Een ander punt wat er niet in vermeld wordt is in hoeveel tijd deze mensen een baan hebben gevonden
Het staat er inderdaad vrij duidelijk, NLS geeft geen baangarantie maar doet hun best mensen aan een baan te helpen. Zover ik dat doorkrijg van andere ex NLSers is dat inderdaad het geval en alhoewel het soms in zeer slechte tijden inderdaad lang kan duren is volgens mij praktisch 100% wel degelijk aan de slag ergens als vlieger.
NLS levert geen studenten aan klm, hebben ze wel de laatste tijd gedaan maar daar zijn ze mee gestopt (was nog voor de economie in storte) wat dus ook wat over de NLS verteld waren trouwens niet veel studenten en het was maar een proef die blijkbaar niet geslaagd is.
Dat is niet juist, tot recentelijk leverde NLS net als EPST ab initio vliegers aan KLM. Dat is pas sinds kort niet meer het geval. NLS leverde sowieso al sinds haar bestaan vliegers aan KLM (KLS is zelfs uit NLS ontstaan) en dat is niet veranderd. Je bent in de war met Stella, die mogen na de niet geslaagde ab initio proef geen vliegers meer aan KLM leveren. Ervaren vliegers mogen ook solliciteren bij KLM, maar dan alleen mits ze KLS, NLS, KLu of MLD gedaan hebben.
KLS en EPST in de buurt van de 14 procent ligt, blijkbaar selecteert de NLS veel minder streng en zal de kwaliteit minder zijn dan KLS en EPST. Er komt ook nog eens bij dat veel veel afgekeurde KLS ers het nog eens proberen bij de NLS en er daar wel door komen ra ra wie selecteert strenger.
De selectie is in de laatste 20 jaar niet anders geweest geloof ik, toch vliegen van alle wat oudere klassen bijna iedereen bij KLM. Zelf heb ik geen NLS gedaan, KLS kwam ik niet door de selectie (de slechtere vallen tijdens de opleiding er al uit daar, die is een stuk korter dan bij KLS)... toch ben ik goed terechtgekomen. Wellicht is de school belangrijker dan de selectie, wellicht zijn de selecties bij EPST en KLS (zeker bij KLS) nogal overtrokken (luxe probleem met zoveel aanmeldingen)? Goed voer voor een discussie. Overigens heb ik een ander getal dan 70% gehoord, volgens mij was het eerder 17%. Voeg daarbij toe de 1 a 2 man die elke klas in de eerste 4 maanden sneuvelen en je zit op hetzelfde "niveau".
Ik probeer niet de NLS omlaag te halen okal ik wel van mening ben dat scholen als KLS EPST en KLU een stuk betere vliegers aflevert.
KLu is een totaal ander product dan een airline. KLu vliegers worden op andere dingen geselecteerd en getrained. Ondanks het feit dat airlines meestal dol zijn op luchtmacht vliegers (wellicht uit een soort vooroordeel, lucky for them zeg maar) is hun voormalige werkplek totaal anders dan bij een airline (even niet kijkend naar al die F60, Hercules, KDC10 vliegers etc). Te zien aan het rapport van onderzoeksraad van de luchtvaart betreffende het Bonanza ongeluk is dat KLS toentertijd, ondanks een eerder ongeval, niet goed in elkaar zat. Waarschijnlijk is dat nu anders, maar het is moeilijk te zeggen dat een school zoveel beter is dan de ander als de vliegers van alle drie die scholen tegenwoordig voor zo goed als 100% bij grote airlines zitten. Vaak gebruiken ze identieke boeken, alleen de ene (NLS) in een sneller tempo dan de ander (KLS). Allemaal hebben ze een groot gedeelte van het vliegen uitbesteed aan een cheap land, bij allemaal doe je uiteindelijk hetzelfde JAA examen en bij alle drie kom je dus zo goed als altijd (uiteindelijk) goed terecht... en ook via alle drie dus bij KLM (alsof dat iets zou zeggen).
Dus je verhaal zou van nut zijn als het zou kloppen, maar dat doet het niet.