Compass oefenen??

Deze test vond ik niet heel moeilijk, maar die vliegtuigjes in dat raster (orientation volgens mij) vond ik wat lastiger, eerlijk gezegd.

Ik vond juist de slalom en control testen de moeilijkste. Vliegtuigjes in het raster (orientation) vond ik de makkelijkste als je het eenmaal doorhebt, het is bij die test ook belangrijk dat je het echt heel erg goed leest en pas als je echt snapt wat de bedoeling is, aan die test te beginnen.

@ Falco: 4 feb.

Heel veel succes!
 
Hallo iedereen,

Binnenkort heb ik mijn 1e fase en ik ben me momenteel volop voor aan het bereiden. Ik heb echter nog wat vraagjes, en ik lees net dat hier de nodige mensen zijn, die net hun fase 1 gedaan hebben, dus misschien kunnen jullie mij helpen.
Op de site van Tjeerd Schouten staat een stukje tekst over o.a. de rekentest die in COMPASS zit. Ik citeer een zin :'Er komen ook vragen voor waarbij je een tabel of grafiek moet gebruiken. De grafieken zijn van het soort “luchtvaart grafiek” en ze werken volgens een iets anders principe dan gewoonlijk. Leer van te voren hoe je ze moet gebruiken."
Ik heb een beetje rond gezocht naar "luchtvaart grafieken', maar om een lang verhaal kort te houden, ik heb niet duidelijk in beeld waar hij het over heeft. Kunnen jullie mij vertellen of er tabellen en grafieken voorkomen in de rekentest? En wat voor soort grafieken en tabellen dat dan waren? Grafieken die je nog niet eerder op het voorgezetonderwijs had gezien, of wel?

En dan heb ik ook nog een vraag over de technische inzichtstest. Is deze van hetzelfde niveau als een eindexamen natuurkunde havo/vwo? M.a.w. als je op dat niveau natuurkunde begrijpt, dan kom je ook wel door de technische test...of is hij makkelijker/algemener..of juist moeilijker/diepgaander?

Alvast bedankt!
A_on_Air.
 
Hallo iedereen,

Binnenkort heb ik mijn 1e fase en ik ben me momenteel volop voor aan het bereiden. Ik heb echter nog wat vraagjes, en ik lees net dat hier de nodige mensen zijn, die net hun fase 1 gedaan hebben, dus misschien kunnen jullie mij helpen.
Op de site van Tjeerd Schouten staat een stukje tekst over o.a. de rekentest die in COMPASS zit. Ik citeer een zin :'Er komen ook vragen voor waarbij je een tabel of grafiek moet gebruiken. De grafieken zijn van het soort “luchtvaart grafiek” en ze werken volgens een iets anders principe dan gewoonlijk. Leer van te voren hoe je ze moet gebruiken."
Ik heb een beetje rond gezocht naar "luchtvaart grafieken', maar om een lang verhaal kort te houden, ik heb niet duidelijk in beeld waar hij het over heeft. Kunnen jullie mij vertellen of er tabellen en grafieken voorkomen in de rekentest? En wat voor soort grafieken en tabellen dat dan waren? Grafieken die je nog niet eerder op het voorgezetonderwijs had gezien, of wel?

En dan heb ik ook nog een vraag over de technische inzichtstest. Is deze van hetzelfde niveau als een eindexamen natuurkunde havo/vwo? M.a.w. als je op dat niveau natuurkunde begrijpt, dan kom je ook wel door de technische test...of is hij makkelijker/algemener..of juist moeilijker/diepgaander?

Alvast bedankt!
A_on_Air.

Wat betreft de grafieken; dit waren gewone grafieken die je ook vaak in het voortgezet onderwijs krijgt. Hoe die Tjeerd Schouten bij speciale 'luchtvaartgrafieken' komt met een ander principe dan gewoonlijk heb ik geen idee van.

Technisch inzicht test kreeg ik niet, kan ik je dus niet mee helpen. (DFA)

Veel Succes!
 
Wat ik me ervan herinner, was het niet zo heel erg spannend.
Concentreer je gewoon goed en lees goed. Het is echt geen rocket science, maar je kunt wel goed de mist in gaan als je niet leest wat er bedoeld en gevraagd wordt.

Natuurkundetest:
Weet wat een bougie doet, wat hydrauliek- en pneumatiek is, wat de wet van Ohm is, wat een tangentiale versnelling is, kortom. De basics van de natuurkunde. Ook hier geldt, goed lezen en vooral logisch nadenken.
 
Oke, dat is tenminste wat concretere informatie. Bedankt Falco92 en Mauritsams!
 
Hi,

Ben zelf van plan om wellicht EPST selecties te gaan doen dit najaar. Nu heb ik even rondgespeurd op de EPST site en kwam ik zogenoemde IPAS test tegen. Die net even in een behoorlijke moeie bui geprobeerd, maar alsnog gemiddeld een goed met een score van 4200. Deze test is neem ik aan geenszins vergelijkbaar met de overige testen bij de selecties lijkt mij?

Die test ging over; muis-oog coordinatie, cijfers/letters onthouden, rekentoetsje, inzicht iets over de vleugels en als laatste een bingo spel waar je gekleurde blokjes moest tellen en tegelijkertijd een rood blokje uit moest klikken wanneer hij tevoorschijn kwam. Allemaal koek en ei iig.

Maar afgezien van het concluderende feit dat ik waarschijnlijk niet motorisch danwel cijfermatig gestoord ben, kan ik hier dus niets uit aflezen? ;)

Ik ga wellicht wel de vliegaanlegtest binnenkort een keer doen bij de EPST. Heeft iemand dit al weleens gedaan? Zo ja, is dit nuttig voor jezelf?

Groet,
FP7
 
Je kan de COMPASS doen bij EPST, kost je 50 euro. ( kan je ook meenemen )
Pas als je ronde 2 begint, moet je een contract afsluiten volgens mij. ( dat indien je de selectie doorkomt, dat je begint met de opleiding, anders een 'boete' van 1200 euro)
 
FP7,

De scores op de IPAS test zijn zeker wel representatief voor de scores op de COMPASS test.

Het zou immers ook niet logisch zijn als EPST een test ter voorbereiding op de site zou zetten, die totaal niet op de echte selectie lijkt?
 
FP7,

De scores op de IPAS test zijn zeker wel representatief voor de scores op de COMPASS test.

Het zou immers ook niet logisch zijn als EPST een test ter voorbereiding op de site zou zetten, die totaal niet op de echte selectie lijkt?

Falco, hoe kom je aan die wijsheid als ik vragen mag? Ik heb enkel de reactie van iemand anders gelezen in dit topic die zei dat het dus niet te vergelijken was. Wel ben ik met je eens dat het vrij absurd zou zijn om een geheel andere test op de EPST site te zetten, dan de selecties daadwerkelijk zijn.

Maar afgezien van 2 balletjes in het midden van zo'n kruis houden (daar had ik slechts een satisfying) waren de andere 4 testjes echt zo easy. Eigenlijk te makkelijk als je het mij vraagt. Als ik een dergelijke test topfit en geconcentreerd had gemaakt, had ik denk ik nog stukken hoger gescoord.

Gezien het over de EPST gaat, nog een klein ander vraagje:

Indien je wordt aangenomen, heb je dan de keuze om voor Oxford te kiezen? Of ga je per definitie richting de OAA?

Groet,
FP7
 
@ FP7
Je kunt voor beide zelf kiezen.

Fase 1 van EPST is echt goed te doen. De Compass test geeft je een indruk wat je ongeveer kunt verwachten tijdens deze selectie. Het is absoluut niet vergelijkbaar!
 
De Ipas test geeft je een goed idee van wat je kan verwachten, maar de resultaten zijn niet altijd te vergelijken met wat je op de Compass test zal scoren!!! Een goede score op Ipas betekent dus niet automatisch dat je ook fase 1 zal halen (denk: achter de computer zit je misschien heel ontspannen en haal je een geweldige score, terwijl je op de daadwerkelijke selectiedag misschien stijf staat van de zenuwen en heel slecht presteert). Als je wil weten of je de selectie gaat halen zal je gewoon fase 1 moeten doen en je niet vast pinnen op de resultaten die je bij de Ipas hebt behaald.
 
IPAS geeft inderdaad goede indicatie, maar wat voor de een eenvoudig is kan voor de ander tegenvallen. Ik scoorde zelf redelijk op de IPAS en vervolgens ook op de COMPASS. Oefenen maakt je zelfverzekerder ;)
 
Back
Top