De-Icing procedures met Type I fluid

The Pilot

New member
Ik was laatst in LSZH en hier moest ik gede-iced worden.

Ze kwamen toen met een type I vloeistof en diverse mengverhoudingen. Nu hebben onze tabellen by Type II wel diverse holdovertimes by diverse mengverhoudingen. maar maar bij type I hebben we dat niet. (wel holdovertimes maar geen mengverhoudingen) Er staat wel dat de menging van type I een bevries temperatuur van 10gr onder ambient moet hebben, maar hoe kan je checken of dit by diverse mengverhoudingen zo is

The Pilot
 
F50?

F50?

Je was dus in Zoeri...

Het gaat niet goed met Swiss, en dus gaat het niet goed met Unique Airport. Ga er gemakshalve maar van uit dat je op dit moment bij die klipgeiten warm water krijgt toegediend en dat ze hun Type I lekker in de pocket houden. Hand op de knip want ze willen hun goud terug!

Rauber!
 
Ron, wat een rare reactie zeg!

Als er geen holdover tijden gegeven zijn denk ik dat je de QA persoon van je club eens moet bellen want die moet zorgen dat dit niet kan gebeuren. Weet dat ice niet iets is om mee te spotten

dodo
 
Vreemd, maar ik weet dat ik niet zou vertrekken als er geen hold-over tabel voor het gebruikte type aan boord zou zijn. Met enkel zo'n regel van "10 graden meer of minder", zoals bij jullie blijkbaar, zou ik me niet tevreden stellen. Geen precieze info betekent voor mij een NO-GO. Inderdaad, dispatch opbellen, of een andere type fluid vragen, dat schiet me nu zo te binnen...Groetjes !
 
collega´s,

Type I wordt inderdaad gebruikt voor De icing. Kan inderdaad verschillende mixtures hebben, dat is up to the groundcrew. Het mengsel moet, onder de heersende temperaturen van dat moment, voldoen aan de ISO eisen van de vloeistof (dus die 10 graden freezing point below OAT). Als je een tabel met holdovertimes voor Type I hebt (hebben we bij CLH wel), gelden die times voor alle mixtures of het nou 50/50 of 100%.
Type I is dus eigenlijk geschikt voor De icing en slechts heeel beperkt voor ANTI icing.
voorbeeldjes holdovertimes: freezing rain van 0 tot -10: 2-5 minuten !!!
frost van 0 tot below -10: 45 minuten !!

Groetjes
C
Winter is bijna voorbij ! ;)

ps. wat voor weer was er toen in ZRH??
 
Kijk, Capricorn slaat de spijker op z'n kop !

Was het voor de-icen of voor anti-icen. Want in het eerste geval maakt een hold over tabelletje geen ruk uit !
 
Volgens mij is de vraag waar je kunt checken of het mengsel wel voldoet aan het vriespunt van buitentemperatuur minus 10 graad of dat je degene die de type1 erop spuit moet geloven op zn woord. Oftewel, hoe weet je zeker dat ie niet iets erop spuit wat je vleugels juist ver-iced op dat moment. En niet of het voor de/anti ice is of wat de holdover time is.
 
en als het niet meer sneeuwt dan maakt de holdover tijd ook niets uit. Je moet dan alleen de de-ice hebben (maakt niet uit hoe verdund). Anti-ice is niet meer van toepassing
 
Juist Barberpole,

Jij snapt mijn probleem nu eindelijk, Natuurlijk staan in O.M. A. 8.7 bij ons de holdover tabbelen van Type I, II en IV. Echter of de aangeboden mengverhoudingen van type I aan de 10 gr below ambient voldoen is nergens te zien.

Overigens was het light snow bij -2gr en dit geeft een holdover van 15 minuten, wat voor ons meer als genoeg is.

The Pilot

p.s. Metrodriver

Als je De-iced, het sneeuwt niet meer en het is onder 0gr kan een type I fluid nog steeds afkoelen en een dunne laag clear Ice geven
 
Jo,

ter aanvulling
die grafieken zijn alleen voor light-moderate en ter advies.
mocht je severe icing hebben zul je altijd moeten kijken, en de vraag is of je wel weg wil.

Kliko is deze winter gespot in pvg op een hoogwerker om het stabilo te bekijken.

k.
 
Als het goed is heeft elke operator de verantwoordelijkheid, onder JAR OPS, om een quality assurance audit te doen bij de/anti-icing companies. Er is een overkoepelend orgaan in Europa dat deze checks ( ben de naam even kwijt ) uitvoert en meeste operators worden lid bij dit orgaan. Als je twijfelt over de kwaliteit van een de/anti-icing operator check bij je bedrijf, die zouden je informatie moeten kunnen geven over quality checks bij het de icing bedrijf. Uiteindelijk zegt dit noch steeds niets want quality checks zijn moment opnames, maar dit is niet gelimiteerd aan type I fluid, immers hoe weet jij of de operator wel de mix ratio van een b.v. type II fluid gebruikt die hij aan jou opgeeft (ipv 100% die hij jou verteld gebruikt hij 50%, tel uit die winst).

Het is uiteindelijk wel de verantwoordelijkheid van de JAR OPS operator om de kwaliteit te checken??
 
Heren, Heren

Ik ben alleen op zoek naar een tabel met mixratio vs. tempratuur.
Het is de verantwoordelijkheid van de de-icing company om te controleren of de afgegeven mixratio's van de type I fluid voldoen aan de gestelde eisen bij een bep temp. Ik wil alleen graag een copy van de door de de-icing co's gebruikte ratio tabel hebben

The Pilot
 
Ik geloof het ook wel. maar als zij mixen moet er dus ook gegevens over bestaan. En die wil niuewschierige ik gewoon eens zien.

The Pilot
 
Ter aanvulling: Dit staat er bij ons mbt ISO type I:

ISO Type I:
Referring to ISO type I deicing fluids wich provide a very limiting protection against refreezing.The concentration (or mixratio) of this fluid is not related to the holdover time.
 
De oplossing is gewoon naar Forida verhuizen en alleen naar Zuid Amerika te vliegen... Wel grappig dat ik een paar weken geleden voor het eerst weer sneeuw heb gezien...schrijf je dat eigenlijk wel zo ..sneeuw??
 
In het trainingsmanual gedeelte op de site die Cpt. Kebab aandroeg kun je onder §6.2.4 enigzins terugvinden wat je zoekt. Een echte tabel is er niet gegeven maar er staat wel :'For exceptions refer to manufacturers fluid documentation.' Daar zul je het moeten zoeken want het is er tevens afhankelijk van of het active bestanddeel bestaat uit propylene of ethylene. Mocht een tabel vinden/krijgen dan graag hier posten.
 
Oorspronkelijk gepost door Barberpole
Volgens mij is de vraag waar je kunt checken of het mengsel wel voldoet aan het vriespunt van buitentemperatuur minus 10 graad of dat je degene die de type1 erop spuit moet geloven op zn woord. Oftewel, hoe weet je zeker dat ie niet iets erop spuit wat je vleugels juist ver-iced op dat moment. En niet of het voor de/anti ice is of wat de holdover time is.

Tja....., misschien moet je er gewoon vanuit gaan dat degene op de grond echt weet wat ie doet?!?!?!? Jij bent niet de enige die geleerd heeft voor z'n vak! (Of controleer jij ook bij het tanken of de tankmeneer z'n slang niet op het toilet aansluit??? Of dat de drinkwatermeneer niet de verkeerde tanks vol met water gooit???)

Oorspronkelijk gepost door The Pilot
p.s. Metrodriver

Als je De-iced, het sneeuwt niet meer en het is onder 0gr kan een type I fluid nog steeds afkoelen en een dunne laag clear Ice geven

Onzin! Daar is nu die spec van minimaal 10 graden beneden OAT voor! Voordat jij deze temperatuur bereikt, ben je allang weer van deze rommel af!

Groeten, Leij
 
Ik vertrouw ze helemaal Leij en formuleer enkel de vraag nogmaals. Hoewel ik wil vermelden dat bij ons een Cpt. een keer een vreemd voorgevoel had na het anti-icen en het bleek dat bij zijn extra outside check die hij daarop uitvoerde men per ongeluk met warm water had anti-iced ip van 100% Type IV. Stom toeval en veel geluk natuurlijk.
Wat natuurlijk blijft staan hier is de vraag waar de mogelijkheid voor ons ligt om te controleren (indien men dit wil) of men met de juiste mix werkt voor desbetreffende temperatuur. Dat is een stuk lastiger vast te stellen dan de controle of iemand onder hoge druk je plee inhoud gemengd met kerosine in je galley aan het pompen is.
 
Back
Top