Bumpy landing...

WTF?

WTF?

Die gasten mogen van geluk spreken dat die bak op de baan blijft , wat een klapperrrrrrr van de week.Weet niet of dit structural damage was maar kan het me goed voorstellen.

Hier sloop je zelfs een RJ mee.En believe me , I've tried:dozey:
 
heren...iedereen maakt toch wel eens een kutlanding. De een is wat kutter dan de andere.....maar ja.....

En het heeft echt geen zin deze gast in de sim te zetten want die captain weet echt wel hoe hij moet landen maar het was gewoon een "zoals jamers zegt"HEUSE fuckup
 
een fuckup is prima, zoals je zegt hebben we allemaal wel eens een landing die iets minder is maar deze valt toch in een andere league. Als je bij ons zo hard land (met eventueel een tailstrike) zit je met thee zonder koekies bij de chef vlieger/ sesma rep (bij jullie flidras rep. pornokoning) om uit te leggen wat je daar in hemelsnaam aan het doen was. En zo niet dan haal je het maandelijkse flightops news wel.

Voor degene die het niet kennen: SESMA/ FLIDRAS is een soort telemetrie systeem dat gedurende de hele vlucht gegevens bijhoudt en opslaat. oa dus ook je touchdown G's. Een soort Big Brother. Als je loopt te klooien dan worden bepaalde gegevens gehighlight en zodra die zijn uitgelezen kun je een belletje verwachten van de SESMA mensen.
 
Feit is, dat het een keiharde landing is. Waarom, blijft gissen. Zelf wil ik nog de vliegers nog wel het voordeel van de twijfel geven dat er vlak voor de landing sprake kan zijn van neerwaarts gerichte vertical windshear.

Minder genadig ben ik over de crosswind ... na de stuiters, helemaal aan het eind van het filmpje zie je dat de tail naar rechts wordt weggeblazen ... ik ben er vrijwel van overtuigd dat er veel te veel crosswind stond ... ook gezien de opstuurhoek aan het begin van het filmpje.
 
Ja laten we nu ook nog even bepalen dat er teveel x-wind stond, als je niet corrigeert staat er al snel teveel crosswind. Er vanuit gaande dat ie 30 kts mag hebben kan er een aardig windje staan hoor voordat het teveel is. Het is wel swiss en niet oeroeboeroe air waar we het over hebben, dus lijkt me sterk dat die keihard over de x-wind limieten heen gaan.
 
... dus lijkt me sterk dat die keihard over de x-wind limieten heen gaan.

Ok laat ik mijn 'oordeel' wat nuanceren ... ook hier is het mogelijk dat de x-wind gusts veel sterker waren dan kon worden verwacht ...

Het lijkt me wel een gevalletje voor onderzoek.
 
Ja laten we nu ook nog even bepalen dat er teveel x-wind stond, als je niet corrigeert staat er al snel teveel crosswind. Er vanuit gaande dat ie 30 kts mag hebben kan er een aardig windje staan hoor voordat het teveel is. Het is wel swiss en niet oeroeboeroe air waar we het over hebben, dus lijkt me sterk dat die keihard over de x-wind limieten heen gaan.

Had LCY niet een x-wind limiet van 25 kts? Correct me if I am wrong. En dat het Swiss is wil niets zeggen, dat beloof ik je, heb er gewerkt :kiss:
 
Feit is, dat het een keiharde landing is. Waarom, blijft gissen. Zelf wil ik nog de vliegers nog wel het voordeel van de twijfel geven dat er vlak voor de landing sprake kan zijn van neerwaarts gerichte vertical windshear.

Minder genadig ben ik over de crosswind ... na de stuiters, helemaal aan het eind van het filmpje zie je dat de tail naar rechts wordt weggeblazen ... ik ben er vrijwel van overtuigd dat er veel te veel crosswind stond ... ook gezien de opstuurhoek aan het begin van het filmpje.

Niet mee eens, ik heb op LCY wel veel grotere opstuurhoeken gezien dan dit en die waren ook allemaal binnen de limits.
 
Over eventuele Xwind, op deze pagina kun je de TAF van 17 jan 11:55z bekijken (voor veel velden, dus ook voor EGLC)
Wind forecast: 210/18G30 BECMG 1315 250/22G32 TEMPO 1418 270/28G42
 
Dat is dus op baan 28 met een magnetic runway heading van 275 redelijk binnen de limieten. Maar de datum is gebaseerd op de datum dat het filmpje gepost is?
 
Dat is dus op baan 28 met een magnetic runway heading van 275 redelijk binnen de limieten. Maar de datum is gebaseerd op de datum dat het filmpje gepost is?
Ja, als je op youtube zelf kijkt, dan staat er in de beschrijving dat het een vlucht betreft van in de middag op 17jan...
 
Is ook helemaal waar....zoals ik ook al zei, ik vlieg die bak niet, kan me best voorstellen dat zon avro niet zomaar weer weg is. Maar ik denk dat de crew zich vanaf 500' ft niet op hun gemak hebben gevoeld, wat in principe al een reden voor go around moet zijn. Maar het is en blijft makkelijk praten vanaf je burostoel ;)

En dat LCY kan spoken, kan ik me alleen maar op aansluiten.

Op 500 ft in LCY heb je nog geen flauw idee hoe de landing gaat worden! Dat weet je daar pas in de laatste seconde. Op LCY is het qua go-around eigenlijk heel simpel: Landing voor de lampjes: in de ankers. Landing na de lampjes: go-around.

In het filmpje is te zien dat ze de kist nog voor de twee lampen enigszins gestabiliseerd op de baan hebben, dus de crew kan gedacht hebben: nu liever op de grond blijven dan een go-around.

Maar inderdaad...tis wel een grensgevalletje :dozey: .

LCY is en blijft een tricky luchthaven is mijn mening. Weet iemand of er maatschappijen bestaan die ook de co's daar laten landen? Of ben ik de enige die daar niet mag landen.
Groeten,

FF

PS bij ons trekken we ook de airbrake er bij GS intercept uit.
 
Last edited:
PIO

PIO

Zo omschrijft Wikipedia het:

Pilot-induced oscillation (PIO) occurs when the pilot of an aircraft inadvertently commands an often increasing series of corrections in opposite directions, each an attempt to cover the aircraft's reaction to the previous input with an overcorrection in the opposite direction. As such it is a coupling of the frequency of the pilot's inputs and the aircraft's own frequency.

Het beste medicijn tegen PIO is een snelle beslissing tot een go-around. Bijwerkingen zijn een kleine deuk in het ego van de PF en een onbeschadigd vliegtuig.

Flush
 
Vandaag stond er op DUB ook een crosswind om fijn mee te oefenen. Zo fijn dat 16 in gebruik was ipv 10 (wind 190/35G45). In de rij om t/o te gaan was een heerlijke eerstrangsplek om de FR kisten tegen het asfalt te zien knallen en ook nog 's zoveel aileron in de verkeerde richting van de wind te gooien dat de arbeiders die direct naast de baan aan het werk waren hun leven aan zich voorbij moeten hebben zien flitsen. Nog meer mensen geweest vandaag?
 
De hele week is sportief overal in Europa.
Van de week een neiging tot windshear op 50 voet met 33 cross.
Vanacht in Baku nog stevig moeten stoeien.
Was graag naar Tbilisi geweest daar stond een steady 72 kts. weliswaar head on maar toch.
 
Back
Top