Cessna importeren

joostenf

New member
Beste Airworkers,

Ik ben benieuwd welke wegen je moet bewandelen om een N geregistreerd toestel over te laten komen naar Nederland. (ivw/import etc). Het gaat me puur om de kosten van de import, de operationele kosten even buiten beschouwing gelaten.

Ik kan er bijna geen informatie over vinden op internet, maar misschien weet iemand hier er wat vanaf...

Het aanbod gebruikte toetsellen is in de VS vele malen groter, en de prijs stukken gunstiger. Een korte zoektocht op controller.com laat in de prijsklasse tussen 20 en 35K al een heel aantal leuke toestellen zien...

Als je argumenten kunt bedenken waarom het een heel slecht idee is hoor ik dat uiteraard ook erg graag!



:grijns:
 
Re: Cessna importeren

joostenf said:
Als je argumenten kunt bedenken waarom het een heel slecht idee is hoor ik dat uiteraard ook erg graag!
:grijns:
Ehh.......het ferriën!? Hoe doen ze dat eigenlijk met zo'n single engine kist...? Ik moet zeggen dat je een koning bent als je dat ala Lindberg doet.......gewoon koers-tijd lang de grootcirkelkoers de plas over! :grijns:

Gr.
Dennis
 
Contact het bedrijf Devoort op Lelystad eens en vraag naar Patrich van 't Foort. Misschien dat hij hier meer informatie over heeft en je ook eventueel kan assisteren.

Devoort
Tel.nr: 0320-222326
 
De import kost je 17,5% , maar dan hoef je geen BTW meer te betalen :rolleyes:

Operationele kosten zijn ongeveer 7-8000 dollar voor een sneller toestel. Er zijn gespecialiseerde ferry bedrijven, maar sommige weigeren een toestel dat geen autopilot heeft. Trust kosten (N-registratie) of conversie naar PH- zijn weer andere kosten.

Gezien de ferry kosten kun je dus beter investeren in een duurder ( beter ?) toestel.

Let wel , van PH- weer naar N reg kost tenminste $15K !

Belangrijk is natuurlijk ook om een goed toestel te kopen en geen winkeldochter of iets met verborgen gebreken. Een annual of 100 uurs door de verkoper alleen zegt net zo veel als een APK hier. Kijk eens op www.aso.com en kijk ook naar de minder bekende juweeltjes (OMF 160 , Beech Sundowner , Cessna 177) die voordelen hebben boven de geijkte 172.
 
Aha.. uit je reactie blijkt ervaring...bedankt voor de uitleg.

Ik vraag me toch hoe de 17.5% precies opgebouwd is.

Wat versta je onder de trust kosten?
 
Trust kosten;

Als je het toestel Amerikaans geregistreerd wil houden (N-ovember) registatie, dan kan dat niet op je eigen, Nederlandse naam, maar alleen op naam van een Amerikaan, of een Amerikaans bedrijf, of een trust of waarborgmaatschappij, die het roerend goed voor jou beheerd.

Deze trustcompany die de trust voor jou opzet moet betaaldworden.

Onder andere zit er als het goed is een 'breach-of-trust'-verzekering bij, die jou de schade vergoed als de trustcompany het roerend goed verkoopt. (de Trust is eigenaar, in jou belang, jij bent , formeel geen eigenaar maar het goed wordt voor jou beheerd)

Let wel, er zijn flink wat piloten met een FAA PPL die ook op jou kist zouden kunnen vliegen. En piloten met een JAA license mogen er ook op vliegen (volgens AOPA), mits binnen Nederland hoewel ik dit laatste nog nergens formeel heb kunnen terugvinden.

Hoop dat dit helpt.
 
Ik heb wel familie in de Carmell, Boston, Colorado, ik neem aan dat dat geen probleem is dan.

Bespaart dus op de kosten niewaar?

Heb ook op de site http://www.ferryflights.org/ gekeken wat dit zou kosten. Het plaatje wordt steeds duidelijker.

Als het toestel dus op papier niet van jouw is, en het in principe alleen maar in Nederland gestald staat hoef je neem ik aan ook geen invoerrechten etc te voldoen aan de BD niewaar? Of is dat te mooi om waar te zijn.


;)

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
 
Wat een geweldig verhaal!

"Although Leon could talk to air traffic controllers in Gander, New York and Santa Maria, the biggest problem was the disbelief from the airliners when they continually asked for his aircraft type."

Ik zie het helemaal voor me..

Joost,

Drop even een PM als je in Colorado bent. altijd leuk om een Nederlander te spreken daar..

FD
 
Last edited:
Te mooi om waar te zijn joostef....

De douane spekt de rijkskas met invoerrechten als jou, eh 'iemand' .. z'n kist langer dan 6 maanden hier rondtoert, en deze niet ergens in de EEG is ingevoerd.

In zuid-frankrijk (Nice is berucht) kun je meteen even een, contante waarborgsom storten (vroeger in Ffrancs...) voor je weer vertrekt.

Amerikaanse bedrijven die met de corporate jet een uitje, eh, bedrijfsbezoek maken hebben dit al ondervonden, en de vliegschool waar ik in Arizona getraind heb, werd geleid door een ex-air France piloot die om de 6 maanden toestellen wisselde voor de maatschappij, in het verleden naar de VS om invoerrechten te ontlopen...

SR20FlyDoc
 
Das nou jammer... :grijns:

By the way, welk percentage betaal je? En waar hebben we die BTW vrijstelling aan te danken?
 
Over het aankoopbedrag 17,5% invoerrechten, en 0% BTW. Totaal dus 17,5%.

Maar.... je kan hem natuurlijk zelf importeren en in een BV doen. Dan hoef je geen invoerrechten te betalen, maar betaal je wel weer 17,5% btw over de uren die je verhuurt (zoals verhuur aan jou als prive-persoon) En zo betaal je dus zelfs BTW over de reservering voor bv engine-overhaul. :1855: p.s. De BV moet een winstoogmerk hebben, maar over leningen (jou geld bv) kan wel rente betaald worden. Maar meestal zijn er eerst aanloopverliezen.

SR20FlyEye
 
Kijk, met die in formatie kunnen we wat! Dit scheelt me dagen puzzelwerk!

Kan er nu eens induiken en als ik op een later tijdstip nog vragen heb post ik ze hier!

Thanx! :rt:


By the way, wat vlieg je zelf? :1855:
 
Last edited:
SR20 (Cirrus) :)

3-96262-SR20LEAL.jpg


Mini Airbus without the question to start engine no 2 on pushback :rt:
 
Hoever ben je met het bepalen van een kist ? Is een share geen optie en waar wil hem stallen ?

Ik ben zelf aan het rondkijken voor een kist, vandaar. Ik wil het niet alleen doen aangezien je toch wat uren moet draaien om het een beetje leuk te houden..
 
joostenf said:
Ik heb wel familie in de Carmell, Boston, Colorado, ik neem aan dat dat geen probleem is dan.

Bespaart dus op de kosten niewaar?

Heb ook op de site http://www.ferryflights.org/ gekeken wat dit zou kosten. Het plaatje wordt steeds duidelijker.

Als het toestel dus op papier niet van jouw is, en het in principe alleen maar in Nederland gestald staat hoef je neem ik aan ook geen invoerrechten etc te voldoen aan de BD niewaar? Of is dat te mooi om waar te zijn.


;)

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Vleugels eraf en in een container .. is ook een optie ...
 
Ben in een "verkennend" stadium.

De beslissing tussen eigen bezit of shared zal uiteraard uiteidelijk een financieele zijn.

De jaarlijkse operationele kosten zijn voor mij het belangrijkste, ik heb hier wel wat gegevens over, echter niet van een C-152 of 172.
Wel van een Beechcraft sundowner, maar er zitten wel bruikbare gegevens in. Lees onderaan de post.

De initiele investering zal minder bepalend zijn, maar dus wel de omgerekende uurprijs. Ik zoek naar een 152 of 172. En wil 100 uuren vliegen p/j


*****
Enige prijzen voor een kist in eigen bezit:
Stalling ca. 150-250 euro/maand = ca. 2500 euro/jaar.
Verzekering ca. 1300 euro per jaar.
Onderhoud ca. 850 euro per 50 vlieguren. (reken 100 vlieguren = 1700
euro/jaar)
En dan natuurlijk de brandstof en de afschrijving, maar deze laatste heb je
bijna niet met een oude kist.
Voor 100 uur vliegen heb je ca. 3500 liter AVGAS nodig en dit is ca. 6000
euro/jaar.
In totaal kom je voor een Beech Sundowner toch gauw op een 11500 euro´s.
De landingsgelden zijn nog niet berekend maar reken ook maar op zo´n 1200 euro/jaar. Dit moet je ook met een huurkist betalen.
verhuur zo´n 160-180 euro
per uur kosten. Voor honderd uur dus 16000-18000 euro/jaar.

**** (bedankt harry!)
 
Ik betaal nu 125 euro per uur voor een C-172. Ik zou wat snellers willen hebben/huren, maar dat lukt (blijkbaar) niet op EHMZ vandaar dat ik dus verder aan het kijken ben.

Ik heb een aantal mede belangstellende in mijn omgeving die ook eventueel mee zouden willen doen in een share.
 
Back
Top