Co-piloot vliegt 13 jaar zonder brevet

Heel merkwaardig. Vraag je je toch een paar dingen af.
1) Hoe goed is dat nederlandse papieren brevet nou echt?
2) Integratie met IVW database toch niet handig voor piloten/luchtvaartmaatschappijen/verhuurbedrijven en clubs?
3) Niet merkwaardig dat de captain geen terugkoppeling geeft over een Co-piloot die kennis mist van het type?
4) Typerating refreshment zonder initial zou bij een audit toch aan het licht moeten komen?
5) Volgens mij is een eerdere vraag in dit bulletinboard, of een PPL-er zonder training een groot vliegtuig kan vliegen, meteen beantwoord :).
 
Heel merkwaardig. Vraag je je toch een paar dingen af.
1) Hoe goed is dat nederlandse papieren brevet nou echt?
Geen idee, grote kans dat deze man ook geen Nederlands brevet had
2) Integratie met IVW database toch niet handig voor piloten/luchtvaartmaatschappijen/verhuurbedrijven en clubs?
Want? Snap even niet de relevantie in betrekking tot dit artikel...
3) Niet merkwaardig dat de captain geen terugkoppeling geeft over een Co-piloot die kennis mist van het type?
Een ieder kan makkelijk beschikken over een CBT CD-tje en met wat flightsim X kun je aardig op weg komen als je ergens, ook zonder brevet, begint als vlieger.
4) Typerating refreshment zonder initial zou bij een audit toch aan het licht moeten komen?
Mogelijk zijn audits in zijn land (of het land van waar het brevet vandaan zou moeten komen/hij werkzaam is) niet zo goed geregeld als hier?
5) Volgens mij is een eerdere vraag in dit bulletinboard, of een PPL-er zonder training een groot vliegtuig kan vliegen, meteen beantwoord :).
Wie zegt dat hij geen training gehad heeft. Hij had een echt CPL, waarschijnlijk dus ook IR, en dat is waar elke abinitio ooit mee begint. Daarna heeft hij zijn plek in de cockpit gebluft en heeft hij de training gekregen die hij nodig had.
 
Hoewel deze man zo fout is als wat moet ik toegeven dat ik een glimlach niet kan onderdrukken. Hij schijnt voor belgische, britse, italiaanse en nu turkse maatschappijen te hebben gevlogen. Wat een stunt. En het zegt heel wat over toezicht bij airlines en toezichthouders. Volgens mij zijn er nu wel een paar hoofden vliegdienst die met een behoorlijk rood hoofd op kantoor rondlopen.
 
Geen idee, grote kans dat deze man ook geen Nederlands brevet had
Want? Snap even niet de relevantie in betrekking tot dit artikel...

De relevantie is dat het volgens mij nu lastig te controleren is of een brevet echt is of niet. Vliegclubs bijv. scannen nu het brevet en nemen de verloopdata over. Als je een systeem hebt waar je bijv brevetnummer intypt en via een webservice oid gegevens bij het IVW kan opvragen, kan je goed valideren of er niet met het brevet geknoeit is.

Daarnaast; stel dat zijn papieren brevet wel geldig lijkt, en hij wegens een gezondheidsprobleem die bij de AME is gemeld niet mag vliegen maar het brevet niet heeft ingeleverd, dan wordt er toch ook illegaal gevlogen? Bij het eenvoudig valideren van gegevens is dan supersnel te zien dat deze piloot aan de grond staat.


Wie zegt dat hij geen training gehad heeft. Hij had een echt CPL, waarschijnlijk dus ook IR, en dat is waar elke abinitio ooit mee begint. Daarna heeft hij zijn plek in de cockpit gebluft en heeft hij de training gekregen die hij nodig had.

Ik zag dat later i.d.d. Van nu.nl kreeg ik de indruk dat het een PPL brevet was, maar luchtvaartnieuws was daar duidelijker over.
 
In plaats van te denken dat hij opleidingsloos is geweest (Telegraaf reacties zijn weer mooi :) ).... Zou het niet kunnen dat hij gewoon zijn CPL met ATPL theorie heeft gehaald, niet op tijd zijn ATPL heeft aangevraagd, theorie verlopen, maar hij heeft het niet over willen doen (wie wel). Dus hij heeft zelf een ATPL uitgedraaid en is 'gewoon' verder gegaan met zijn carriere. In principe weinig anders geleefd/getraind dan ons allen hier, behalve dat hij nooit zijn ATPL heeft gekregen.

Knap werk, dat wel :p.
 
In plaats van te denken dat hij opleidingsloos is geweest (Telegraaf reacties zijn weer mooi :) ).... Zou het niet kunnen dat hij gewoon zijn CPL met ATPL theorie heeft gehaald, niet op tijd zijn ATPL heeft aangevraagd, theorie verlopen, maar hij heeft het niet over willen doen (wie wel). Dus hij heeft zelf een ATPL uitgedraaid en is 'gewoon' verder gegaan met zijn carriere. In principe weinig anders geleefd/getraind dan ons allen hier, behalve dat hij nooit zijn ATPL heeft gekregen.[/COLOR]
Knap werk, dat wel :p.

Ik denk ook idd dat er zoiets achter zit. Het is geen PPL of CPL-er zonder type mijnsinziens.

Wel een stunt hoor, en vreemd dat het zo lang heeft kunnen duren...
 
Hah, meneer wilde zich gewoon niet in de schulden steken, maar wel vliegen.

Als het om veiligheid gaat is de politiek bereid om alles te doen. Dus misschien moet maar eens aangegeven worden dat wanneer vliegscholen normale prijzen hadden gehanteerd dit voorkomen had kunnen worden.:blabla:
 
Last edited:
Heerlijk die reacties!!!

Wat zal Burlage balen dat hij hier geen mooi artikel meer aan kan wijden!!!

Tsja, je hoeft ook weinig meer te doen in zo'n Boeing, het knopje 'automatische piloot' indrukken en het ding vliegt geheel en volledig zelf inclusief opstijgen en landen..

Prima piloot. Ik ken hem persoonlijk (voorletter T) en heb enkele keren met hem meegevlogen. Zeer bekwame piloot met grote ervaring. Onverstandig en dom dat hij zijn brevet niet heeft verlengd dat had hij makkelijk gehaald. Er zijn talloze piloten met papieren die niet aan hem kunnen tippen.

vlieg al jaren met corendon altijd perfecte service gehad en voor jan de arbeider nog een beetje betaalbaar is zeker weer een broodje aap verthaal gaat zeker te goed met corendon dan komen ze weer met zulke sprookjes naar buiten voor ons nog steeds betaalbaar vakantie vieren snap nog steeds niet dat als je met een nederlandse maatschapij vliegt zoveel extra moet betalen terwijl je eigenlijk de zelfde service hebt het eten moet je toch betalen

Met een goede piloot en kapotte hoogte meter stort je ook neer, dus wat heb je dan aan een papiertje. Ja kun je vliegtuigjes van vouwen.

mensen hoeven zich geen zorgen te maken. welke piloot er ook in zit. je moet maar denken, als het fout afloopt. dat ding is toch niet van jou

Alleen als je Cruyff heet krijg je in deze wereld zonder opleiding je diploma. De rest zal toch echt een papiertje moeten halen!!!!
 
5) Volgens mij is een eerdere vraag in dit bulletinboard, of een PPL-er zonder training een groot vliegtuig kan vliegen, meteen beantwoord :).

Zonder die discussie nou weer te willen oprakelen: ik ben 150NM en een examen verwijderd van mijn PPL. Twee weken terug voor de grap op een (gecertificeerde) 737 sim "gevlogen". Eerste approach was hopeloos, maar de tweede ging al een stuk beter :)
 
Ik denk dat met een beetje opleiding is het wel te doen. Wanneer de interviews redelijk soepel zijn dan red je het zeker. Een paar prive sims sessies, boeken kan je downloaden... gaat het best lukken. Al denk ik zelf dat hij wel een opleiding ergens heeft gehad en mogelijk niet afgemaakt. Ben benieuwd wat voor straf hij gaat krijgen.
 
Bij mijn vorige maatschappij is dit ook gebeurd.

We hadden iemand die bij ons in de omscholing zat, die zo bleek achteraf ook helemaal geen papieren had. Wel heeft deze persoon alle examens goed gemaakt en zij TR gewoon goed doorlopen.

Na 1 1/2 jaar vliegen is hij door de mand gevallen toen hij in uniform vanuit Azie drugs wou smokkelen terwijl hij op een stby ticket vloog. Hij had gehoopt dat hij in uniform niet gepakt zou worden.
Na zijn arrestatie is background check opnieuw gedaan en toen kwam ook eindelijk het hoge woord bij hem er uit. Hij had nooit een brevet gehaald, nog op een vliegschool gezeten.
Wel jammer, het was een aller aardigst persoon.
Maar zo blijkt maar weer dat je makkelijk mensen voor de gek kan houden, mits je het goed aanpakt.
 
Back
Top