bij NLS 100% baangarantie?

Correct, ik had hetzelfde gerucht gehoord / gelezen hier en heb dat voor laten leggen aan NLS om te vragen of dat klopte en zo ja waardoor dat kwam en wat er aan gedaan werd. Ik weet de exacte getallen niet meer zeker, maar wat is mij bijgebleven is dat er 1 jongen ofzo af was gevallen maar dat de andere "NLSers" geen NLSer waren maar mensen die los de theorie bij NLS gevolgd hadden en zichzelf als zodanig gelabeled hadden (of waren) en dat er dus verder niets van het gerucht feitelijk klopte. Dit dus in tegenstelling tot de getallen waar Iz mee komt, ik weet niet waar de waarheid zich bevindt.

Hoe de getallen ook zijn, ik vind het sowieso frapant dat er in zeer korte tijd 10 mensen bij Trans door een selectie komen (waar zover ik weet altijd een grading bij zit) en dan alsnog de opleiding niet lijken aan te kunnen, waar ze dan ook vandaan mogen komen. Dan zou je denken dat er eerder iets mis is met de selectie danwel met de opleiding.

Je zou bijna denken dat Transavia gefrustreerd zou zijn omdat de helft van de NLSers binnen 2 jaar wel goed genoeg is om bij de KLM rond te vliegen. Mischien maken de enigzins "gefrustreerde" instructeurs zo hun revange?!?!?:dozey:
 
Last edited:
Ja, dat zou je bijna denken..not. Waarom zou een instructeur gefrustreerd zijn als een vlieger later naar KLM vertrekt? En financieel maakt het Trans ook niet uit want de jonge broeders die snel besluiten om naar de blauwe moeder te gaan betalen daar ook een hoge prijs voor (letterlijk). Met een beetje fatsoenlijke timing scheelt dat niets in de opleidingskosten maar bespaart het bedrijf een stapeltje maandsalarissen.

Nosig, EXACT! Ab-initio NLS'ers doen/deden geen grading! Tot dit jaar was het zo dat als je minder dan een jaar voor aanvang van de selectie klaar was met een opleiding als KLS, NLS, EPST, Stella, dat je dan geen sim-grading hoefde te doen. Ongelofelijk stom, naar mijn mening, en dit had bijna al deze uitval kunnen voorkomen. Maar, zoals ik ook al eerder zei, dat staat uiteraard kompleet los van het niveau van de individuele vliegers die er uit geschopt zijn. In het ene geval waren ze gewoon niet door de selectie gekomen, terwijl ze dat nu wel deden en er vervolgens uit werden geschopt.

Daarnaast mag je je uiteraard afvragen hoe de kwaliteitscontrole van een school is als ze dergelijke jongens op sollicitatie sturen of zelfs aanbevelen. Ik weet dat HV ook wel een beetje uitgaat van vertrouwen dat de scholen geen ondermaatse sollicitanten sturen.
 
Heb binnen mijn bedrijf ook gezien dat er speciale CRM cursussen gegeven werden m.b.t. culturele verschillen tussen engelsen en continentalen, en dan met name nederlanders. We zijn in Nederland gewend erg direct te zijn, ook als de situatie hiervoor misschien niet geheel appropriate is. Dit is denk ik vooral een probleem van de jongere generatie, waar ik mezelf ook tot reken. Heb het om me heen meerdere malen zien gebeuren.
 
En financieel maakt het Trans ook niet uit want de jonge broeders die snel besluiten om naar de blauwe moeder te gaan betalen daar ook een hoge prijs voor (letterlijk). Met een beetje fatsoenlijke timing scheelt dat niets in de opleidingskosten maar bespaart het bedrijf een stapeltje maandsalarissen.
Ik neem aan dat je bij Trans niet de kosten voor de type rating betaalt als je door hen het bedrijf uitgezet wordt tijdens de opleiding? Als je de bridge course bedoelt, die wordt voor een groot deel gecompenseerd door het bedrag dat de blauwe moeder overmaakt bij aanvang dienst ter compensatie van de vliegschuld rente.

Nosig, EXACT! Ab-initio NLS'ers doen/deden geen grading! Tot dit jaar was het zo dat als je minder dan een jaar voor aanvang van de selectie klaar was met een opleiding als KLS, NLS, EPST, Stella, dat je dan geen sim-grading hoefde te doen.
Sjek, dat wist ik niet. Maakt 't een stuk duidelijker, thanx.
 
Op de NLS lopen dus mensen rosn die er blijkbaar niet hadden moeten zitten.
De schuldige is dus blijkbaar (uit vorige post) de NLS omdat die niet goed selecteren.

Bij Trans liepen en du smensen rond die er blijkbaar niet hadden moeten zitten.
De schuldige dus blijkbaar, Transavia omdat die niet goed selecteren.

Klinkt niet logisch ofwel?
Nee zul je zeggen, maar waarom telkens wel de NLS selectie bashen en niet die van Trans.

Maar goed.
Ik denk ook dat het een attitude probleem is. Vroega op de NLS in Portugal kan ik me nog heugen dat er ook altijd bijv. 4 sims beschikbaar waren om te oefenen. Waar de leerlingen ook gretig gebruik van maakten, lekker ILS'en vliegen enz.
Vraag me af of ze dit nog elke dag doen, andere attitude misschien?

liefs,
Bowstring
 
Nosig, klopt, word je eruit gezet, dan betaalt Trans alle kosten. En terecht, het is uiteindelijk een selectiefout van Trans. Maar als je binnen een jaar vertrekt (om bijv naar KLM te gaan), betaal je de typerating en circuittraining. (In de drie jaar na het eerste jaar wordt dit bedrag naar rato verminderd) Dat is behoorlijk wat geld.

Bowstring, ik bash de Trans selectie net zo hard, maar het gaat hier om de NLS en het product wat ze afleveren. Ja, de selectie was niet goed en men neemt op een later moment de verantwoordelijkheid om een niet-geschikte vlieger eruit te schoppen voordat die in vast dienstverband zit. Een dergelijke verantwoordelijkheid heb je als school overigens ook. Als blijkt tijdens de opleiding dat iemand toch niet geschikt is, qua skills of qua attitude, dan moet die persoon verwijderd worden. Selectiefout.

Dus wat klinkt niet logisch, Bowstring? Bij Trans lopen er dus geen mensen rond die er niet horen te zitten, daar wordt werk van gemaakt.
 
Back
Top