Denemarken tegen de Fundamentalisten

Mike -

Goed onderwerp dit. Ter zaken.

Je geeft een (redelijk goede) opsomming van de zaken. Ik zie geen punten (e.g. jouwn standpunt en/of oplossingen in deze)

Het heeft ook niets te maken met de cartoons. Het is een slimme strategische zet van een Imaan uit Denemarken.... De prenten waren al gedrukt afgelopen September. De beste Imaan wachte todat Hamas aan het roer stond, en Iran met haar nieuwe nukes aan het dreigen is. Prima moment om nog meer haat tegen het Westen te zaaien.

Wat denk jij dat de oplossing is? Wat moet het Westen stoppen te doen ? of juist wel gaan doen ?

De regering Bush 2 zal echt niet meer Iran binnentrekken. Dit laat Bush achter voor de volgende regering. Tenzij de VN volledig achter een (strategische) aanval op Iran staat, zal de VS niet op eigen houtje Iran binnenvallen

Mike, als 'mijn' regering mijn telefoon wilt tappen voor de staatsveilligheid heb ik daar niks op tegen. Heb immers niks te verbergen. Voor welke doeleinden kunnen ze mijn gesprekken verder gebruiken ?

Je moet eens weten hoeveel mensen er openlijk tegen de regering bush zijn... Die ruimen ze ook echt niet op op z'n KGB style 1955.. Sterker nog (ben haar naam kwijt) maar een van de grootste anti war fanaten wist het tot inside de state of the union te schoppen!


Denk dat het Longdart niet om zn snelle upgrade gaat. Denk dat het hem om de veilligheid van zn homeland gaat.

Hoever moeten we Iran en Hamas hun gang laten gaan? iemand ? In hoeverre klopt het dat we wel geintjes mogen maken over het christendom op tv maar niet over de Islaam ? in hoevere klopt het dat een immigrant er op staat dat zijn nieuwe land zich aanpast aan hem ipv visa versa?

Ik zie het al voor me dat ik een Christelijk school en politieke partij ga opzetten in Iran... En juist om die reden (een vrijer leven red.) komt men naar ons (het westen) toe. Niemand dwingt ze naar ons toe te komen, en toch haten ze ons en blijven ze haat zaaien (Imaan in denemarken, en kan me ook nog wel een paar voorvallen voor de geest halen over een Imaan in Eindhoven die het goedvond dat we homo's in NL van daken af moesten gooien etc)

Kijk de gematigde moslim heb ik geen enkel probleem mee. Heb met meerdere gevlogen en vond het zeer boeiend om hun insteek in bepaalde materie aan te horen. Waar ik problemen mee heb zijn de moslim fundamentalisten. Je hebt het inderdaad maar over 1% maar dan moet je weten dat dit al snel 10.000.000 fundamentalisten zijn die een hekel aan het westen hebben, en aan alles wat jij en ik als normaal beschouwen.

Zie ik hun als een bedreiging ? you bet your ass I do !

9/11 ?? Theo V gogh ? Spanje ? London ?

Gelukkig hebben onze Franse " vrienden" (200% anti bush) zelf ook geen problemen binnenskamers gehad met Moslims de laatste tijd, toch ?
 
Last edited:
FD—

Als jij het over Theo van Gogh gaat hebben, haal ik een "veluwse christen" erbij in de naam van Volkert van der Graaf die een nog belangrijker figuur heeft vermoord dan Van Gogh. Waarom mocht ik die er niet bij halen?

De arabische cultuur is anders dan de "westerse" cultuur. Dat zij anders met dingen omgaan lijkt me duidelijk.

Als wij denken aan een oude stam ergens in een oerwoud in Azië die andere mensen in stukken hakken, in een grote soeppot doen en opeten, denken we "Wat bijzonder, dat zo'n cultuur daar plaats vindt." Maar als ze dat hier in Amsterdam Osdorp zouden doen, gaan we steigeren.

Bottom line, het maakt ons geen bal uit wie wat doet zolang we er zelf maar geen last van hebben. Pas dan gaan we gillen.

Dan kun je wel zeggen "waarom gaan zij er niet zo mee om als wij?" of "ik vind dat ze maar meer zoals wij moeten zijn" maar dat is een totaal irrelevante mening, want je kunt er niks mee. Sterker nog, het voorkomt alleen maar dat twee groepen dichter bij elkaar komen. De vraag zou zijn "hoe kunnen we dichter bij elkaar komen en elkaar beter begrijpen en respecteren?"
Goh, hoeveel oorlogen zou dat kunnen hebben voorkomen!


Wat betreft dat "homeland" gedoe: Wat een propagandapraat. Waarom zou iemand trots zijn op z'n land? Omdat je wereldkampioen voetbal bent? Mag je trots op je elftal zijn. Ik ben net zo trots op m'n land als op m'n geslacht. Toevallig ben ik in NL geboren en toevallig ben ik man. En dat iemand toevallig in de USA is geboren is ook geen enkele verdienste van die persoon, of dat land. Je "homeland" is — de naam zegt het al — het land waar je thuis bent. Dus als jij in Bolivia gaat wonen, is dat je "homeland". Ben je daar dan ook automatisch trots op?

Onder het mom van "bescherming" van het homeland (de term is overigens ook door White House marketeers gelanceerd) wordt niet alleen je telefoon afgetapt, maar worden hele landen gebombardeerd. En onder een paar nieuwe wetten ben je in bepaalde gevallen "guilty until proven innocent" (zonder dat je de kans krijgt dat ook te kunnen) en mag je "indefinitely" vastgehouden worden. De angst-propaganda van Bossie is zo effectief dat bijna alle Amerikanen het pikken als het onder het mom van security is.
 
Iz -

Ben erg blij met je insteek. Kun je mij als veramerikaniseerde right winger ooit Nederlander proberen een beetje op het rechte pad te houden :)

Ben erg moe, en heb een 05:30 show over een paar uur, dus kom later op de rest van je punten terug. Haal nu enkel even je eerste punt aan.

Oorspronkelijk gepost door Iz
FD—

Als jij het over Theo van Gogh gaat hebben, haal ik een "veluwse christen" erbij in de naam van Volkert van der Graaf die een nog belangrijker figuur heeft vermoord dan Van Gogh. Waarom mocht ik die er niet bij halen?


Mag wel hoor. Maar heeft geen zin. Ik (en de meeste mensen in Westerse landen) hebben de afgelopen tijd namelijk meer last gehad van Moslim fundamentalisten vergeleken met christen fundamentalisten. Dat is m'n punt.

Morgen meer.
FD

(PS zo erg is het nog niet met me.. Ja, kijk 30 minuten per dag naar FOX news, maar kijk ook naar CNN ter compensatie. Tevens lees ik keurig online de NRC maar ook de Elsevier, om daar weer wat tegen gas op te geven :))
 
Ok nog 5 minuten dan

Oorspronkelijk gepost door Iz
FD—

De arabische cultuur is anders dan de "westerse" cultuur. Dat zij anders met dingen omgaan lijkt me duidelijk.

Agree. Gelukkig wel. Denk dat wij een hoop dingen van hun kunnen leren en visa versa. Maakt diversiteit een mooi goed.

Oorspronkelijk gepost door Iz
Als wij denken aan een oude stam ergens in een oerwoud in Azië die andere mensen in stukken hakken, in een grote soeppot doen en opeten, denken we "Wat bijzonder, dat zo'n cultuur daar plaats vindt." Maar als ze dat hier in Amsterdam Osdorp zouden doen, gaan we steigeren.

Appel en peren, en je geeft je eigen antwoord al.

1) Die stam in Verwegistan is geen reeele bedreining voor jouw of mij.

2) Zodra ze dat in Osdorp doen (naja, heb gekkere dingen gezien daar :grijns: ) staan ze op Nederlandse bodem (hebben ze blijkbaar zelf voor gekozen) en kijken wij daar inderdaad raar van op omdat wij onze zaken anders aanpakken. Dit nog los van het feit dat het tegen onze grondwetten is.




Oorspronkelijk gepost door Iz
Dan kun je wel zeggen "waarom gaan zij er niet zo mee om als wij?" of "ik vind dat ze maar meer zoals wij moeten zijn" maar dat is een totaal irrelevante mening, want je kunt er niks mee. Sterker nog, het voorkomt alleen maar dat twee groepen dichter bij elkaar komen. De vraag zou zijn "hoe kunnen we dichter bij elkaar komen en elkaar beter begrijpen en respecteren?"
Goh, hoeveel oorlogen zou dat kunnen hebben voorkomen!

Binnenskamers maakt het mij geen bal uit wat iemand doet of aanhangt. Buitenskamers (ook een beetje binnenskamers) maakt het mij echter wel uit wat iemand doet als hij er bewust voor gekozen heeft om in een ander land te wonen, dat hij zich tenminste aanpast aan de wetten en normen die gelden in dat land.

Mezelf alweer aan het tegenspreken (met mn 'ook een beetje binnenskamers' verhaal). Dat zit zo. Zodra (op westerse grond) een moslim vader of broer denkt dat het ok is om zijn dochter te slaan, of zus te vermoorden omdat deze te vroeg (voor het huwelijk red) met een tevens niet door vader lief goed gekeurde westerling de koffer in is gedoken, is het in mijn opinie NIET ok. Kan me geen bal schelen wat de Koraan zegt. We leven in NL op Nederlandse grond.

De in jouw voorgestelde aanpak heeft onder leiding van de PVDA voor een hoop problemen gezorgd ten tijden van onze 'gast' arbeiders.. "Als we ze maar in hun taal en met hun gewoonten benaderen, passen ze zich vanzelf aan ons aan" was het motto destijds zoals je weet. Helaas weten we anno 2006 inmiddels beter hoe dat heeft uitgepakt.


Oorspronkelijk gepost door Iz
Wat betreft dat "homeland" gedoe: Wat een propagandapraat. Waarom zou iemand trots zijn op z'n land? Omdat je wereldkampioen voetbal bent? Mag je trots op je elftal zijn. Ik ben net zo trots op m'n land als op m'n geslacht. Toevallig ben ik in NL geboren en toevallig ben ik man. En dat iemand toevallig in de USA is geboren is ook geen enkele verdienste van die persoon, of dat land. Je "homeland" is — de naam zegt het al — het land waar je thuis bent. Dus als jij in Bolivia gaat wonen, is dat je "homeland". Ben je daar dan ook automatisch trots op? ]


Als ik in Bolivia ga wonen verdiep ik me in de cultuur en probeer ik me in de groep te mengen zodat ik me sneller thuis voel. Als ik daar vervolgens mn plekje heb gevonden is de kans indd groot dat ik trots op dat land ben. En als dit nou niet het geval is ? dan verlaat ik het land, en ga ik terug naar mn eigen land, waar ik het blijkbaar beter naar mn zin had.

Oorspronkelijk gepost door Iz
Onder het mom van "bescherming" van het homeland (de term is overigens ook door White House marketeers gelanceerd) wordt niet alleen je telefoon afgetapt, maar worden hele landen gebombardeerd. En onder een paar nieuwe wetten ben je in bepaalde gevallen "guilty until proven innocent" (zonder dat je de kans krijgt dat ook te kunnen) en mag je "indefinitely" vastgehouden worden. De angst-propaganda van Bossie is zo effectief dat bijna alle Amerikanen het pikken als het onder het mom van security is.

Iz, jij geen enkele angst meer voor een aanval op West Europa ?

En je sluit het ook voor 99% uit dat Amerika geen (chemische?) bommen meer te verduren krijgt ?

There you have it... Ben er zeker bang voor.

FD
 
Last edited:
Hehe! Go to bed! :)

Nee, ik ben inderdaad net zo bang voor een terroristische aanval hier als dat er een vleugel van m'n kist valt. Totaal niet, dus.

In 1998 had ik met een collega op de ABQ-PHX run een flinke discussie over de toenmalige aanvallen van Clinton op twee Arabische targets, ik geloof na de ambassade-aanslagen. Toen ik zei dat ik (daar) inderdaad bang was voor reactie-aanslagen (omdat die bombardementen NIETS uithaalden, alleen maar machtsvertoon) schoot hij uit z'n slof. "Yeah but we've got the right to defend ourselves!" Wat een bombardement in Afghanistan te maken heeft met jezelf beschermen, ik weet het niet. Maar ik was wel bang dat met zo'n nutteloze actie je de moslim fundamentalisten alleen maar fanatieker maakt. Drie jaar later is dat ook gebleken.

(Ironisch tintje toen was dat net de film "Wag the Dog" uitkwam waarin de president een oorlog verzon om de aandacht van z'n persoonlijke indiscreties af te leiden, en Clinton even ging bombarderen op het hoogtepunt van de Lewinsky-affaire..)

Ik ben ervan overtuigd dat de arrogante houding van de US medeverantwoordelijk is voor het extremisme van tegenwoordig (naast het conflict omtrend Israël). Overigens is de CNN die je daar ontvangt ook niet dezelfde als CNN International en het verschil is er zeker!

Overigens heb ik helemaal niet gezegd "Als we ze maar in hun taal en met hun gewoonten benaderen, passen ze zich vanzelf aan ons aan" — het lijkt er niet eens op. Wederzijds begrip is iets totaal anders. Nooit gezegd dat het makkelijk is, overigens, maar wel noodzakelijk.

Ook vind ik het hypocriet om te zeggen dat een moslim in Nederland z'n zus niet mag vermoorden omdat dat niet kan in onze samenleving. Daarmee impliceer je dat het niet mag òmdat hij in NL woont. En dus ook dat het je niet uitmaakt of hij dat thuis in Iran doet. Ik ben er net zo op tegen dat het gebeurt, of het nu in de westerse wereld is of in de arabische wereld.

Het lijkt me een bijzonder moeilijke tijd om moslim te zijn, zeker in terror-crazy USA. Of om überhaupt een arabisch uiterlijk te hebben! En dat is toch triest?

Gelukkig val ik niet in een verdachte categorie, ik wil nog steeds minimaal 1 keer per jaar naar de USA op vakantie :)
 
Klopt, ik kom ook niet 1.2.3. met een kant en klare oplossing. Ik geef wel aan dat je die niet gaat krijgen als beide kampen steeds verder van elkaar verwijdert raken.
Dat jij je niet veilig voelt in je “homeland” komt door de berichtgeving. De hele verkiezingen gingen daar over. Door angst te zaaien is Bush aan de macht gebleven. Maar elke bom en elke kogel die iemand dood zaait haat. Amerika heeft heel veel bommen en kogels afgevuurd. Dus er is veel haat, met name in het Middenoosten tegen de VS. Dit los je dus niet op om nog meer bommen en kogels af te vuren. De Amerikaanse manier is “to find a cure, but not a solution”. Vragen zoals waarom er zoveel haat is tegen de VS in het middenoosten, wordt door het Amerikaanse volk nooit gesteld. “Just nuke them”

Dat de Hamas meer macht krijgt, heeft te maken dat de Palestijnen zagen dat hun huidige regering weinig resultaat boekte, en daarbij ook nog eens corrupt was.
Het over grote deel van de Palestijnen staat helemaal niet achter de ideeën van Hamas. Dat probleem daar is een heel diep geworteld, en daar heb ik ook niet 1.2.3. een oplossing voor. Maar om te beginnen zou Amerika zijn onvoorwaardelijke steun voor de staat Israël een beetje moeten laten varen. Wat Israël doet de mensen daar groot onrecht aan, onder het mom van staatsveiligheid. En nu onder het mom van terroristen bestrijding. De Duitsers beschouwde het verzet in Nederland ook als terroristen. Als je niets meer te verliezen heb gaan mensen ver, dat blijkt. Door ze weer hoop te geven, verliezen organisaties als Hamas hun macht. Om dit veder uit te leggen ben ik 20 A4tjes verder. Maar ben er in de afgelopen 5,5 weken wel achter dat het nieuws in de VS vaak eenzijdig is. En de mensen het zonder kritische vragen te stellen het als zoete koek tot zich nemen.

Ik ben eerlijk gezegd banger dat de VS de wereld onveiliger maakt dan Iran. Waar trouwens ook een gek aan de macht is.

Grtz Mike5
 
Mike -

Laat jij je teveel beinvloeden door linkse media, of laat ik me teveel meeslepen door rechtse media ? Antwoord zal ergens in het midden liggen.

IZ -

Weet je, de meeste moslims in de land zijn er trots op Amerikaanse moslim te zijn, en lopen met trots met een Amerikaanse vlag rond.

Tuurlijk ben ik er ook op tegen dat eerwraak in Iran plaatsvind (of in Turkijke en Marroko) echter is dat geen Nederlandse bodem dus zie ik geen reden waarom wij daar wat aan zouden moeten doen. Echter, zodra dit plaatsvind op Nederlandse bodem moeten we er wel wat aan doen.

Anyway, point taken. Drop me a line als je deze zomer weer richting het Westen komt.

conclussie:

We kunnen inderdaad pagina's en pagina's vol lullen over dit onderwerp. Om echter echt tot de kern van het probleem de willen komen zul je letterlijk jaren en jaren de boeken in moeten en diep in beide godsdiensten gaan graven.

2x per jaar mn FOM in duiken vind ik genoeg lees voer, dus laat bovenstaande over aan de overheid :grijns:

FD
 
Hier raak je zeker de kern FD, doordat niet iedereen goed op de hoogte is van de juiste feiten (is toch wel een vereiste voor het voeren van een discussie)

De spotprenten ansich stonden een paar maanden terug de deense krant, ik snap ergens de ophef wel want het is de spot drijven met een andermans religie. Echter het feit dat men zo te keer gaat en dan ook nog eens een paar maanden later daar heb ik geen begrip voor.

Er is een mooi Nederlands spreekwoord wat denk ik wel toepasselijk is: Wat u niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.
 
Deense Cartoonisten Lacherig over Ophef

ac17_32b.jpg
 
Ik zie het zo:

Al die ophef vanuit de zijde van de "raddraaiers" enkel om rechtvaardiging en bevestiging te vinden in de extremen.

Ik ga weer slapen......
 
Ik laat mij niet beïnvloeden door de linkse media. Ik geef alleen een aantal punten die in de rechtse media (zoals fox news) niet aanbod komen. Ik had deze reactie eerlijk gezegd al verwacht (gezien mij stelling name). Maar ik vind dat je alle kanten moet belichten.

Voor regeringen in het middenoosten is deze situatie ook vrij makkelijk. Het westen is de boosdoener. Het westen in de verpersoonlijking van het kwaad. De frustratie die de mensen in de landen hebben kunnen nu mooi op het westen uiten. Zo blijft hun wanbeleid (even) uit het zicht. Hier in het westen komt het omdat onze allochtone burgers zich niet Nederlander voelen (mede omdat ze in de autochtone ogen nog steeds buitenlander zijn). Maar in hun geboorteland zijn de ook een buitenlander. Ze grijpen zich vast aan het geloof en gaan daar een beetje ver in door. Ze voelen zich persoonlijk aangevallen, omdat het geloof hun nieuwe identiteit is.

Wat ik gewoon probeerde duidelijk te maken is dat je inderdaad meerdere bronnen moet aanboren voordat je ergens een goede mening over kan hebben.
In Amerika is het inderdaad vooral het rechtse nieuws. Maar dat betekend niet dat het allemaal onzin is wat ze vertellen. Iedereen praat namelijk in zijn straatje. Naar mijn idee is er geen objectieve pers. Dus moet je proberen om tussen alle media (rechts/links enz enz) de waarheid ertussenuit te vissen.

Maar ome Mike heeft weer een lange reis achter de rug en gaat nu ff slapen.

Welterusten allemaal.

Grtz Mike5.
 
Mike -

Objectieve pers? c'mon buddy, het is niet bepaald een staatsgeheim dat 75% van de NOS links is.

Anywayz;

Dit op een ander forum gezet. Te lange dag gehad om het te vertalen (net als u), maar gaarne je antwoord hierop als ik morgen wakker ben :)


===

What is the big deal with these cartoons? A Danish cartoonist once published a cartoon of crucified Jesus Christ with an erection. Christians around the world did not go on a killing spree. Sure enough, some hard-core evangelists in Denmark wanted the cartoonist prosecuted. However, on the basis of freedom of expression, he was not touched by law. That is called FREEDOM. Likewise, 'sharia' law does NOT apply to non-muslims. If I want, I will drive around with a bumper sticker of the said cartoon. That is my right given by our constitution.

The real problem goes back to centuries. Most major ancient conflicts in the world were due to religions. From the early conflicts between Islam, Jews, Christians and the Pagans / the crusades / rule (and fall) of church in England / Irish problems and present Islam vs. the rest of the world, religions have destroyed peace. The western world finally got educated and became more secular. Thus we witnessed separation of the church and the state. Gradually, internal religious conflicts died down (except with IRA).

However, our Islamic brothers and sisters down in the middle-east are a step behind in education and literacy. Once they gradually get educated (I mean secular education - not Quran education), they will get their heads out of their Quran and other religious doctrines which calls for violence/ Jihad/ Fatwa/ killing of Infidels/ considering women as second class etc. The secularisation of the Islamic world is more difficult because of two reasons;

1. The forceful language in Islamic religious doctrine towards religious rule.

2. Most middle-eastern men are be terrified to give their women equal partnership in life. Mohammed has taught that men are far superior to women in intellect. (To be fair, the Bible (as well as most ancient religions) also has contents supporting male domination).

When people finally get their heads out of these religious crap, religious terrorism is going to fade away. I hope it happens fast for their sake. Islamic fundamentalists are slowly getting the whole rest of the world to hate them through terrorist attacks. Everywhere they blow something up, they turn millions against the whole religion. If they don't stop pi$$ing the rest of the world, it will only be a matter of time till the radical Islamic countries are turned into sheer glass.

The current year in the Islamic calendar is 1426 and they act much like white Europeans did in our year 1426. Remember the Spanish Inquisition ? That didn't even start officially until 1478. See what we have to look forward to
 
Last edited:
FD, ik wil niet moeilijk doen maar daar klopt echt weinig van. (Naar mijn mening uiteraard :)) Heb jij er wellicht op gelet waar al die demonstraties gaande waren tegen deze spotprenten. Welke landen, wat voor perspectief hebben ze daar, wat voor diplomatieke contacten hebben zij met het westen, etc?

Denk je niet dat die reactie daar wat meer mee heeft te maken? Met het feit dat hun situatie uitzichtloos is? Wij als westerlingen pissen al over de arabieren/islamieten sinds Engeland en Frankrijk klaar waren met ze in de kolonialisatie periode. In het midden oosten hebben ze daarom geen hoog petje op van Europa. Vind ik niet zo gek.

Wij annihileren 6 miljoen joden, dan stichten wij daar een staat zo'n beetje direct geannexeerd van de palestijnen. En vervolgens kijken we op als die mensen in het verzet treden. Overigens keur ik bussen opblazen zeker niet goed, maar de manier waarop Israël is gesticht zorgt inherent al voor problemen. Je kan niet serieus menen dat als je een land annexeert dat je niet verwacht dat die mensen tot het uiterste gaan om dat weer terug te krijgen. Dat is hun "Home Land", maar zij hebben niets om trots op te zijn. Tevens ook niets te verliezen, ze worden geboren in oorlog en sterven in oorlog.

Vervolgens blijven we ons (Voornamelijk VS in die periode, vanaf jaren 50 al) met ze bemoeien omdat we critical leverage willen over onze economische en politieke tegenstanders, en dat krijg je natuurlijk door met je klauwen dicht bij de snoeppot te zitten. (Olie wordt nog steeds verhandeld in Dollars, heh) Geschiede onder andere door "vriendelijke relaties" met een waar tyrannistisch land als Saudi Arabië, het opzetten van een puppet regime in Irak (De door CIA getrainede Saddam en consorten van de baath partij) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik bedoel, ik ken niemand die van mening is dat Amerika Irak was binnen gevallen als het niet boven een van de grootste oliebronnen zat op de planeet, maar ergens een eiland was in de atlantische oceaan. Ik voelde me indertijd ook echt niet bedreigd door Saddam, en Amerika was dat al helemaal niet.

Waarom zitten ze nu dan niet in Sudan? As we speak worden er mensen omgelegd. Waarom gebeurt er niets in Tsjetsjenië als ze echt om mensen geven, in plaats van strategische doeleinden? Ik bedoel, je kan toch niet serieus menen dat de VS tegen "terrorisme" aan het vechten is. Het lijkt er meer op dat de symptomen onderdrukt worden van een ziekte die door onszelf is veroorzaakt. Dan vraag ik weer aan je om te kijken waar die terroristen dan vandaan komen en te kijken naar wat de situatie daar was en hoe de VS daar aan relateerde.

Noam Chomsky noemt dit trouwens de "Great line of continuity". Als je het beleid van de VS op een langere termijn bestudeerd, kom je op de conclusie dat de VS "Democratie en vrijheid" komt brengen zodra het in hun eigen directe voordeel is (Mind you, dat is in Irak dus niet zo -- Daarom zijn ze daar nog. De klus is al geklaard, maar ze kunnen geen Shi'ite alliance gebruiken met de Iraniers en Irakesen die met hun aars bovenop een oliepot zitten. Against their strategic interests buddy.) maar roekeloze tyrannien opzetten als het gedrag van een volk dat zelfbeschikking over zichzelf heeft, en dus in zijn eigen belang handelt, hun economische en/of militair/strategische (wat dan ook) belangen zou schaden.

Deze "lijn" is echt kristalhelder. Perfecte voorbeelden zijn de direkte steun aan de "vrijheidsstrijders" in Afghanistan tegen de Russen, en de "installment" van pinochet. Like, die twee dingen staan zo haaks op elkaar qua ethiek dat het eigenlijk te gek voor woorden is. Het is net zo gek als iemand eerst zijn line training zou doen om vervolgens zijn PPL te gaan halen, daar zou je toch ook vreemd van opkijken? Maar ze hebben 1 ding gemeen: In het belang van de VS. Het is mij niet gelukt om hier een uitzondering op te vinden, als je er een kent: graag.

Wat trouwens ook grappig is om op te merken is eigenlijk de stilte die in media heerst omtrent dit soort dingen. Als we echt een onafhankelijke media hadden, was dit veel duidelijker geweest voor iedereen. Maar, eenieder handelt in zijn eigen belang.

Goed, waar het me in ieder geval om ging; Terrorism. I don't buy it. (Sidenote: Die afghaanse vrijheidsstrijders toendertijd, waar zijn die gebleven? Jah, dat zijn nu wat we noemen terroristen ja) Ja die gasten bestaan, en voor hetzelfde geld word ik morgen in de bus opgeblazen. Tough shit. Dat is inderdaad het risico dat we lopen, maar bang ben ik niet. Ten eerste zijn we zelf verantwoordelijk voor dit allemaal, want wij leven juist in een democratie en hebben dus het recht om te beslissen.

Blijkbaar vinden wij het als mensen allemaal maar terecht genoeg om er niets aan te doen. De normen van het westen worden alleen toegepast op zijn tegenstanders, maar de hand in eigen boezem steken kunnen we niet -- daarin zijn we net zo slecht als de Arabieren.

Al met al probeer ik de situatie eenbeetje te relativeren, elk volk krijgt immers de regering (and consequently het beleid) dat ze verdient. Als vervolgens het beleid van onze democratisch gekozen regeringen terrorisme e.d. veroorzaakt, stimuleert en traint in sommige gevallen. Tsjah. Then you'll get what's coming to you.

We zijn nog niet genoeg ontwikkeld om deze Darwinistische strijd om riches en macht te laten voor wat het is. Daar moeten wij mee leven.

deoostblokker

PS: Dit ging voornamelijk om jou een andere "view" te bieden, ik heb niet echt gereageerd op de dreiging van het terrorisme omdat ik dat dus een symptoom vind. Dat zegt nog niet dat ik het allemaal goedkeur; verre van, ik walg er net zo van als de rest. Maar kritisch naar anderen kijken kan iedereen, het getuigt van goede intentie als we dat ook eens bij onszelf deden.

PPS: Most major human conflicts were due to people. Not due to religion. Religion is an excuse just like democracy is now, or the war against terrorism. There will always be an excuse.
 
Last edited:
- FD

Je was waarschijnlijk erg moe toen je mijn post las. Want ik zei juist dat er geen objectieve pers was.

- Deoostblokker

Aan je post valt weinig toe te voegen.

Grtz Mike5
 
76-er,

Alles leuk en aardig, maar waar blijft jouwn insteek? :)

FD
 
Wat is er verkeerd aan je eigen land en opvoeding ? mag je dat niet meer koesteren tegenwoordig……. gatverdamme !!
Ik heb in andere landen gewerkt en gewoond en heb mij zo goed als mogelijk aangepast aan de lokale gebruiken.
Het softe tolerante gedoe vind ik ook terug in het opvoeden van kinderen tegenwoordig….. discuseren met een 3 jarige kleuter wordt normaal gevonden…..te gek voor woorden!!
Ach laat ook maar…. Vechten tegen de bierkaai….
(ben m’n Sjors en Sjimmie’s aan het lezen)
 
I rest my case. Als Amerika overal haar handjes vanaf trekt, en zich nergens meer mee bemoeid, gaat de wereld er een stuk beter uit zien.. Toch?
 
Last edited:
Nee het zou niet ideaal zijn; zeker Afrika is gebaat met de vele humanitaire steun e.d. van het "Westen", maar wat betreft eerlijkheid op de marktpositie en oorlogs conflicten zou het er inderdaad op vooruitgaan.

Op de lange termijn dan. Helaas denken mensen niet op de lange termijn en zitten we nu met dit gezeik. Trouwens, erg grappig dat ik dat argument zo vaak tegenkom: "Als amerika niets doet, dan ..." Dan wat? Alsof we ooit mee hebben gemaakt hoe het is als er geen supermacht ergens zijn neus tussen steekt om zijn eigenbelang te bevorderen.

Eenbeetje jammer trouwens dat je reactie zo kort is maar ach, to each his own. :)

deoostblokker

PS: Funflying, ik hoop dat je het niet tegen mij had want ik heb echt geen idee waar je het over hebt. :)
 
Oostbloker -

Je heb een paar goede punten op papier gezet, en kom er binnenkort op terug als ik reserve/stby zit (aka me erg verveel)

Heb me trouwens niet erg ingehouden in mn vorige posts dus er staat genoeg van mijn kant op papier.

Jammer overigens dat velen dit lezen, maar niemand zn mening op ' papier' zet.

Beetje zonde van mn vrijetijd om achter de tikdoos te zitten, vandaar mn korte reaktie.

FD gaat buitenspelen. Ski seizoen loopt maar tot April, dus als ik nog zo'n 86 keer de pistes af wil glijden voordat de deuren sluiten dit seizoen moet ik opschieten :grijns:
 
Back
Top