Checkout N kisten bij ASL (Beek)

CA_pilot

New member
Weet iemand meer over de theorie eisen om met een FAA PPL een N geregistreerde kist in NL te mogen vliegen? Ik neem aan dat enige "ground instruction" gewenst is mbt de nederlandse indeling van airspace. Tot nog toe heb ik al mijn vliegervaring in Amerika opgedaan.

Van een maatje bij de KLu hoorde ik dat er bij ASL op Beek N kisten te huur zijn, ik heb dan ook zoeven opgebeld en het lijkt erop dat aangaande het vliegen een aircraft checkout niet anders verloopt dan in de USA...Ik verhuis over een paar maanden naar Belgie en wil het vliegen niet verleren!

Groet,

Justin
 
Van een maatje bij de KLu hoorde ik dat er bij ASL op Beek N kisten te huur zijn, ik heb dan ook zoeven opgebeld en het lijkt erop dat aangaande het vliegen een aircraft checkout niet anders verloopt dan in de USA...

Klopt naar mijn mening helemaal.
Ze hebben 3 N-geregistreerde machines;
N202AS PA.28-180 Cherokee Challenger
N20249 PA.28RT-201T Turbo Arrow
N249TS Diamond DA.42 Twin Star

Verder staan er nog enige prive-machines die Amerikaans geregistreerd zijn en is de mogelijkheid een 1/10 participatie te kopen in een PA.32RT-300 Lance II, de N42RG.

Succes !
 
Last edited:
Weet iemand meer over de theorie eisen om met een FAA PPL een N geregistreerde kist in NL te mogen vliegen? Ik neem aan dat enige "ground instruction" gewenst is mbt de nederlandse indeling van airspace. Tot nog toe heb ik al mijn vliegervaring in Amerika opgedaan.
Justin

Beste Justin,

Het gaat er hier wat anders aan toe dan in de V.S.

- Vliegvelden sluiten
- Nachtvliegen mag VFR niet, alleen op het laatste segment op ongecontroleerde velden bij een IFR vlucht.
- Als je brandstof nodig hebt komt er niemand naar je vliegtuig toe
- ( dat heet self service
- Je moet betalen voor je landingen. Soms ook voor ATC, en soms zo maar.
- Bij een noodlanding ga je niet voor de weg, maar voor het gras
- O ja, als je uit de V.S. komt, moet op je FAA licence; english proficient staan
- Op alle velden behalve EHAM komt de post met een busje van DHL ipv vliegtuig
- Als je 200 uur hebt in Nederland, dan vlieg je blijkbaar al jaren en ben je bijn 65, of ben je 21 en vlieg je nooit meer.

Ik kan het niet uitleggen, begrijp het ook niet.

Ga vliegen met een instructeur, die kan het je ook niet uitleggen, want het zijn nou eenmaal regels. Succes.....

:):kerst::haha: en gelukkig 2010
 
Precies wat FlyEye zegt, ga een tijdje vliegen met een instructeur. Dat geeft je een hoop inzicht in hoe ze de dingen hier doen.

Dingen die ik nog toe kan voegen die anders zijn dan in de VS:
- Alpha airspace tot op grond niveau,
- Foxtrot airspace in omringende landen,
- Sectoren waar je vanwege de vliegveiligheid geacht wordt je transponder uit te zetten (ja, echt waar),
- Het weer,
- De lingo voor ATC calls is soms wat anders dan je gewend bent,
- Hier heeft ieder vliegveld zijn eigen aanvliegprocedures en hoogtes, unlike de VS waar meestal generieke procedures gevolgd worden,
- Verschillen in interpretaties van dezelfde regels in verschillende landen,
- Sowieso, wat in de VS generiek leek is het hier per definitie niet!

Ik denk dat je je al heel snel af gaat vragen waarom ze hier de zaken zo gecompliceerd hebben gemaakt, want in de VS zijn inderdaad veel vliegzaken veel duidelijker en eenduidig . . .

En als extra tipje is het misschien zinvol om eens het JAA-klasje airlaw te volgen, dan ben je meteen van de verschillen in wettelijke eisen op de hoogte.

Succes, en laat maar horen als je iets specifieks mist. Misschien kunnen we hulp bieden.
 
Last edited:
Bedankt voor de info! Het lijkt me inderdaad verstandig om een paar uren te maken met een instructeur en een Air Law klas te volgen. Is dat iets dat periodiek bij vliegscholen wordt aangeboden?
 
Ja, de meeste vliegscholen geven de lesjes Airlaw een beperkt aantal keren per jaar. Ze worden echter bijna altijd aangeboden als onderdeel van een hele opleiding, dus je moet er even aparte afspraken over maken.

En mocht je er over denken om later nog eens een JAA gelijkstelling aan te vragen op basis van je FAA brevet, dan zou ik daar direct bij de aanvraag van de Airlaw lessen en examen op wijzen. Dat je de lessen (klassikaal, schijnt verplicht te zijn bij JAA) hebt gevolgd en examen hebt gedaan wordt dan formeel vastgelegd en kan gebruikt worden bij de aanvraag voor de gelijkstelling.

Overigens is voor die gelijkstelling meer nodig, maar als je het klasje toch wil gaan volgen kun je maar beter voorbereid zijn :)

Succes!
 
Altijd welkom om bij Airlaw te komen zitten, dat kunnen we wel regelen,
maar EHMZ is wellicht iets uit de buurt...

Maar goed, ook voor andere info, PM me maar.

mhg VanFan
 
Back
Top