH naar AMS te halen. Elk dagdeel 3 tot 4 korte breaks van 10 minuten, tussen de middag 1h pauze.

’s Ochtends 08:00 wordt je in het DLR gebouw verwacht. Eerst krijg je een inleidend gesprek van de Testleiter en rond 08:15 wordt er daadwerkelijk begonnen. Je zit aan een vaste tafel met een monitor, joystick en hoofdtelefoon. Nadeel vond ik dat het scherm vastgezet is. Draaien naar omhoog of beneden zit er niet in en daar ik lang ben moest ik constant met mijn hoofd naar beneden kijken wat over een hele dag gezien erg vermoeiend is!

Onderstaand een indruk van de test zoals die werd gegeven in januari en maart 2008. De test wordt sinds 2008 ook in het Engels aangeboden, deze hoeft niet hetzelfde te zijn als onderstaande tekst.

[H3]1. Würfelkippen - Kubus draaien[/H3]
De eerste test heet würfelklappen. Je moet je een kubus voorstellen met op 1 van de zijden een kruis. Je krijgt een stem te horen die begint met de woorden: ‘ausgangslage’ en daarna een keuze uit oben/unter/hinten/vorne/links/rechts. Als de stem rechts zegt bij 'ausgangslage', dan zit het kruisje dus rechts. Vervolgens wordt er tussen de 8 en 12 keer eerdergenoemde richtingen genoemd en aan het einde mag je via een touchscreen het eindresultaat aanklikken. De eerste zes keer gaat het erg langzaam, maar daarna krijg je onverwacht acceleraties en moet je snel nadenken over de richtingen van de dobbelsteen. De versnellingen worden niet aangekondigd en als je niet oppast mis je daardoor 1 of 2 scores.

Kwestie van visueel voorstellen, hoewel iedereen z’n eigen methode hiervoor zal hebben. Overigens wijst de DLR dame je erop dat je niet mee mag bewegen met bijvoorbeeld je hoofd of je handen, ze controleert daar naar eigen zeggen streng op. En als een Duitse dat zegt...

In totaal duurt het niet meer dan 10 minuten, met 3 of 4 x een versnelling van het commando tempo.

[H3]2. ATPL Duits[/H3]
21 Vragen en je krijgt er 30 minuten voor. Niet de makkelijkste vragen. Er was zelfs een vraag over de (Duitse) werktijdenregeling. Hoewel er geen ellenlange calculaties worden gevraagd zijn ze best moeilijk en moet je zorgen dat je weer op niveau zit met je theorie. Kenmerken van fronten, jetstreams, de bekende qnh sommen. Van alles wel iets en van pittig niveau.

[H3]3. Zahlenrückwarts - Getallen achterstevoren[/H3]
Cijfers worden snel na elkaar gezegd tot de stem plotseling stopt en je de laatstgehoorde cijfers omgekeerd terug moet lezen. Dit kunnen lange rijen van zo’n 20 cijfers zijn, maar ook 8! Vanaf getal 1 moet je je dus concentreren.

Kwestie van oefenen, DLR software komt prima overeen. Het is niet moeilijk alleen weet je niet wat de standaard is die DLR hanteert. Een gemiddelde van 5 is goed te halen. De meeste getallenreeksen duren behoorlijk lang, een gemiddelde van 20 getallen is zeker niet te hoog geschat.

Dan is er 10 minuten pauze. Er is in de hal slechts een waterautomaat. Ik miste vooral de koffie. Zorg dat je wat te eten en te drinken bij je hebt.

[H3]4. Buchstabenmerken - Letters onthouden[/H3]
(edit by Thermal: wij kregen dit onderdeel op 27-05-2011 niet meer) hier is waarschijnlijk VMC (zie hieronder) voor in de paats gekomen
Je krijgt ca. 15 seconden een aantal letters te zien, en daarna steeds groepen van ongeveer 6-10 letters. Vervolgens moet je uit een reeks van 5 tot 7 letters zeggen of uit het voorgaande er letter(s) bijzitten die overeenkomen.

Je klikt op een knop zodra je 1 van de vooraf getoonde letters ziet. Het begint zeer makkelijk met slechts 2 letters en loopt per opdracht op tot ca. 8-10 letters. Dit is geen moeilijke test, je kunt de klinkers van de medeklinkers onderscheiden wat het nog makkelijker maakt. Dat het geen moeilijke test is kan ook betekenen dat DLR de lat voor de test hoog heeft liggen. Korte termijn geheugen wordt getest. Eventueel woorden maken van de letters is een makkelijke manier om ze te onthouden. Voorbeeld: K L N E V O P -> POEN VLK, aan te raden is woorden met 1 lettergreep, makkelijk te onthouden. De andere 3 letters moet je dan gewoon onthouden. Scheelt weer geheugencapaciteit.

[H3]4. VMC Visuelles Gedeachtnis - Symbolen [/H3]
Je krijgt een reeks van 25 symbolen te zien waarvan jij moet aangeven of deze overeenkomt met het symbool wat je 2, 3, 4 of 5 symbolen terug zag.

Je begint met 2 symbolen terug. Dit zie je doordat er aan het begin van de test '2 back ' staat. Nadat er twee symbolen voorbij zijn gekomen zie je onder het symbool twee knoppen JA en NEIN staan. De functie daarvan mag duidelijk zijn.

Na '2 back' krijg je '3 back', '4 back' etc etc

De echte test bestaat uit 1 serie van 2 back, 2 series van 3 back, 2 series van 4 back en 2 series van 5 back.

Dus:
2 back
3 back
3 back
4 back
4 back
5 back
5 back

2 en 3 back is goed te doen. Denk in reeksen van 2 en 3. 4 en 5 back is wat moeilijker. Ik probeerde daar vooral de kleuren te onthouden.

De symbolen verdwijnen na een paar seconden dus wacht niet te lang met je antwoord keuze. Probeer in CBT op level 3 te oefenen. Deze snelheid komt overeen met de snelheid van de echte test. De ehcte test heeft in vergelijking met CBT overigens meer verschillende soorten symbolen waarvan sommige erg op elkaar lijken maar net anders zijn. Pas daar voor op.

[H3]5. Kopfrechnen - Hoofdrekenen[/H3]
Slechts 20 sommen, 10 op het beeldscherm en 10 akoestisch. Niet veel sommen dus, maar daardoor kun je je slechts weinig fouten permitteren. Zeer weinig tijd per som en met een beetje extra stress van het moment kun je onnodige fouten maken of antwoorden missen.

Je begint met visuele sommetjes op je scherm in de trant van 19% van 1400 of 0,8 * 254. Je hebt tussen de 10 en 15 seconden tijd om je antwoord in te vullen al naar gelang de moeilijkheidsgraad. Vervolgens nog 10 sommetjes akoestisch.

Zorg dat je tot 20² en tot 10³ kunt dromen en leer ook alle andere rekenfoefjes voor optellen aftrekken vermenigvukdigen etc. Voor tientallen tot 20 geldt bijv: 14 x 16 = 15²-1.

Getallen onder de 10 tot de macht 4 kunnen is geen overbodige luxe. 4 hoch 4 (akoestisch) betekent 4 tot de macht 4.

[H3]6. Fragebogen psycho - Psychologische vragen[/H3]
210 Persoonlijkheidsvragen in het Duits die je in 30 minuten moet beantwoorden.
Gewoon zorgen dat je niet als helemaal verknipt overkomt en verder simpelweg invullen dus. Veel terugkerende vragen over leiderschap, zorgzaamheid en werkethiek. Je mag een woordenboek gebruiken. Sommige Duitse vragen zijn niet te begrijpen als buitenlander, maar 98% wel. Genoeg tijd.

Een uur pauze. Je kunt naar ‘Der Kantin’ aan de overkant van de straat of naar de Burger King iets verderop. Deze heeft 0,4 liter koffie te koop ;-). Achter het gebouw kan je via een paadje bij de parkeerplaats ook nog bij Lidl komen (tussen de Burger King en DLR gebouw in) . Aan die Lidl zit ook nog een bakker waar je croissants en broodjes e.d. kan kopen.

[H3]7. Würfelklappen[/H3]
Na de pauze mag je 20 minuten Würfelklappen. Aanwijzen welke van de vijf dobbelstenen er in het uitgevouwen plaatje past. Je ruimtelijk inzicht wordt ermee getest. Je moet ze niet alleen goed hebben, maar er wordt ook gelet op oplostijd. Zorg dat je rond de 30 seconden per dobbelsteen zit. Aan het einde worden ze lastiger, elimineren brengt dan de goede oplossing.

[H3]8. ATPL Engels [/H3]
Vervolgens 30 minuten ATPL Englisch. Alle onderwerpen kunnen gevraagd worden. 20 of 30 vragen, net als in de Duitse test van een aardig niveau.

- NDB Bearing: 300 NM in 6 minutes. First bearing 240R second 300R. At the second bearing, what is the distance to the beacon?
- Rate 1 turn met 480 kts, what is the chord-distance (r)
- How does ATC ask you to squawk Mode A and Mode Charlie and how do you answer?
- What are the characteristics of a certain jetstream (in Southern Europe)
- Decoding of METAR and TAF (tricky ofcourse)
- PNR Point of No Return (know the 2 main formulas)
- Color of overwing Avgas sticker
- Atj 25 degrees bank, stallspeed increases with how many percent
- On an IFR-airway, what do you report to new ATC-frequency

[H3]9. Dreiecken - Driehoeken[/H3]
Bedoeling is om elke driehoek te vergelijken met de voorgaande. Vantevoren krijg je 15 seconden twee opdrachten te zien. Dit kunnen zijn kleur, aantal punten en richting en dan dus een combinatie van twee.

Deze test verloopt vrijwel precies als de oefensoftware van DLR. De voorbeelden die je krijgt voordat je begint zijn heel duidelijk en met een goede volgorde/structuur om de kenmerken te onthouden, mag dit geen probleem zijn. De sessies lijken vrij lang te duren en het zijn ca. 5 a 6 verschillende opdrachten.
Driehoeken in maximaal vier verschillende kleuren en maximaal 4 punten, let op: nul punten is ook een optie.

[H3]10. Fragebogen Crew Management - Vragenlijst Crew Management[/H3]
96 vragen over hoe jij denkt m.b.t. crew manegement, antwoorden op basis van Eens / niet mee eens / neutraal. Veel vragen over de automatisering in de cockpit. Vind je dat wel okay, land je niet liever handmatig? Maakt automatisering het vliegen veiliger? Wat vind je van een autoland? Hoe ga je om met de cabin crew? In hoeverre mag je de captain tegenspreken? Lastige vragen soms waarvan je gaat twijfelen wat ze nou graag van je willen horen. Tijdsduur is 30 minuten.

10 Minuten pauze.

[H3]11. English[/H3]
Zinsverbanden, synoniemen, werkwoorden (is / has been) en uitdrukkingen. Test wordt niet zwaar meegeteld, want het is trainable volgens DLR.

Niet moeilijk, hoewel sommige synoniemen zo vreemd of onbekend zijn dat je geen idee hebt. Veel Duitsers kijken hier tegen op, voor Nederlanders is ie -dus- heel goed te doen. Ken de regels van if/would, I will/I am going to, years/years’ etc.

[H3]12. Test OWT / Vigilanz - Waakzaamheid (klok kijken)[/H3]
De beruchte klokkentest. Maximaal 2 seconden krijg je 9 klokken te zien met de getallen 1 t/m 8. Van vier moet je het getal hebben wat de wijzer aangeeft. Per som staan deze getallen op een andere plaats, echter wel kloksgewijs en volgorde 1-2-3-4-5-6-7-8. Eén wijzer.

Je krijgt eerst een opdracht te zien, bijvoorbeeld alle witte klokken of alle rechthoekige. Dus geen witte rechthoekige of zwarte ronde zoals je wel met Skytest kunt oefenen. Je krijgt telkens te horen welke cijferstanden je moet onthouden. Bijv: zwart, rond, of rond en wit. Daarna krijg je de 9 klokken te zien voor korte tijd en antwoord je wat de 4 standen waren. De tijd dat je de klokken krijgt te zien wordt met stappen steeds korter en een deel van de cijfers wordt niet getoond naarmate de test vordert. Moeilijk, maar door veel oefenen met de DLR oefenopgaven kom je een heel eind.

Tip: ga zoveel mogelijk bij je beeldscherm vandaan. Geeft een veel beter overzicht en je score wordt aanzienlijk beter.

[H3]13. MIC test[/H3]
Als klap op de vuurpijl de MIC test. Deze multitasking test laat zien of jij een trucje binnen een vastgestelde tijd kunt leren. Er zijn 3 instrumenten: IAS, Altimeter en compass. Je hebt een gashandle (- en +) en een joystick. De test duurt 1 uur, waarvan 40 minuten oefenen en uitleg en 20 minuten eigenlijke test. Het oefenen wordt zeer stapsgewijs opgebouwd en het programma geeft dan aan of je het goed genoeg doet of niet.

Vooraf krijg je een opdracht, bijv: klimmende rechterbocht met 160 kts.
Op de randen van de meters verschijnen stipjes die je moet volgen.
Op je altimeter en compass loopt een stipje kloksgewijs met een bepaalde snelheid.
Op de IAS staat ie stil op 160. Het volgen an sich is niet zo lastig, maar een soort turbulence maakt dat het echt heel moeilijk wordt om een bepaalde ROD of rate of turn aan te houden. Het is te doen als je de instrumentscan goed toe past.
op de achtergrond hoor je getallen. Als je 3 x een oneven achter elkaar hoort druk je op de rode button, 3 x even op de groene button. De getallen gaan niet heel snel maar wel even het koppie er bij houden natuurlijk.
De joystick is een Logitech Extreme met een vaste voet. Let op dat links/rechts achterloopt in vergelijking met de groene stip. De hoogtemeter is andersom. Omhoog/omlaag loopt voor op de beweging van je stick.

Voor deze test wordt vantevoren geen software beschikbaar gesteld door DLR. Er wordt vermeld dat je het thuis ook niet zou kunnen oefenen doordat de joystick bij DLR heel anders zou reageren dan thuis bij jou. In mijn ogen: niet waar.. als je de software hebt (van bijv. skytest of attc/sundp/topilots) is het goed te oefenen.


16:15 is het afgelopen en dan is het duimen voor de uitslag die je per post ontvangt.

[H2]Algemeen[/H2]
- Geen wiskunde (wel hoofdrekenen dus), geen natuurkunde.
- De testen op deze dag schijnen af en toe van samenstelling te wijzigen. Deze testen hoeven niet de testen te zijn die jij krijgt, hoewel het er wel ongeveer zo uit zal zien. 18 juni 2008 waren de testen nog hetzelfde.
- Pal voor de testen beginnen wordt je de mogelijkheid geboden om de testdag niet te doen als je je onzeker of niet goed voelt. Maak hier gebruik van als dat zo is. Er zijn geen consequenties aan verbonden en je krijgt zonder problemen een nieuwe afspraak.
- Tip voor het oefenen van de diverse concentratie- en rekentestjes: in het begin lijkt het wellicht onhaalbaar of zeer lastig. Na verloop van tijd gaan je hersenen zich wennen aan deze testjes en wordt je prestatieniveau langzaamaan steeds hoger. Dus heel veel oefenen en het liefst een maand van te voren al beginnen. Mocht je nog geen afspraak hebben, maar wel gesolliciteerd hebben bij een maatschappij die de DLR-test gebruikt, begin dan met de SkyTest software. 50 euro is absoluut geen weggegooid geld.

[H2]Voorbereiding[/H2]
Ik heb de DLR downloads en Skytest gebruikt om te oefenen.

Je kunt je o.a. voorbereiden bij ATTC (www.attc.de) en S&P Sundptraining. Op de site van DLR zelf kan je handige oefenprogramma's downloaden, die er hetzelfde uitzien als diegene die je ook werkelijk krijgt (maar niveau is niet hetzelfde, werkelijke test is iets moeilijker). De oefenprogramma's zijn pas te downloaden na een uitnodiging van een maatschappij. Tijd tussen uitnodiging en daadwerkelijk test-dag kan zo kort zijn als 1 week, dus oefenen met ander materiaal is geen overbodige luxe.

Alles over de BU, GU, FQ, medical: pilotenboard.de, wel alles in het duits.

[H2]Downloads[/H2]
http://free.pages.at/dlrdownloads/
http://www.hh.dlr.de/coaching/ucatinfo.pdf

[H2]Bijzonderheden[/H2]
De Engelse kennis van de Nederlanders staat bij de meeste Duitsers hoog aangeschreven. Bij mij was het zelfs zo dat bij de Engelse test er een heerschap voor mij vond, dat ik hem wel even wat antwoorden kon geven tijdens de test. Trap er niet in! De DLR geeft je 1 kans om die test te doen, verkloot het niet door zo iets stoms als betrapt worden op fraude.
 
Last edited by a moderator:
Hallo allemaal,

De engelse ATPL vragen zitten niet meer in de test. Verder is de volgorde anders geworden.
1. ATPL Duits
2. Wurfelkippen
3. Dreieck test
10 min pauze
4. Zahlen ruckwarts
5. Kopfrechnen
6. Psychlogische fragen
10 min pauze
7. Buchstaben
8. Wurfelklappen
9. CRM
1 uur middagpauze
10. OWT
11. Englisch
12. MIC
Einde

Dit is de volgorde zoals de test op 23-02-2009 werd aangeboden. De test was om 14:30 afgelopen
 
Even een update aangezien de laatste alweer een tijdje geleden is. Ik ben vorige week vrijdag (27-5-2011) geweest. En dit zijn mijn bevindingen.

Draaien naar omhoog of beneden zit er niet in
Scherm kan tegenwoordig wel omhoog en omlaag gekanteld worden. Maar staat nog steeds vast.

Geen toetsenbord, alles is touchscreen.

De engelse ATPL vragen zitten niet meer in de test. Verder is de volgorde anders geworden.

ATPL was bij ons WEL in het Engels.

Volgorde is ongeveer nog hetzelfde. Geloof dat dit ook wel eens per dag kan verschillen. MIC is iig altijd als laatste.

1. ATPL is dus niet meer in Duits, wij kregen ze in het Engels
2. Wurfelkippen
3. Dreieck test
10 min pauze
4. Zahlen ruckwarts
5. Kopfrechnen
6. Psychlogische fragen (210 vragen in het Duits)
10 min pauze
7. Buchstaben (zat er bij ons niet meer bij, wij kregen VMC visuelles gedeachtnis= reeksen symbolen onthouden, zie uitleg in het grote stuk hierboven wat ik heb toegevoegd )
8. Wurfelklappen
9. CRM
1 uur middagpauze
10. OWT
11. Englisch
12. MIC
Einde

Dag begon idd om 8:00 uur en we waren klaar rond 15:30 uur.

Heb zelf geen Skytest geoefend, alleen maar DLR CBT gedaan. Dus of je die 50 euro extra per sé moet uitgeven weet ik niet. Je kan het dus ook halen zonder.

Wat me nog opviel: Dit bedoel ik niet arrogant maar het relatief lage niveau van sommige andere kandidaten viel me op. Sommige hadden modulaire studies gedaan bij hele obscure kleine schooltjes en dat kon je merken. Moeite met relatief simpele ATPL vragen, geen ervaring met 'oog hand coordinatie tests' gedaan zoals vele goede scholen hier in Nederland al bij de aanname hebben.

Daarnaast viel het me op (zoals al eerder aangeven hier) dat het Engelse niveau van veel Duisters echt laag is. Velen hadden de Engelse ATPL vragen en de Engelse grammatica vragen niet op tijd af.

Hier kan je als Nederlander echt goed scoren t.o.v andere kandidaten.

Denk dus niet dat het alleen maar vol zit met 'potentiele astronauten' (zoals ik eerlijk gezegd dacht). :bwah:

Succes aan allen!
 
Last edited:
Gratuliere Thermal! Is de Duitse gelijkstelling van je schoolpapieren inmiddels rond?

Groet,
PH-FLY
 
Hey Thermal,

Even wat vraagjes:
- Was KRN echt een stuk makkelijker dan de cbt ?
- Hoe ging rms en wat was je gemiddelde voordat je naar Hamburg ging ?
- En had je geen VMC ?

Succes met wachten op de uitslag! :)
 
Gratuliere Thermal! Is de Duitse gelijkstelling van je schoolpapieren inmiddels rond?

Nee!!!! AAAAARGH :stapelge: Ik blijf positief :)

- Was KRN echt een stuk makkelijker dan de cbt ?
Ja de sommen zijn makkelijker (geen van die 8/3 X 3466 sommen enzo) maar ik had meer tijd verwacht bij de wat moeilijkere. Ze zeggen vooraf dat je meer tijd krijgt voor moeilijke sommen. Maar in mijn perceptie was het verschil in tijd tussen een makkelijke som en een wat moeilijkere som echt nihil. Maar is dus mijn persoonlijke perceptie.

- Hoe ging rms en wat was je gemiddelde voordat je naar Hamburg ging ?
RMS ging mwah. Mijn gemiddelde lag op zo'n 6 a 7 getallen voordat ik vertrok. Alles chuncken in rijen van 3 of 4 helpt echt heel goed ook al is het in het begin effe werken. 3 werkte voor mij het fijnst. Een groot verschil met je CBT is dat je in de echte test maar 2 getallen terug mag als je iets verkeerd hebt ingevuld. had ik niet gezien. Hiermee ben ik twee x op mijn bek gegaan. Had ik opeens een serie van 8, zie ik tot mijn grote horror dat ik het 3e en 4e getal omgedraaid heb. Maar ik kon dus niet meer terug en telt die som dus maar voor 2 goede antwoorden. Stom stom stom

- En had je geen VMC ?
Ja hadden we wel, goed dat je het ziet, ik zal het er even bijzetten. Zelfde als CBT alleen krijg je maar 1 x 2 back, daarna gelijk 3 back, 4 back etc. En je hebt meer en andere symbolen dan in de CBT. Is effe wennen.

Succes met wachten op de uitslag!

Die heb ik al binnen :yeehaa::biertje::D
 
Last edited:
Hey Thermal,

Ten eerste dank voro de gedetailleerde uitleg over de DLR.

Een vraag wat betreft het Duits. Hoe hoog is jou standaard en wat wordt er gevraagd tijdens de test?
Kan me voorstellen dat de ATPL vragen lastig zijn in het Duits?!
 
Rein de ATPL vragen zijn in het engels als ik het goed heb en de CBT's kun je vinden als je de instructies op je uitnodiging volgt dus die moet je eerst hebben! :)
 
Oke dank!
Wil namelijk wel beginnen met voorbereiden voor het geval dat.
Heb wat lopen alleen weet niet op welke termijn ik iets moet verwachten van CLH!

Dus voorlopig dan maar de sky test software?!

Ps. Thermal --> in Arnhem kan je goedkoop je medical verlengen
 
ATPL vragen zijn inderdaad in het Engels. Je krijgt nog wel 210 psychologische vragen waar je een half uur over mag doen. Deze zijn wel in het Duits.
 
GU is in aantocht.
Erg benieuwd of er nog meer mensen zijn die in oktober richting Hamburg gaan?!

Zijn er nog leute die recentere informatie hebben over de dagindeling van de
Grunduntersuchung of is deze het meeste up to date?

Dank
 
Joystick voor MIC

Joystick voor MIC

7 Oktober mag ik!

In mei 2011 heb ik de DLR gehaald in Hamburg en omdat ik mijn joystick ga weg doen. * deze heb ik namelijk gebruikt voor het oefenen van de MIC test van de DLR en nu gebruik ik hem niet meer. De joystick is een Logitech Extreme met een vaste voet. Hij wordt ook bij de DLR gebruikt. Hij is in perfecte staat en wordt geleverd in de originele doos. Wilt iemand hem overnemen? 25 euro ex verzendkosten.

Je kunt me een PM sturen.
 
Wat houden die CRM vragen precies in?

Is het nodig daar een CRM cursus voor te doen om die vragen te kunnen beantwoorden?

Zo ja, waar zou ik zo'n cursus vinden?
 
Back
Top