Laten we proberen een paar feiten op een rij te zetten.
Gerucht 1. Schuld
Zo'n grote schuld kan eigenlijk maar één belangrijke oorzaak hebben: brandstof. Een 767 die fulltime vliegt (ok, dat doen ze niet, maar dat terzijde) knalt er per dag zo'n 80 à 100 ton Jet A1 er doorheen.
Wanneer je dat niet goed hebt afgedekt, lopen de verliezen in rakettempo op. Persoonlijk lijkt het me dat de TUI groep dat wel voor elkaar zal hebben, zo niet, dat heeft Stevie echt een probleem. Brandstof is voor een airline als deze verreweg kostenpost nummer één.
Gerucht 2. Eén of twee toestellen eruit.
Feit is dat TFL niet bijster veel uren maakt met z'n vloot. Wanneer je tijdens de bouwvakvakantie nog capaciteit hebt om te wetleasen aan de vijand is er echt iets mis. De toestellen van TFL zijn vaak geziene gasten op de buffer. In de leisuremarkt kun je je dat niet veroorloven.
Gerucht 3. De stekker er uit.
Het is al vele malen gesteld: "ArkeFly hoeft geen winst te maken, zolang het TUI conglomeraat dat alles bij elkaar opgeteld maar wel doet". Dat is zo. De vraag is alleen tot welke prijs men in Duitsland bereid is te gaan. En dat weten we niet. Wel weten we uit het TUI jaarverslag van vorig jaar dat het ThomsonFly lowcost concept met aanzienlijke aanloopverliezen te maken heeft en dat de directie dat voor lief neemt. We moeten ook niet vergeten dat TUI de 'Ultimate Vertical Intergrator' is, en bereid is daarvoor een flinke prijs te betalen. Al met al wel een moeilijk, ondoorzichtig onderwerp.
Gerucht 4. De 767's weg, narrowbodies er voor terug.
Een logische stap. TUI is een veelzijdige touroperator, niet per sé een langeafstandspecialist. De 767 is dat wel, dus het product uit je gidsen sluit niet goed aan bij de toestellen die je gebruikt. De huidige vloot is een erfenis uit het verleden, en wanneer TUI 'from scratch' zou zijn begonnen hier in Nederland was er geheid voor een ander vliegtuigtype gekozen. Een 767 inzetten binnen Europa is leuk, maar dan alleen om de gaatjes in de vlootplanning op te vullen, niet als structureel product. Hoe mooi ze die drie klassen ook proberen te verkopen op de korte routes.
Just my 2 eurocents