Denemarken tegen de Fundamentalisten

:)

Het gaat hier om wereld'politiek' en niet om een paar kerels op straat die vlaggen verbranden.

De wereldpolitiek/-machtsspel heeft een eigen agenda en mobiliseert die krachten die nodig zijn om het doel te bereiken. Dat geldt voor cowboys en voor oliebaronnen. Net zo goed als er machten zijn die economische belangen willen veilig stellen, zijn er, die hun eigen belang, daaraan tegenover gesteld, voorop stellen. Doe je dat niet, delf je het onderspit (globaal gezien dan).

Het is wel erg naief te veronderstellen dat deze onderlinge verhoudingen wijzigen door een voortschrijdende beschaving. Die is er namelijk niet.

Aan de andere kant mag je op micro niveau niet de ogen sluiten voor welzijn in eigen omgeving. Dat welzijn wordt mede gevormd door een omgeving waarin je je thuis voelt. Wanneer dat is, hangt af van de kenmerken van de bevolking op die plaats. Vanuit dat oogpunt is het dom te veronderstellen dat je maar een reactie van bevolkingsgroepen elders 'te accepteren hebt', religie of niet. Het gaat namelijk om een noodzakelijk welzijn dat daardoor beïnvloed wordt.

Overigens is -maar ik denk dat de oostblokker dat met zijn pps ook bedoelt- religie geen entiteit. Religie kan dus ook nooit schuld hebben; hoogstens degenen die op basis daarvan een bepaalde levenshouding hebben. Maar dat laat onverlet, dat je religie als katalysator mag bestrijden. Net zo goed als drugs als katalysator bestreden kunnen worden (of althans er naar gestreefd kan worden).
 
Altijd leuk zo'n off-topic discussie...

My 2 cents worth:

Ik snap best dat die karikaturen als een belediging worden opgevat, ik weet dat voor moslims Mohammed als profeet de kern van hun (geloofs)leven is en ik wil best proberen in te zien dat een belediging van deze orde als extreem stuitend wordt opgevat

MAAR

ik weiger pertinent begrip op te brengen voor de extreme islamitische reacties omdat:

*) De karikaturen zijn getekend door een onafhankelijke pers en voor een Westers publiek met een Westerse moraal. Hier gelden andere normen, waarden en gebruiken dan in het Midden Oosten. Waarom kunnen moslims lachen over karikaturen van Bush, Blair en de Paus? Ik zie dan echt geen 200 miljoen Amerikanen, 95 miljoen Britten of 1.9 miljard Katholieken de straat opgaan.

*) Geen enkele moslim zich de werkelijke bedoeling van de tekeningen lijkt af te vragen;

*) Wat er ook wodt beweert, de Islam accepteert de Westerse samenleving niet (anti homo, anti bisexueel, anti vrouwenonderwijs, anti vrouwenemancipatie, anti andere religies, anti open pers, anti recht van religie meningsuiting). Moet ik dan nu opeens deze agressie kunnen begrijpen?

*) Op dit moment door een aantal ondoordachte tekeningen westerlingen moeten vrezen voor hun leven;

*) Terroristen zich in naam van de profeet kunnen opblazen zonder dat moslims gaan lopen rellen om hier tegen in opstand te komen, want dat is toch zeker een belediging van Mohammed van de eerste orde?

*) Zo'n beetje alle moslims vergeten dat in de Koran Mohammed zelf vergiffenis en respect t.o.v. anderen predikt.

*) Een zelfrespecterende geloofsgroep gaat tot vreedzaam protest of harde dialoog over, niet tot agressieve actie. Noem me 1 religie die dezelfde soort reacties toont als de Islam in geval van het beledigen van heiligen.
 
Zoals ik mij heb gefocused op onze tekortkomingen, zo doe jij dit topic recht aan door een aantal heel goede punten te plaatsen over hun tekortkomingen. (en dan gebruik ik "onze" en "hun" hier losjes, maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel)

Met name:

*) Terroristen zich in naam van de profeet kunnen opblazen zonder dat moslims gaan lopen rellen om hier tegen in opstand te komen, want dat is toch zeker een belediging van Mohammed van de eerste orde?

Ben ik het mee eens. In de koran staat nergens dat je jezelf in de naam van allah of wat dan ook op moet blazen, daarom vind ik het ook wel een valide argument dat het eenbeetje vreemd is dat er nu zo'n massahysterie is maar op momenten van 11/9 het eenbeetje stil blijft.

Groeten,
deoostblokker
 
Last edited:
Koentje, je punten zijn niet geheel valide.

Een godsdienst evolueert — hoe tegenstrijdig dat kan klinken. Laatst heeft de Katholieke kerk "besloten" dat baby's die doodgaan voordat ze gedoopt zijn toch niet per se in eeuwige limbo terechtkomen maar een dealtje krijgen en de hemel in mogen. Ik ben benieuwd hoe men daar is achtergekomen! Het klinkt op mij als gewoon een "geloofswaarheid" die is aangepast om beter in de huidige samenleving te passen.

Zo zie je ook in Marokko en bepaalde landen in het Midden-Oosten dat ook de Islam evolueert. Dat vrouwen minder zijn dan mannen is zeker niet voor alle moslims meer zo. Voorbeeld is bijvoorbeeld Marokko, waar de vrouwen de laatste jaren veel meer rechten hebben gekregen. Een ander voorbeeld is Dubai, waar arabieren en westerlingen uitstekend met elkaar samenleven en samenwerken. Heel mooi om te zien.

Het probleem is dat er altijd mensen zijn die het liever bij het oude houden. Tegen verandering zijn.

Overigens zijn er zelfs nationale Christelijke politieke partijen die vinden dat vrouwen geen stemrecht moeten hebben en wat nog meer. Kijk maar eens rond in de Nederlandse Bible-belt. Anti-homo, ouderwetse waarden en normen, ik begin het verschil een beetje kwijt te raken. Nog niet zo lang geleden vermoordden Christenen over de hele wereld mensen in hun pogingen om de wereld te bekeren tot Jezus. Anti-homo zijn was zelfs enkele decennia nog hardstikke geaccepteerd! En honderd jaar geleden mochten vrouwen helemaal niet stemmen in onze westerse wereld.

De éne groep loopt nou eenmaal voor op de andere (daar ontkom je niet aan) en waarschijnlijk is de westerse beschaving, mede door technologische vooruitgang, verder ontwikkeld. Niet zo gek als je ergens in een uitgestrekt woest berglandschap woont in Iran of in de polder in Almere. Kun je wel lekker gaan schoppen dat wij al enkele tientallen (!) jaren verder zijn, maar dat is toch wel heel flauw.
 
Point taken Iz.

Echter, een godsdienst evolueert volgens mij juist NIET, maar ze past haar leer landelijk c.q. plaatselijk aan aan het land van samenleving en maatschappelijke normen en waarden.

Voorbeelden? ->

Probeer in Italie als protestant een katholiek te trouwen. Lukt je niet, dit wordt niet geaccepteerd. In bijv. Duitsland en Nederland is dit geen probleem.

Beledig in Syrie een moslim met een karikatuur en je wordt gelynched door een schreeuwende menigte. Doe hetzelfde nou eens in Nederland. Moslims zullen weliswaar hun ongenoegen duidelijk maken, maar wel gecontroleerd, hetzij door gebruik te maken van de media hetzij door openlijk te protesteren.

Rijd een koe aan in India en sta niet verbaasd over de juridische consequenties. Een hindoe die in Nederland een koe doodrijdt wordt niet strafrechtelijk vervolgd op religieuze gronden.

Probeer in Saudi Arabie een kerk te bouwen. Na het leggen van de eerste paar stenen zal je duidelijk worden gemaakt dat je in overtreding bent. Wat voor straf denk je dat krijgt in dit land, waarbij verdenking van overspel leidt tot de dood door steniging als de man dit inwilligt? In Jordanie kunnen moskeen en kerken naast elkaar bestaan, sterker nog, de vrouw van het voormalig staatshoofd was christen!

Religie is net als politiek onderhevig aan interpretatie, opvoeding, familiaire achtergrond, samenlevingsinvloeden en plaatselijke normen en waarden. Daarom is het juist zo belangrijk dat religies onderling elkaar respecteren en kunnen relativeren.

Qua Marokko: dit land verwestert natuurlijk steeds meer. Neem nu alleen al Casablanca, algemeen geaccepteerde homo hoofdstad van Marokko en omstreken.

Qua Dubai: is nou niet echt een stad die het Midden Oosten en de Islam doelmatig representeert, of wel Iz?
 
Oorspronkelijk gepost door Koentje
Echter, een godsdienst evolueert volgens mij juist NIET, maar ze past haar leer landelijk c.q. plaatselijk aan aan het land van samenleving en maatschappelijke normen en waarden.

Dat bedoel ik er eigenlijk ook mee. Ik zie het zo dat het evolueert, maar per locatie en bevolkingsgroep kan dat sneller of langzamer gaan.

Oorspronkelijk gepost door Koentje
Qua Dubai: is nou niet echt een stad die het Midden Oosten en de Islam doelmatig representeert, of wel Iz?

Hoezo niet? Het is misschien de meest vooruitstrevende stad (op de voet gevolgd door Qatar, Bahrein, Abu Dhabi) maar dat is toch juist goed? Als je alleen maar naar de "stereotype" landen kijkt, dan zul je nooit vooruitgang zien. Het zijn juist dit soort emiraten en staatjes die de kar van vooruitgang trekken.
 
De deense krant die in september (!) al de cartoons heeft gepubliceerd (ietwat late reacties, ivm niet begrijpen cartoons?), heeft zijn excuses min of meer aangeboden.

Benieuwd of de Europese Arabische Liga nu zijn excuses aanbiedt of de cartoons nuanceert waarbij Hitler en Anne Frank het bed delen?
 
@ Iz:

Dubai, Bahrein en andere 'verwesterde' plaatsen waar overmatig veel westerlingen zitten vertegenwoordigen natuurlijk maar een heel klein gedeelte van de Arabische wereld. Weliswaar is wat in deze steden gebeurt een een positieve ontwikkeling maar uiteindelijk spelen ze maar een kleine rol in het o zo grote Midden Oosten. Snappie?

Lator,
Koen
 
Koen, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens. Ze zijn wellicht klein in formaat en populatie, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

En als de welvaart in de rest van het Midden-Oosten toeneemt, zal de "verwestering" ook daar toenemen. Het zijn vooral de mensen die arm zijn en niets hebben die hun hele leven inrichten naar het geloof. Los van een paar nut-balls met veel geld en een machtslust die daar misbruik van maken.

De les die Dubai leert is dat godsdienst NIET meer je hele leven en alles wat je dagelijks doet dicteert. Geen enkele mens is vies van een beetje succes en luxe en zeker het veilig stellen van de toekomst van je kinderen is ook belangrijk. Dus naast een werkleven geven ze het geloof dan een plekje, in plaats van dat het ze geheel consumeert. En op die manier kan je als Arabier gemakkelijk zakendoen en samenwerken (zelfs op sociaal vlak) met westerlingen, hindoe's en weet ik veel wat. Het geloof definiëert niet meer wie je bent en dat is een omslag die de meeste mensen nog moeten maken (dat geldt niet alleen voor moslims).

Met de komst van internet en de toename van luchtvaart zie je ook dat plaatsen als Tehran en Bahgdad in rap tempo verbonden raken met de rest van de wereld. Pas sinds een jaar kunnen jonge mensen in Baghdad alle sites ter wereld bekijken, niet alleen die door Saddam goedgekeurd waren.
 
Ben het helemaal met capt. K eens. Het is toch vreemd dat maanden na het publiceren van deze cartoons het ineens escaleert. En wat ik dan nog het meest vreemde vind is dat landen op zo`n moment die cartoons gaan her-publiceren. Wat is daar nou voor een doel mee gediend :confused: .
Hoorde gister op tv dat in Nederland nog geen rellen omtrent deze cartoons zijn geweest. Het eerstvolgende onderwerp is dat Nederlandse jongeren een Deense vlag aan het verbranden zijn. Sorry hoor, maar die jongeren doen dit alleen maar om aandacht te trekken....
 
En die jongeren vinden dat alleen maar mooi, want de Nederlandse tv komt er zelfs voor naar ze toe. En dat is stoer, kunnen ze een dag later weer op school vertellen.... :mad:
 
PD—

Een Deense fanatieke Imam heeft de cartoons pas geleden weer uit de prullebak gegrabbeld en in Denemarken onder de aandacht gebracht van andere moslims. Weinig reactie. Toen heeft hij ze in Egypte aan kranten gestuurd, tevens weinig reactie. Uiteindelijk heeft hij ze ergens heengestuurd waar het dus wel werd opgepikt.

Heel triest, de man vertelde het zelf voor de camera op het NOS nieuws. Mag meteen gedeporteerd worden.

Vervolgens gaan andere kranten het dan ook doen om:
- Meer kranten te verkopen
- Zelf in het nieuws te komen
- Hun kans te grijpen om hun eigen politieke anti-moslim gevoelens eindelijk te kunnen uiten onder het mom van vrijheid van meningsuiting
- Ook nog eens een slaatje te kunnen slaan uit eventuele acties, reacties en nieuws wat in er uit voort komt (make your own news)

In die volgorde.

Iz
 
Wees blij dat ze in Europe (nog) die prenten durven te plaatsen. Hier heb ik ze amper gezien.. Paar keer op FOX en in een klein krantje but thats it...

Goed, er spelen hier ook andere belangen mee (hele hoop amerikaanse troepen in het midden-oosten die niet zitten te wachten op nog meer vergeldingen etc ) maar toch.

FD
 
jongens ik bemoei mij er even mee.....:)

wat mij het meest irriteerd is de houding van veel westerse landen. Het is duidelijk dat de islamieten het er niet mee eens zijn (heel duidelijk aangezien ze flink tekeer gaan bij oa ambassades).

Het punt is alleen dat wij geen invloed hebben op die landen of in iedergeval niet op de plaatselijke bovolking. Het moge duidelijk zijn dat ze schijt hebben aan ons recht van meningsuiting. Doe je niks aan.

Des te belangerijker is het dat wij als europa laten zijn dat wij samen staan voor het recht van meningsuiting. Laten zijn dat wij solidair zijn met de Denen, laten we wel wezen de Denen hebben dit niet verdient. Het is een van de meest vreedzame landen in europa! Door niet te laten zien dat wij als europa achter de Denen staan begrijpen de moslims dat ze veel invloed hebben op het westen. Dit soort vertoningen werk je dan in de hand en ook de zelfcensuur.

Zoals iemand in de telegraaf het zei:
Het maakt niet uit hoe we reageren op dit probleem,
vanaf nu zijn we allemaal Denen!:) :) :)
 
En mijn Deense collega's boycotten nu alle Kebab-tenten en Turkse pizza paleizen. Daar gaat mijn inkomen. :eek:

Laatste wat ik hoorde op TV is of er bekeken wordt ofer nu vanaf regeringsniveau is geprobeerd te stoken, vnl Iran en Syrië zouden hieraan schuldig zijn.

En Indonesië is nog aardig explosief vwb cartoons en Denen.
 
The Danish newspaper editor who enraged muslims by printing a cartoon has apologised and said it was never, ever his intention to upset the Muslim people. His book 'Allah is a great big fucking cunt' goes on sale monday.
 
Back
Top