bewijs van gelijkstelling

voyager

New member
Beste Airworkers,

ik wil met mijn Nederlandse CPL met SEP in de USA op kleine SEP kistjes gaan touren! Heb begrepen dat een bewijs van gelijkstelling redelijk simpel te regelen is, iemand die goede tips heeft hoe dat in zn werk gaat?

grtz
 
Ja klopt als je CPL heb en wilt omzetten naar PPL is het vrij simpel. Ik heb hier een link voor je waar je de aanvraag kunt doen.

htpp://www.registry.faa.gov

grtjs
 
Als je een Amerikaanse gelijkstelling aanvraagt voor een CPL of een ATPL krijg je sowieso van de FAA alleen maar een PPL. Al het andere (ook een IR) kan pas bijgeschreven worden na een (verkort) examen.
Misschien is het wat gemakkelijker geworden nu American Flyers een examenmogelijkheid op Schiphol open hebben gesteld. Een telefoontje waard? Contactinformatie
 
Je krijgt alleen een PPL met een gelijkstelling.
Vroeger kreeg je een CPL maar dan stond er op het brevet "not for Commercial operations" :1855:

Het is een makkelijk proces:
  • Aanvraag naar de FAA sturen
  • Wachten totdat je een "letter of verification" krijgt opgestuurd.
  • In de VS of naar een FAA kantoor (FSDO) of een examinator (DPE).
  • Profcheck (Flight review) met een FAA instructeur
  • Flight review en rental checkout kan je natuurlijk combineren
  • Voor een IR erbij moet je de "foreign pilot Instrument written test" doen
  • Vervolgens een Instrument proficiency check and good to go
  • Gelijkstelling blijft geldig zolang je NL brevet geldig is
 
Nog een aanvulling. Op je gelijkstelling staat je Nederlandse brevet nr. Als je een nieuw brevet, met een ander nummer krijgt, dan is je gelijkstelling niet meer geldig.
Vooral als je ook buiten de VS, na je trip, nog N-reg wilt vliegen, kan het dus aan te raden zijn om eerst een nieuw brevet aan te vragen. Dan krijg je namelijk een EASA brevet. Anders krijg je bij de eerstvolgende afgifte een EASA brevet en is de Amerikaanse gelijkstelling van je JAA brevet dus niet meer geldig.
 
Back
Top