Betalen voor een rating

Betalen voor een rating

  • Yes, provided the company is taking care of it, and I'm only asked to pay after I have left the comp

    Votes: 19 20.7%
  • Yes as long as I get the job

    Votes: 26 28.3%
  • Hell No

    Votes: 23 25.0%
  • Unfortunuatly yes

    Votes: 25 27.2%

  • Total voters
    92
@: dodo

dodo said:
Ok mensen, de score tot nu toe 25% zal niet willen betalen voor een rating, de rest dus wel. In die wetenschap denk ik dar de airlines hier beslist geen verandering in aan zullen brengen. Misschien moeten we maar leren leven met het betalen voor een rating? Het geeft ook wel aan dat werken in de luchtvaart aan het veranderen is.
Jammer is het dat zodra je ervaring hebt veranderen van baan altijd betekent dat je in salaris achteruit gaat (weer onerop een seniority list) misschien is dit wel een interesante nieuwe topic?

Groetjes dodo

Niet zo dom lullen man! Dat jij zo'n sukkel bent geweest om te dokken voor een type rating is jou probleem maar probeer het niet goed te praten. Wat zou je zeggen als iemand bij McDonalds moest betalen voor een cursus burgers bakken en vervolgens (bijna) minimum loon krijgen?

En waar heb je het over? Dat je in salaris achetruit gaat als je van baan veranderd?? Wat een gelul! De meeste mensen veranderen van baan als ze er op vooruit gaan, niet achteruit. Ik weet niet bij welke (exelente) club jij werkt maar ik denk dat ik een vermoede heb.

Grtz
 
fokkerkoning! said:
@ Speedair, BA betaalt gewoon je typerating, net als vroeger, toen alle maatschappijen dat nog deden! Een fatsoenlijk personeelsbeleid noemt men dat!
...toen was de markt ook nog niet zo verzadigd als nu.
Welke eisen heeft BA gesteld qua contract en salaris. Hoel lang moet je bv type vliegen of werken voor het bedrijf. Krijg je voor het feit dat BA je type betaald wel een fatsoenlijk salaris etc.
 
Speedair said:
...toen was de markt ook nog niet zo verzadigd als nu.
Welke eisen heeft BA gesteld qua contract en salaris. Hoel lang moet je bv type vliegen of werken voor het bedrijf. Krijg je voor het feit dat BA je type betaald wel een fatsoenlijk salaris etc.

Exel is niet de standaard in de industrie.:grijns:
 
belastingdienst

belastingdienst

Iedereen spreekt z'n (terechte) ongenoegen uit over firma's die geld vragen voor een type-rating. De meeste onder ons zijn het eens over het vraag is aanbod is prijs spelletje dat gespeeld wordt.
Hier valt dus ook weinig aan te doen, face it, er zijn altijd wel mensen die toch 45 mille betalen.

Ik denk zelf dat het beter zou zijn als iedereen zich bezig hield met de belastingdienst proberen te overtuigen dat studiekosten voor het behalen van een type-rating volledig aftrekbaar moet blijven. Simpelweg omdat 14.500 euro aftrekbare kosten verre van redelijk is bij zo'n uitzonderlijke opleiding.
 
Re: belastingdienst

Re: belastingdienst

9712 said:
Iedereen spreekt z'n (terechte) ongenoegen uit over firma's die geld vragen voor een type-rating. De meeste onder ons zijn het eens over het vraag is aanbod is prijs spelletje dat gespeeld wordt.
Hier valt dus ook weinig aan te doen, face it, er zijn altijd wel mensen die toch 45 mille betalen.

Ik denk zelf dat het beter zou zijn als iedereen zich bezig hield met de belastingdienst proberen te overtuigen dat studiekosten voor het behalen van een type-rating volledig aftrekbaar moet blijven. Simpelweg omdat 14.500 euro aftrekbare kosten verre van redelijk is bij zo'n uitzonderlijke opleiding.

Leuk bedacht maar het klopt voor geen klontje! Dit is ongeveer hetzelfde als een korting op de ziekte kosten verzekering omdat je lid bent van een sportschool. Bovendien zou dan elke airline subsidie kunnen aanvragen voor de gemaakte, met als gevolg dat er heeeeeeeeeeel veel mensen worden aangenomen die vervolgens amper vliegen. Best leuk voor een airline, veel inzetbaar personeel.

Ciao
 
beste A.Schicklgruber
Als je eerst even bij de poll kijkt zie je dat een meerderheid bereid is te betalen.
Dit betekent niet dat ze dit graag doen, maar hooguit dat ze geen keus meer hebben, dus je stellingname dat iemand een sukkel is als die betaald voor zijn/haar rating is dus alleen feitelijk te onderbouwen als je er vanuitgaat dat de meerderheid een sukkel is, wat jou naar ik aanneem, een geweldige vent maakt.

Is dit een zelfbeeld dat je nodig hebt om te kunnen slapen of geeft het je gewoon een lekker warm gevoel van binnen, A.Schicklgruber op het voetstuk?

Gelukkig zijn er ook (nog) airlines waar je niet hoeft te betalen, maar feit is dat steeds meer clubs je laten betalen. Het zou bijzonder naief zijn te denken dat dit een trend is die wel weer over waait.
Het is ook redelijk naief te veronderstellen dat je altijd financieel er op vooruit gaat als je van werkgever verandert.

Ten slotte die werkelijk geniale vergelijking met Mc Donalds, een hoogstandje van je interlectuele vermogens zeg, jammer alleen dat het ooit al eens wetenschapelijk is aangetoond dat je koeien met peren nou eenmaal niet kan vergelijken.
Zonder rijbewijs hoef je echt niet te verwachten dat je bij een taxibedrijf aangenomen wordt voor de functie van arts.

weltrusten held van mij!



dodo.
 
9712

Helemaal eens met je over de belastingen! ter vergelijk:
Deel het totaal van alle subsidies aan universiteiten en hogere scholen door het aantal studenten, trek daar de eigen bijdragen van af per student. En concludeer hier dat wij vliegers niet eens een dure opleiding zijn, wel hebben wij verreweg de grootste studieschuld.

dodo
 
dodo said:
9712

Helemaal eens met je over de belastingen! ter vergelijk:
Deel het totaal van alle subsidies aan universiteiten en hogere scholen door het aantal studenten, trek daar de eigen bijdragen van af per student. En concludeer hier dat wij vliegers niet eens een dure opleiding zijn, wel hebben wij verreweg de grootste studieschuld.

dodo

nog een idee:

laat de overheid een ban zetten voor opleiding piloot. gewoon inloten (50 per jaar) net zoals bij de medici.

lost in 1 klap heel veel problemen op. geen overschot aan vliegers. geen vliegopleidingen die leugens verkopen,geen hoge studieschulden meer, geen maatgschappijen die hoge typekosten vragen etc etc
en waarom moet van mijn belasting centen de typeratings worden gefinancierd?? jij hebt voor de keuze gestaan om een type te betalen. dus betalen zul je. je had het ook niet kunnen doen.....nobody is forcing you.....

cheers.
 
Clipper, jouw belastingcenten? Maak het nou even helemaal, wat dacht je van de vele tienduizenden euro's die je terugkrijgt van de belasting voor je vliegopleiding? Zijn er ook hardwerkende vuilnismannen die op jou neerpraten omdat jij de eerste jaren meer belastinggeld terug krijgt (wat zij betalen) dan zij überhaupt verdienen? Maak je niet te druk of ga anders met een spandoekje bij de Betuwelijn staan.

De lotingsmethode in de geneeskunde lost helemaal geen problemen op, we hebben nu een zeer ernstig gebrek aan goede medici in ons land, wat voor een deel de lange wachtlijsten veroorzaakt en ook de degradatie van ons algehele zorgstelsel. Ze willen nu langzaam de loting afschaffen, maar pas over een jaar of 10 zullen we daar de resultaten van merken (zo lang duurt een fatsoenlijke opleiding namelijk). Door het mondjesmaat toelaten van medici op de markt zijn de salarissen nog steeds zeer hoog, en hoewel ik niet zeg dat dat onterecht is, draagt het wel bij aan het steeds duurder worden van onze zorg.
Daarbij komt nogeens dat je bij een loting min of meer de vliegers moet verplichten om in NL te gaan werken en daarbij de airlines in NL moet verplichten om ze aan te nemen als ze van school komen. Dat werkt natuurlijk totaal niet.

A. Schicklgruber, wat bijzonder jammer dat je je niet in kunt houden en iemand die het niet met je eens is meteen een sukkel noemt. Er is niets zo kwalijk in de cockpit als iemand die zich beter voelt dan de ander. Stel jezelf een beetje professioneel op of verhuis naar het Sesamstraat forum.

Meerdere mensen in de aannamecommissies van de grote clubs hier in NL (waar je niet betaalt voor een rating) zijn van mening dat mensen die een eerdere rating (bij een vorig bedrijf) hebben betaald HELEMAAL NIET slechtere vliegers of zelfs slechtere personen zijn. Het getuigt van ambitie en doorzettingsdrang, motivatie om te vliegen. Het zijn over het algemeen dan ook geen mensen die zich verwend gedragen en alleen maar klagen op de lijn, maar weten hoe je hard moet werken.
Wat ze maar al te vaak tegenkomen zijn mensen die om wat voor reden dan ook een aantal jaar thuis hebben gezeten en bij wie de skills tot op laag niveau zijn gezakt. Als ze je dan tijdens je sollicitatiegesprek vragen waarom je niet bij bijvoorbeeld Exel ofzo hebt gesolliciteerd, zullen ze echt niet onder de indruk zijn als je zegt "ik betaal principieel niet voor mijn rating." De kandidaat na jou komt en op de gang zit te wachten met 2500 uur in z'n logboekje krijgt waarschijnlijk de baan.

Begrijp me niet verkeerd, sommige mensen kunnen er weinig aan doen dat ze een paar jaar thuis zitten (je kunt ook gewoon pech hebben of geen krediet meer kunnen krijgen), maar ook in zo'n geval zullen ze je waarschijnlijk niet aannemen over een ervaren kandidaat, omdat je pech hebt gehad en ze dat zielig vinden.

Je mag ervan vinden wat je vindt, zo werkt het nu eenmaal in de huidige markt. Zeuren is optioneel en het verandert niets.
 
Iz said:
Clipper, jouw belastingcenten? Maak het nou even helemaal, wat dacht je van de vele tienduizenden euro's die je terugkrijgt van de belasting voor je vliegopleiding? Zijn er ook hardwerkende vuilnismannen die op jou neerpraten omdat jij de eerste jaren meer belastinggeld terug krijgt (wat zij betalen) dan zij überhaupt verdienen? Maak je niet te druk of ga anders met een spandoekje bij de Betuwelijn staan.

iz, laatste wat ik hier over zeg, en gelukkig hebben we 20000andere meningen in nl en dat is goed,maar ben het niet helemaal eens met je.
medici, ja op dit moment is er een tekort en vindt ook zeker dat dat op een andere manier geregeld moet worden. maar niet op de manieren hoe dat nu gebeurt. mee eens dus.

in de luchtvaart is er al geruime tijd een overschot aan goed gekwalificeerd personeel. dus waarom zou je als overheid dan nog meer gaan sponseren???gewoon even een stop erop. (gebeurt volgens mij nu al een beetje.

tuurlijk, als je een rating betaald krijg je een gedeelte terug van de belastingen (logisch net zo als bij een andere studie) maar vindt niet dat de overheid na het behalen van je initiele opleiding full sponsership moet geven voor een type. immers de baas kan de type zo hoog zetten wat ie wil. ....is dus weer een verkapte subsidie .

en .....iz, als je al 150000euri rood staat is zomaar even 45000 euri uitgeven voor een type een verdomde hoeveelheid geld dat je allemaal moet terug betalen. en van een salaris van 2600euris in de maand mag jij weer eens een mooi staatje makenhoelang je daar over doet. ik vindt niet dat je dat mag vergelijken met DOORZETTINGVERMOGEN.

just for thoughts ,

thats all
 
Clipper, je hebt gelijk, en voordat je denkt dat ik hier van m'n hoge torentje zit te blazen, ik heb ook na een dure opleiding nog een type rating betaald (zonder sponsorship van pappie e.d.). Als ik dat niet gedaan had, had ik misschien nu geen goede baan, maar misschien ook wel, dat is koffiedik kijken. Wel weet ik dat ik dankzij mijn vorige baan (waar ik moest betalen), nu deze baan heb.

Uit mijn klasje van 11 waar we in 1996 de opleiding mee begonnen, hebben er uiteindelijk 4 een rating betaald, 3 hebben een baan zonder te betalen en de overige 4 hebben na de opleiding helemaal geen vliegbaan gevonden, waarvan in drie gevallen een te lage motivatie/doorzettingsvermogen meespeelde.

Motivatie en doorzettingsvermogen is zonder meer een vereiste in de luchtvaart, maar er leiden meerdere wegen naar Rome, en betalen voor een rating is er één van.
 
En waar heb je het over? Dat je in salaris achetruit gaat als je van baan veranderd?? Wat een gelul! De meeste mensen veranderen van baan als ze er op vooruit gaan, niet achteruit. Ik weet niet bij welke (exelente) club jij werkt maar ik denk dat ik een vermoede heb.

Wat een gelul van jou A.Schicklgruber. Je weet waarschijnlijk niet waarover je praat en zal waarschijnlijk zelf zonder job zitten. IK ben zelf SFO bij een grote low cost airline en naar welke grote club ik ook zou gaan ik ga bij 99% van de grote maatschappijen achteruit in pay en bij sommige flink ook.
 
Last edited:
Leuk bedacht maar het klopt voor geen klontje! Dit is ongeveer hetzelfde als een korting op de ziekte kosten verzekering omdat je lid bent van een sportschool. Bovendien zou dan elke airline subsidie kunnen aanvragen voor de gemaakte, met als gevolg dat er heeeeeeeeeeel veel mensen worden aangenomen die vervolgens amper vliegen. Best leuk voor een airline, veel inzetbaar personeel.

Nee gast, jij kan gewoon niet goed lezen. En met die sportschool verglijk je appelen met peren.
Het gaat namelijk om een persoonsgebonden aftrek van gemaakte studiekosten en dat heeft geen betrekking op bedrijven. Voorts wil ik er wel bij vermelden dat het tot voor 2001 altijd zo geweest is dat je buitengewone studielasten kon aftrekken.
 
@ Pornokoning, (reactie op tig posten terug)

Voor mij is loco geen optie omdat ik momenteel een veels te ideaal leventje heb. En ook minder geld zou verdienen. Nee, op dit moment zou ik een stap terug moeten maken op alle fronten (okay, een jet ipv F50 zou een verbetering zijn) wat betreft werkomstandigheden. Maar die mening verandert natuurlijk zodra mijn huidige situatie verandert.
 
Hmmm...

Hmmm...

Wat me altijd opvalt aan deze discussies is dat sommige leute zich mentaal ergens in het jaar kruik bevinden...

Een aantal jaren geleden was het min of meer normaal dat een maatschappij de rating betaalde en het enige wat jij moest doen was braaf je bondperiode (als daar al sprake van was) uitzitten. Maar in dezelfde tijd kreeg je als vlieger ook (vaak) een baan in je eigen land. Over het algemeen was er een redelijke doorstroom en was iedereen binnen redelijke tijd aan de bak.

Tegenwoordig echter mag je blij zijn als je binnen een jaar ueberhaupt een baan hebt! Bij majors kun je het vergeten (los van het KLS-KLM verhaal) en de enige clubs die nog fors aannemen zijn loco's en sporadisch charters. En die vragen inderdaad allemaal knaken, dus wen er maar aan. En natuuuuuuuuuuuurlijk vragen clubs als BA/Lufthansa/KLM/Quantas geen geld maar hoe groot is de kans dat je daar binnenkomt?

Het is je eigen keuze. Niemand neemt het je kwalijk als je principieel niet wil dokken en dus banen afwijst, de enige die zich doodlacht is de bank. Ik ben er van overtuigd dat als je met verstand een typerating dokt, het uiteindelijk in je voordeel werkt. Ik heb er genoeg praktijk voorbeelden van gezien.

My 2 cents worth...

Laters,
Koen
 
9712 wrote:

Nee gast, jij kan gewoon niet goed lezen. En met die sportschool verglijk je appelen met peren.
Het gaat namelijk om een persoonsgebonden aftrek van gemaakte studiekosten en dat heeft geen betrekking op bedrijven. Voorts wil ik er wel bij vermelden dat het tot voor 2001 altijd zo geweest is dat je buitengewone studielasten kon aftrekken.

9712 Dat kan nog steeds, alleen mag je per jaar niet meer dan 15000euro aftrekken. Rente is sinds 2002 niet meer aftrekbaar. (In Duitsland trouwens wel). Waarom zou jij je belastinginspecteur moeten overtuigen, je trekt het gewoon af en als hij erna over gaat zeuren dien je gewoon bezwaar in.

ALS je besluit te investeren in een typerating, neem er dan eentje waar je wat aan hebt, ofwel A320 plus 500uur ofzo, my opinion. Succes!
 
Back
Top