Condor stelt B2 certificaat Goethe instituut verplicht. Nog anderen?

Thermal

New member
Hoorde van Airwork member PH-FLY dat hij te horen had gekregen dat ze bij Condor zijn sollicitatie niet in behandeling konden nemen zonder een B2 certificaat van het Goethe instituut.

Schijnt een nieuwe regel te zijn

wir können Ihre Bewerbung erst weiter berücksichtigen wenn Sie das Zertifikat über das Level B2 der Deutschen Sprache vom Goethe Institut hochgeladen haben.
Dies ist eine neue Regelung der Condor, die sämtliche Bewerber betrifft, die nicht aus Deutschland, Österreich oder der Schweiz stammen.
Ausnahmen sind leider nicht möglich.

Weet iemand of dit een standaard regel gaat worden bij alle Duitse toko's? Want dan wordt de spoeling wel heel dun.
 
Het niveau B2 is een behoorlijk hoog niveau.
Swiss vraagt er ook al naar als onderdeel van de selectie.
 
Heb onlangs wel een cursus duits gevolgd maar niet via het Goethe instituut.
Het niveau dat eruit kwam lag op C1 en dat is inderdaad niet bijzonder hoog, ik denk dat elke Nederlander met middelbare school-kennis duits, dit niveau moet kunnen halen.

Waarom per se het Goethe instituut? Wat geeft dit instituut een meerwaarde t.o.v. andere scholen/instituten?
 
Swiss vraagt er ook al naar als onderdeel van de selectie.
Ja maar die hebben altijd al moeilijk gedaan. Van Condor is dit iets nieuws.

Heb even gechecked en zo'n cursusje bij het GI in Den Haag zelf kost je 280,-
12 x 1 les per week van anderhalf uur op een woensdag.
B2 is helemaal niet hoog.
Nosig, het Goethe Instituut zelf is het niet helemaal met je eens.

Het Goethe-Zertifikat B2 vereist een gevorderd taalniveau. Het examen komt overeen met de vierde stap (B2) van de zes trappen van competentie van het gemeenschappelijke Europese referentiekader voor talen.

Na het slagen voor dit examen kunt u bijvoorbeeld
•de hoofdlijnen van concrete en abstracte onderwerpen volgen en de voor u relevante informatie (bijvoorbeeld uit radioprogramma’s) opmaken,
•een breed scala van teksten begrijpen, onder andere kortere teksten zoals advertenties en langere, gecompliceerde non-fictieteksten, commentaren en reportages.
•u schriftelijk over gecompliceerde toedrachten duidelijk en gestructureerd uiten, maar ook de fouten in teksten van anderen corrigeren,
•duidelijk gestructureerde mondelinge weergaves geven over algemene onderwerpen en onderwerpen van uw persoonlijke interesses,
•actief deelnemen aan discussies over u bekende onderwerpen, daarbij een positie innemen en uw standpunten helder overbrengen.

Leuk om te doen als je de zekerheid hebt dat je ergens bent aangenomen. Het geld is nog niet eens zo'n probleem, maar een cursus van drie maanden (!!) om in aanmerking te komen voor alleen maar een sollicitatie??
 
Ben benieuwd of Duitse LPE ook telt, want ik moet in Oostenrijk ook Duitse LPE examen afleggen.
 
Met een behoorlijk niveau bedoel ik ook dat er word verwacht dat je toch vloeiend Duits spreekt zonder lange pauzes dat je naar woorden moet zoeken. Dat is als je geen ervaring hierin heb toch behoorlijk lastig.

Duitse teksten stellen niet veel voor, maar spreken is wel wat lastiger. En voor die cursus zal je denk toch ook al een bepaald niveau moeten hebben.

Reden hiervoor zal wel de FQ zijn, want om een "confronterend" gesprek te voeren en een groepsopdracht moet je gewoon goed Duits kunnen.
 
Met een behoorlijk niveau bedoel ik ook dat er word verwacht dat je toch vloeiend Duits spreekt zonder lange pauzes dat je naar woorden moet zoeken. Dat is als je geen ervaring hierin heb toch behoorlijk lastig.

Duitse teksten stellen niet veel voor, maar spreken is wel wat lastiger. En voor die cursus zal je denk toch ook al een bepaald niveau moeten hebben.

Reden hiervoor zal wel de FQ zijn, want om een "confronterend" gesprek te voeren en een groepsopdracht moet je gewoon goed Duits kunnen.

In mijn geval geen probleem. Heb veel met Duitsers gewerkt, en woon nu in Graz en zit op een Oostenrijkse school.
Ben dan ook benieuwd hoe dat bekeken wordt.
Praat hier in Oostenrijk nagenoeg de hele dag duits en heb straks LPE Duits, minimaal 4, maar probeer natuurlijk hoger dan dat te krijgen.
 
Reden hiervoor zal wel de FQ zijn, want om een "confronterend" gesprek te voeren en een groepsopdracht moet je gewoon goed Duits kunnen.

En wat nu als je zowel de GU en FQ gehaald hebt bij Lufthansa Cityline en besluit verder te solliciteren bij Condor... Is het halen van dit certificaat dan nog nodig?
Je hebt dan al bewezen de Duitse taal te beheersen. Lijkt me niet dat Condor je dan gaat weigeren vanwege het niet hebben van een Goethe-certificaat...
 
Thermal said:
Leuk om te doen als je de zekerheid hebt dat je ergens bent aangenomen. Het geld is nog niet eens zo'n probleem, maar een cursus van drie maanden (!!) om in aanmerking te komen voor alleen maar een sollicitatie??

Er zijn cursussen in Duitsland waarbij je achter elkaar les krijgt. 12 lessen is waarschijnlijk in een week gedaan, wat overeenkomt met het niveau wat ik zo gehoord heb van die Duitse instituten. Of dat voldoende is voor een selectie is een andere vraag.
 
@ DiTo; Ik heb ze een tijd geleden met dezelfde vraag gebeld. De informatie die ik kreeg was dat mijn sollicitatie alleen met een B2 certificaat van het Goethe instituut geaccepteerd zal worden (ondanks het met positief resultaat doorlopen van de DLR).

Aangezien ik nu al een redelijke tijd in Duitsland woon is mijn Duits van een boven standaard niveau, toch wil Condor een officieel bewijs zien.

Saludos,

El guiri
 
als je dan toch al DLR positeif bent, waarom niet gelijk naar LH passage, cargo of GWI ?
(niks tegen condor)
 
@ DiTo; Ik heb ze een tijd geleden met dezelfde vraag gebeld. De informatie die ik kreeg was dat mijn sollicitatie alleen met een B2 certificaat van het Goethe instituut geaccepteerd zal worden (ondanks het met positief resultaat doorlopen van de DLR).

Aangezien ik nu al een redelijke tijd in Duitsland woon is mijn Duits van een boven standaard niveau, toch wil Condor een officieel bewijs zien.

Saludos,

El guiri

Bedankt el guiri. Heb je ook gevraagd of er andere opties zijn om aan zo'n certificaat te komen? Dus niet per sé via het Goethe instituut?
Want, zoals Nosig ook aangeeft, heb je cursussen waar je een certificaat B2 (of hoger) kunt halen binnen een week. Scheelt een hoop in tijd, zeker als je de Duitse taal al ruim voldoende beheerst!
 
B2 is niet zomaar haalbaar. Als je geen goede basiskennis hebt is het gewoon niet te doen binnen een week. Je haalt dan hooguit niveau B1 overall. Begrijpen doe je het meestal wel dus luistervaardigheid zal ronde de B2/C1 zitten. Condor eist uitsluitend Goethe. Heb vandaag nog met ze gesproken en ook al zit je al in de selectie (DLR gehaald) ze eisen het certificaat voordat je de sim mag doen.

Maatschappijen kunnen dus nog steeds doen waar ze zin in hebben....ook al ben je onder andere voorwaarden aan een selectie begonnen.

Gr. RR
 
B2 is niet zomaar haalbaar. Als je geen goede basiskennis hebt is het gewoon niet te doen binnen een week. Je haalt dan hooguit niveau B1 overall. Begrijpen doe je het meestal wel dus luistervaardigheid zal ronde de B2/C1 zitten. Condor eist uitsluitend Goethe. Heb vandaag nog met ze gesproken en ook al zit je al in de selectie (DLR gehaald) ze eisen het certificaat voordat je de sim mag doen.

Maatschappijen kunnen dus nog steeds doen waar ze zin in hebben....ook al ben je onder andere voorwaarden aan een selectie begonnen.

Gr. RR
knock knock, reality check.... "Geen goede basiskennis"? Wat verwacht je nou, je wilt in Duitsland gaan werken en je vindt het gek dat je alleen kans maakt als je over goede basiskennis van het duits beschikt? Er staan genoeg mensen met Duits als moerstaal in de rij voor die plekjes, ze hebben er echt geen zin in om er een engelstalige toko van te maken.
 
Tikkeltje aangebrand Cpt Oveur?

Ik heb het over het feit dat ze tijdens je selectie de boel stop zetten en je gewoon even je certificaat mag gaan halen voordat je je simcheck en interview mag doen. Natuurlijk ben je zelf niet helemaal lekker als je denkt dat je met havo duits de selectie wel even haalt.

Het gaat nergens over als ze je 2 maanden laten wachten na je DLR en daarna eens een keer vertellen dat ze het certificaat eisen. Die had ik natuurlijk al veel eerder kunnen halen dan. Goethe heeft namelijk maar een paar mogelijkheden per jaar. Het is een nieuwe regel per 1 augustus en geldt voor iedereen (of je nou al in de selectie zat of niet).

Het stukje " geen goede basiskennis" ging over de reacties hierboven dat het misschien wel binnen een week te halen was.

Zo duidelijker misschien?

Gr. RR
 
Last edited:
Back
Top