Diesel ?

Phuket Dragon

New member
In dit hoofd onderwerp een draadje over de C172C Turbodiesel.

Is de diesel gebruikt in de aviation ook belast met accijns ? Of betaal je op de luchthaven ook over deze brandstof geen accijns zoals kerosine ?
 
Nja met de dieselprijsen van tegenwoordig... Laat mijn 205je tegenwoordig ook rijden op JET. Gooi m bij de baas altijd ff vol. (valt onder social benefits bij ons)


;)


Groeten!
 
Toch wel afwisselend hoop ik met "gewone diesel"?

Anders hier nog een tip:

Jet-A1 will almost certainly not contain a lubricant so one would need to add a lubricant if one wanted to use it as a Diesel Motor fuel. A Canadian University did some tests with Unaddatized #1 Diesel/Kerosene (Jet-A1) and found that adding 2% biodiesel increased it's lubricity to that of high sulphur #2 Diesel.


tip 2 (meer een waarschuwing...)

Sulphur content also needs to be considered. As Far as I know Jet -A1 can still contain Sulphur so this is something someone who wishes to use it as a diesel fuel would need to consider if they wish to use it in a Modern Diesel with a catalytic Converter as well as the legality angle.

Had ik nog geen last van met mn Landcruiser van 1993...

En om het nog even over de "vliegtuig"-diesel engines te hebben,
die zijn naar mijn weten op JET-A1 aangepast.


grtz, VF
 
Als je een oude diesel motor hebt en je gooit er sla-olie in rijdt ie volgens mij nog... Een kennis van mij heeft een oude bmw en die gooit er lijnzaadolie of olijfolie met nog iets anders aangemengd (?) in en idd ook JET-A1 (ik weet niet of hij er een smeermiddel bij gooit) en soms weer een tankje gewoon bij de pomp etc.

Bij nieuwe diesels schijnt dat allemaal niet te kunnen, vanwege de goevoeligheid van de apparatuur en ingewikkelde elektronica.
 
Als je een oude diesel motor hebt en je gooit er sla-olie in rijdt ie volgens mij nog... Een kennis van mij heeft een oude bmw en die gooit er lijnzaadolie of olijfolie met nog iets anders aangemengd (?) in en idd ook JET-A1 (ik weet niet of hij er een smeermiddel bij gooit) en soms weer een tankje gewoon bij de pomp etc.

Bij nieuwe diesels schijnt dat allemaal niet te kunnen, vanwege de goevoeligheid van de apparatuur en ingewikkelde elektronica.

Je hoeft de olie niet te mengen, gewoon slaolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, etc werkt prima in een diesel. Het gaat vooral om de brandstofpomp die erin zit. In nieuwe diesels kun je het beter niet doen.

Wij zijn bezig om onze (oude) mercedes om te bouwen tot frietvet-auto. We halen oud frietvet op bij restaurants en snackbars, filteren dat (met pompen e.d.), en tanken dat in de auto. Wat extra filters, verwarmingselementjes in de auto en huppa je rijdt op frietvet. Erg milieuvriendelijk, en goedkoop.
 
In dit hoofd onderwerp een draadje over de C172C Turbodiesel.

Is de diesel gebruikt in de aviation ook belast met accijns ? Of betaal je op de luchthaven ook over deze brandstof geen accijns zoals kerosine ?

Nog eventjes terug komen op die accijns. Op een luchthaven moet je over brandstof, AVGAS of JetA1, gewoon altijd accijns betalen volgens de nu geldende regeltjes. Je hebt recht op teruggaaf van accijns over de brandstof, benodigd voor een commerciele vlucht die naar het buitenland gaat. Doe je een vlucht van een Nederlands veld naar een buitenlandse bestemming, maar met als tussenstop een ander veld in Nederland (bijvoorbeeld een Trans-vlucht die van Groningen via Rotterdam naar Lissabon gaat of zoiets) heb je over de brandstof van die eerste leg, ondanks dat het hier een binnenlandse vlucht betreft, toch de accijns terug, omdat de eindbestemming buiten Nederland is. Cittyhopper van Amsterdam naar Maastricht kan het niet terug vorderen. Idioot, maar waar.

Nou neem ik aan dat maatschappijen als KLM niet iedere keer de accijns betalen over iedere liter, om deze vervolgens weer terug te vorderen. Dat zou wel heel veel geld doelloos heen en weer schuiven worden. Maar in de GA is het gewoon balen, heel hard balen. Tot een jaar of 4 geleden had je voor iedere commerciele vlucht accijnsvrijheid, dus lesvluchten, fotovluchten, rondvluchten, ga zo maar door. Dat viel plotseling weg. Het is dus voor vliegscholen aantrekkelijk om met een lesvlucht een buitenlandse bestemming aan te doen, dat scheelt een slok op een borrel. Helaas is dat over het algemeen moeilijk in te passen in het trainingschema :huilt:.
 
Back
Top