indd, alle scholen volgen een bepaalde 'standaard'. Echter heeft de ene school meer uren op dat ene type, en de andere school weer meer uren op dat andere type.
Is het een voordeel om meer uren op een twin te hebben?
Daarnaast heeft de KLS als 'extra' een uitgebreide MCC (in crew functioneren) weliswaar op een ietwat verouderde sim, maar het zijn wel veel uren. Door sommige maatschappijen wordt de verouderde sim weer als nadeel gezien, en hebben NLS-ers weer het voordeel dat zij vaak via CAE op het nieuwste type Boeing of Airbus hebben geoefend in de sim.... Tis maar vanaf welke kant je het bekijkt.....
Tja, en wat betreft maatschappijen alleen mensen uitnodigingen van bepaalde scholen.... dat is indd gegroeid Maar belangrijkste hierbij is dat men wel vaak goede ervaringen heeft gehad om hier piloten vandaan te plukken. Voor nieuwe vliegscholen daardoor erg moeilijk om ertussen te komen......
Kan het zijn dat dat in de komende jaren verandert? Onder druk wordt tenslotte alles vloeibaar.
Maar qua inhoud verschilt het allemaal niet zo erg, er zijn indd wel verschillen die door de ene maatschappij als voordeel worden gezien, en door anderen als nadeel.
Misschien ook wel verschil is het de sociale ontwikkeling tijdens de opleiding. Tijdens de KLS wordt er veel nadruk gelegd op gezelligheid en teamverband. Een 'studentenverenigng' CAVV is een voorbeeld van. Door dit soort dingetjes zijn KLS-ers en NLS-ers net iets meer 'groepsdieren' dan vaak de wat 'zelfstandigere' types die bijvoorbeeld modulair of een kleine vliegschool doen.
Je kunt het misschien wel vergelijken met het studentenleven. Hierbij kun je prima bij je ouders wonen en 'zelfstandig' je HBO/WO behalen met goede cijfers, maar een jaartje vertraging terwijl je jaren actief bent geweest bij een studentenvereniging wordt soms ook weer gezien als een 'must' bij sommige grote bedrijven.....
Ja, goed punt... had ik nog niet echt bij stilgestaan..
PS1, de opleiding van de DFA kost ongeveer een ton, hetzelfde als bij de NLS. In dat opzicht denk ik dat je bij de NLS meer krijgt voor datzelfde geld, en makkelijker bij een gerenomeerde maatschappij terecht komt. Als ik zou kiezen, zou ik toch eerst bij de NLS aankloppen.
Dat is dus precies waar ik achter probeer te komen, krijg je bij de NLS/KLS inderdaad meer? Meer uren op een betere sim, of meer MCC training uren? Ik ben opzoek naar de beste school, niet naar de school met de beste contacten. Ik weet dat dit naief klinkt, maar ik heb al een baan en kan daar, na het afronden van een vliegopleiding, op terug vallen. Dus daardoor ben ik minder afhankelijk van een directe aanstelling bij een maatschappij.
PS2, in de kennisbank van Airwork staat een rapport over vliegscholen in Nederland. Hierin staat ook een opsomming van verschillen tussen praktisch gedeelte in Nederland en het buitenland. Komt erop neer het praktische gedeelte in Nederland behoorlijk wat belemmeringen kent, niet alleen het weer, maar ook beperkt aantal vliegvelden, resticties voor touch-and-go, beperkingen met instrument vliegen, hoge landingfee's en de autoriteiten die veel vliegverkeer niet kunnen waarderen...
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6115