De weg naar de NH-90

Thanks jongens, dus het is inderdaad beter om met je vermogen te spelen?
Ik had namelijk gehoord dat het heel belangrijk is om precies te vliegen dus bij 2000 voet niet 1990 en niet 2010, vandaar mijn vraag.

Groetjes
 
Kleine correcties met pitch (< +/- 50ft), grote correcties met combinatie van power en pitch (> +/- 100ft). Zo doe ik het in het 'eggie', voor GVSS zoveel mogelijk techniek blauwe boekje aanhouden.

Onthoud dat vaak de afwijking door jezelf geinduceerd wordt. Dus indien te hoog, powersetting goed? Ja, pitch attitude goed? Nee, aanpassen. Streven naar de standaard waardes en aanpassen indien nodig. En oh ja, vermogensverandering = voeten! En als het goed gaat zie ik je vanzelf wel op het squadron verschijnen. :biertje:
 
Ik heb altijd geleerd: hoogte corrigeer je met power, snelheid corrigeer je met pitch.

Dus:
Te langzaam = pitch down, snelheid neemt toe. Daalt het toestel, dan geef je power bij.
Te snel = pitch up. Stijgt het toestel, power eraf.
Te hoog = power eraf. Snelheid neemt af, toestel zakt.
Te laag = power erbij, Snelheid neemt toe, dan pitch up.

Het omgekeerde is gevaarlijk bij de situatie TE LAAG. Als je dan pitch up geeft zonder power, raak je misschien in een overtrek.

Pitch+power tegelijk is natuurlijk ook mogelijk, maar je moet dan precies weten hoeveel. Bij de eerste methode houd je maximale controle over de resultaten, en doe je altijd het meest veilige eerst.


Ja zo heb ik dat inderdaad ook geleerd tijdens de selecties. Ik zie dat jij al heel wat uren hebt staan dus deze theorie daarnaast ook veel in de praktijk heb meegemaakt.

Er zijn wel 2 kanttekeningen denk ik:
1: Bij de KLu willen ze zien dat je ook snel kunt handelen, waardoor je denk ik eerder in de pitch+power uitkomt wat jij als laatst beschrijft. Zie je dat je te langzaam gaat maar wel op hoogte bent, dan helpt een pitch down je niet uit de problemen maar ruilt een te lage snelheid voor een te lage hoogte, dan kan je beter meteen gas er bij doen (en dan is het een goede eigenschap als je de correcte snelheid snel bereikt, adequaat handelen. Dus ff flink power er bij, indien snelheid ver is uitgelopen). De pitch zou ik dan gebruiken om hoogte vast te houden, want meer power zorgt er voor dat de neus omhoog wilt.

2: Als je goed getrimt bent kan je bij hoogte verschillen van het 'stuurtje' af blijven. Zoals je in de eerste zin wel aangeeft, power = hoogte. Dus zit je (significant) te laag, dan gewoon met power de hoogte corrigeren en niet gaan pitchen
 
Natuurlijk is alles met elkaar samenhangend. Maar als je alert blijft op de situatie, ook wanneer je zelf een verandering van die situatie inzet, dan kan je op tijd reageren. Lang wachten is helemaal niet nodig. Goed op de meters letten voor de secundaire effecten.

We nemen aan dat het toestel in kruisconfiguratie vliegt, met een normale kruisssnelheid en niet dicht bij de grond, en goed getrimd is. In die stituatie kan je voor kleine wijzigingen in hoogte best met de pitch spelen zonder aan je power te komen. De snelheid wijzigt dan, maar zolang dit een kleine wijziging is en het niet te lang duurt is er niets aan de hand. Iets soortgelijks gebeurt ook wanneer je normaal vliegend door turbulentie of thermiek hoogte dreigt te verliezen of winnen. Bij heel kleine wijzigingen loont het eigenlijk niet de moeite om voor de correctie het toestel anders te gaan trimmen.

Het ene toestel reageert sneller dan het andere. Voor het vliegen met een militaire jager worden supersnelle reflexen vereist, die weliswaar goed overwogen zijn.
 
Heb me uiteindelijk toch maar aangemeld voor de infodag op het veld waar ik vrij vaak ben, ben benieuwd!
 
Morgen is het dan eindelijk zo ver: gvss.
Iemand enig idee hoelaat je de tweede dag ongeveer klaar bent ivm examen uitslag? (niet dat het heel veel uitmaakt..)

Zijn er verder nog mensen die ook morgen moeten?

groetjes
 
Helaas helaas jongens, je hebt het of je hebt het niet en ik hoor bij de laatste groep..
Van mij apart kan dit topic weg.

Groetjes
 
Balen, Ik weet hoe je je voelt heb het zelf een paar maanden terug ook niet gehaald:traantjes Ik weet niet of je al een alternatieve keuze had maar denk eens aan luchtverkeersleiding/gevechtsleiding dat zijn ook hele mooie functies. Er zijn meerdere mooie banen bij Defensie, oriënteer je daar rustig op. Maar ja het liefst wil je net als ik vliegen en dat zit er niet meer in bij Defensie.

Nogmaals zonde dat je het niet gehaald hebt
 
Bedankt voor je reactie, het voelt inderdaad kl*te maar goed, ik moet accepteren dat ik niet goed genoeg was. Luchtverkeersleiding lijkt me niet echt wat, ik wil eigenlijk niet de hele dag achter een scherm of in een kantoor zitten. Nu moet ik inderdaad nog uitgaan zoeken wat ik wel wil en dat is verdraaid lastig..
 
En wat als je towercontroller wordt? Mooi uitzicht op een vliegveld en het verdient wellicht een leuk centje.
 
Jammer dat je het niet heb gehaald! Maar vliegen kan je toch nog steeds? Je wilde helikopter vliegen toch? Je kan altijd nog commercieel helikopter piloot worden ;-)
Groetjes
 
Jammer dat je het niet heb gehaald! Maar vliegen kan je toch nog steeds? Je wilde helikopter vliegen toch? Je kan altijd nog commercieel helikopter piloot worden ;-)
Groetjes

Mijn droom om piloot te worden is nu zeker nog niet voorbij hoor ;)
Alleen bij commercieel helikopter piloot is de kans op een baan helemaal klein. Ik ga denk eerst maar een HBO opleiding doen, en dan over 4 jaar op eigen houtje mijn atpl halen in bijvoorbeeld een ander land zodat het goedkoper kan. Lastig allemaal..

groetjes
 
Mijn droom om piloot te worden is nu zeker nog niet voorbij hoor ;)
Alleen bij commercieel helikopter piloot is de kans op een baan helemaal klein. Ik ga denk eerst maar een HBO opleiding doen, en dan over 4 jaar op eigen houtje mijn atpl halen in bijvoorbeeld een ander land zodat het goedkoper kan. Lastig allemaal..

groetjes

Flyinthesky, ik loop nu 6 jaar op je voor ;)
Ik had het zelfde ook afgekeurd, toen HBO aviation studies engineering wezen doen in amsterdam.
Helaas was er na mijn afstuderen in 2010 Dec helemaal niks qua banen dus werk nu al 2+ jaar in de Semiconductor industrie en reis de wereld over voor mijn huidige baan.
Ik wil ooit wel terug de luchtvaart in en uiteindelijk vliegen op een heli maar hoe of wat is nog een grijs gebied.
 
Back
Top