Cargolux info

@747Freightdog; klopt ik ben nog steeds blij dat ik bij CLX werk, maar als ik destijds het nieuwe contract had gekregen had ik het me waarschijnlijk niet eens kunnen veroorloven toen ik nog een studieschuld had.

@Thioda; als we de managers moeten geloven is het allemaal niet zo rooskleurig inderdaad. Of de condities terug komen zullen we moeten zien. Het zal, zoals altijd in de luchtvaart, een kwestie van vraag en aanbod zijn.

@ J.I.P; Waar heb je gesolliciteerd? Cargolux, Cargolux Italia of Cargolux China? Dat zijn 3 verschillende bedrijven met ieder hun eigen arbeidsvoorwaarden en contracten.
Als je in Nederland woont dan betaal je inkomsten belasting in Nederland en dat is niet eens slechter dan wat je in Luxemburg zou betalen. Je sociale premies betaal je idd in Luxemburg, ongeacht waar je woont.

Ik moet even een slag om de arm houden en zal het corrigeren als ik het verkeerd heb, maar ik geloof dat je met het nieuwe contract op een gemiddeld maandsalaris uit komt van rond de 3200 Euro netto, ex daggeld.
Per rooster van 28 dagen heb je een blok van 3 dagen vrij (verplaatsbaar) en een blok van 6 dagen vrij (vast), soms aaneengesloten. De rest van de tijd ben je in principe te gebruiken voor het bedrijf.
 
Even voor de goede orde: de nieuwe CAO is niet ineens de helft van wat er voor 1 dec 2015 werd gegeven. Vanaf nu alleen kijken naar wat er op dit moment wordt aangeboden en dat vergelijken met de gig waar je nu zit, niet dat met wat je mis loopt tov voorheen.

Before tax / per diems
y1 FO: 4159
Y5 FO: 5698
Y12 FO 7104 -> Y1 capt 10154

JIP: Voor de Luxemburg operatie worden gewoon voltijd contracten gegeven, voor de China operatie is blijkbaar onlangs besloten vliegers voor 2 jaar onder te brengen in LUX, vandaar dan waarschijnlijk een 2 jarig contract, aangezien de 'CAO' en pay scales van China anders zijn.

Tov waar ik vandaan kwam - totaal plaatje - is dat wat er nu wordt aangeboden alsnog een verbetering tov wat ik had en dus ook de reden waarom ik overstap.

@ JPC hierboven, onderste gedeelte: dat is ons inderdaad zo voorgerekend.
 
@jeehaa; Hoe lang vlieg je al bij ons en als dat al langer is dan 4 maanden, wat is jouw netto salaris met dit nieuwe contract? Pas na een paar maanden heb je een beetje kijk op wat normaal is, gezien de sunday/night/holiday allowances een paar maanden vertraging hebben.

Ik heb ook een paar voorbeeld-loonstrookjes gezien die niet bepaald realistisch waren (geen belasting, veel overtime etc), ik hoop dat je daar niet direct vanuit bent gegaan want dan kom je van een koude kermis thuis vermoed ik.
 
@ JPC: precies zoals jij beschreef: 3100 net voor per diems. Ik moet nog beginnen dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven, echter zoals gezegd: waar ik vandaan kwam en met de onzekerheden die dat met zich meebracht is dit het eerste en wellicht het tweede *jaar ook niet het best betaalde contract ooit, maar ik hoef niet naar de zandbak.
 
@jeehaa; welkom bij de club en succes met de training alvast!
Ik snap je motivatie om bij ons te komen werken (die hoef je ook niet te verdedigen), ik zeg alleen dat het voorbeeld-salarisstrookje dat ik heb gezien van een nieuwe co niet realistisch was.

Misschien hebben ze jou een andere laten zien, maar ik denk dat als je uit gaat van 3000 netto je wel safe zit.
 
Dank en tot spoedig.

Ik heb geen loonstrookje gezien, vandaar ook dat ik zei voorgerekend ;) maar dit is er o.a. bij de selectie verteld. Als iemand het daar het eerste jaar niet mee kan doen begrijp ik dat diegene er niet voor tekent.
 
Ik had gesolliciteerd voor beiden. Ik kreeg de uitnodiging voor China. Tijdens de assessment in LUX is verteld dat CV China uitgesteld is. Dat was op zich geen nieuws. Wat wel nieuws was is het tijdelijk 2 jaar contract met CV Lux. Ik wacht nog op een officieel offer.

2 jaar contract ipv permanent contract valt me wel tegen eigenlijk. Het salaris op het LUX contract zoals hierboven eigenlijk ook. De operatie en een meer courantere typerating zijn dan wel weer voordelen.

Ik zal alles goed naast elkaar moeten leggen en dan een beslissing gaan maken. Maar die wordt toch veel moeilijker dan initieel gedacht helaas. Wat in mijn beslissing ook nog meegenomen moet gaan worden is de Chinese operatie. Hoe groot achtten jullie de kans dat deze er gaat komen en op welk termijn?

Hoe zien de secundaire voorwaarden eruit op het nieuwe contract? Pensioen, LOL, life insurance etc? Gemiddeld aantal dagen weg per 28 dagen? Daggeld is netto neem ik aan? Alvast bedankt voor de antwoorden. Is 450/500 uur per jaar een reele indicatie van de te loggen uren?
 
Hou er rekening mee dat de 747 een uitstervend type toestel is. Als je puur voor de typerating gaat is een A330, 787 of 777 rating waardevoller (al ben je met 747-8 ervaring snel om te scholen naar 777 of 787).

- Geen idee hoe het zit met de China-operatie, durf er niets zinnigs over te zeggen
- Pensioen is op zich goed, maar vooral gebaseerd op captains salaris dat met dit nieuwe contract dus aanzienlijk lager is. Details ben ik niet in thuis.
- LOL is goed en relatief goedkoop bij te verzekeren als je bij ons vliegt.
- Gemiddeld aantal dagen van huis is moeilijk te zeggen, maar ga er maar vanuit dat je zo'n 14-21 dagen weg bent. Je 3 floating offdays kunnen naar het volgende rooster worden verplaatst. Commuten moet je in je eigen vrije tijd doen en je wordt verondersteld fit en uitgerust voor een duty te beginnen, dus je gaat vaak de laatste dag van je offdays alweer naar Lux waar je vaak de eerste werkdag om 0600lt takeoff gaat voor een trip.
- Daggeld is netto. Tussen de 700 en 1500 per maand gemiddeld, maar veel daarvan gaat natuurlijk op aan levensonderhoud onderweg.
- Ik denk dat tussen de 500 en 600 uur blockuur per jaar realistisch is. Met ongeveer 1000 duty uur per jaar.
-Trips en roosters brengen je over de hele wereld, van Oost naar West en terug, regelmatig rond de wereld en alle tijdzones door. Soms steeds minimale rust op bestemming, soms een paar dagen vrij op bestemming waarbij je wat kan zien en doen.
- Hotel standaard is hoog
 
Bedankt JPC voor je uitgebreide antwoord. Dat apprecieer ik zeer!
Ik ga kijken wat ze opsturen en dan er nog maar eens goed over nadenken. Een ding snap ik niet helemaal, als je daggeld zo'n 100E per dag (bron ppjn) is en je bent 14-21 dagen weg per maand dan lijkt me 700-1500 wel wat weinig. Of begrijp ik iets niet helemaal misschien? Op een laag netto salaris kan dat toch een leuk verschil maken...
 
Tot 42 vakantie dagen per jaar + nog wat rustdagen gedurende welke je uiteraard geen per diem krijgt.
Aankomen om 06:00 is dus 6 uur per diem die dag.
Vertrek bv om 18:00 soortgelijk.
 
Last edited:
Dank voor de info's idd.
@ de andere die al de DLR gedaan hebben:
Ik heb recent een uitnodiging gekregen maar zie nu dat in mijn DLR pakketje helemaal geen CBT voor de MIC en de "physics" zit, is dat normaal?
Ik heb een email aan DLR gestuurd om voor opheldering te vragen maar nog geen antwoord gekregen. (ook opgebeld maar nam niemand op)
 
SUSI

SUSI

Mocht je de baal hebben van vracht, give me a call.
Wij zoeken ervaren vliegers in Papua.
Lots of fun in the PC6 :biertje:

Take care my friend,

Ger

chiefpilotfw@susiair.com
 
Last edited by a moderator:
@Thioda
Er zit nooit een trainingsmodule voor de MIC bij, physics komt niet in de test voor zover ik mij kan herinneren.

Overigens de IB in NL is 8.25% over de eerste schaal, 12.25% over tweede schaal. Daarna de standaard percentages, aangezien daar geen sociale premies meer inzitten.
Woon je in Duitsland of België, dan betaal je IB in Luxemburg
 
Ha die ouwe rukker, hoe izzit ?
Vlieg jij nog steeds op die B767-300ER ?
Het ga je goed makker.

Vrg,

Ger:biertje:
 
Last edited by a moderator:
Volgens career.aero was het puut dat ze vwo prefereren. Ik dacht zelf dat het kwam omdat ik een aantal jaar terug de clh dlr niet had gehaald (al schijnen daar nu weer allerlei nieuwe regels voor te zijn/komen? ) Dus het was puur mn vooropleiding. Vertelde dit aan een cpt van cargolux en die was vrij verbaasd.....
 
Back
Top