Conversie van JAA/EASA naar FAA brevet

Europe-American

Well-known member
behalve een gelijkstelling onder de regelgeving van 14 CFR Part 61.75 kan je ook voor een volledige conversie van je brevet gaan.
Het voordeel is dat je FAA brevet dan niet meer afhankelijk is van je Europese brevet.


Een lijstje voor conversie van JAA/EASA naar FAA:

Private Pilot
  • Private Pilot written test
  • Over het algemeen 3 uur nacht vliegen nodig
  • Over het algemeen 3 uur simulated Instrument nodig
  • Tussen de 3 en 15 uur training nodig
  • Praktijk examen met FAA examinator
Europese PPL houders missen meestal de nacht en Instrument tijd.
Minimaal 3 uur met een Instructeur nodig om de toestemming te kunnen geven voor een examen. Over het algemeen (veel) meer nodig. Onbekend met vliegtuig type, omgeving, Radio navigatie (wordt op getest!) en radio communicatie.
Ook zijn er PPL specifieke maneuvres die niet in Europa land worden gedaan zoals S-turns en turns around a point. Slow flight stalls en de diverse landingen (short field, soft field, no flap) hebben meestal ook wat werk nodig.
In onze ervaring heeft de gemiddelde Europese PPL houder 10-12 uur nodig en dat is zonder de 6 uur voor de nacht en de IMC.

Instrument Rating
Deze kan je bij je 'restricted' 61.75 Brevet bij laten schrijven door het doen van de "Foreign Pilot Instrument Written Test"
Wil je een onafhankelijke FAA IR dan moet het volgende:
  • FAA Instrument written test
  • Ongeveer 3-15 uur vlieg training
  • Praktijk examen met een FAA examinator
Wederom minimaal 3 uur met een FAA Instructeur om toestemming te kunnen krijgen voor het examen.
Over het algemeen wat meer nodig omdat in de VS meer nadruk wordt gelegd op GPS approaches die in Europa nauwelijks (?) gebruikt worden.
In Florida is bijna nergens meer een NDB approach en ook zal wederom de radio communicatie wat werk nodig hebben.
Ook zijn niet overal Jeppesen charts beschikbaar omdat Jepp nogal hoge verkoopcijfers eist voordat je dealer mag zijn.
Meestal gebruik je de FAA publicaties:
http://aeronav.faa.gov/index.asp?xml...v/applications

Commercial
Meestal eerst conversie van de IR.
Ik ga ervan uit dat je aan de 250 uur eis voldoet waarvan 100 uur PIC en 50 uur XC.
In de VS telt alle vliegtijd mee ook zweefvliegtijd.
De volledige ervarings eisen staan hier:
http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...pandSection=-3
Een aantal van de cross countries moeten dual met een FAA gecertificeerde Instructeur maar kunnen onder bepaalde omstandigheden door een niet FAA instructeur zijn gevlogen.

  • FAA Commercial Written test (1!)
  • 2 hour dual day XC
  • 2 hour dual night XC
  • Ongeveer 10-15 uur om de vereiste manuevers te leren
  • Praktijk examen met FAA examinator
Tijdens het praktijk examen wordt alleen VFR getest op specifieke manuevers:
Steep turns, slow flight ,stalls, steep spIRal, lazy eights, eights on pylons, chandelle en een variatie aan accuracy landingen. Onderschat dit niet.

Als je direct voor conversie van je CPL ME wil gaan (geen SE eerst) dan moet het volgende:

  • FAA Commercial Written test
  • 2 hour day XC in a ME
  • 2 hour night XC in a ME
  • 300 NM XC in a ME, dit kan eventueel in combinatie met een of beide XC van hierboven
  • Ongeveer 4-6 uur om all examen items en Instrument approaches te oefenen.
  • Praktijk examen met een FAA examinator.

Conversie van een JAA/EASA ATP of CPL naar FAA ATP
Dit gaat met ingang van 1 Aug. 2013 moeilijker worden.
Het was altijd 1 Written exam, training as required en een vlieg examen.
Vanaf 1 Aug. heb je 30 uur grondschool nodig wat alleen gegeven kan worden door een Instructeur met 2 jaar Airline ervaring of vergelijkbaar.
Dit kan dan alleen nog bij een school die een goedgekeurd FAA ATP Training Course heeft.
Ik heb er gisteren een halve dag aan besteed maar ondanks telefoontjes naar de FAA kan ik nog niet bevestigen dat JAA/EASA ATP houders ontheffing krijgen van de 30 uur grond school eis voordat ze zelfs maar het schriftelijke examen mogen doen.
Het moet haast wel maar ik heb het nog niet bevestigd gekregen.

*** Alles wat hierboven vermeld is zijn algemen eisen en gemiddelde aantallen vlieguren. Het kan zijn dat je meer of minder nodig hebt. ***

*** In specifieke gevallen kan het zijn dat een deel van je vliegervaring wel of niet kan worden meegeteld. Dit geldt tevens voor vluchten met een Instructeur. Het moet op een bepaalde manier gelogd zijn. Is dat niet zo dan moet de vlucht over !!! ***


Neem altijd contact op met je vliegschool en stuur desnoods een scan van je Logboek op zodat de Instructeur kan bepalen of er iets verandert moet worden wat nog door je JAA/EASA Instructeur getekent kan worden.
 
Back
Top