BTW aftrek opleidingskosten

psychomantic

New member
Beste leden,

Ik heb zoekfunctie gebruikt, maar kon geen duidelijke antwoorden vinden.

Ik ben momenteel bezig met m'n PPL en ga vervolgens starten met ATPL. Ik doe de opleiding modulair om uiteindelijk mijn beroep van te maken. Alleen bij de facturen van mijn vliegschool zie ik dat ik wel BTW betaal, terwijl je eigenlijk vrijgesteld bent van de BTW, of zeg ik nu iets wat niet klopt?

Suggesties?
 
Zover ik weet kun je alleen de kosten van je opleiding aftrekken van de belasting. Daardoor hoef je minder belasting te betalen of krijg je eventueel geld terug van de belasting.

BTW blijf je betalen (je bent immers de consument die een vliegopleiding afneemt), tenzij je een eigen onderneming hebt en de opleiding volgt namens diezelfde onderneming. Dan kan je eigen onderneming de BTW terugvragen bij de belasting.
 
De BTW ivm het behalen van je privebrevet krijg je niet terug. Het PPL deel is ook niet aftrekbaar (ook al ga je modulair door voor CPL/ATPL). De fiscus vergelijkt het halen van een privebrevet met het halen van rijbewijs B, ook al wil je vrachtwagenchauffeur worden. Rijbewijs B is in dat geval niet aftrekbaar. Omtrent BTW ligt het er aan welke keuze de vliegschool gemaakt heeft. Er zijn opleidingen die een BTW-vrijstelling hebben omdat ze door de fiscus erkend zijn voor het opleiden voor een beroepsopleiding. Bij mijn weten is dat o.a. bij de KLM FA het geval. Maar dat is een keuze van het opleidingsinstituut. De KLM FA mag dan ook geen voorbelasting terugvorderen (zij dragen immers geen BTW af).

Het is zeker de moeite waard om e.e.a. nader uit te zoeken. Indien je een eigen zaak hebt kun je overwegen om je opleiding bij een vliegschool in een ander EU land te volgen. De BTW hoef je dan niet af te dragen (BTW-vrijstelling binnen EU-EFTA bij bedrijven onderling). Op die manier kun je de Nederlandse regelgeving legaal omzeilen en het scheelt je zo 20% opleidingskosten.
 
Bedankt voor de reacties.

Bij ATPL-distance learning betaal ik geen BTW. Dus toch BTW-vrij?

Heb net belastingdienst gebeld voor de aftrekposten. Ik heb gezegd dat ik een overeenkomst heb (offerte) waarin staat dat ik eerst een PPL moet halen om te kunnen starten met ATPL. De vrouw aan de lijn vertelde zo lang ik kan aantonen dat alles voor je uiteindelijke beroep is (overeenkomsten, facturen, bonnetjes etc etc), is het aftrekbaar van max 15000 euro per jaar t/m je 30e.
 
Bedankt voor de reacties.

Bij ATPL-distance learning betaal ik geen BTW. Dus toch BTW-vrij?

Heb net belastingdienst gebeld voor de aftrekposten. Ik heb gezegd dat ik een overeenkomst heb (offerte) waarin staat dat ik eerst een PPL moet halen om te kunnen starten met ATPL. De vrouw aan de lijn vertelde zo lang ik kan aantonen dat alles voor je uiteindelijke beroep is (overeenkomsten, facturen, bonnetjes etc etc), is het aftrekbaar van max 15000 euro per jaar t/m je 30e.

Dit antwoord heb ik ook gehad een half jaar geleden. Ik trek de opleiding op dit moment ook af. Tot nu toe nog niets gehoord, dit kan natuurlijk nog komen. Ook las ik dat het van de inspecteur afhangt en soms moet het tot een rechtzaak komen om het toch te kunnen aftrekken. Ik denk dat je aannemelijk moet maken dat je verder gaat (medicall class 1, start atpl theorie opleiding e.d.)
 
Flyibgviking, aub geen zaken vertellen dievniet kloppen.

TS, gebruik de search functie. Er is hier al veel over geschreven.
 
Qua aftrekposten duidelijk, maar hoe zit het met BTW? Ik heb geen eigen bedrijf, ben gewoon een particulier. Bij mijn facturen voor mijn PPL zie ik wel dat ik BTW betaal. Binnekort starten met ATPL. Bij Orbit ATPL-distance learning betaal je geen BTW voor de opleiding. Ik had gelezen dat een pilotenopleiding BTW-vrij is? Of is dat onzin?

Kan iemand die via modulaire traject een ATPL heeft gehaald zijn/haar ervaring meedelen? Staat er op jullie factuur met/zonder BTW?
 
JC:

Geef svp aan wat er aan mijn verhaal niet klopt. Ik heb de informatie (een jaar of 3 terug) uit eerste hand: Van de belastinginspecteur tijdens een controle. Of bedoel je het 2e deel (BTW in het buitenland)?
 
Wat is daar uitgekomen dan ?

Wat betreft BTW: vliegschool bepaalt zelf of BTW wel/niet wordt toegepast. Dat maakt voor een leerlingpiloot weinig uit. Als ik C152 huur voor 109,- euro per uur is dat inclusief BTW. Als de vliegschool geen BTW zou toepassen, zou per uur circa 130,- euro zijn. Voor een leerlingpiloot heeft het geen voor- of nadelen. Voor een vliegschool heeft het voor-/nadelen wel/geen BTW toepassen.

Je kunt max per jaar 15000,- euro aftrekken t/m je 30ste. Je moet kunnen aantonen dat het uiteindelijk je beroep van wilt maken, zoals offerte, overeenkomsten, medical class I, bonnen, facturen, examengeld, landingsgelden etc etc.

Ze hebben me aangeraden om een brief te schrijven zodat je een brief terugkrijgt van de inspecteur. Mochten er later bijzonderheden ontstaan, dan kun je die brief gebruiken!
 
Nou, dat je ppl wel aftrekbaar is. Tevens geld de 15k restrictie onder de dertig jaar niet als je voltijdse opleiding doet. Let op, dit kan ook modulair zijn. Search wn gij zult vinden, suc6!
 
JC:

Geef svp aan wat er aan mijn verhaal niet klopt. Ik heb de informatie (een jaar of 3 terug) uit eerste hand: Van de belastinginspecteur tijdens een controle. Of bedoel je het 2e deel (BTW in het buitenland)?

Simpel gezegd: Het stuk dat je je PPL opleiding niet af kan trekken is niet waar. Je kunt het PPL deel van je opleiding wel aftrekken, maar daar zitten wel de nodige haken en ogen aan. Als je niet goed beslagen ten ijs komt, dan zegt de belastinginspecteur inderdaad dat je PPL niet afgetrokken mag worden. Echter met de juiste argumenten en zo verder lukt dat wel.

Je vergelijking met een rijbewijs gaat ook niet op. Het is vrij aannemelijk dat iedereen die vrachtwagenchauffeur wordt, ook met een gewone auto de weg op gaat, ook voor prive zaken. Er zijn echter wel degelijk piloten die buiten hun werk om, nooit vliegen.
 
JC:

Dan beschik jij over andere informatie dan ik. Blijkbaar zijn er 2 versies in omloop (I stand corrected...)

Fotojunky:
Zie antwoord aan JC. De vergelijking m.b.t. rijbewijs is niet door mij gemaakt maar door de inspecteur. Wat vliegen betreft: Mij werd uitgelegd dat je een beroepsopleiding kon volgen zonder het PPL te hoeven halen (iemand van de fiscus die blijkbaar aardig op de hoogte is omtrent het hoe en wat in vliegopleidingenland). Hij doelde op geïntegreerde opleidingen en zijn redenatie was: PPL is niet noodzakelijk voor het verkrijgen van een beroepsbrevet, want als je een geïntegreerde opleiding volgt ga je direct voor je CPL op. En daarom was het volgens hem dus ook niet aftrekbaar.

Psychomantic:
Uit je rekenvoorbeeld blijkt juist wel dat het voor de leerling uitmaakt welke BTW constructie de vliegschool toepast. Vooropgesteld dat de leerling geen BTW terug krijgt betaalt hij, volgens jou, €109,00 incl. BTW en €130,00 indien de school niet BTW-plichtig is. Een verschil van €21,00 op een bedrag van €109,00. Dat is nogal wat. Dat klopt ook want de kostprijs van een school die geen BTW in rekening brengt ligt een stuk hoger dan wanneer de school wel BTW in rekening brengt (geen teruggave voorbelasting op alle uitgaven, inclusief de vast lasten). Maar het kan zijn dat jij eea anders benadert dan ik.
 
Vers van het mes, PPL aftrek goedgekeurd door de belastingdienst,geen naheffing. Let wel dit was al weer uit medio 2008 dus bonnetjes,landingsgeld,studiematerialen etc goed bewaren aub. Inderdaad de modulaire weg uitgelegd aan de inspecteur.Had de ATPL boeken al in huis voordat ik met PPL theorie begon en een medical class 1 op zak om aannemenlijk te maken dat het uiteindelijke doel het CPL is. Geen BTW heeft mijns inziens vooral voordelen voor de FTO,of wellicht ook voor de leerling vlieger wanneer dit doorberekend wordt. Waarschijnlijk dat daarom enkele FTO's tegenwoordig ook een intentie verklaring opstellen voor de modulaire kandidaat.

Columbus
 
Back
Top