Dilemma: hoe los ik dit op?

dassault

New member
Hallo

Ik zit met een klein dilemma maar weet niet hoe het op te lossen.

Ik ben op zoek naar een andere baan. Nu kwam ik onlangs op een vacature uit maar er 1 van de requirements is dat je incident/ongeval vrij bent.

Nu heb ik een jaar geleden een incident gehad, maar volledig buiten mijn wil. We zijn tijdens landen over een stuk metaal gereden (ws van de sneeuwruimer), met als gevolg 2 klapbanden, vliegtuig onbestuurbaar en van de runway af gegleden.

Meer en meer vacatures (en dan vooral in het ME) eisen dat je incident vrij bent, maw ik ben niet geschikt in hun ogen. Maar vooral de frustratie dat het buiten mijn wil is gebeurd.

Tijdens het solliciteren, zou ik dan dit moeten verzwijgen of open kaart spelen?

Wat zouden juliie doen?
 
Neem het incident report mee en laat daarmee zien dat het niet jouw schuld was. Daarnaast kan je het natuurlijk tijdens een interview in je voordeel draaien dat je dankzij dit incident juist meer ervaring hebt opgedaan...
 
Het lijkt me lastig als het incident er al voor zorgt dat je überhaupt niet wordt uitgenodigd.
Wellicht een idee het bedrijf op te bellen zodra je hebt gesolliciteerd en het telefonisch toe te lichten.

Ik zou het hoe dan ook niet verzwijgen.
 
laten we voorop stellen dat elk incident of accident onbedoeld/ongewild is :biertje:

Wat Zweuvert zegt, speel open kaart als ernaar gevraagd wordt. Je bent beter af eerlijk te zijn en de situatie uit te leggen en hetgeen jij ervan geleerd hebt, dan dat ze het vermoeden hebben dat je iets verzwijgt. In dit laatste geval zullen ze je namelijk niet snel nog eens uitnodigen voor een tweede gesprek.

Een vacature is altijd een omschrijving van de ideale persoon die gezocht wordt. Uiteraard is niemand ideaal en zullen de meeste kandidaten op een of meerdere punten niet aan de omschrijving voldoen. kortom: gewoon solliciteren.
 
Is jouw incident ergens geregistreerd? Bij je maatschappij of bij de RLD bijvoorbeeld(of hoeze deze week heten)

Als het niet te traceren is zou ik fijn mijn mond houden. Ik weet persoonlijk van iemand die in een incident betrokken was, volledig buiten de crews schuld, zelfs complimenten over de handling gekregen, maar deze gast kreeg nergens in het midden- en verre oosten een baan.
 
Als het niet te traceren is zou ik fijn mijn mond houden. Ik weet persoonlijk van iemand die in een incident betrokken was, volledig buiten de crews schuld, zelfs complimenten over de handling gekregen, maar deze gast kreeg nergens in het midden- en verre oosten een baan.

Ik denk dat ik deze persoon ook ken. Werken wij bij hetzelfde bedrijf?
Heeft met zijn handelen zelfs 200 ofzo levens gered, daar is iedereen het over eens maar toch wilde niemand hem aannemen.

Zou je niet wat aan die registratie kunnen doen? Het is natuurlijk bijzonder jammer en onterecht als dit incident je carriere verziekt.
 
Dit is een ontwikkeling die mij ook zeer tegenstaat. Een hokje ja/nee aankruisen zonder de mogelijkheid van uitleg, en je staat al buiten de deur. Het is zooooo makkelijk om bij een incident betrokken te raken, zonder iemands schuld zelfs, en het is belachelijk dat het je je toekomstige) baan zou kunnen kosten.
Je moet het vertellen op een sollicitatie. Zeer zeker als het gerapporteerd is. Doe je dit niet, dan vlieg je er tijdens de training keihard uit. Vertel de harde feiten, er een verhaal bijbreien van wat je er van geleerd heb is niet altijd van toepssing. Zoals het incident van Dassault, wat kun je er van leren? Niet meer landen op een baan die net door een sneeuwschuiver is behandeld? Bij elke start en landing kan er een stuk metaal op de baan liggen met min of meer ernstige gevolgen (zie concorde op CDG). Kun je er iets van leren? Ja, dat er bij elke vlucht iets mis kan gaan, en je klaar moet zijn voor vreemde dingen die niet in de handboeken staan. Verder zul je leren dat het een hoop papierwerk oplevert dat je de rest van je carriere blijft volgen. Maak copien, en bewaar die goed.
 
grappig dat iedereen graag incidenten gerapporteerd wil hebben om van te leren, maar dat je even later te horen krijgt dat je geen baan kan krijgen OMDAT er een incident geweest is... is niet echt inspirerend om incident raport in te dienen...
 
Het is zoals metrodriver het zegt een zeer negatieve ontwikkeling aan het worden. En idd soms kan je enkel met ja of nee antwoorden zonder dat je enige uitleg kan verschaffen. Vink je "ja" aan dan word je applicatie niet eens meer bekeken, vink je "nee" dan ben je aan het liegen met alle gevolgen vandien. Ik ga proberen een kopij van het rapport te bemachtigen, vink "nee" aan op het sollicitatieformulier maar ga op het interview, als dat er ooit komt, dit keurig vertellen. Al heb ik wel de indruk dat deze trend meer opkomt bij de biz operators dan bij de airliners.
 
Is elk incident een incident? Als ik een ASR invul,. was dat dan een incident?

Of moet je een incident meer zien als een gebeuren waar de onderzoeksraad bij betrokken is geweest?

Ik zie dassault z'n verhaal meer als; tech log invullen met technische klacht, asr invullen want landingsbaan verlaten door technische klacht.

Is het het vermelden waard? Vind je dat je goed gehandeld hebt? Zou je dat de volgende keer weer doen? Ja? vink dan geen incident aan, je kunt het er eventueel ooit op een gesprek over hebben. Maar dan noem je het geen incident maar een voorbeeld waar je je geschiktheid als captain mee kan aantonen. 'this and that happened, and I stayed cool'.
 
Nee nee de aviation authorities zijn ter plaatse moeten komen. Ikzelf heb daarna nooit een rapport gekregen of nog iets van hen gehoord.
 
Ik denk dat Larspl een goed punt heeft. Of je ja of nee antwoord hangt af van jouw en hun definitie van een incident.

Had eergisteren een TCAS RA. Is dat een incident? volgens mijn manual wel. Ben ik nu nog incident vrij in ogen van sommige airline selecties?

Heb je ondertussen al besloten hoe je het gaat oplossen? Succes met de sollicitaties en bijbehorend gezeur
 
Ik zou in ieder geval een kopie van het rapport zien te krijgen, en dat bij je sollicitatiegesprek bij je hebben. Als je verwacht niet uitgenodigd te worden na een fout kruisje, dan zou ik eerst wel het goede kruisje zetten.

Bij het gesprek zou ik het als vraag stellen, je weet niet zeker of het als incident bedoeld was (je had hier tenslotte geen schuld), en hun het rapport geven en zich zo een beeld laten vormen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het uit de weg is als je daarna verder komt, en je weet zeker dat ze er zorgvuldig naar gekeken hebben.

Als het rapport niet te krijgen valt, kan je je natuurlijk ook afvragen hoe je werkgever het dan uit gaat vinden dat jij betrokken was.... ;)
 
Ik ben eind 2006 betrokken geweest bij een incident. De AAIB heeft hier destijds een onderzoek naar gedaan en begin 2009 een rapport over dit, en twee gerelateerde incident gepubliceerd.

Dit incident is in de UK gebeurd terwijl ik al m'n ontslag had ingediend bij dat bedrijf en ander werk had geaccepteerd. Aangezien m'n license nooit ingetrokken is geweest heeft dit destijds geen enkel probleem opgeleverd omdat m'n nieuwe werkgever ook een bedrijf gebaseerd in de UK was.

Vorig zomer heb ik besloten richting de zandbak te gaan. Ik heb destijds op m'n aanmeldingsformulier ingevuld dat ik nooit betrokken ben geweest bij een incident. Ik had te horen gekregen van een insider dat je applicatie dan inderdaad automatisch in de prullemand verdwijnt en het dus geen goed idee zou zijn.

Heb uiteindelijk het selectieproces doorlopen en na de tijd open kaart gespeeld. Na eerst m'n werkgever te hebben ingelicht, heb ik de persoon die het AAIB onderzoek destijds deed gebeld, en gevraagd of hij voor mij contact op wou nemen met m'n huidige werkgever om de situatie ook uit te leggen. Hij heeft dit gedaan, en nadat het AAIB raport grondig was doorgespit werd door de regulatory compliance group besloten dat wij destijds als crew al onze SOP's netjes hebben gevolgd en niks hebben gedaan wat negatief kon bijdragen aan de afloop van het hele verhaal. Not our lucky day zeg maar....

Uiteindelijk bleek dat in de brief van de Engelse CAA naar m'n huidige werkgever, die iedereen moet overhandigen, dat ze slechts vermelden of je license ooit suspended/revoked is geweest, of under current investigation etc, niet of ik ooit een incident heb gehad.

Ik ben het er ook roerend mee eens, dat een TCAS/Airprox of engine failure on take off ook een incident is, waar je verder nooit iets van zou horen, dus waarom zou heb bij ons als crew wel een negatief effect gehad moeten hebben als het onze fout niet was? Helaas denken niet alle carriers zo.

Als ik weer voor deze situatie zou staan zou ik precies hetzelfde doen. Ook al komen ze er misschien nooit achter als je niets verteld, ik zou niet met een fijn gevoel in m'n stoel zitten want zoiets blijft je denk ik altijd stiekem achtervolgen en als de waarheid vanaf het begin af aan boven tafel is, hoe lastig dat ook is, heb je er ook geen zorgen meer van.
 
Back
Top