Cathay initial interview

sandertje

Member
Hallo allemaal,

Ik heb ergens in Maart een initial interview in AMS voor een SO positie bij Cathay Pacific. Tegen die tijd voldoe ik ook aan de eisen voor een FO positie. Weet iemand of je dan alsnog overwogen kan worden voor de FO functie?

Kan iemand mij misschien vertellen hoe lang je SO blijft normaal gesproken? Cathay lijkt me een mooi bedrijf om te werken. Een 340 of 744 trekt natuurlijk heel erg. Maar eerlijk gezegd lijkt het me niks om bijv. 3 jaar plus op de jumpseat te zitten. Hoe denken jullie hierover? Ik zit nu bijna 2jr in de rechterstoel van de A319/320, en het idee dat je als SO niet zelf vliegt, spreekt me niet echt aan. Of is dit een kwestie van door de zure appel heen bijten?

Ik zou het op prijs stellen als iemand wat info/advies voor me heeft.


Groet
Sander
 
Dat so vliegen is voor iedereen anders.
Na je so tijd vlieg je wel als fo op die bakken maar persoonlijk trekt het me niet.
Een vriend van me zat in dezelfde situatie als jou maar is wel gewoon als so begonnen. Nu na een jaar komt hij als fo naar Europa.

Succes iig!
 
Ik werk er niet, dus de volgende info kan niet korrekt zijn:
Was het niet zoiets van: Direkt Entry FO op de Freighters of SO op de PAX fleet?
Freighters is natuurlijk niet gek, omdat je dan direkt vanuit de rechterstoel vliegt en vaak een base hier in de omgeving kan krijgen. Een nadeel kan zijn dat je waarschijnlijk op de Classics begint; je salarisschaal lager is en het nogal een totalitair regime schijnt te zijn. Als je daarna door wil gaan naar de PAX, oet je sowieso een poosje in Hong Kong zitten, dus eigenlijk lijkt het mij beter direkt ff door de zure appel heen te bijten nu je nog jong en ongebonden bent! ;)

Nogmaals, ik werk er niet; kennis is uit de 2de hand dus reken mij er niet op af!
 
Lastige keuze sander..

Maar denk dat ik toch wel door die zure appel zou gaan heen bijten.
Aangezien je daarna wel als F/O op zon grote bak zit. En bij een goeie maatschappij lijkt mij.

Het lijkt mij ook niets om misschien een lange periode op de jumpseat te zitten omdat we nu lekker aan het sturen zijn. Maar als je het op de lange termijn bekijkt.. tja misschien wel de moeite waard..

Ik zou het doen in iedergeval..

Succes..
groet.
 
Gewoon je SO interviews doen. Tijdens het gesprek in HK terloops laten vallen dat je ook interesse hebt in een FO positie. Soms bieden ze je het dan aan. Het profile dat je moet vliegen bij de simtests is voor FOs iets moeilijker, er komt dan nl een engine failure bij, voor de rest alles hetzelfde. Je kan nu ook proberen om als direct entry FO direct een outside stationing te krijgen, maar je staat dan wel onderaan de sen.lijst, dus ook onder SO's die langer in dienst zijn. Je kan na 1 jaar als SO solliciteren naar een FO freighter positie, stationering FRA, CDG of MAN (in Europa dan).

Succes
 
Last edited:
ik zie dat je voor SO kan solliciteren vanaf 1000h TT.
Zouden ze daar een iemand met een US-traject (alle brevetten en instructie geven) in overweging nemen die fATPL en 1000h SE heeft?


Of willen ze echt 1000h op jet/turboprop zien?
 
Solliciteren kan geen kwaad. Bij mijn 2e interview waren de meeste regional copilots met ong. 4000 uur jet of turboprop. Maar er was ook een canadees zonder enige jet ervaring die op een twinotter vloog op de Maladiven.
 
He superpilot!!!!

nadeel is dat je op de classic moet beginnen... :haha:
volgens mij is dat een voordeel, op de classic leer je voor eens en altijd analoog wat er digitaal in die fms-en zit..
de 747-100/200/300 is een grote heren machine:D :D :D en is met recht nog steeds queen of the skies. niet dat afzichtelijke ding met winglets en schermen..
waar ik helaas binnenkort na toe moet:huilt: :huilt:

on topic:

zie je het als een carriere kun je het beste zo snel mogelijk beginnen bij een grote toko waar je oud kunt worden. maw, effe op de jump, senioriteit op bouwen en dan verder in het systeem.
CX en ook KA hebben beide serieus vliegers tekort, dus mogelijkheden genoeg. genoeg types om te vliegen allemaal groot en zwaar. en zoals eerder gemeld genoeg basing overal ter wereld.

vwb de mentaliteit ik ken heel wat CX mensen, vlieg nu ook al met ex CX ers die bij dragon hun laatste jaren vol vliegen en ik merk weinig verschil met andere maatschappijen. vergeet niet CX en KA hebben heel wat nationaliteiten in dienst dus aanpassen moet geen probleem zijn.

oja, over de classics, die gaan er binnen nu en 5 jaar uit, bij CX gaan ze beginnen met de GE powered 747, en worden allemaal vervangen door 747BCF of ERF
gerucht gaat dat KA cargo niet meer op zich zelf staat, alleen nog maar wet leased voor CX.

vlieg je voor easy??
maak dan de volgende vergelijking, waar sta je over 10-15 jaar bij easy en evt bij CX!!! dan is er volgens mij geen vergelijk. laat me eens denken 4 sectoren per dag versus 100 sectoren per jaar 11 weken vakantie, belasting vrij inkomen. en slapen boven rusland:D

k.
 
:D Niet zo bedoeld mijn beste; de classic is een prachtbak.
Bedoelde meer dat het als nadeel door een aspirant CX vlieger gezien kan worden om eindelijk op zo'n grote bak te komen maar weer helemaal moet leren om een Basic-T te vliegen!:grijns:

Mijn info is al enige jaren oud; kan natuurlijk een hoop gebeuren in een paar jaar.

Gewoon voor gaan sander, en kijken wat je eruit kan krijgen!
 
Bedankt jongens. Ik was sowieso al van plan er helemaal voor te gaan, heb niks te verliezen namelijk.
@kliko: vlieg idd bij easy. binnenkort basis DTM voor mij, hetgeen een 300% procent verbetering van lifestyle zal betekenen, zou straks de evt. keuze misschien iets lastiger kunnen maken. maar moet idd lange-termijn denken, ach zelfs korte termijn is het geen achteruitgang.

Maar ik heb momenteel niks te kiezen of te beslissen want ik heb het aanbod nog lang niet. Op naar het interview!! Ik laat wel weten hoe het is gegaan. :D
 
Bedankt jongens. Ik was sowieso al van plan er helemaal voor te gaan, heb niks te verliezen namelijk.
@kliko: vlieg idd bij easy. binnenkort basis DTM voor mij, hetgeen een 300% procent verbetering van lifestyle zal betekenen, zou straks de evt. keuze misschien iets lastiger kunnen maken. maar moet idd lange-termijn denken, ach zelfs korte termijn is het geen achteruitgang.

Maar ik heb momenteel niks te kiezen of te beslissen want ik heb het aanbod nog lang niet. Op naar het interview!! Ik laat wel weten hoe het is gegaan. :D

Sander, als ik je kan helpen om je keuze in een perspectief te plaatsen.

Het is een "luxeprobleem", en velen zouden in jouw plaats willen zijn.

Veel succes ermee trouwens , persoonlijk zou ik het ook niet weten :D
 
Jo

nog effe een aanvulling, nix ten nadele van easy. hoe langer je blijft bij een bedrijf des te moeilijker het is om weg tegaan. maw je hebt waarschijlijk een command, wil niet naar de rechterstoel goed salaris.
daarbij komt dat elk maand niet bij bv CX, je senioriteit weggooit.
en elke maand weggegooit is een maand top salaris aan het end gemist

geloof me, vroeg of laat komt de dag dat je toch verder wil dan easy. vb
KA heeft nu ex ryanair gasten die er van af het begin gezeten hebben op ATRs etc en gaan nu weg!!! moeten denk ik 9-12 jaar dienstjaren hebben.
en waarom gaan ze weg..
LIFESTYLE.

k.
 
in het kort:

zo snel mogelijk naar een toko waar je wil en kan werken tot je pensioen!!
 
@ Kliko

Hartstikke bedankt voor je verheldering. Ik ben het er helemaal mee eens en zal ook mn uiterste best doen. Op de jumpseat zitten even is helemaal niet zo erg als je kijkt naar de lange termijn. Ik heb mn leeftijd ook wel mee denk ik. Ben nu 23, dus ik zou in mn early 30s zou al een CX linkerstoel-salaris kunnen hebben. Wel een iets beter perspectief dan bij een LoCo idd. Eerst maar even Handling the Big Jets afstoffen...........

Rest van de heren ook bedankt voor de input.


S.
 
Heren,

Wat is het probleem met 1 a 2 jaar op de jumpseat zitten? Naar mijn inziens helemaal niets. Lekker een playboy meenemen en achterover gaan hangen en de heren achter het stuur het klusje laten opknappen terwijl jij onderzoekt of de trent bij de dames een hollywood, brazillian of een cyprus (schijnt weer iets nieuws te zijn) is.

Lijkt me prima. Vliegen heb je al paar jaar gedaan en na die 1-2 jaar kun je dat nog genoeg doen!

Mzzl
 
dudes...

als ik zie wat de gemiddelde FE uit zn tas tovert en wat er op hun pda s staat, zijn de playboy en penthouse net de donald duck.. nix aan maar leuk om te kijken:D

k.
 
Even een klein vraagje, ik zit even rond te snuffelen op de KA recruitment site en zie dat je een unrestricted class 1 medical moet hebben.
Telt een 'corrective-lenses required' ook als een restriction?

Cheers,
 
Back
Top