Over de inhoudelijke training kan ik niet mee spreken, maar weet dat deze scholen vaak administratief minder sterk staan waardoor bij het aanvragen van de vergunning regelmatig problemen/vertragingen opduiken. Als je voor een Spaanse school kiest zal je ervoor moeten zorgen dat je zelf ook op de hoogte bent betreft wat er precies nodig is om een CPL aan te vragen zodat je hen kan controleren.
Helder. Dankjewel voor je reactie!
Kleine suggestie: kijk voor modulaire vliegopleidingen ook even in Polen!
Die suggestie kwam ik op PPRuNe ook al een aantal keer tegen. Ik neem aan in verband met het financiële voordeel t.o.v. Nederland? Heeft Polen wat dat betreft wel een andere naam dan Spanje?
Ik kan je directe vragen niet zo beantwoorden. Wel wil ik je graag stof geven om over na te denken. Dat lijkt een onbegonnen zaak, omdat je in je eerste post al aangeeft dat je eigenlijk je besluit al gemaakt hebt.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Niet is op voorhand een onbegonnen zaak, anders was ik hier ook niet om advies komen vragen
. Wel wil ik het in ieder geval gaan proberen, bewust via het modulaire traject zodat ik mijzelf niet financieel naar de knoppen help en als het allemaal niet lukt terug kan kijken op een mooi avontuur waarin ik ontzettend veel geleerd en gedaan heb en het hobbymatig kan voortzetten. En misschien kom ik inderdaad na het PPL-NR-IR gedeelte er wel achter dat het toch onbegonnen werk is... dan kan ik tenminste zonder problemen stoppen en het geld weer investeren in een mooie Kawasaki Z1000 o.i.d.
. Of langzaam doorgaan en voor de 'leuk' instructie geven als ik zelf eenmaal op niveau ben. Of een paraschooltje beginnen op Bonaire. Dromen en opties zat.
In de eerste plaats denk ik dat het belangrijk is je af te vragen wat je uiteindeljk wilt bereiken met je brevet. Wil je bij airlines vliegen? In Nederland, Europa, donker Afrika? Hoe staat je partner er tegenover dat je misschien voor de rest van je leven uit Nederland en misschien zelfs West Europa weggaat?
Dat zou uiteraard wel het mooiste zijn ja. Mijn partner staat daar wel realistisch in, die weet ook op basis van eigen ervaringen hoe het is en waar ze aan begint. Binnen Europa zou dan wel de voorkeur genieten, maar dat is ook maar afhankelijk van hoe de vlag er op dat moment bij hangt. Niets is volgens mij zo veranderlijk als de luchtvaart (oke... en het kabinet
). Ik heb redelijk wat vrienden en kennissen in het wereldje die allemaal in de slechte tijd klaar waren met hun integrated ATPL-opleiding en waarvan sommige heel snel een baan hadden en sommigen niet. Het is denk ik ook vooral een kwestie van geluk hebben...
Als je doel is om verkeersvlieger in Europa te worden, moet je eens kijken wat de maatschappijen eisen. Hoe denk je de concurrentie aan te gaan met piloten die 10 jaar jonger zijn en wèl de juiste vooropleiding hebben en daarnaast een integrated training of MPL gedaan hebben?
De eisen van een luchtvaart maatschappij heb ik uiteraard tot mij genomen. Ik snap zelf ook wel dat een airline als KLM, AFR, UAE, etc. vissen uit eigen vijver(s). En tuurlijk zijn er ook steeds meer MPL-kandidaten, maar ik blijf tot op heden ook gewoon vacatures voorbij zien komen voor non-type rated FO's bij clubs als Ryanair en Vueling. Dat kost dan allicht een extra investering tegen die tijd... en dat is alleen nog maar Europa-georiënteerd. Daarnaast blijf ik ook verhalen lezen van vliegers die de modulaire route gedaan hebben en alsnog rechts voorin beland zijn. Dat geeft toch een motivatie dat het niet onmogelijk is. Qua vooropleiding is het niet zo dat ik niets heb, maar ik heb geen afgeronde havo-opleiding (gestopt na jaar 3 en overgestapt naar het mbo). In plaats daarvan heb ik een hbo-bachelor die ik kan aanvullen met deelcertificaten havo Wiskunde B en Natuurkunde. Volgens mij voldoe ik daarmee wel aan de vooropleidingseisen van veel airlines, althans van de vacatures en carreer websites die ik tot nu toe gelezen heb. En wat ik heb, wat zij niet hebben: levenservaring, het bewijs dat doorzetten een optie is en gedegen ervaring in stress gerelateerde situaties en een goed verhaal (hoop ik tegen die tijd...).
Verder denk ik dat het niet onmogelijk is wat je wilt, maar de weg zal erg lang en moeilijk zijn. € 30.000,- voor 200 vlieguren? Dat is € 150,- per vlieguur. Hoeveel geld blijft er over voor goede kwaliteit instructie, als de brandstof en vliegtuighuur ervan afgetrokken worden? Ik meen dat het verplicht is om in ieder geval een aantal klassikale uren instructie te ontvangen, voordat je examen kunt doen in de theoretische vakken. Wanneer je voor commerciële brevetten gaat, wil je vliegen voor je beroep. Dit betekent dat de instructie en theoretische kennis belangrijk zijn. Ik deel de zorgen van
@Europe-American en
@jurgen . Ook zou ik willen adviseren om je leeftijd mee te nemen in dit verhaal. Onderschat het niet, je bent (waarschijnlijk) al een tijd weg uit een school/leer omgeving. Het zal een enorme aanpassing van jouw kant vereisen en je zult erg zelfstandig moeten zijn met het uitzoeken en dealen met de autoriteiten etc. Ik kan je vanuit persoonlijke ervaring vertellen dat nieuwe dingen leren ècht een stuk moeilijker wordt, naarmate je boven de 30 komt. Heb zelf een typerating gedaan op m'n 27e, 32e en 41e en daarnaast een Bachelor gedaan op m'n 43e en het was iedere keer een stukje lastiger. Niet alleen omdat je brein langzamer wordt, maar ook omdat je al je 'normale' dingen in het leven bij moet houden.
Vandaar ook mijn vraagstelling over de Spaanse route die 'te mooi lijkt'. Ondertussen zie ik ook wel waar het aan schort. Qua leren ben ik nog niet zo denderend lang uit de schoolbanken, ook beroepsmatig niet. Ik snap overigens echt wel wat je bedoelt en daar heb je ook
weer een goed punt. Wel denk ik dat het scheelt of je affiniteit hebt met het onderwerp waar je over aan het leren bent. Ik ben ook zo'n flightsimulator(nerd) die voor de 'leuk' FCOM's, SOP's, YouTube filmpjes over allerhande aviation theorie tot mij neemt. Alleen doe ik dat nu zonder concreet doel...
Tenslotte wil ik je veel succes wensen met je keuzes.
Dankjewel en nogmaals ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb het wel eerder hier over gehad, even in dezelfde gedachten gang als KL:
Bij je doel beginnen en achteruit plannen, niet met het goedkoopste beginnen en hopen dat je bij je doel uitkomt.
Waar wil je eventueel werken, wat zijn de aanname eisen (incl. leeftijd) en werk terug naar een opleidings keuze.
True fact. Zie hierboven.
Als je een goed betaalde baan hebt, zou ik je adviseren om het te behouden. Ga gedeeltelijk parttime werken als dat kan, zodat je wat meer tijd in studie kan besteden.
Dat ga ik ook zeker doen. Sterker nog: ik kan nu niet eens stoppen. Zo financieel onafhankelijk ben ik helaas ook weer niet. Wel geeft mijn werkgever de ruimte om langere tijd verlof te nemen. Ondertussen heb ik 3 maanden gespaard, dus dat ik ook de tijd die ik eventueel kan stoppen in hour-builing of externe trainingen/opleidingen in het buitenland, als ik dat zou gaan doen.
Kijk even op nimbusair in Nederland. Je kan een participatie kopen en goedkoop vliegen (per uur). Zo kan je je PPL + hours building redelijk goedkoop doen. ATPL theorie (distance learning) via Orbit doen en examens afleggen in België (kan je kosten heel erg drukken).
Voor de CPL ME IR een maand vakantie nemen (evt. onbepaald verlof erbij) en een school kiezen. Polen kan ik inderdaad aanraden.
Goeie! Ik ga eens op de lijn. Waar ben je zelf in Polen geweest en hoe is je dat bevallen? Mag ik vragen hoe jouw routing daarna is gegaan na het behalen van je frozen ATPL en in welke tijdsgeest ik dan moet denken?
Gr.
Shaddy