Djanello said:
Vliegen in het grootste vliegtuig is voor de meesten het leukste.
En dit weet je omdat.......? Vliegen in een 747 is zoveel mogelijk van het stuur afblijven omdat je maar 2 of 3 vluchten per maand hebt en simpelweg het gevoel en de kunst om "echt" te vliegen een beetje kwijtraakt. Dan mag je je iedere keer 12+ uur gaan vervelen in de lucht, door tijdszones heen. Aan het einde van de vlucht kijken wie van de 3 of 4 (bij KLM) de landing mag gaan maken, misschien de autopilot wel, dan doet niemand 'm. Lekker strak op het ILS'je op de meeste bestemmingen, helemaal naar binnen gepraat door de verkeersleiding (verstand op nul dus) en dan de laatste 30 seconden vlieg je zelf, als hij al recht voor de baan hangt. Maak je een keiharde klotelanding, dan duurt het een maand voordat je de kans krijgt om je te revancheren. Dat is nauwelijks vliegen, dat is de computer besturen en twee keer aan het stuur trekken, bij de takeoff en bij de landing. Misschien dat je het stuur zelfs een keertje links of rechtsaf hebt gedraaid.
Aan het formaat van de kist ben je in 2 maanden gewend, en dan haal je dus daar je lolletje niet uit. Die haal je uit de uitdaging van interessante vluchten!
True, aan de grootste kist hangt meestal het hoogste salaris en het meeste aanzien, maar zoals ik al zei, als je het daarvoor doet, ga dan inderdaad alsjeblieft bij je lokale Stadsvervoer werken.
P.S. Wat mij betreft "uncool" als je lekker nonchalant je eigen beroep denigrerend aftekent. Geen wonder dat de beancounters bij bedrijven maar wat graag onze salarissen onder druk zetten en je overal voor willen laten betalen. Want waarom zouden zij meer geld stoppen in die overbetaalde buschauffeurs?
Je hoeft geen superman te zijn om vlieger te worden (aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die het totaal niet in zich hebben), maar het is ook niet zo dat ons vak niets voorstelt, verre van, en dat staat helemaal los van ego!