De KLS.. Droom of Gevaar?

Nee nee, variatie, er zijn ook "wat afvallers."

De logica ontgaat me een beetje, 30 aannames + wat afvallers = stuk of 50 dus een stuk of 20 mensen vallen af. Dat is 40% (yikes!). Je zult maar eens bij die 40% zitten.

Het aantal aannames is gebaseerd op:
- Pensioneringen
- Mensen die minder gaan werken (deeltijd of medisch)
- WRR verbeteringen (meer mensen nodig voor hetzelfde werk)
- Productiegroei (uitbreiding of inkrimping)
- Efficiëntieverbetering/-verslechtering

De cijfers voor pensionering zijn bekend in deze thread. Over het algemeen zijn er altijd wel enkele tientallen mensen die deeltijd willen gaan werken. Twee mensen die van 100% naar 50% gaan betekent één vlieger (FTE) erbij.
Qua WRR verbeteringen hoef je de komende tijd niet veel te verwachten, dus dat levert niets op.
Productiegroei is wel degelijk aan de orde, dus dat zal ook extra arbeidsplaatsen opleveren.
Als laatste is efficiëntieverbetering natuurlijk een negatieve factor. Doordat bijvoorbeeld roosters beter aansluiten, overnights scherper gepland worden, dienstregeling gewijzigd wordt en andere processen (omdraai bijvoorbeeld) efficiënter worden, zijn juist minder mensen nodig om hetzelfde werk te doen.

Dus staar je niet blind op de pensioneringen. Waarschijnlijk is productiegroei op dit moment de grootste positieve factor. (Of dit over 2 jaar nog zo is, weet niemand natuurlijk)

Als je wilt gaan vliegen en je bent van plan de KLS te gaan doen, doe het dan nu. Als je daar eenmaal zit, laat je niet verleiden door nutteloos studentengekeutel maar ga er voor 110% voor. Niet alleen om als eerste klaar te zijn, maar ook met de beste scores. Dat klinkt misschien heel streberig en ben je misschien niet de populairste jongen (of meisje) in de klas, maar met een schuld van 125.000 euro heb je die luxe gewoon niet. Je zult genoeg gelegenheid hebben om te feesten als je eenmaal een goede baan hebt!
 
Djanello said:
Er worden c.a. 30 per jaar aangenomen, neem wat afvallers mee en je komt uit op circa 50 per jaar.

Hoe kom je hierbij? Ik kan je garanderen dat het er zeker meer dan 30 per jaar zijn, op dit moment rond de 20 per maand!
 
EASY heeft volgens mij wel gelijk..

en dat je bij KLS 1.5 ++?? mag w88 klopt ook wel

alleen jammer dat KLS =>> KLM.. niet aangenomen bij KLM =>> ben je de lul :p:

Fab..
 
Fab said:
alleen jammer dat KLS =>> KLM.. niet aangenomen bij KLM =>> ben je de lul :p:

Hoeft echt niet. Er zijn genoeg mensen die ook waren aangenomen bij andere maatschappijen, en zelfs konden kiezen.
Lopen ook selecties bij Trans, om er maar eens eentje te noemen...
 
Feit: op mijn werk op Oost lopen 3 kls'ers rond die zijn afgewezen bij de KLM, allen 9 maanden of langer klaar en allemaal ook nog maar niks van de KLS GEHOORD over nazorg. 1 van deze mensen belde de KLS met de mededeling dat als de school er niks aan wilde doen dat 'ie er dan maar zelf achteraan ging. Toegestuurd werd hem de lijst met contactgegevens die de KLS had van maatschappijen in het buitenland.... DRIE maatschappijen met telefoonnummers en contactgegevens.

Laat ik het zo zeggen: Van de KLS NAZORG (daar hebben we het nu over) hoef je echt niks te verwachten de laatste tijd. Je moet er zelf achteraan en ja, dan helpt de naam KLS wel ja. Zelfde verhaal als bij de NLS een paar jaar geleden, daar deden ze ook geen reet voor je en moest je het hebben van de naam van de school.

Noem eens een paar maatschappijen waar KLS'ers die waren afgewezen de laatste 6 maanden uit konden "kiezen"?
 
hoeveel mensen waren er naar BA dan??
Van wat ik heb gehoord ware er wel DRIE afgestuurdeerden voor een gesprek bij BA maar later toch aangenomen voor KLM en heeft BA gezegd: laat maar hangen.

Fab..
 
BA is onzin. Ten eerste waren die mensen niet afgekeurd bij de KLM en ten 2e zijn ze niet naar BA gegaan maar naar KLM.

BA hoeft nu (de komende tijd) geen KLS'ers meer, leuk voor de rest! Stuur dan mensen die al afgewezen waren bij de KLM.. maargoed, zal wel weer te logisch zijn.

Bron bovestaand verhaal: British Airways.
 
Maandagavond gaf KLM Flight Academy een voorlichtingsavond (naast tientallen andere studies en opleidingen voor middelbarescholieren) in Hogeschool INHOLLAND. Daar vertelden twee KLS studenten dat het nu echt heel hard en dus goed gaat en dat er 10 mensen op de wachtlijst staan. (?) :rolleyes:

En dat KLM Jobcenter dan? Stelt dus ook niet zoveel voor? Ze lieten in de powerpoint presentatie een aantal maatschappijen voorbij komen waar de overige 30% (70% van KLM Flight Academy komt bij KLM terrecht) vaak een baan krijgen (Transavia, Austrian Airlines, British Airways en Lufthansa). En momenteel zou het niet langer duren dan een jaar eer je een baan hebt.
 
Zoals op alle vliegscholen.. COMPLETE onzin. Lufthansa zit al jaren nokkie-vol (nog heel veel mensen van hun eigen opleiding die niet geplaatst kunnen worden) en de KLS heeft ook al vele jaren niemand aan BA geleverd. Transavia is nu wel aan het aannemen. Overigens van alle scholen volgens mij (in ieder geval zeker KLS en NLS), maar die hebben relatief weinig vliegers nodig.

Het jobcentre stelt dan ook op dit moment geen reet voor - zie mijn vorige post.

Op alle scholen waar je komt (behalve misschien EPST op dit moment?) wordt er ronduit gelogen over nazorg en mooie vooruitzichten. Laat je goed informeren!

Schandalig dat scholen dit soort verhalen toch nog steeds lopen te vertellen.. NLS kan daar ook wat van trouwens.
 
Procenten heb je niks aan. Aantallen moeten ze noemen.

Hoeveel leerlingen per jaar, hoeveel naar welke maatschappij.

Het is te belachelijk voor woorden dat ze dit soort dingen gebruiken om jou een ton uit je zak te lullen. Alle vliegscholen doen dit, de mijne inclusief. Heb daar als voorzitter van de studentenraad wel eens een pittig gesprek over gehad waarna ze achter de procenten in haakjes daadwerkelijke aantallen hebben neergezet.

Dus dat is nu al wat eerlijker. Nu de KLS nog.
 
Ik volg nu selectie bij de KLS, dus zou misschien wat bevooroordeeld kunnen zijn. Wel moet ik toegeven dat van de drie presentaties die ik heb bijgewoond van EPST, KLS, NLS, de EPST presentatie mij het meest eerlijk en to the point leek. Ik kreeg zowel bij de KLS als de NLS het gevoel dat er met cijfers werd gegoocheld, en bij de NLS dan wel een heleboel.

Ook gaf EPST onmiddelijk toe dat c.a. 10% de selectie haalt, wat mij ook veel realistischer lijkt dan de 20-25% die zowel de KLS als de NLS opgeven.

Vooral de sheet met jobplacement bij de NLS gaf bij mij nogal veel vraagtekens. Als je van die percentages absolute cijfers maakt, dan kun je daar wel eens van schrikken.

De reden dat ik nu voor de KLS kies is dat de naam de beste is van de vliegscholen binnen Nederland en dat KLM toch wel een erg mooi bedrijf is om te mogen werken.
 
@ Djanello.

Waren de absolute cijfers weggehaald? Zoals van bijv 40% naar ryanair, stond er dan niet bij hoeveel mensen dit waren?

En wanneer was dit?
 
MD11man said:
Procenten heb je niks aan. Aantallen moeten ze noemen.

Hoeveel leerlingen per jaar, hoeveel naar welke maatschappij.

Het is te belachelijk voor woorden dat ze dit soort dingen gebruiken om jou een ton uit je zak te lullen. Alle vliegscholen doen dit, de mijne inclusief. Heb daar als voorzitter van de studentenraad wel eens een pittig gesprek over gehad waarna ze achter de procenten in haakjes daadwerkelijke aantallen hebben neergezet.

Dus dat is nu al wat eerlijker. Nu de KLS nog.

Ach, dan noemen ze de volgende keer 0,7*120 als aantal dat naar KLM gaat. Daar bereik je niet meer mee als die procenten.
Op het moment gaat het gewoon goed met de aannames,de wachtlijst word steeds korter. Zoals volgens mij bij alle vliegscholen op het moment, en dat is natuurlijk een mooi gegeven.

En dan nog even over die nazorg van de kls/jobcenter. Wat al eerder in dit topic word aangegeven regelen ze niets concreets voor je, wat natuurlijk erg jammer is, zeker nu er meer studenten worden afgewezen bij de KLM. Ze willen nu nog wel vaak lufthansa als afnemer van KLS'ers naar voren brengen, maar daar is al jaren geen sprake meer van. Studenten die nu worden afgewezen zullen het moeten zoeken bij kleinere maatschappijen.
Met de uitspraak dat het niet langer duurt dan een jaar voor je een baan hebt ben ik het eens. De tijden van jarenlang vruchtenloos solliciteren lijken wel voorbij. (voorlopig dan natuurlijk) ;)
 
@ Djanello

KLS is naar mijn idee gewoon voor mensen die toch liever bij het thuisfront blijven en lekker bij KLM kunnen vliegen. geen problemen mee :). Wil ik zelf niet en kies daarom niet voor KLS.
Mjah KLS blijft net als iedere andere school gewoon commercieel.

Veel suc6 met selectie. :D

Fab..
 
@ Lift

Ik denk heel simpel. Je kunt van iedere vliegschool uitrekenen hoeveel ze per jaar opleiden. In het geval van de NLS rond de 65 man / vrouw. Als ze dan per jaar een AANTAL geven ipv een percentage wat naar bepaalde maatschappijen gaat, kom je niet altijd op 100% uit onder het lijntje.

Ik heb namelijk bij de NLS nogal kritiek geuit over dit welbekende spreadsheetje. Onder de lijn staat namelijk altijd 100%, bij ieder jaar. Dat is, zoals eerder gezegd, goochelen met getallen. 30 van de 30 is ook 100%, maar dan heb je nog geen idee hoeveel mensen er zijn opgeleid. Met aantallen kom je hier gewoon een stuk verder mee.

Snappie?
 
?

?

hoe dan ook... gegoochel of niet. Met of zonder hulp van de nazorg en stichtingwachtlijst doen NLS'ers het gewoon goed de laatste tijd. Hieruit blijkt toch ook wel dat de NLS bezig is contacten weer aan te trekken en uiteraard dat de naam NLS ook zeker nog wel waarde heeft.

Dit rijtje is al eens eerder geplaatst en of het nou om uitnodigingen voor selectie gaat of daadwerkelijke aannames, het blijft een goede score (laatste maanden) in deze tijd en het zegt ZEKER wat over de kwaliteit!:

- Ryanair
- British Airways
- ThomsonFly (Britannia)
- SN Brussels
- Transavia
- Denimair
- Easyjet (tussenkomst CTC)
- Farnair
- Air Berlin
- Austrian Arrows
- BA CitiExpress

KLM neemt, behalve KLS'ers, alleen mensen met uren aan als ze NLS hebben gedaan, ook mensen met minder dan 1500 uur! Dit zegt ook wel wat vind ik.

Over Lufthansa weet ik dat ze zelf zo vreselijk veel mensen op de wachtlijst hebben staan dat de KLS of de NLS daar echt niemand kan slijten. Bovendien zijn er ook nog heel wat doorstromers van cityline die dan voorgaan, mocht de LH wachtlijst ooit leegraken.
Inmiddels heb ik vernomen dat de 'ik wil alleen naar KLM' attitude van sommige KLS'ers ook door is gedrongen bij transavia. Of dit waar is weet ik niet maar het zou me niets verbazen. Dit zou echt heel erg jammer voor de mensen die NIET worden aangenomen bij de KLM.
Ik denk dat deze mensen na een KLM-afwijzing heel graag naar een 'b' maatschappij zouden willen.

BA kotst KLS'ers uit. Ik sprak een KLS'er (die is aangenomen bij KLM) die me wist te vertellen dat de mensen die ooit op selectie zijn geweest bij BA totaal niet gemotiveerd waren om naar BA te gaan en dit ook werkelijk hebben laten blijken tijdens de interviews. Dit is geconfirmeerd door een HR medewerker van BA. Deze houding is inmiddels wel bekend bij BA en deze maatschappij zal dan ook wel 2 keer nadenken voordat ze weer mensen van de KLS uitnodigen. Ik snap dat dit heus niet voor iedereen geldt.

goodluck
 
@ THUMBS

weet jij misschien meer tussen samenwerking NLS -> CTC of maken meer scholen gebruik van EZY via CTC.. of regelt EZY dat voor je.. Wat verw8 EZY trouwens van je in de trant van je moet naar CTC anders nemen we je niet aan?? Een TR bij CTC ofzo??

Fab..
 
@MD11man.

Alleen van het laatste jaar waren het aantal mensen gegeven. Alle voorgaande jaren waren percentages. Tijdens de presentatie zelf nog heb ik van een paar willekeurige jaren het aantal aannames uitgerekend en die zagen er een heel stuk minder uit...

Ik heb een printje van het betreffende sheetje nog in m'n bureau liggen, deze was van een presentatie van c.a. 2 maandjes geleden. Inderdaad staat die 100% er onder, ondanks dat het totaal aantal aannames per jaar wisselt. (overduidelijk)

Een van de grotere factoren qua betrouwbaarheid is ook dat EPST eigenlijk de enigste opleiding is die tijdens de voorlichting open over de andere opleidingen durfde te praten. KLS noemde ze niet bij naam en de NLS zei zelfs hardop dat ze geen reclame wilden maken voor andere opleidingen toen een aspirant vlieger het over de KLS en EPST had.

Daarbij durven dus twee van de drie scholen de confrontatie met andere opleidingen niet aan. Iets wat ik tot nu toe een van de grotere pluspunten van EPST heb gevonden.
 
Allemaal leuk en aardig.
Als je als piloot huisje boompje beestje wilt hebben is misschien de KLS een leuke optie.Ga d'r echter maar niet vanuit dat dit dan ook uitkomt (zie de mooie cijfers).Zit sinds '92 in de luchtvaart en het is er qua toekomst perspectief niet mooier op geworden en dus denk ik dat je je al helemaal niet moet beperken tot de Nederlandse 'markt' (hoop voor iedereen die nu aan de opleiding begint dat de toekomst rooskleuriger is, blijft wel luchtvaart).

Even heel stoutmoedig (en nee heb mn opleiding in nederland gevolgd);denk persoonlijk dat het tegenwoordig de moeite loont ook de Engelse opleidingen te bekijken daar zij erg actief zijn buiten Engeland (Europa) zoals Singapore,Emirates,Qatar,Hongkong en vele andere uithoeken van de wereld,maar wel een breder/uitgebreidere toekomst kunnen bieden.

Kort gezegd denk ik dat de Nederlandse mogelijkheden erg beperkt zijn en je je duidelijk moet voorbereiden dat je als NL pilot in het buitenland je baan moet gaan zoeken.

Of de KLS dan de aangewezen opleiding is (leiden naar mijn mening net zoals de NLS (andere opleidingen binnen NL heb ik geen mening over) vooral op voor de Nederlandse markt (en de nl vorm van crm/mcc etc, die in het buitenland echt compleet anders is;graag reacties als er andere meningen bestaan).Ook zijn deze 2 opleidingen vaak onbekend (=betekenisloos) in het buitenland en ga zo maar door......

(even genoeg geweest voor vandaag).

Grtz Michiel
 
Back
Top