CAE Oxford ATPL

Pilot_1234

New member
Wat is jullie mening of ervaring met het integrated ATPL programma van CAE? Tot nu toe heb ik begrepen dat je begint met de grondschool in Brussel, Madrid of London. Vervolgens ga je naar Phoenix om je CPL (Commercial Pilot License) te behalen en daarna naar Oxford voor je ME (Multi-Engine) rating. Ten slotte keer je terug naar de locatie waar je je grondschool hebt gevolgd om je MCC (Multi-Crew Cooperation) te voltooien. Vervolgens is er een aftercare programma waar je workshops/trainingen krijgt voor je sollicitatie/grading bij de airlines. Er wordt gebruikgemaakt van moderne simulatoren en apparatuur van CAE zelf, en mede hierdoor heeft de school goede connecties met luchtvaartmaatschappijen zoals EasyJet, Ryan air enz. Wel lees ik tijdens de corona periode een aantal slechte reviews over CAE in Phoenix over dat je meer een nummer bent en er vertragingen waren. Ook was er 10 jaar terug veel te doen om de veiligheid van de vliegschool in Phoenix, hoewel dat nu niet meer zo lijkt te zijn.
 
Tien jaar is een eeuwigheid in de vliegtraining industrie.
CAE is een hele bekende naam en dat kost geld.
Daar staat tegenover dat de naam wel een kwaliteitsbekendheid met zich mee brengt.
Dat betekent zoveel dat je bij een sollicitatie wat meer een bekende kwaliteit bent dan als je alles zelf bij no-name trainingsinstanties bij elkaar gepuzzeld hebt.
Iets wat ik en vele anderen hier gedaan hebben.
Je vraag is of deze naamsbekendheid de extra kosten waard zijn.
 
Tien jaar is een eeuwigheid in de vliegtraining industrie.
CAE is een hele bekende naam en dat kost geld.
Daar staat tegenover dat de naam wel een kwaliteitsbekendheid met zich mee brengt.
Dat betekent zoveel dat je bij een sollicitatie wat meer een bekende kwaliteit bent dan als je alles zelf bij no-name trainingsinstanties bij elkaar gepuzzeld hebt.
Iets wat ik en vele anderen hier gedaan hebben.
Je vraag is of deze naamsbekendheid de extra kosten waard zijn.
Klopt! Ik zoek zelf ook wat ervaringen van mensen, want ik kan eigenlijk weinig vinden over CAE op dit forum in de afgelopen jaren en dit terwijl er wel veel andere vliegscholen voorbij komen. Wellicht is CAE minder populair onder Nederlanders?
 
CAE staat niet in het lijstje van KLM hofleveranciers en ze waren altijd erg duur.
Meer weet ik er niet van.
Weet ook niet hoe het hele Brexit verhaal en de certificering van de diverse scholen/onderdelen is verlopen.
 
Last edited:
CAE staat niet in het lijstje van KLM hofleveranciers en ze waren altijd erg duur.
Meer weet ik er niet van.
Weet ook niet hoe het hele Brexit verhaal en de certificering van de diverse scholen/onderdelen is verlopen.
Dit is overigens niet waar, CAE staat zeker in het lijstje van KLM net zo goed als bijvoorbeeld EPST (zie hier onder). Dit kom onder andere door de goede relatie van CAE met KLM door simulatoren:

Experience​

  • Preferably completed KFA, NLS, CAE, EPST, MFA or MPL-A
Bron: https://careers.klm.com/en/working-in-the-cockpit/

Prijs is wel zeker iets hoger dan bijvoorbeeld EPST:
EPST: €119.000 incl accommodatie
CAE: €116.000 excl accommodatie.
 
Last edited:
Mmmm…weer wat geleerd 👍
Kijk dat krijg je als je op oude kennis/info werkt.
Al mijn tweede foute antwoord in een week.
Goede zaak in elk geval.
 
Dit is overigens niet waar, CAE staat zeker in het lijstje van KLM net zo goed als bijvoorbeeld EPST (zie hier onder). Dit kom onder andere door de goede relatie van CAE met KLM door simulatoren:

Experience​

  • Preferably completed KFA, NLS, CAE, EPST, MFA or MPL-A
Bron: https://careers.klm.com/en/working-in-the-cockpit/

Prijs is wel zeker iets hoger dan bijvoorbeeld EPST:
EPST: €119.000 incl accommodatie
CAE: €116.000 excl accommodatie.
Excl accommodatie is wel een dingetje...
 
Excl accommodatie is wel een dingetje...
Houd wel in de gaten dat alles wat voor je geregeld wordt…je daar wel voor betaald.
Niets gaat tegen kostprijs, overal zit een winstmarge op.
Natuurlijk wel dat een grote school volume korting kan bedingen maar hoeveel daarvan wordt doorgespeeld aan de leerlingen?
Wat is die “accomodatie”? Een studenten huis waar het alle tijden van de dag een komen en gaan is en een gedeelde kamer?
Ik wordt soms een beetje moe en verdrietig van mensen die altijd maar alles voor zich geregeld willen zien anders kunnen ze het niet.
Zo werkt de wereld maar heel even.
 
Houd wel in de gaten dat alles wat voor je geregeld wordt…je daar wel voor betaald.
Niets gaat tegen kostprijs, overal zit een winstmarge op.
Natuurlijk wel dat een grote school volume korting kan bedingen maar hoeveel daarvan wordt doorgespeeld aan de leerlingen?
Wat is die “accomodatie”? Een studenten huis waar het alle tijden van de dag een komen en gaan is en een gedeelde kamer?
Ik wordt soms een beetje moe en verdrietig van mensen die altijd maar alles voor zich geregeld willen zien anders kunnen ze het niet.
Zo werkt de wereld maar heel even.
Ik begrijp wat je zegt, maar als jonge gozer is het niet heel fijn om ook nog 10k+ aan huur erbij te moeten lenen. Sowieso een lening krijgen is niet te doen tegenwoordig.
Ik zou dan lekker voor EPST kiezen, maar ieder zijn eigen keuze. Alles heeft zijn voordelen en nadelen natuurlijk.
Ik ben het wel met je eens dat je niet kan verwachten dat alles geregeld wordt, maar wat hulp kan geen kwaad.

Edit: EPST bied vrij mooie accommodaties aan :) (als je Zwitserland niet meerekent)
 
Ik begrijp wat je zegt, maar als jonge gozer is het niet heel fijn om ook nog 10k+ aan huur erbij te moeten lenen. Sowieso een lening krijgen is niet te doen tegenwoordig.
Ik zou dan lekker voor EPST kiezen, maar ieder zijn eigen keuze. Alles heeft zijn voordelen en nadelen natuurlijk.
Ik ben het wel met je eens dat je niet kan verwachten dat alles geregeld wordt, maar wat hulp kan geen kwaad.

Edit: EPST bied vrij mooie accommodaties aan :) (als je Zwitserland niet meerekent)
Ik wil toevallig naar Zwitserland met EPST, wat is mis met accommodatie dan?
 
Ik wil toevallig naar Zwitserland met EPST, wat is mis met accommodatie dan?
op zich is er niks mis met de accommodatie zelf, het gaat meer om de invulling daarvan. Je zit me 2 man op 1 kamer en dat kan “intiem” worden als je een kleinere kamer krijgt. Zou ook zomaar kunnen dat het iemand is veel verder in het traject (hoeft minder te doen) terwijl jij moet leren. Mijn voorkeur gaat naar een eigen kamer, anders was ik ook naar Zwitserland gegaan.
 
op zich is er niks mis met de accommodatie zelf, het gaat meer om de invulling daarvan. Je zit me 2 man op 1 kamer en dat kan “intiem” worden als je een kleinere kamer krijgt. Zou ook zomaar kunnen dat het iemand is veel verder in het traject (hoeft minder te doen) terwijl jij moet leren. Mijn voorkeur gaat naar een eigen kamer, anders was ik ook naar Zwitserland gegaan.
Weet verder niet zoveel van CAE Oxford, maar maakt dit werkelijk veel uit? Al slaap je op een bed in de hangaar... Het is voor beperkte tijd en tijdens je opleiding heb je niet zoveel tijd voor ander vermaak, anyway. Kan het niet juist helpen als je met iemand woont, die al verder in het traject is? Kun je van hem/haar leren.
 
Ik ben niet zo van het kamer delen.
Heb ik sinds dienst plicht al te veel gedaan.
Heb ooit als beginnend instructeur 6 maanden op de bank geslapen door een vrij luidruchtige kamergenoot.
Je hebt ook wel eens tijd alleen nodig om alles even te verwerken.
Huis delen ja, kamer delen nee.
 
Back
Top