Nosig
Active member
NLS doet qua selectie hetzelfde als andere scholen (zijnde basically gesprek en grading plus aanverwante skill testjes), alleen laten ze bewust de psychologische test achterwege omdat het profiel dat gevraagd wordt bij elke airline weer anders is. Die filosofie werkt kennelijk, want er zijn afgestudeerde NLSers die bij KLM er niet door komen maar bij Trans wel en anderen die bij Trans er niet doorheen komen maar bij KLM wel (en nog vele anderen), maar uiteindelijk komt (nog steeds) praktisch zo goed als 100% van de uiteindelijk afgestudeerde NLSers aan de bak als vlieger. Psychologische testen zijn natuurlijk allemaal te trainen (kijk maar naar Schellingen), hoe vaker je ze doet hoe beter. Een voorbereide airworker doet het nou eenmaal een stuk beter dan iemand die the holy airworkgrail nog niet gevonden had.Nou ik ga mijn geld dus echt niet op die manier op het spel zetten zomaar 15000 euro om te kijken of je wel enthousiast bent. Ik doe het pas als ik door een strenge selectie kom en een goeie garantie fonds heb vooral in dit soort tijden.
De beginfase theorie is deel van het afvalproces, al zal dat in deze tijden van database herkenning minder zwaar zijn (voor elke vliegschool student!) dan vroeger. En die 15.000 euro (of iets in die richting) ben je niet kwijt bij NLS, daar is het garantiefonds nou juist voor. Als jij niet in staat blijkt het tempo of niveau aan te kunnen en je ondanks hulp het niet haalt krijg jij je geld terug. Niet als je er zelf mee stopt of er overduidelijker niets aan wil doen.
Ik weet dat er een enkeling bij Trans eruit gekickt is, maar ook dat dit geen "NLSer" was maar een persoon (of personen) die los de theorie (modulair) bij NLS gevolgd hadden en onterecht als "NLSer" gelabeled werd(en). Zegt dat wat over alle modulaire lessers? Tevens ken ik meerdere verhalen van KLSers die in hun route training bij KLM en KLC eruit gekickt zijn, meestal door arrogant / puberaal gedrag. En er is vast ook wel een EPST looser ergens ooit bij een airline uit de opleiding gevallen. Dat gebeurt constant en vanwege meerdere redenen. Maar dat zegt meer of die paar uitzonderlijke personen dan over een vliegopleiding. Elke klas bij elke school heeft wel een paar sukkels, zelfs in KLS klassen die allemaal door die door jou geprezen "strenge selectie" zijn gekomen (zo goed is ie dus ook weer niet kennelijk?). Dus je opmerkingen raken kant noch wal.
In mijn OBS klas (later EAT gaan heten, later EFTO gaan heten, nu heet het failliet) viel het grootste gedeelte af tijdens de theorie. Van alle jongens (alleen maar jongens) die in mijn groep voor de praktijkopleiding zaten (6 man) is iedereen uiteindelijk aan de bak gekomen. Ik kan je garanderen dat het in vergelijking een bagger opleiding is en dat ze totaal niets aan connecties hadden, maar twee zitten er bij KLM, 1 bij Lufthansa, 1 bij VLM, 1 bij Easyjet en 1 bij Martinair. Wat zegt dat nou? Tsja... helemaal niets denk ik. Behalve dat generaliseren erg makkelijk is. Ik denk dat je een goede school vooral afmeet door te kijken hoeveel van hun afgestudeerde studenten (degene die het niet kunnen hebben het garantiefonds om op terug te vallen) uiteindelijk bij airlines als vlieger terecht komen. En dat doet NLS nog steeds heel erg goed (net als EPST en KLS). Wil je per se KLM dan is KLS natuurlijk de overduidelijke keuze (en ook daar heb je geen garantie).