Compass oefenen??

Danielle, Gefeliciteerd!

Ik weet vrij zeker dat fouten ook wel tellen, en om de volgende reden; je hebt maar een bepaald aantal opdrachten. Dus alle vragen die je fout maakt, kun je niet meer goed maken. (Alles wat je niet af hebt, heb je dus ook fout.) Dit weet ik omdat ik (met lekker doorwerken, maar wel mijn antwoorden goed checken) alle opdrachten bij orientation af had, en nog tijd over. Ik scoorde hier 7/7.
(Dus stel dat er 40 vragen zijn, en je maakt er al 5 fout, dan kun je nooit meer dan 35 vragen goed invullen. Dan tellen ze weliswaar je goeie antwoorden, maar je scoort toch minder.)
 
Ik dacht bij orientation ook álle vragen gemaakt te hebben, want aan het einde kwamen er geen nieuwe opdrachten meer en had ik dus wel tijd over. Er werd mij verteld dat ik bij deze opdracht niet snel genoeg was (ik heb overal rustig de tijd voor genomen ''^^), en dat het niet lag aan het aantal fouten dat ik had gemaakt.
 
Als het aantal opdrachten eindig is, dan kan je mijns inziens niet stellen dat het aantal fouten niet telt. En als je alle vragen gemaakt hebt en tijd over hebt kan je niet erg langzaam gewerkt hebben... :bwah:

Ik heb zo'n vermoeden dat het zo werkt (precieze getallen even daargelaten):
De opdracht bestaat uit (bijvoorbeeld) 50 vragen. Echter uitgezet tegen de normgroep haalt een normaal iemand daarin binnen de tijd 40 vragen.
Heb je vervolgens 40 van de 40 goed scoor je een 7.
Maak je alle 50 vragen ipv 40 maar heb je er dan 20 fout, oftewel 30 goed, scoor je bijvoorbeeld een 5. Je hebt dus bij sneller werken een "buffer" van een aantal vragen die je sowieso fout mag hebben, in dit geval 10.
Werk je iets langzamer en haal je er bijvoorbeeld 35 maar die heb je dan wel allemaal goed kan je geen 7 meer halen maar wel een 6 bijvoorbeeld.
Maar dit is slecht een vermoeden hoor :boring:
 
In april ga ik er weer heen dus dan zal ik het even navragen. Voor de mensen die nog selectie moeten doen is het misschien fijn om te weten :) Anders komt er alleen maar onduidelijkheid ;) Zullen we het dan hierbij laten? Dan kunnen we weer on-topic tips geven aan mensen die dus nog moeten voor fase 1!
 
Last edited:
Prima :biertje:
Laatste tip van mijn kant dan: Denk niet te zwaar over de COMPASS die valt best mee, het begint bij fase 2 pas echt !!

Help :1855:

Haha, nee, fase 2 zal ik nog moeten zien, maar compass valt inderdaad mee, zolang je je maar goed voorbereid! Dan zou het allemaal prima te doen moeten zijn :)
 
Wat is precies het verschil tussen de vliegaanlegtest en de compasstest van de EPST?
De vliegaanlegtest is sowieso een onderdeel van de compasstest, fase 1 dus.

Binnenkort ga ik voor de vliegaanlegtest, op de website van de EPST staan de volgende testen als onderdeel van de vliegaanlegtest:

Control A compensation task looking at basic hand / foot / eye co-ordination.
Slalom A tracking task looking at hand / eye co-ordination.
Mathematics A test of basic applied mathematical understanding and speed.
Memory Accuracy of short-term memory recall and ability to 'chunk’ information.
Task Manager A test of the candidate’s ability to scan the screen and manage two concurrent tasks accurately and quickly.
Orientation Instrument interpretation, comprehension and spatial

Kan ik er dus vanuit gaan dat ik geen vragen krijg over, bijvoorbeeld, mijn natuurkundige kennis? Die dan weer wél getest wordt in fase 1....
 
Je weet het antwoord al he, of je hebt niet goed genoeg gezocht op het forum.
Nog een keertje dan:

Vliegaanlegtest = alleen de COMPASS.
Fase 1 = COMPASS + techtest + psychologische vragen + engelstest

Je zou dus kunnen zeggen dat in fase 1 de vliegaanlegtest zit, maar dat is feitelijk niet helemaal correct, in beide zit de COMPASS.
Als je dus de vliegaanlegtest doet, kan je er logisch vanuit gaan dat je geen natuurkunde/technische vragen krijgt.
 
Om nog heel eventjes terug te komen op een paar posts terug: ik ben vandaag bij EPST geweest en heb dus nagevraagd of fouten wel of niet tellen bij Orientation. Letterlijk overgenomen uit Compass: "Incorrect answers are not penalised" (bij Orientation). Het is heel belangrijk dat je de balans weet te vinden tussen snel werken en goede antwoorden geven. Je hebt 10 minuten en hierin moet je zoveel mogelijke goede antwoorden geven. Je kan dus wel fouten maken maar bedenk wel dat je de tijd die je in die vraag hebt gestoken dan kwijt bent (je krijgt geen strafpunten, maar dus ook geen "goede" punten) en dus niet meer kan besteden aan een andere vraag! Voor iedereen die nog moet: Succes! :yeehaa:
 
Neemt EPST op het moment nog wel gewoon normale aantallen studenten aan of is dat netzo als KLS lang wachten?
 
Voor zover ik weet neemt EPST op het moment gewoon nog "normale" aantallen studenten aan. Je zou eventueel EPST kunnen bellen om dit zelf te vragen? Ik denk dat zij deze vraag het beste kunnen beantwoorden :)

Bij EPST geven ze trouwens altijd aan dat ze níet gebonden zijn aan een x aantal leerlingen dat ze per jaar moeten opleiden, aangezien ze per leerling aan OAA betalen. Als er bij een selectie 10 leerlingen goed zijn, dan gaan er ook 10 door.
 
Last edited:
Heeft iemand misschien tips om de onderdelen Control en Slalom goed te doen??? Ik heb op de andere onderdelen goed gescoord, maar werd tuureluurs van die joystick! En ik zat waarschijnlijk te dicht op het scherm... Weet iemand een goed online spel waarmee ik kan oefenen met een joystick??? Thanks!!

Bij Control: kijk precies tussen de 2 instrumentjes in, zo kan je ze beide beter in de gaten houden. Verder hoef je alleen maar heeeeele kleine aanpassingen te maken met de joystick, zodra je het naaldje centraal hebt kan je de joystick even stil houden tot hij weer gaat bewegen, probeer dat evenwichtspunt dus te vinden! :) Bij slalom zit je trouwens al snel te dicht op het beeldscherm, had ik ook last van, ik kon op een gegeven moment die kleuren nauwelijks nog van elkaar onderscheiden! Gebruik die pauzes tussendoor dus goed (ogen even dicht of naar een rustig punt kijken), dat scheelt al een hoop :)

Als je eventjes zoekt staan overal op airwork allerlei links naar die spelletjes, volgens mij staan ze zelfs nog in dit topic!

Succes!
 
Bij slalom zit je trouwens al snel te dicht op het beeldscherm, had ik ook last van, ik kon op een gegeven moment die kleuren nauwelijks nog van elkaar onderscheiden!

Had ik ook last van... Ik heb een tijdje webdesign gedaan en ik weet dus aardig wat af van kleuren en kleurencombinaties. Ik weet wel dat wit en helder rood/blauw echt heel erg fout is :1855:. Ik weet niet of ze dit nou expres doen of dat ze gewoon niet beter weten :stapelge:
 
goede site!!! Kun je wel aan die Zwitsers overlaten. Bedankt! Ik zou hen ook even in de Kennisbank deponeren, is handig
 
Een vraagje over de Compass test.
Bij de control test zeggen sommigen dat het handig is om een punt tussen te twee instrumenten te nemen en daarnaar kijken om allebei instrumenten in de gaten te houden.
Anderen zeggen weer om steeds heen en weer te kijken. Wat zijn jullie ervaringen....?
 
Ik zeg ertussen in kijken. Wanneer je ze allebei tegelijk doet wordt de score toch hoger dan wanneer je ze een voor een doen lijkt mij.

Waar ik zelf trouwens nogal moeite mee had waren de pedalen. Bedenk goed dat als je met links naar voren trapt de bal ook naar links gaat. Ik dacht voor de test namelijk dat dit andersom was.

Wanneer heb je de COMPASS?
 
Bij de slalomtest is het ook handig om de joystick niet in z'n middenstand te houden maar hem iets naar voren te duwen. Zo kun je je bewegingsuitslagen nauwkeuriger maken.

Als je hem in verticale zin in het midden houdt en je gaat van links naar rechts dan beukt hij steeds in het midden en ga je erg 'stoten'. Dit merk je vanzelf als je begint.

Deze test vond ik niet heel moeilijk, maar die vliegtuigjes in dat raster (orientation volgens mij) vond ik wat lastiger, eerlijk gezegd.
 
Back
Top