Betalen voor een rating

Betalen voor een rating

  • Yes, provided the company is taking care of it, and I'm only asked to pay after I have left the comp

    Votes: 19 20.7%
  • Yes as long as I get the job

    Votes: 26 28.3%
  • Hell No

    Votes: 23 25.0%
  • Unfortunuatly yes

    Votes: 25 27.2%

  • Total voters
    92
Zet het percentage ab-intio studenten tegenover het percentage mensen met ervaring die ze uitnodigen bij BA, dan zie je wat ik bedoel.
 
Flying Dutchman, ik vind t heerlijk dat je zo trots bent op wat jij op dit moment doet en de manier waarop je het hebt bereikt. En ik snap dat veel mensen met je zouden willen ruilen op dit moment. Doch probeer je ook eens in een ander in te leven, een knaapje met 200 uur en geld bijvoorbeeld. Mag ik jou er op wijzen dat dat geld voor 99% bij de bank vandaan komt en die mensen bijna krom liggen om iedere maand de rente maar weer te kunnen betalen. Jij schetst hier t beeld dat dat onbekwame vliegers zouden zijn met een rijke pappie. Mensen met 200 uur kunnen ook heel strak vliegen, tuurlijk missen zij ervaring, maar die zit over het algemeen links in ruim voldoende mate. Probleem in Europa is dat die ervaring opdoen d.m.v. zakenvliegen, cargo of turboprop boren vrijwel niet mogelijk is zonder geld mee te nemen, en genoeg van die knaapjes zouden t graag in amerika willen doen, maar dat is helaas niet mogelijk voor europeanen op dit moment. Dus wees blij met wat je hebt, ik heb er alle respect voor, maar probeer ook eens in te zien waarom andere mensen bepaalde keuzes maken. En uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde en worden we allemaal collega's.

Doch, ook ik vind betalen voor typeratings kut, eenieder moet er nu mee stoppen, want niet alleen de maatschappijen die t actief toepassen houden t in stand, maar ook andere doen er net zo hard aan mee, denk aan trans die NLS ers van ryanair na een jaartje wegkaapte en volgens mij heeft MP ook heel wat ex AH/HE mensen in dienst inmiddels. Die maatschappijen zouden gek zijn als ze t niet doen, wij zijn gek als we t wel doen, helaas zijn die mensen er wel en zo zal t systeem nog wel even door blijven gaan...............
 
Volledig mee eens, het is een stuk marktwerking, en je moet het zakelijk kunnen bekijken. Zonder emoties, ook al is dat moeilijk. Vergeet echter nooit dat de maatschappijen een morele verantwoordelijkheid hebben en de morele grens lang geleden overschreden is met betrekking tot dit onderwerp.

Van geen enkele vlieger kan je verwachten dat hij niet tot het uiterste gaat om zijn droom te verwezenlijken. Dat moet hij blijven doen. Maatschappijen dienen de richtlijnen te stellen, en daarom hulde aan hen die het commerciële grabbelen buiten de deur houden, maar het zoeken op gebieden als onderhoud, overhead van een te zware managementtop etc.

Integriteit bestaat, en daar blijf ik in geloven, ook al stemt het je triest het te weinig te zien om ons heen.
 
F,

Ik ga daar niet eens serieus op in. Lees m'n berichten inhoudelijk goed voordat je begint te bashen. Ik haal nergens een lowtimer onderuit.

Ben zelf ook rechts op een turboprop gaan zitten met ongv. 200 uur, dus heb uiteraard niks daartegen.

Als je goed hebt gelezen kun je zien dat ik van heel heel dichtbij om me heen heb gezien hoe ex klasgenoten/ collega's niet aan de bak komen, en heb gezien wat dat met mensen kan doen. Heb me dat uiteraard zwaar aangetrokken omdat dat goede vrienden zijn.. So don't give me that bs.

Het is trouwens wel mogelijk voor nederlanders om daar te vliegen, aleen moet je idd door aardig wat heen.. Er zijn met mij behoorlijk wat Nederlandse vliegers in de States die daar commercieel vliegen.. Ook op dit board lopen er (uit m'n hoofd) een mannetje of 7 rond die daar hun brood verdiennen.. Maargoed, zoals met alles, makkelijk is inderdaad anders..

verder ga ik niet in herhaling treden. m'n berichten spreken voorzich.

all the best
 
Last edited:
BTW,

Er zijn ab intio studenten met wie ik al slapende mee zou durven en er zijn 30.000 hour cowboys aan wie ik m'n hond nog niet toe vertrouw..

IZ,

Heb een Hollandse bakker om de hoek zitten, dus af en toe krijg ik zelfs een lekker bordje Brinta pap naar binnen, met normale vaderlandsche koffie! :grijns:
 
Last edited:
Fokkerkoning, Ik ben benieuwd hoe BA het dan wel geregeld heeft met de financien als ze je niet laten betalen voor een typerating. Ben dan ook zeer benieuwd naar de aanname eisen en hoeveel euro's je moet meenemen.
 
Betalen voor een type-rating vind ik kunnen mits:

A: Je de kostprijs betaalt.
B: Daar gegarandeerd een baan tegenover staat met een gegarandeerd aantal uren dat je vliegt
C: Je niet hoeft te betalen als je een andere baan kunt krijgen (zoals bij exel wel eens gebeurt is) en weg wil bij het huidige bedrijf.
D: Last but not least, er moet een fair salaris tegenover staan.

Ik vraag me overigens af hoe EdV hier tegenover staat. Zijn bedrijf laat NLS'ers met een ruim een ton schuld doodleuk 45k voor een 767 rating betalen. En het salaris ligt niet echt op een normaal peil.
Zou die man niet eens een keer last van z'n geweten krijgen?
 
EE,

Vraagje, (is geen flame hoor maar vraag he me af)

Zou je het ook doen als je na 500 uur wegmoet?
En waarom wel/niet? (just wondering)
 
Flying Dutchman said:
EE,

Vraagje, (is geen flame hoor maar vraag he me af)

Zou je het ook doen als je na 500 uur wegmoet?
En waarom wel/niet? (just wondering)

500 uur weet ik niet.
Het gaat me er om dat je zeker weet dat je een X aantal uren maakt waarmee je makkelijker een nieuwe baan kunt vinden. Het probleem met Ab-ini's is dat ze lastig een baan vinden omdat ze zo goed als geen ervaring hebben, dat zwakke punt wordt dan in ieder geval wel weg gewerkt.
Wat zijn ongeveer de huidige aanname-eisen bij de grotere maatschappijen in Europa? Dat zou een mooie richtlijn kunnen zijn in het gegarandeerde aantal uren.

Ik ga jou binnenkort maar eens een mailtje sturen, jouw amerika verhaal ziet er interessant uit. Misschien ga ik dat wel proberen.
 
Erick,

Zoals jij het schetst (als oplossing voor het probleem van lowtimers), wordt zo'n airline dan een echt opleidingsinstituut. Type rating alleen betalen als je een contract voor onbepaalde tijd krijgt! En zonder extra boete als je vertrekt.

Uiteindelijk zullen bedrijven als HXL ook merken dat ze hun vliegers meer moeten bieden. Op dit moment zijn een ruime meerderheid van hun gezagvoerders al stokoud (en al met pensioen bij HV of MP) en die zullen ook de komende jaren vertrekken. Als je dan geen loyale schare first officers hebt gekweekt met goede ervaring, blijven ze captains van buitenaf aannemen en krijg je dus geen blijvende expertise binnen je bedrijf.

FD, volgens mij ga jij meer voor de hops dan voor de brinta! :)
 
dodo said:
OK duidelijk. Veel mensen willen liever niet betalen voor een rating, maar omdat het niet anders is moeten we wel.
Het lijkt er op dat er een nieuwe weg in de luchtvaartwereld is aangebroken. Op zich op korte termijn niet zo goed, maar op de lange termijn zullen vliegers toch richting een major airline gaan en daar dito salarissen en voorwaarden ontvangen. BA begint, ervaren vliegers te werven. Maar afwachten wat de toekomst gaat brengen.

Ik denk eerder dat de major airlines over niet al te lange tijd mensen ook laten betalen om bij hun te mogen beginnen en tevens de salarissen en voorwaarden voor nieuw personeel fors zullen beperken. Prettige bijkomstigheid is dan natuurlijk dat de mensen die er van droomden bij een 'goed' bedrijf te werken er langzaam achter komen dat ze dat moeten afdwingen op de plek waar ze zitten....
 
Barberdrol; wat een treurig jeukverhaal.
2005 is pas begonnen en nu al zo gefrustreerd.
Ben blij dat jij je dagelijks meelijwekkend bestaan afdwingt.



:D :D :D
 
Beste birdmare,

Uw bijzonder onvriendelijke reactie vind ik nogal storend. Mensen op anonieme manier afzeiken is echt vreselijk laf. Dus wees een vent en regel dit even buiten het forum om.
Een beetje respect voor je collegavliegers is denk ik niet teveel gevraagd.

dodo
 
Birdmare said:
Barberdrol; wat een treurig jeukverhaal.
2005 is pas begonnen en nu al zo gefrustreerd.
Ben blij dat jij je dagelijks meelijwekkend bestaan afdwingt.

:D :D :D

Bedankt voor de ondersteuning dodo maar mensen uit wassenaer kan ik met m'n linkerpink nog wel hebben :D

Birdie,

Jij hebt gelukkig geen idee hoe goed ik het heb. Het is alleen een constatering van de richting waarin de vliegwereld zich beweegt.

Als je iets niet begrijpt; gewoon niet reageren want dat staat zo dom.

;)
 
Birdmare said:
Barberdrol; wat een treurig jeukverhaal.
2005 is pas begonnen en nu al zo gefrustreerd.
Ben blij dat jij je dagelijks meelijwekkend bestaan afdwingt.



:D :D :D

Laten we even één keer proberen elkaar in zijn c.q. haar waarde te houden a.u.b. en een gezonde discussie houden in plaats van dat alsmaar puberale afzeiken.


Wil je toch iemand op zo'n kinderlijke manier afzeiken ben dan een man en verstop je niet achter je anonimiteit maar vermeld dan je echte naam en e-mail adres stel ik voor...
 
Ok mensen, de score tot nu toe 25% zal niet willen betalen voor een rating, de rest dus wel. In die wetenschap denk ik dar de airlines hier beslist geen verandering in aan zullen brengen. Misschien moeten we maar leren leven met het betalen voor een rating? Het geeft ook wel aan dat werken in de luchtvaart aan het veranderen is.
Jammer is het dat zodra je ervaring hebt veranderen van baan altijd betekent dat je in salaris achteruit gaat (weer onerop een seniority list) misschien is dit wel een interesante nieuwe topic?

Groetjes dodo
 
27.000 voor een type om als jojo bij een loco te mogen werken: onacceptabel

Hoi Kebab,

ik weet niet of dit echt zo onacceptabel is. Uiteraard ben ik ook van mening dat het verschrikkelijk is dat je na het betalen van zo'n dure opleiding ook nog eens een bom duiten moet meenemen om ergens aan de bak te komen. Het wordt zo een beetje een elite beroep.

Maar als ik voor een type zou moeten betalen dan zou ik wel voor de low cost maatschappijen zoals TRSS van easyjet en ryanair gaan. Ze betalen je maandelijks een flinke bom duiten en je maakt goede uren en ja kan snel captain worden. Met deze uren kun je makkelijk een andere job vinden en die 27000 euro betaal je zo terug.
 
good point pornokoning, bij deze clubs heb je nog een beetje waar voor je geld. (Waren ze er maar toen ik moest dokken.....)
 
@ Speedair, BA betaalt gewoon je typerating, net als vroeger, toen alle maatschappijen dat nog deden! Een fatsoenlijk personeelsbeleid noemt men dat!
 
Back
Top