De KLS.. Droom of Gevaar?

@ Djanello

Ik heb me toen ik daar op school zat, ingezet voor het verbeteren van deze 'fles - sheets'. Een school als NLS of KLS zou zich te goed moeten voelen voor deze goedkope manier van zieltjes winnen. Dat heeft dus voor 1 jaar effect gehad en ik hoop dat ze dat blijven doen (zou ze dit jaar weer niet slecht afgaan...)

Ik weet te weinig van EPST af. Maar ik hoor heel, heel veel goede dingen ja...
 
Leuk die cijfertjes JD.

Vergeet die direct entry´s alleen even niet die nu op de F50 worden aangenomen....

Not only dream your dream, but live it !!!

C
 
ik ben benieuwd met wat voor doel dit toppic is gestart, wil je je onderzoek gewoon delen? Ik lees bijna alles op dit forum en vind het heel leerzaam, alleen ben ik zo benieuwd waar je dan wel je opleiding moet gaan doen? Volgens mij blijft het een gok nl. en blijft het gewoon hopen dat je aan de bak komt...
 
voyager said:
ik ben benieuwd met wat voor doel dit toppic is gestart, wil je je onderzoek gewoon delen? Ik lees bijna alles op dit forum en vind het heel leerzaam, alleen ben ik zo benieuwd waar je dan wel je opleiding moet gaan doen? Volgens mij blijft het een gok nl. en blijft het gewoon hopen dat je aan de bak komt...

Mijn doel van het starten van dit topic was inderdaad om mijn onderzoek te delen, maar ook om wat feedback te krijgen op mijn gevonden conclusie. Ik heb gelukkig ook feedback gekregen waarmee ik "wat kan".

De meeste reacties op mijn topicstart komen er op neer dat in de toekomst kijken in de luchtvaart heel moeilijk is en dat veel (toekomstig) piloten daarom de gok nemen/namen om de opleiding wel te gaan volgen.

Ook hoorde ik al eerder in het topic dat de KLS niet de enige school is om piloot te worden. Maar, wel zo ongeveer de enige school om bij de KLM in dienst te komen, op wat enkele zij-ingangen na. En alhoewel de KLM dan niet meer zelfstandig Nederlands is, hebben veel (toekomstig) piloten wel een bepaald gevoel voor de "Nederlandse" zwaan. En wat mij betreft is het vliegen het mooist in het grootste toestel. Aangezien er weinig maatschappijen de grote widebody's hebben is de KLS dan een optie.

Als ik kijk naar andere opties van de KLS lijkt mij zoals door sommigen al eerder genoemd de EPST.
De relatief zeer goede begeleiding naar een baan na de opleiding vind ik toch wel het grootste pluspunt. Ook de relatief lage kosten vind ik positief.
Minpunten zijn voor mij dat de meeste contacten met low-cost vliegtuigmaatschappijen in de UK zijn. De eerste jaren in een "vreemd" land wonen heb ik niets op tegen maar graag zou ik na een jaar of tien wel in Nederland wonen. De kans daarop is niet heel erg groot als ik zie dat er in Nederland gewoon te veel piloten zijn en er weinig maatschapijen met bases in NL. Een ander minpunt vind ik dat ik het gevoel krijg dat je bijvoorbeeld bij easyjet een soort buschauffeur tussen AMS en Londen bent. Natuurlijk vliegen is vliegen, en dat is wel het mooiste wat er is!!! Daarbuiten heb ik nog niet eens gesproken over de salarissen die op een kleine jet gewoon lager zijn dan op een widebody/bij de KLM
 
Kom kom, Djanello, íets meer ego d'r in gooien! ;)

Meneer Derksen, als ik u was zou ik beslist niet gaan vliegen.

Hoewel niet iedereen deze mening met mij deelt, vind ik dat je moet gaan vliegen omdat je vliegen leuk vindt. En niet omdat je het leuk vindt om bij de KLM te werken, of denkt een dikke duit te verdienen of aan iedereen kunt vertellen dat je op een Boeing 747 jumbo jet vliegt, of vliegen wel geinig is of je graag een (of meer) stewardess aan de haak wilt slaan of gratis alle plekken van de wereld wilt zien. De grap is namelijk, als je het om één of meerdere laatstgenoemde redenen doet en een passie voor vliegen zit daar niet bij, dan gaat het je na een aantal jaar vervelen en dan hou jij zo'n mooie plek bezet (omdat je toch geen ander vak kunt voor hetzelfde geld) terwijl iemand die helemaal gek is van vliegen zich failliet zit te solliciteren.

Als je eens wilt zien hoe leuk de KLM is, zou ik naar Adecco gaan en het sollicitatieformulier voor steward invullen en je PPL halen. Kun je zeggen dat je piloot bent, op een 747 bij KLM vliegt en alle geile stewardesseverhalen aanhoren (omdat ze toch denken dat je homo bent). En je ziet nog eens wat van de wereld!

Zo, dat is eruit.
 
Iz.. I couldn't agree with you more.
Toch moet ik ff toevoegen; de 'laatst genoemde redenen' geven bovenop mijn passie voor vliegen toch echt mij het recht te denken dat dit het mooiste beroep ter wereld is.:cool:

cheers !
KB
 
@ easy737

Hoezo dat wil naar de KLS?

Het is toch zo? Je bent een veredelde buschauffeur! Je doet niets anders dan mensen (okee of vracht) van A naar B en van B naar A brengen. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar ga nou niet beginnen met dat je ongeveer allah moet zijn voordat je naar de KLS 'mag'.

Het enorm romantische gedoe is er niet meer, KLM stops zijn ook vaak 24 uur en dan moet je 2 nachten maken. Zit je op een Europees buitenstation moet je ook om 0400 zo niet eerder je hotelbed uit omdat je moet 'feeden' voor de ICA vluchten vanaf AMS.

Voor de rest, natuurlijk went het uitzicht nooit en zijn de vrouwen mooi. Maar dat is niet de basis of hetgeen wat je je voor moet stellen bij het vak piloot... Dacht ik zo.
 
JohanDerksen said:
En wat mij betreft is het vliegen het mooist in het grootste toestel.

Zo, daar verslikte ik me even in m'n biertje zeg!


Stel je voor, je meldt je 's middags om een uurtje of 3 aan voor je 747 tripje naar Timboektoe. Vliegtijd vandaag: 13 uur en 13 minuten. Wanneer je landt op je bestemming is het thuis inmiddels al weer licht. Je buurman is in de tussentijd thuisgekomen van z'n werk, heeft z'n welverdiende nachtrust achter de rug, en is al weer op weg naar z'n kantoor. Nu mag jij dan eindelijk naar bed. 20 Uur later mag je weer op komen dagen voor de terugweg, nog 'ns een uurtje op 12 boren. En zo sta je, minder dan 48 uur nadat je vertrokken was, weer in het bemanningscentrum.

Natuurlijk, daarna krijg je ruim te tijd om bij te komen, maar toch, na verloop van tijd gaat het er wel in hakken.


Het mooiste vliegen wat er is? Een regional, met 8 starts en landingen per dag. Yeeeeeha!!

(maar verder ben ik erg blij met m'n huidige baantje hoor!)
 
Vliegen in het grootste vliegtuig is voor de meesten het leukste. Onafhankelijk daarvan wordt het vliegen wel leuker naarmate je meer stops kan doen. Die twee dingen zijn echter vaak evenredig tegenovergesteld aan elkaar verbonden :(
 
MD11man said:
@ easy737

Hoezo dat wil naar de KLS?

Het is toch zo? Je bent een veredelde buschauffeur! Je doet niets anders dan mensen (okee of vracht) van A naar B en van B naar A brengen. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar ga nou niet beginnen met dat je ongeveer allah moet zijn voordat je naar de KLS 'mag'.

Het gaat mij om de motivatie... Ik bedoel, als er toch geen verschil is, word dan buschauffeur, veel minder risico en het kost je geen klauwen met geld! :grijns:
 
Djanello said:
Vliegen in het grootste vliegtuig is voor de meesten het leukste.

En dit weet je omdat.......? Vliegen in een 747 is zoveel mogelijk van het stuur afblijven omdat je maar 2 of 3 vluchten per maand hebt en simpelweg het gevoel en de kunst om "echt" te vliegen een beetje kwijtraakt. Dan mag je je iedere keer 12+ uur gaan vervelen in de lucht, door tijdszones heen. Aan het einde van de vlucht kijken wie van de 3 of 4 (bij KLM) de landing mag gaan maken, misschien de autopilot wel, dan doet niemand 'm. Lekker strak op het ILS'je op de meeste bestemmingen, helemaal naar binnen gepraat door de verkeersleiding (verstand op nul dus) en dan de laatste 30 seconden vlieg je zelf, als hij al recht voor de baan hangt. Maak je een keiharde klotelanding, dan duurt het een maand voordat je de kans krijgt om je te revancheren. Dat is nauwelijks vliegen, dat is de computer besturen en twee keer aan het stuur trekken, bij de takeoff en bij de landing. Misschien dat je het stuur zelfs een keertje links of rechtsaf hebt gedraaid.

Aan het formaat van de kist ben je in 2 maanden gewend, en dan haal je dus daar je lolletje niet uit. Die haal je uit de uitdaging van interessante vluchten!

True, aan de grootste kist hangt meestal het hoogste salaris en het meeste aanzien, maar zoals ik al zei, als je het daarvoor doet, ga dan inderdaad alsjeblieft bij je lokale Stadsvervoer werken.

P.S. Wat mij betreft "uncool" als je lekker nonchalant je eigen beroep denigrerend aftekent. Geen wonder dat de beancounters bij bedrijven maar wat graag onze salarissen onder druk zetten en je overal voor willen laten betalen. Want waarom zouden zij meer geld stoppen in die overbetaalde buschauffeurs?
Je hoeft geen superman te zijn om vlieger te worden (aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die het totaal niet in zich hebben), maar het is ook niet zo dat ons vak niets voorstelt, verre van, en dat staat helemaal los van ego!
 
ik denk persoonlijk dat het meer als een grapje bedoeld was... Want wees een eerlijk. Er zit een grote overeenkomst tussen buschauffeur en piloot. Ik zou zelf een piloot best met een taxichauffeur kunnen vergelijken.
 
Tuurlijk! Piloot worden is veel mooier dan busschauffeur. Waar het me om ging is dat er, afgezien van een 'paar' kleine verschillen, qua functionaliteit geen verschil is tussen een buschauffeur en een piloot. Je vervoert vracht van A naar B. Dat was dan ook meer een response op johan's opmerking over easyjet.

Sommige mensen hebben er blijkwaar wat moeite mee wanneer er 'down to earth' over het beroep wordt gepraat...

@Iz; alle automatisering vindt je ook terug in kleinere vliegtuigen die binnen europa vliegen. Wanneer je met een 747 van stockholm naar madrid kan vliegen met daarna een uitstapje moskou dan lijkt me dat ook enorm gaaf. Daarom kan men ook een 747 het mooiste vinden wat er te vliegen is en vervolgens toch liever binnen europa willen vliegen.
 
Sure, ik blijf ook low-profile als mensen over hun beroep gaan praten, bijna uit schaamte om een high-profile beroep te hebben, maar dat is iets van onze cultuur. Je durft ook niet hardop in een kroeg te zeggen dat je 4 ton salaris krijgt! Daar komt afgunst van! Dan krijg je van die gemene blikken! En daarom hebben veel mensen zoiets van, doe maar net of het niks voorstelt, dan vinden mensen het niet zo erg dat je piloot bent. En dan ben je natuurlijk cool, als je over iets interessants lekker non-chalant doet. Ah... nothing special... Kind kan de was doen. Stelt niks voor joh. Gewoon aan dat stuurtje trekken en duwen.

Dus nee, ik loop er zeker niet mee te koop, maar als iemand het vraagt, doe ik ook niet alsof het niks is en iedere boerenlul het ook zou kunnen. Je bent overigens als piloot absoluut geen beter mens dan die boerenlul, of wie dan ook, maar dat is weer heel wat anders.

Waar het allemaal op neerkomt: Waarom zijn vliegers nodig? Omdat geen computer nog in staat is om alle mogelijke problemen te ondervangen. En in de lucht kom je soms voor een split-second decision die het verschil kan zijn tussen leven en dood. Als er iets fout gaat, moet JIJ het oplossen binnen beperkte tijd. De buschauffeur doet z'n richtingaanwijzer aan en zet de bus aan de kant. En er rijden al vele onbemande passagiersbussen rond op deze aardkluit! En dat is waar jij zo'n godsvermogen aan uitgeeft. Anders ben je een behoorlijke idioot als je zo ontiegelijk veel geld uitgeeft aan een opleiding voor buschauffeur.
 
Mooi he hoe elke wannabe (de meeste) een natte droom krijgt van een 747 vliegen omdat dat echt vliegen is... En mensen die long haul vlieg, liever weer een kleinere kist vliegen omdat ze eindelijk wel weer eens willen vliegen!

De enige reden waarom ik een A400-800 MR (Moon Range) zou willen vliegen is om mn pensioen veillig te stellen.. Niet voor die 2 ILS (auto pilot) landingen per maand.

Ik was 4 dagen vrij, en toen ik op dag 5 weer vloog had ik er zoveel zin in (Aspen - LA - Denver - Cancun) dat ik center smeekte me below 18000' te krijgen zodat ik VFR op het handje aan mn daling kon beginnen. Heerlijk!

But that's just me.

FD
 
yo FD

als je zo houdt van vliegen en je leven in de states hou je wel opvallend veel tijd over om te posten op het pbb. ik heb een $#@&leven en kom niet verder dan een paar berichtjes per maand.

gr
 
Mwa, zoals ik al zei. Net 4 dagen vrij gehad en 1 dag gewerkt :)

Voor de rest veel 'on call' stby zitten op kantoor.. (in andere woorden, internetten en tv loeren)

FD
 
En vliegen, en meer dan 1500 keer proberen iets zinnigs te posten op dit PBB.

Wat een leven hebben we toch.

(Oh ja, die van Jen waren uitvergroot idd lekker)
 
Back
Top