Directeur Exel Aviation Group gearresteerd

B757

New member
Ik las net op de voorpagina van De Telegraaf dat de directeur van de Exel Aviation Group gearresteerd is in verband met het witwassen van geld, afpersing en valsheid in geschrifte.
 
The whole story:

The whole story:

RECHTERHAND DE VLIEGER AANGEHOUDEN
Van onze verslaggevers

AMSTERDAM, vrijdag
Justitie heeft deze week opnieuw een topman van een luchtvaartmaatschappij gearresteerd. Het gaat om Harm P., bestuursvoorzitter van Exel Aviation Group, het snelgroeiende luchtvaartbedrijf van Erik de Vlieger.
De aangehouden P. wordt verdacht van onder meer afpersing en witwaspraktijken. Het onderzoek zou losstaan van de drugsaffaire rond Air Holland, waarbij onlangs eveneens twee topmannen werden gearresteerd. Dit melden goed geïnformeerde bronnen op Schiphol.
Harm P. (33) werd woensdagochtend vroeg in Rotterdam van zijn bed gelicht door de financieel-economische recherche van het parket Amsterdam.
In Almere vond op hetzelfde moment een tweede arrestatie plaats. Daarbij zou het gaan om een relatie van P. Ook werd het hoofdkantoor van luchtvaartbedrijf Exel doorzocht. Exel behoort tot de Imca Groep van zakenman Erik de Vlieger en bestaat inmiddels uit tien luchtvaartmaatschappijen in Europa en het Caribisch gebied.
Het openbaar ministerie (OM) in de hoofdstad bevestigt beide aanhoudingen.
Aanleiding vormt een afpersingszaak, waarbij P. volgens het OM is betrokken. Meerdere personen zouden door hem zijn gechanteerd. Daarnaast wordt hij verdacht van witwaspraktijken en valsheid in geschrifte.
Het luchtvaartbedrijf Exel zelf is geen verdachte, benadrukt justitie, maar zou door P. gebruikt zijn als ’vehikel’ voor de activiteiten waarvan hij nu verdacht wordt.
Volgens officier van justitie Dop Kruimel van het Amsterdamse parket staat de arrestatie van P. geheel los van het vorige week onthulde onderzoek naar de drugsaffaire rond Air Holland. „Er is sprake van een ongelukkige samenloop van onderzoeken”, zegt Kruimel. „Ook wij lazen vorige week pas over de Air Holland-zaak. Daarop hebben we contact gezocht met het Landelijk Parket dat Air Holland onderzoekt, en toen bleek dat er geen overlappingen zijn.”
Het onderzoek naar Air Holland draait om de voormalige top van deze onderneming, die ruim een maand geleden werd gearresteerd op verdenking van het witwassen van 25 miljoen aan drugsgeld via de luchtvaartmaatschappij. Air Holland ging begin dit jaar failliet. Een deel van de boedel werd overgenomen door Exel.
Erik de Vlieger veinsde gisteren in eerste instantie niet van de aanhouding van zijn topman te weten. Vanaf de Londense luchthaven Heathrow verklaarde de Amsterdamse ondernemer dat Harm P. slechts voor verhoor was meegenomen.
Dit wordt door het Amsterdamse parket echter met klem weersproken. De verdenkingen tegen P. zijn zo ernstig dat zijn voorarrest is verlengd en hij in verzekerde bewaring is gesteld.
De Vlieger zei gisteren te vermoeden dat de zaak met het onderzoek tegen Air Holland te maken had, wat juist nadrukkelijk door het OM wordt ontkend. Volgens justitie is Erik de Vlieger wel degelijk geïnformeerd over de aard van de verdenkingen tegen zijn topman.
In een latere reactie gaf De Vlieger toe door justitie op de hoogte te zijn gesteld. De advocaat van Holland Exel heeft er volgens De Vlieger gisteren voor gezorgd dat P. bijstand krijgt van een in strafrecht gespecialiseerde raadsman.
Het gaat om mr. Schneider, die zijn nieuwe cliënt waarschijnlijk vandaag voor het eerst gaat bezoeken. Volgens De Vlieger heeft hij gisteren besloten dat Harm P. met onmiddellijke ingang op non-actief wordt gesteld, in afwachting van het verdere verloop van het onderzoek.
Harm P. werkt sinds 2,5 jaar voor het bedrijf van De Vlieger.

Unquote


Doemt natuurlijk onmiddellijk the volgende vraag op:

Wie nog meer?
 
Geweldig....another one...

binnenkort komt er in NL naast een lijst voor verdachten van terrorisme, ook een lijst voor verdachten van luchtvaart misdaad...ben bang dat wij als personeel daar allemaal op komen....kan ik op een evt volgende sollicitatie eerst bij de politie langs om te vertellen dat ik niks met zulke zaken te doen heb.. :p:
Toch jammer dat de luchtvaart in NL hier nu weer mee te kampen krijgt....en toch vreemd dat overal de naam EAG en AH opduikt...

groeten uit Zurich...:rt:
 
Lekker. Die zal i.i.g. geen praatje gaan houden op het eindejaarsfeest.... :1855:

Gr.
Slim
 
Heb een interview gehoord op Business Nieuws Radio. Ik was niet onder de indruk van zijn verbale vermogen. Kwam niet echt daadkrachtig over. Heb de indruk dat dit het topje van de ijsberg is.

Overigens aardig wat informatie hier .
 
Quote van de link; voor B757

Quote van de link; voor B757

"1. What is your role at SWISS?
I am currently president & CEO of SWISS International Air Lines"
 
Boss du Manche

Heb dat radio bericht niet gehoord, kan ook moeilijk op mijn lokatie, maar heb wel een paar keer zijn website bezocht.
Als zijn schrijfstijl een indikatie is voor zijn verbaal vermogen dan weet ik wel wat je bedoelt.

Overigens interessante link naar Suriname. Zo heb ik zelf een tijdje terug op een Duitse website, airliners.de ? i.v.m.Niederrhein een paar postings gelezen met een link naar geheimzinnige ontmoetingen tussen het Amsterdamse "milieu", de hells angels en Nederlanse investeerders in die luchthaven.

Inderdaad, The Plot Thickens.

Cheers
Art
 
Art,

Bedoel je niet toevallig Willem Endstra?

Er staan een hoop geruchten op het internet als je "Niederrhein" en "Endstra" intikt bij Google.
In den Niederlanden wird gemunkelt, dass der wegen mangelnder Seriosität aus der Investorengruppe gekegelte Unternehmer Endstra über die Immobilienfirma IMCA weiter am Airport Niederrhein beteiligt ist..."
:eek: :confused:
 
Cousin Avi said:
Nog geen reactie van De Vlieger op zijn kinderachtige website! :grijns:

48 minuten voordat jij deze volwassen en wel overwogen reactie plaatste was er op zijn website een reactie van zijn kant.
 
jetjock said:
48 minuten voordat jij deze volwassen en wel overwogen reactie plaatste was er op zijn website een reactie van zijn kant.
Gut wat schattig dat jij het zo dapper voor je baasje op neemt! Misschien had De Vlieger beter zijn CEO moeten controlleren i.p.v. de hele dag te internetten en te posten op dat sneue ´forum´ van hem!

Lemme guess, jij ben t zo iemand die net tig-duizend pleuro´s geinvesteerd heeft in zo´n mooie Embraer ´jetjock´ type rating en je hoopt nu met gespande bilspieren dat de olievlek rond AH/HE zich niet verder uitbreidt.
 
Ben benieuwd hoe men Dutchbird gaat financieren in de toekomst als dit naar boven komt. Mocht HE met de gevolgen worden opgezadeld dan vrees ik dat ze er nog niet klaar mee zijn en dat dit gevolgen kan hebben voor de continuiteit van de onderneming HE, zeker als zij het bedrijf Air Holland hebben gekocht en het blijkt met voortbedachte raden te zijn gebeurd (dus dat zij weten dat AH werd gefinancieerd met drugsmoney om er op dezelfde manier geld mee te verdienen)

Ik hoop niet dat het zo ver komt en dat HE kan bouwen aan een vruchttbare en gezonde toekomst als Chartermaatschappij.
 
Cousin Avi said:
Lemme guess, jij ben t zo iemand die net tig-duizend pleuro´s geinvesteerd heeft in zo´n mooie Embraer ´jetjock´ type rating en je hoopt nu met gespande bilspieren dat de olievlek rond AH/HE zich niet verder uitbreidt.

Oh Joy....! Begint het weer zo'n discussie te worden. Erg jammer....

Gr.
Slim
 
Jack Daniels

Tsja, die naam werd o.a. genoemd en mijn Duits is nog goed genoeg om de verslaggeving in de lokale pers te volgen. Genoeg aanleiding om het onderwerp even te blijven volgen.
(hebt u overigens familie in Lynchburg Tennesssee? kom ik graag eens langs).

Speedair, inderdaad, het is vaak een van de vervelende gevolgen van een slechte pers dat potentiele financiers zich wel twee keer bedenken. Terecht of onterecht, Erik de V. heeft een serieus probleem.

Jetjock and Cousin Avi, Ik heb een half uurtje geleden nog eens naar de site van E.d.V. gekeken en alhoewel zich daar een levendige discussie afspeelt verzuimt Erik krachtig stelling te nemen. Dat lijkt mij ook een gemiste kans, er nu maar van uitgaande dat Erik te goeder trouw is, wat ik zelf op een of andere manier wel denk op het moment.
(misschien toch Bongile nog maar eens bellen)

Het criminele circuit heeft inmiddels een ding vastgesteld, een luchtvaartmaatschappij is het ideale vehicle om allerlei praktijken op een heel plausibele manier te effectueren. Luchtvaart maatschappijen maken verlies, dus kapitaal injecties zijn niet per definitie verdacht, er gaat veel contant geld om, en als vervoerder sta je zelf aan de due dilligence van wat je wel of niet meeneemt. Then they make you an offer which you can not refuse. Ook hier ?
The mind boggles.

Cheers
Art
 
Slim said:
Oh Joy....! Begint het weer zo'n discussie te worden. Erg jammer....

Gr.
Slim
Sorry, ik geef toen beetje flauw van me. Ik vraag me echter nog steeds af wat de prioriteit van De Vlieger is. Een beetje chatten op zijn internetsite of zijn ´imperium´ runnen? Hoe groot is de olievlek in de Nederlandse luchtvaart? :confused:
 
Back
Top