Concorde

von Richthofen

New member
Ik zag laatst een berichtje dat er een groep bezig is om te proberen om de Concorde weer in de lucht te krijgen. Doel is om bij de openings ceremonie van de 2012 Olympische Spelen in London dit schitterende vliegtuig weer vliegend te kunnen bewonderen.
Inmiddels is een van de motoren met succes geïnspecteerd en getest. De andere 3 zullen in de komende weken volgen. Als deze succesvol zijn staan er mogelijk taxi tests op het programma met uiteindelijk doel: vliegen.

Hoewel het een ambitieus programma is denk ik dat het best zou kunnen lukken. In het verleden is de Vulcan ook weer vliegend gemaakt. Daarbuiten zijn er natuurlijk enorm veel mensen die heel graag de Concorde nog een keer willen zien vliegen.

Meer info is te vinden op de website van de Save Concorde Group.
 
Wat was de oorzaak dat de concorde niet meer vloog? Ik weet dat de aanleiding dat laatste ongeluk was, maar er zijn toch wel al meerdere vliegtuigtypes verongelukt die nu wel nog vliegen, dus ik zou denken dat er nog wat meer achter zat ?

Verder nog: *juij* Waar kunnen we een concorde typerating halen :)
 
Hoge kosten die het met zich meebracht dacht ik?

Ticket kostte 30000 gulden/euro dacht ik?

Kan er ook flink naast zitten!
 
Wat was de oorzaak dat de concorde niet meer vloog? Ik weet dat de aanleiding dat laatste ongeluk was, maar er zijn toch wel al meerdere vliegtuigtypes verongelukt die nu wel nog vliegen, dus ik zou denken dat er nog wat meer achter zat ?

Verder nog: *juij* Waar kunnen we een concorde typerating halen :)

De hoge kosten hebben het toestel de das om gedaan. Omdat het een bekend en populair toestel was, zorgde dat ene ongeluk voor veel negatieve publiciteit. Tel daarbij ook nog 9/11 bij op, en de aanzienlijke kosten voor het onderzoek naar de ramp en de daarop volgende modificaties aan het vliegtuig.

Uiteindelijk was het niet meer rendabel om de Concorde in de lucht te houden.

Daarnaast is het vliegtuig ook al ruim 40 jaar oud. Een oud vliegtuig hoeft absoluut geen slecht vliegtuig te zijn (goed onderhoud), maar op een gegeven moment is een vloot vernieuwing gewoon nodig. Helaas is er nooit een opvolger geweest voor de Concorde, en dat zal ook nog wel even op zich laten wachten.
 
Ik geloof niet dat we ooit nog een Concorde in de lucht gaan zien. Hoe jammer dat ook is.

British Airways heeft in 2003 ook overwogen om één toestel luchtwaardig te houden. Al snel bleek dat dat niet zo heel veel goedkoper zou zijn dan wanneer ze de hele vloot nog operationeel zouden houden.

Het is leuk en aardig dat één moter van een (Franse) Concorde het weer doet. Taxiën zal ook nog wel lukken. Maar voordat dat ding de lucht ingaat zijn er nog heel veel, heel erg hoge obstakels in de weg.

Een aantal erg goede argumenten staan er onder de FAQ van The Concorde Project.

Dat het met de Vulcan lukte staat er ook. Maar ook waarom dat een heel ander project was als de Concorde.

Ik denk dat de meerdere honderden miljoenen euro`s /ponden die nodig zijn om de Concorde weer luchtwaardig te krijgen, en vooral luchtwaardig te houden, veel beter besteed kunnen worden.



Question 22: Finally, THE question - will any of the remaining Concordes ever fly again?

While it can be said that you should never say "never", it is safe to say that, unfortunately, it is extremely unlikely that a Concorde will ever fly again. This is due to many factors:

* Of the flight crews that flew the aircraft, those that didn't retire and are still actually flying no longer have a means to keep their licences current as the facilities required to re-certify them (i.e. - a CAA approved simulator) no longer exist.

* All spare parts were either scrapped or auctioned off when Concorde retired. Those that were auctioned off are no longer deemed to be airworthy since leaving the strict control of British Airways' and Air France's bonded stores and therefore could not be used. In addition, much of the infrastructure needed to make spares has gone and many of the hundreds of OEMs (original equipment manufacturers) that manufactured those parts and have design authority over them no longer exist.

* The facilities and equipment for servicing and repairing all parts of Concorde's airframe, engines and systems no longer exist.

* There are no longer any licensed engineers who would be able to a) return a Concorde to airworthy condition, or b) service/maintain the aircraft to keep it airworthy. This is because all the engineers who worked on Concorde over the years have now either re-trained on other aircraft types, or they have retired. Either way, their licences expired a short time after Concorde's retirement.

* Of the remaining Concordes, none are in flying condition anymore. Some of them were approaching major scheduled servicing prior to being retired and this would have to be carried out before the aircraft would be allowed fly again. However, such work would no longer be possible because of the factors outlined in the previous 3 paragraphs. There is also the fact that it is extremely unlikely that any of the museums who have a Concorde would be willing to give up their prize exhibit.

* It is often asked why many older aircraft types are still flying today but Concorde isn't. However, it must be taken into account that Concorde is an order of magnitude more complex both to maintain and to operate than aircraft such as a Spitfire, Lancaster or even a Vulcan which are all very basic in comparison. Concorde has scores of computer controlled systems and sensors that mean, unlike most heritage aircraft, it would be impossible for it to be maintained, operated and kept airworthy by a handful of enthusiasts with basic facilities.

* Some people may of heard stories of one of the Air France Concordes being kept serviceable. Unfortunately the word "serviceable" can be rather misleading. In this case it simply means that they have maintained the electrical and hydraulic systems to a sufficient extent that allows them to connect ground-power from the museum to the aircraft and do things like illuminate the cockpit instruments and move the droop nose up and down occasionally for museum visitors. Like all other remaining fleet Concordes, this one in France hasn't flown since 2003 and, in reality, is far from being in a position to do so.

* It could be argued that many of the issues listed above could be solved by money. However, how much money? Some people closely involved with Concorde have been quoted saying that £10-£15 million should be sufficient. This may well have been the case in 2003 but a long time has passed since the last flight and now that the Concorde support chain has been disbanded and the spares holding disposed of the amount needed would be astronomical - possibly over £100 million.

There will no doubt be differing opinions on this but my view would be that spending such a vast amount of money would be totally unjustifiable just to get one aircraft airworthy for a handful of air shows a year - even if it is Concorde! It is also necessary to bear in mind that these figures just relate to the money needed to get a Concorde back into airworthy condition. The costs of on-going service/maintenance and flight operations would all be in addition to this.

* Concorde no longer has a Certificate of Airworthiness. This is a document issued by the Civil Aviation Authority (CAA) and is a legal requirement for all civilian aircraft types before they are allowed to fly. Concorde's was withdrawn by the CAA soon after its final flight in 2003. For there to be any hope of Concorde's certificate being re-instated it would be essential to have the support of the manufacturer. Unfortunately, Concorde does not (see the following paragraph).

* And the real show-stopper - Concorde was originally manufactured by BAC of the UK and Aerospatialé of France who both later became part of the Airbus consortium. Unfortunately, Airbus have repeatedly stated they have no interest in participating in returning Concorde to the skies. Airbus was the key supplier in the Concorde operation. Not only did it build Concorde, it specified and controlled the maintenance programme and was the end supplier of the parts that made it fly. Without their support it doesn't make any difference how much money is made available - the whole idea literally is a non-starter.

All this makes for depressing reading for all Concorde fans and while most people would love to see her flying again (me included!), the sad truth is that you will now almost certainly only ever be able to enjoy Concorde in a museum.
 
raar fenomeen toch dat iets wat nog niet zo gek lang geleden dag in dag uit werd ingezet, nu slechts weer met heel veel moeite en nog veel meer geld weerd de lucht in kan...
Voor mij het grootste bewijs dat de stelling 'stilstand is achteruitgang' waarheid is...
 
Ik las in een optimistisch Engels krantenartikel het luttele bedrag van 70 miljoen pond.
Dit lijkt mij wat weinig. Misschien is dit alleen het eenmalig bedrag voor het toestel, terwijl de benodigde infrastructuur ook wel iets zal gaan kosten.
 
Natuurlijk is het BvL allang verlopen, en oplappen tot het level van volwaardig passagierstoestel zal nauwelijks mogelijk zijn. Maar hoe zouden de kansen zijn om een SBvL te krijgen en een sticker met 'Experimental' boven de deur te plakken?
 
Ik las in een optimistisch Engels krantenartikel het luttele bedrag van 70 miljoen pond.
Dit lijkt mij wat weinig. Misschien is dit alleen het eenmalig bedrag voor het toestel, terwijl de benodigde infrastructuur ook wel iets zal gaan kosten

Ik denk dat als je een credible businessplan hebt, je een concorde voor een habbekrats kan oppikken . Netzoals de space-shuttles.... gratis (echter $22m transport kosten).

Ze zijn nog steeds (volgens mij) eigendom van AF en BA, echter alleen uitgeleend aan de verschillende musea.

Het is namelijk gratis reclame voor AF danwel BA als je er eentje vliegende krijgt....(op je eigen kosten)

Het luchtwaardig krijgen en onderhouden zal die kostenpost van 70mln wel zijn.
 
Ik begreep dat die 70 mlj het bedrag is dat tot nu toe al uitgegeven is....
 
Back
Top