CPL Preparation Program (Mallorca)

SFO2403

New member
Beste forumleden,

Ik lees al een tijdje (als niet-lid) mee in verband met het feit dat ook ik (nog steeds heel erg) geïnteresseerd ben om vlieger te worden. Ik weet dat er al tal van dit soort threads zijn, maar deze specifieke vraag (die komt eraan hoor, nog een ogenblikje... :D) ben ik nog niet tegengekomen.
De droom bestaat vanaf jongs af aan, maar door wat gebeurtenissen in het jongere leven, het ontdekken van een andere passie (en daar mede mijn beroep van gemaakt te hebben) en het niet helemaal conform 'normaal' afronden van mijn schoolcarrière heeft ertoe geleid dat ik niet in de cockpit ben beland.
Ondertussen ben ik 31 jaar oud en heb ik het qua privé- en werkleven uitermate goed voor elkaar. Ondertussen heb ik ook een hbo-opleiding afgerond (geen havo, opgewerkt vanaf het mbo), maar zonder technische achtergrond waardoor ik in veel gevallen al niet in aanmerking kom voor een Nederlandse vliegschool en/of MPL-programma. Ik ken de bezwaren die hier op het forum veelal genoemd zijn om het niet te doen, maar het credo 'je kan beter spijt hebben van dingen die je hebt gedaan, dan dat je spijt hebben van dingen die je niet hebt gedaan' overwint toch op dit moment ;-).

In deze oriëntatiefase is de modulaire route de route die ik dan zou moeten nemen. Nu bestaat er in Spanje een zogenaamd CPL Preparation Program, die je inclusief CPL (A) kan doen voor een bedrag van iets minder dan 30.000 euro... nu klinkt het allemaal heel erg mooi. Eigenlijk iets te mooi. Heeft een van jullie ervaring met deze club (of soortgelijk), zich al eerder verdiept in dit programma of een oog voor de haken en ogen die ik misschien op dit moment niet zie? Linkje: https://www.flyeptspain.com/cpl-preparation-program

Ik hoor 't graag! :cool:

Groet,
Shaddy

 
Beste forumleden,

Ik lees al een tijdje (als niet-lid) mee in verband met het feit dat ook ik (nog steeds heel erg) geïnteresseerd ben om vlieger te worden. Ik weet dat er al tal van dit soort threads zijn, maar deze specifieke vraag (die komt eraan hoor, nog een ogenblikje... :D) ben ik nog niet tegengekomen.
De droom bestaat vanaf jongs af aan, maar door wat gebeurtenissen in het jongere leven, het ontdekken van een andere passie (en daar mede mijn beroep van gemaakt te hebben) en het niet helemaal conform 'normaal' afronden van mijn schoolcarrière heeft ertoe geleid dat ik niet in de cockpit ben beland.
Ondertussen ben ik 31 jaar oud en heb ik het qua privé- en werkleven uitermate goed voor elkaar. Ondertussen heb ik ook een hbo-opleiding afgerond (geen havo, opgewerkt vanaf het mbo), maar zonder technische achtergrond waardoor ik in veel gevallen al niet in aanmerking kom voor een Nederlandse vliegschool en/of MPL-programma. Ik ken de bezwaren die hier op het forum veelal genoemd zijn om het niet te doen, maar het credo 'je kan beter spijt hebben van dingen die je hebt gedaan, dan dat je spijt hebben van dingen die je niet hebt gedaan' overwint toch op dit moment ;-).

In deze oriëntatiefase is de modulaire route de route die ik dan zou moeten nemen. Nu bestaat er in Spanje een zogenaamd CPL Preparation Program, die je inclusief CPL (A) kan doen voor een bedrag van iets minder dan 30.000 euro... nu klinkt het allemaal heel erg mooi. Eigenlijk iets te mooi. Heeft een van jullie ervaring met deze club (of soortgelijk), zich al eerder verdiept in dit programma of een oog voor de haken en ogen die ik misschien op dit moment niet zie? Linkje: https://www.flyeptspain.com/cpl-preparation-program

Ik hoor 't graag! :cool:

Groet,
Shaddy

@SFO2403 :

Ben jij niet toevallig Shaddy Fouad ? Vroeger waren wij allebei actief lid van “ATCBOX” ( zalig Captain Daan de Meester (Transavia) )

Ik zelf ben toevallig ook verleden jaar rond deze tijd (September 2022) begonnen met de PPL(A) opleiding.

Ik zelf ken bovenstaande organisatie niet , maar ik zou wel gráág volgende link met je willen delen ivm met jou “pilotendroom”



✈️🇸🇷SMJP
 

Hey SMJP,

Toevallig wel 😄. Dat was een hele mooie tijd, waaraan ik nog vaak met weemoed aan terug denk.
De serie ken ik inderdaad, maar zoals gezegd kom ik met mijn kwalificaties (en het ontbreken van de mogelijkheid om te stoppen met werken, mijn vrouw blijft ook graag nog even in een huis wonen met duale inkomsten haha) niet in aanmerking voor de MPL.

Leuk om te horen, PPL ondertussen in the pocket?

Gr.
Shaddy
 
Hey SMJP,

Toevallig wel 😄. Dat was een hele mooie tijd, waaraan ik nog vaak met weemoed aan terug denk.
De serie ken ik inderdaad, maar zoals gezegd kom ik met mijn kwalificaties (en het ontbreken van de mogelijkheid om te stoppen met werken, mijn vrouw blijft ook graag nog even in een huis wonen met duale inkomsten haha) niet in aanmerking voor de MPL.

Leuk om te horen, PPL ondertussen in the pocket?

Gr.
Shaddy
@SFO2403 :

Aangezien wij dezelfde leeftijd hebben (getrouwd + een dochtertje van 2,5 jaar ) heb ik heláás (pindakaas) het afgelopen jaar sinds dat ik begonnen ben met de PPL(A) vertraging opgelopen met de opleiding + het feit dat ik de PPL theorie enigszins heb onderschat, persoonlijk vind ik het wel pittig wij gebruiken de methode van https://padpilot.com/products/ppl-a/ en je moet de stof/theorie “echt” begrijpen om überhaupt eerst de schoolexamens te kunnen doorstaan om dan vervolgens groen ✅ licht te ontvangen van de school om de officiële examens te mogen gaan afleggen.

Ik ben persoonlijk voorstander van eerst de theorie in zijn geheel (9 vakken) afronden en vervolgens jezelf full-time kunnen focussen op het praktijk gedeelte van de opleiding.

Zoals al eerder gezegd moet je de theorie “echt begrijpen/snappen” mocht dat niet het geval zijn dan haal je de examens gewoonweg niet en ik heb het nu niet over de 🇳🇱NL opleiding (CBR).

Je kennis over vooral “Natuurkunde” en min of meer Wiskunde moet wel “up-to-date” zijn en dan vooral (Natuurkunde).

Ik zelf ben gelukkig bezig met het laatste vak “General Navigation” en dan mag ik mij gaan voorbereiden voor de theorie examens !

Hoop dat deze uitleg enigszins bewustwording heeft kunnen creëren .

Liefs,

👨🏽‍✈️✈️🇸🇷SMJP
 
Last edited:
Het is op de website een beetje tussen de regels doorlezen.
Alle theorie is zelf studie, PPL en CPL.
Klinkt rot maar dat betekent dat je het net zo goed zelf kan doen.
Persoonlijk ben ik niet kapot van Tecnam en die C152 is voor twee normale volwassenen al snel te klein.
CPL geeft je de korting voor je ATPL maar aangezien het dezelfde vakken zijn kan je het beter gelijk op ATPL niveau doen.
Haal je PPL in Nederland en gebruik het time building om je motivatie te behouden.
Dit kan in meerdere vlieg vakanties over ter wereld, USA, Canada, Zuid Afrika, Oost en Zuid Europa.
Doe je ATPL examens met een NL’se provider die in helpen bij problemen of klachten.
Spanje heeft nooit een erg goede naam gehad wat vlieg training betreft.
Spaans is ook een ICAO taal je zal dus veel Spaans op de radio horen, dat helpt je natuurlijk niet.
Spaanse luchtvaart autoriteiten waren (zijn?) ook nooit de snelste met brevetten uitgifte of Medical of problemen met de school of documenten.
Ik zou het hooguit als time building bestemming houden.
Je kan 3 setjes van 40-50 uur doen.
 

Dank voor je reactie, wordt zeer gewaardeerd. Je hebt ook wel aardig wat terechte punten, vandaar ook mijn vraag of er mensen zijn die hun brevet wel in Spanje hebben gehaald. Zo lees ik bijvoorbeeld ook e.e.a. over de club in Jerez (FlyInSpain). Die zijn redelijk positief, maar er zijn maar weinig echte actuele ervaringen.
Het is financieel natuurlijk wel een stuk interessanter om i.i.g. het PPL-gedeelte elders te doen (al dan niet i.c.m. de hour-building). Maar dat zou dan denk ik (en het betere weer...) een van de weinige pluspunten zijn als ik jouw reactie zo lees?
 
Over de inhoudelijke training kan ik niet mee spreken, maar weet dat deze scholen vaak administratief minder sterk staan waardoor bij het aanvragen van de vergunning regelmatig problemen/vertragingen opduiken. Als je voor een Spaanse school kiest zal je ervoor moeten zorgen dat je zelf ook op de hoogte bent betreft wat er precies nodig is om een CPL aan te vragen zodat je hen kan controleren.
 
Ik kan je directe vragen niet zo beantwoorden. Wel wil ik je graag stof geven om over na te denken. Dat lijkt een onbegonnen zaak, omdat je in je eerste post al aangeeft dat je eigenlijk je besluit al gemaakt hebt.

In de eerste plaats denk ik dat het belangrijk is je af te vragen wat je uiteindeljk wilt bereiken met je brevet. Wil je bij airlines vliegen? In Nederland, Europa, donker Afrika? Hoe staat je partner er tegenover dat je misschien voor de rest van je leven uit Nederland en misschien zelfs West Europa weggaat? Als je doel is om verkeersvlieger in Europa te worden, moet je eens kijken wat de maatschappijen eisen. Hoe denk je de concurrentie aan te gaan met piloten die 10 jaar jonger zijn en wèl de juiste vooropleiding hebben en daarnaast een integrated training of MPL gedaan hebben?

Verder denk ik dat het niet onmogelijk is wat je wilt, maar de weg zal erg lang en moeilijk zijn. € 30.000,- voor 200 vlieguren? Dat is € 150,- per vlieguur. Hoeveel geld blijft er over voor goede kwaliteit instructie, als de brandstof en vliegtuighuur ervan afgetrokken worden? Ik meen dat het verplicht is om in ieder geval een aantal klassikale uren instructie te ontvangen, voordat je examen kunt doen in de theoretische vakken. Wanneer je voor commerciële brevetten gaat, wil je vliegen voor je beroep. Dit betekent dat de instructie en theoretische kennis belangrijk zijn. Ik deel de zorgen van @Europe-American en @jurgen . Ook zou ik willen adviseren om je leeftijd mee te nemen in dit verhaal. Onderschat het niet, je bent (waarschijnlijk) al een tijd weg uit een school/leer omgeving. Het zal een enorme aanpassing van jouw kant vereisen en je zult erg zelfstandig moeten zijn met het uitzoeken en dealen met de autoriteiten etc. Ik kan je vanuit persoonlijke ervaring vertellen dat nieuwe dingen leren ècht een stuk moeilijker wordt, naarmate je boven de 30 komt. Heb zelf een typerating gedaan op m'n 27e, 32e en 41e en daarnaast een Bachelor gedaan op m'n 43e en het was iedere keer een stukje lastiger. Niet alleen omdat je brein langzamer wordt, maar ook omdat je al je 'normale' dingen in het leven bij moet houden.

Tenslotte wil ik je veel succes wensen met je keuzes.
 
Ik heb het wel eerder hier over gehad, even in dezelfde gedachten gang als KL:
Bij je doel beginnen en achteruit plannen, niet met het goedkoopste beginnen en hopen dat je bij je doel uitkomt.
Waar wil je eventueel werken, wat zijn de aanname eisen (incl. leeftijd) en werk terug naar een opleidings keuze.
 
Hi,

Als je een goed betaalde baan hebt, zou ik je adviseren om het te behouden. Ga gedeeltelijk parttime werken als dat kan, zodat je wat meer tijd in studie kan besteden.

Kijk even op nimbusair in Nederland. Je kan een participatie kopen en goedkoop vliegen (per uur). Zo kan je je PPL + hours building redelijk goedkoop doen. ATPL theorie (distance learning) via Orbit doen en examens afleggen in België (kan je kosten heel erg drukken).

Voor de CPL ME IR een maand vakantie nemen (evt. onbepaald verlof erbij) en een school kiezen. Polen kan ik inderdaad aanraden.

Zelf heb ik het zo aangepakt (behalve dat ik naar Singles&Twins op Lelystad ging, de eigenaar kon me destijds een leuke korting geven, helaas zijn ze een paar jaar geleden gestopt, uitstekende instructeurs daar ook gehad!).

Succes met de keuze.
 
Hi,

Als je een goed betaalde baan hebt, zou ik je adviseren om het te behouden. Ga gedeeltelijk parttime werken als dat kan, zodat je wat meer tijd in studie kan besteden.

Kijk even op nimbusair in Nederland. Je kan een participatie kopen en goedkoop vliegen (per uur). Zo kan je je PPL + hours building redelijk goedkoop doen. ATPL theorie (distance learning) via Orbit doen en examens afleggen in België (kan je kosten heel erg drukken).

Voor de CPL ME IR een maand vakantie nemen (evt. onbepaald verlof erbij) en een school kiezen. Polen kan ik inderdaad aanraden.

Zelf heb ik het zo aangepakt (behalve dat ik naar Singles&Twins op Lelystad ging, de eigenaar kon me destijds een leuke korting geven, helaas zijn ze een paar jaar geleden gestopt, uitstekende instructeurs daar ook gehad!).

Succes met de keuze.
Goed verhaal. Niet de makkelijkste weg... Mag ik vragen of je keuzes je gebracht hebben wat je wilde? Heb je je werk kunnen maken van het vliegen?
 
Over de inhoudelijke training kan ik niet mee spreken, maar weet dat deze scholen vaak administratief minder sterk staan waardoor bij het aanvragen van de vergunning regelmatig problemen/vertragingen opduiken. Als je voor een Spaanse school kiest zal je ervoor moeten zorgen dat je zelf ook op de hoogte bent betreft wat er precies nodig is om een CPL aan te vragen zodat je hen kan controleren.
Helder. Dankjewel voor je reactie!

Kleine suggestie: kijk voor modulaire vliegopleidingen ook even in Polen!
Die suggestie kwam ik op PPRuNe ook al een aantal keer tegen. Ik neem aan in verband met het financiële voordeel t.o.v. Nederland? Heeft Polen wat dat betreft wel een andere naam dan Spanje?

Ik kan je directe vragen niet zo beantwoorden. Wel wil ik je graag stof geven om over na te denken. Dat lijkt een onbegonnen zaak, omdat je in je eerste post al aangeeft dat je eigenlijk je besluit al gemaakt hebt.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Niet is op voorhand een onbegonnen zaak, anders was ik hier ook niet om advies komen vragen ;). Wel wil ik het in ieder geval gaan proberen, bewust via het modulaire traject zodat ik mijzelf niet financieel naar de knoppen help en als het allemaal niet lukt terug kan kijken op een mooi avontuur waarin ik ontzettend veel geleerd en gedaan heb en het hobbymatig kan voortzetten. En misschien kom ik inderdaad na het PPL-NR-IR gedeelte er wel achter dat het toch onbegonnen werk is... dan kan ik tenminste zonder problemen stoppen en het geld weer investeren in een mooie Kawasaki Z1000 o.i.d. 😂. Of langzaam doorgaan en voor de 'leuk' instructie geven als ik zelf eenmaal op niveau ben. Of een paraschooltje beginnen op Bonaire. Dromen en opties zat.

In de eerste plaats denk ik dat het belangrijk is je af te vragen wat je uiteindeljk wilt bereiken met je brevet. Wil je bij airlines vliegen? In Nederland, Europa, donker Afrika? Hoe staat je partner er tegenover dat je misschien voor de rest van je leven uit Nederland en misschien zelfs West Europa weggaat?
Dat zou uiteraard wel het mooiste zijn ja. Mijn partner staat daar wel realistisch in, die weet ook op basis van eigen ervaringen hoe het is en waar ze aan begint. Binnen Europa zou dan wel de voorkeur genieten, maar dat is ook maar afhankelijk van hoe de vlag er op dat moment bij hangt. Niets is volgens mij zo veranderlijk als de luchtvaart (oke... en het kabinet :D). Ik heb redelijk wat vrienden en kennissen in het wereldje die allemaal in de slechte tijd klaar waren met hun integrated ATPL-opleiding en waarvan sommige heel snel een baan hadden en sommigen niet. Het is denk ik ook vooral een kwestie van geluk hebben...

Als je doel is om verkeersvlieger in Europa te worden, moet je eens kijken wat de maatschappijen eisen. Hoe denk je de concurrentie aan te gaan met piloten die 10 jaar jonger zijn en wèl de juiste vooropleiding hebben en daarnaast een integrated training of MPL gedaan hebben?
De eisen van een luchtvaart maatschappij heb ik uiteraard tot mij genomen. Ik snap zelf ook wel dat een airline als KLM, AFR, UAE, etc. vissen uit eigen vijver(s). En tuurlijk zijn er ook steeds meer MPL-kandidaten, maar ik blijf tot op heden ook gewoon vacatures voorbij zien komen voor non-type rated FO's bij clubs als Ryanair en Vueling. Dat kost dan allicht een extra investering tegen die tijd... en dat is alleen nog maar Europa-georiënteerd. Daarnaast blijf ik ook verhalen lezen van vliegers die de modulaire route gedaan hebben en alsnog rechts voorin beland zijn. Dat geeft toch een motivatie dat het niet onmogelijk is. Qua vooropleiding is het niet zo dat ik niets heb, maar ik heb geen afgeronde havo-opleiding (gestopt na jaar 3 en overgestapt naar het mbo). In plaats daarvan heb ik een hbo-bachelor die ik kan aanvullen met deelcertificaten havo Wiskunde B en Natuurkunde. Volgens mij voldoe ik daarmee wel aan de vooropleidingseisen van veel airlines, althans van de vacatures en carreer websites die ik tot nu toe gelezen heb. En wat ik heb, wat zij niet hebben: levenservaring, het bewijs dat doorzetten een optie is en gedegen ervaring in stress gerelateerde situaties en een goed verhaal (hoop ik tegen die tijd...).

Verder denk ik dat het niet onmogelijk is wat je wilt, maar de weg zal erg lang en moeilijk zijn. € 30.000,- voor 200 vlieguren? Dat is € 150,- per vlieguur. Hoeveel geld blijft er over voor goede kwaliteit instructie, als de brandstof en vliegtuighuur ervan afgetrokken worden? Ik meen dat het verplicht is om in ieder geval een aantal klassikale uren instructie te ontvangen, voordat je examen kunt doen in de theoretische vakken. Wanneer je voor commerciële brevetten gaat, wil je vliegen voor je beroep. Dit betekent dat de instructie en theoretische kennis belangrijk zijn. Ik deel de zorgen van @Europe-American en @jurgen . Ook zou ik willen adviseren om je leeftijd mee te nemen in dit verhaal. Onderschat het niet, je bent (waarschijnlijk) al een tijd weg uit een school/leer omgeving. Het zal een enorme aanpassing van jouw kant vereisen en je zult erg zelfstandig moeten zijn met het uitzoeken en dealen met de autoriteiten etc. Ik kan je vanuit persoonlijke ervaring vertellen dat nieuwe dingen leren ècht een stuk moeilijker wordt, naarmate je boven de 30 komt. Heb zelf een typerating gedaan op m'n 27e, 32e en 41e en daarnaast een Bachelor gedaan op m'n 43e en het was iedere keer een stukje lastiger. Niet alleen omdat je brein langzamer wordt, maar ook omdat je al je 'normale' dingen in het leven bij moet houden.
Vandaar ook mijn vraagstelling over de Spaanse route die 'te mooi lijkt'. Ondertussen zie ik ook wel waar het aan schort. Qua leren ben ik nog niet zo denderend lang uit de schoolbanken, ook beroepsmatig niet. Ik snap overigens echt wel wat je bedoelt en daar heb je ook weer een goed punt. Wel denk ik dat het scheelt of je affiniteit hebt met het onderwerp waar je over aan het leren bent. Ik ben ook zo'n flightsimulator(nerd) die voor de 'leuk' FCOM's, SOP's, YouTube filmpjes over allerhande aviation theorie tot mij neemt. Alleen doe ik dat nu zonder concreet doel...

Tenslotte wil ik je veel succes wensen met je keuzes.
Dankjewel en nogmaals ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb het wel eerder hier over gehad, even in dezelfde gedachten gang als KL:
Bij je doel beginnen en achteruit plannen, niet met het goedkoopste beginnen en hopen dat je bij je doel uitkomt.
Waar wil je eventueel werken, wat zijn de aanname eisen (incl. leeftijd) en werk terug naar een opleidings keuze.
True fact. Zie hierboven.

Als je een goed betaalde baan hebt, zou ik je adviseren om het te behouden. Ga gedeeltelijk parttime werken als dat kan, zodat je wat meer tijd in studie kan besteden.
Dat ga ik ook zeker doen. Sterker nog: ik kan nu niet eens stoppen. Zo financieel onafhankelijk ben ik helaas ook weer niet. Wel geeft mijn werkgever de ruimte om langere tijd verlof te nemen. Ondertussen heb ik 3 maanden gespaard, dus dat ik ook de tijd die ik eventueel kan stoppen in hour-builing of externe trainingen/opleidingen in het buitenland, als ik dat zou gaan doen.

Kijk even op nimbusair in Nederland. Je kan een participatie kopen en goedkoop vliegen (per uur). Zo kan je je PPL + hours building redelijk goedkoop doen. ATPL theorie (distance learning) via Orbit doen en examens afleggen in België (kan je kosten heel erg drukken).

Voor de CPL ME IR een maand vakantie nemen (evt. onbepaald verlof erbij) en een school kiezen. Polen kan ik inderdaad aanraden.
Goeie! Ik ga eens op de lijn. Waar ben je zelf in Polen geweest en hoe is je dat bevallen? Mag ik vragen hoe jouw routing daarna is gegaan na het behalen van je frozen ATPL en in welke tijdsgeest ik dan moet denken?

Gr.
Shaddy
 
...Niets is volgens mij zo veranderlijk als de luchtvaart (oke... en het kabinet :D). Ik heb redelijk wat vrienden en kennissen in het wereldje die allemaal in de slechte tijd klaar waren met hun integrated ATPL-opleiding en waarvan sommige heel snel een baan hadden en sommigen niet. Het is denk ik ook vooral een kwestie van geluk hebben...
Probeer eens na te gaan als er een trend zit tussen de mensen die geluk hebben gehad, en welke mensen geen geluk hebben gehad. (lees: vraag eens naar welke ATO ze zijn gegaan) ;) Ik volg de mening die hierboven reeds is beschreven door iemand anders, met het kiezen van de school kies je ook onbewust waar je gaat uitkomen. Wil je survey vliegen op kleine piston twins dan is de Spaanse school een optie, wil je bij een airline gaan vliegen dan zijn er andere scholen met "een grotere slaagkans" om daar binnen te raken.

De scholen in het Oostblok kan ik niet inschatten, maar ik weet wel dat hun administratie veel meer in orde is dan de Spaanse/Griekse scholen.

Sommige scholen zijn een pak duurder dan anderen, maar vaak is er ook een reden voor wat een effect heeft in de slaagkans op een job.
 
Die suggestie kwam ik op PPRuNe ook al een aantal keer tegen. Ik neem aan in verband met het financiële voordeel t.o.v. Nederland? Heeft Polen wat dat betreft wel een andere naam dan Spanje?

Persoonlijke mening: Spanje lekker links laten liggen, of je moet over ruime financiële middelen beschikken voor FTEJerez.... Anders een mooi land voor eventueel wat hour building.

Maar goed, op basis van eigen research via o.a. ook pprune, netwerken via de bekende sociale media en eigen onderzoek of een bezoekje, hier in willekeurige volgorde wat voorbeelden van ATOs in Polen:
  • Bartolini Air (Lódz),
  • Smart Aviation (Poznan),
  • Adriana Aviation (Watorowo),
  • Zonda Aero (Bydgoszcz),
  • Ventum Air (Warschau).
Over trends gesproken, je ziet dat veel Fransen, Italianen, Britten, Schotten en Ieren...., die voor een modulaire vliegopleiding kiezen, vaak naar Polen gaan voor het CPL ME/IR traject. Daar is de balans tussen kosten, kwaliteit en klanttevredenheid (aantal studenten dat een baan vindt), afhankelijk van de school, prima te noemen. Maar staar je ook weer niet blind op alle social media adverts, blijf kritisch!

Verder is een "goede" APS MCC naar mijn mening een absolute must om je aanname kansen bij een Ryanair, Wizz Air te vergrote, als dit je doestelling is. Hier wat namen met een goede trend:

  • Airline Flight Academy (Dublin) onderdeel van Ryanair Holdings,
  • VA Airline Training (Cambridge),
  • Simnest Pilot Academy (Budapest),
  • Simtech Aviation (Dublin).

En zoals jurgen mooi hierboven aangeeft; zoek en spot de trends vwb welke ATO! Maar wees je er wel van bewust dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Heel veel succes!
 
Back
Top