coco Airbus 330

fortuna76

New member
Kort vraagje. Het ziet ernaar uit dat ik mogelijk als coco naar de Airbus 330 moet. Kan iemand mij vertellen hoe mijn leven er daar een beetje uit gaat zien. Welke bestemmingen gaat er een coco mee en wat voor rotaties zijn dat ongeveer (on-off days).

Many thanks
 
tot voor kort had je op de A330 de "maandagcoco , de dinsdag coco, de woensdag coco enz "
De enige vlucht was naar vancouver en dat was precies een 7 dagen cyclus 3 dagen weg, 4 dagen thuis. ik weet niet zeker of er al wat bij is gekomen. Chengdu was van de zomer erbij , maar dat is er weer van af.
Veel plezier
 
Als ik nu op myklm naar de verwachte 330 schema's kijk voor de aankomende winter staan daar inmiddels 4 coco bestemmingen bij, te weten:YYC, DFW, ATL, (KRT) ADD.
Alle schema's zijn 3om4, 4om3 of 3om5.
 
Ik heb alleen het gerucht gehoord dat de 330 in de toekomst een aantal vluchten naar de Carribean zou gaan overnemen van de MD11. Heeft iemand hier iets van vernomen? Blijft natuurlijk geruchten. Overigens is de kans een beetje 50/50 voor Airbus of 777, maar ja met het laatste weet ik zowieso wel dat het een leuke tijd gaat worden ;).
 
ga naar myklm.org, daar kun je de omlopen gewoon zien onder flight operations
voor deze winter 4 bestemmingen (maar eentje minder dan de elf volgens mij)
en de roddels over a330 op de caribean ben ik met nog een aantal andere jaren geleden zelf begonnen.. en verzonnen.
 
Ach, gaat Martinair toch lekker Cargo doen.

Veel plezier @ de A330/777.
 
Tijdens de afgelopen vlucht toen ik terug kwam vanuit Lagos wist de crew mij te vertellen dat in het winterprogramma de A330 de KLM 587 vluchten gaat doen naar Lagos elke dag.

Dussssss, kunnen we wellicht een keer een biertje doen in het Sheraton in Lagos. :D

Groeten

:radar: André :radar:
 
De airbus kan op veel meer routes ingezet worden, en dat zou de KLM ook heel graag willen,.... echter.... omdat er geen officiële crewrest in zit, is met de VNV de zogenaamde 25% regel afgesproken. (het aantal 3-vlieger vluchten mag niet meer dan 25% beslaan van het totaal door de A330 uit te voeren vluchten)

Mocht KLM het voor elkaar krijgen dat de vliegers hier (tijdelijk) afstand van doen, dan kan het routenet fors worden uitgebreid. Misschien wel Cariben, even wat anders dan die panda beren in Chengdu :)
 
Last edited:
Kort vraagje. Het ziet ernaar uit dat ik mogelijk als coco naar de Airbus 330 moet. Kan iemand mij vertellen hoe mijn leven er daar een beetje uit gaat zien. Welke bestemmingen gaat er een coco mee en wat voor rotaties zijn dat ongeveer (on-off days).

Many thanks

Even een vraag er tussendoor. Waarom leidt de KLM je niet gewoon op tot volwaardig co-piloot? Je wordt er toch niet goedkoper op? Of is het vakbondtechnisch niet mogelijk?
 
Even een vraag er tussendoor. Waarom leidt de KLM je niet gewoon op tot volwaardig co-piloot? Je wordt er toch niet goedkoper op? Of is het vakbondtechnisch niet mogelijk?

Senioriteitslijst...... Om co A330 te zijn moet je minimaal 8 jaar in dienst zijn.

Daarnaast ook vakbondstechnisch; Coco's zijn lager ingeschaald en hebben daardoor een lagere "functiepay" dan co's. Als de coco functie opgeheven zou worden en iedereen co zou worden zou de VNV streven voor een hoger functie betaling voor deze groep.

Eigenlijk zit de Coco daar om het salaris van de "Baas" hoog te houden;)...
 
Volgens het Duin en Kruidberg akkoord is dit niet mogelijk. Co ICA zit in een hogere salarisschaal dan Co europa of SO. Tevens staat Co ICA veel hoger op de senioriteitslijst. Dan zou je de hele RVL (Regeling Vlieger Loopbaan) moeten omgooien. Het bedrijf doet dit logischerwijs niet omdat het ze dan een hoop meer centjes gaat kosten.
 
Ik heb alleen het gerucht gehoord dat de 330 in de toekomst een aantal vluchten naar de Carribean zou gaan overnemen van de MD11. Heeft iemand hier iets van vernomen? Blijft natuurlijk geruchten. Overigens is de kans een beetje 50/50 voor Airbus of 777, maar ja met het laatste weet ik zowieso wel dat het een leuke tijd gaat worden ;).


Als er een bed in wordt gezet dan wordt dit waarschijnlijk wel de machine!!
 
ik denk dat niet lang nadat het nieuwe vliegveld bij Quite open is, KLM met een 777 direct op Quito gaat vliegen,. dat zal waarschijnlijk een beetje het einde van Bonaire-as-we-know-it zijn.

AUA doen we al niet meer,
CUR is teveel holiday om daar geen 747 op te zetten.
SXM/BON naar mp...?
 
Last edited:
ik denk dat niet lang nadat het nieuwe vliegveld bij Quite open is, KLM met een 777 direct op Quito gaat vliegen,. dat zal waarschijnlijk een beetje het einde van Bonaire-as-we-know-it zijn.

AUA doen we al niet meer,
CUR is teveel holiday om daar geen 747 op te zetten.
SXM/BON naar mp...?
Geruchten :haha:
Quito rechtstreeks
Quito via Panama
Via Guayaquil
Met een 777
Bonaire naar de Airbus

Heb ze allemaal gehoord. Voorlopig MD11 :biertje:
 
Geruchten :haha:
Quito rechtstreeks
Quito via Panama
Via Guayaquil
Met een 777
Bonaire naar de Airbus

Heb ze allemaal gehoord. Voorlopig MD11 :biertje:

Ja over een goeie 10 jaar hebben we bijna niks anders dan triple meer is mijn gok.
Maar die 11's doen het nu toch prima? Ik zie alleen wel de triple naar CUR gaan binnen afzienbare tijd aangezien die veel routes van de 74 aan het pikken is.

Maar KLM is weer typisch KLM geweest bij de aanschaf van den Busch... Dus heel veel verder dan nu zal die voorlopig niet komen! :dozey:
 
Als ik alle geruchten als bovenstaande moet geloven, dan vliegt de -400 de volgende zomerdienst helemaal nergens meer op en gaan wij op betaald verlof!
 
Back
Top