Beste vooropleiding?

En dan kunnen mensen nog zo hard zeggen je gaat het niet halen of je kan het niet, maakt mij niets uit, ik ga het proberen punt uit.

PH-SBF, duurde tijdje voor antwoord omdat ik midden in route training zit. Maar wat ik bedoelde is niet zo zeer omdat ik denk dat je zonder HAVO niet slim genoeg zou zijn om een brevet te halen. In tegendeel, dankzij de database is het halen van de ATPL theorie relatief makkelijk, kwestie van herkenning. En het halen van een brevet is ook geen hogere wiskunde, als je wat minimale basis vaardigheden bezit.

Daarbij is het niet al te moeilijk een vliegschool te vinden die jou geld graag willen hebben en het geen ruk kan schelen dat je geen HAVO hebt. Het probleem komt pas nadat je je opleiding hebt gedaan en je brevet binnen hebt. Dan zit je met een torenhoge schuld (je zal de getallen van rond de 150.000 euro incl. rente al wel gezien hebben) en een kans van bijna nul om ergens aangenomen te worden, omdat airlines over de hele wereld nou eenmaal minimaal HAVO niveau of hoger willen zien, met wiskunde en vaak ook natuurkunde. En als jij nu al weet dat je de hersenen niet hebt voor HAVO, dan wordt je nergens aangenomen en wordt die schuld alleen maar hoger. Zelfs als je een airline vindt die mensen in een selectie toelaat met minder dan HAVO (ik ken ze niet), dan heb jij jezelf te bewijzen naast mensen die wel de hersenen voor HAVO en zelfs VWO hebben (en dat ook gedaan hebben). En afbetalen met een andere, redelijk goed betaalde, baan gaat je ook moeilijk lukken zonder HAVO. Zie je het probleem nu?

Je komt gewoon nergens zonder de juiste papieren tegenwoordig (enkeling daargelaten), piloot is geen uitzondering. Je kan altijd proberen iets anders te studeren, daarna een baan zoeken en je PPL (private pilot license) in je eigen tijd gaan halen bij een vliegclub. Dan ben je ook piloot, maar zonder de problemen om aan een baan te komen en zonder schuld. Of je gaat gewoon keihard voor VWO of HAVO. Ook wel lekker voor jezelf om te weten dat je een studie die meer inzicht vereist aan kan, toch? Want het, letterlijk "kosten wat het kost", beginnen aan een zeer dure opleiding terwijl je weet dat je, zelfs na een succesvolle voltooiing, eigenlijk geen enkele kans op een baan hebt... tsja... dat is niet zo slim, lijkt mij. Mee eens?
 
Beste vooropleiding blijft natuurlijk VWO.


Julien, hoewel ik het vrijwel altijd met jou eens ben moet ik toch even reageren op deze stelling. Als je nog jong bent dan is het eigenlijk altijd beter om eerst een HBO of WO opleiding te volgen. Dan kun je daar in ieder geval altijd nog op terugvallen wanneer het niet wil lukken om een baan in de luchtvaart te vinden. Met je VWO papiertje kom je dan ook niet ver...
 
In deze moet ik je wel gelijk geven PH-FLY :). Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn, maar ik bedoelde min of meer dat VWO de beste vooropleiding is als je net van de middelbare school komt :)duh:).
 
Ik vind dat de vooropleiding zowieso ondergeschikt moet zijn aan een aantal zaken.

- Drive die je hebt voor het vliegen
- Personality
- Beetje kunnen sturen

De hele discussie VWO of HAVO vind ik redelijk onzinnig. Je kan VWO hebben maar een zwaar moeilijk persoon zijn, is dat dan de ideale vlieger? Of HBO hebben, maar nog geen seconde op track/hoogte of watdan ook kunnen vliegen. Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een minimaal denk niveau zijn. Maar ik denk dat je met de goede positieve drive, goede persoonlijke eigenschappen en motorisch iets in huis hebben het plaatje meer compleet maakt dan dat je alleen over vooropleiding te praten.

Uiteindelijk wordt dit allemaal getest in gradings, niet alleen op scholen maar later ook weer bij maatschappijen waar je gaat solliciteren. Dit is verder mijn persoonlijke mening ik weet verder niet in hoe verre gradings en selecties op scholen een vooropleiding mee wegen in hun eind oordeel.
 
AoS,

Daar heb je volkomen gelijk in! Het is alleen wel verstandig om ook na te denken over een toekomst anders dan in de functie van piloot. En dan is het denk ik wel zinvol om een HBO of WO papiertje te hebben!
 
AoS,

Daar heb je volkomen gelijk in! Het is alleen wel verstandig om ook na te denken over een toekomst anders dan in de functie van piloot. En dan is het denk ik wel zinvol om een HBO of WO papiertje te hebben!

Dat lukt me niet!:grijns:
 
AoS,

Daar heb je volkomen gelijk in! Het is alleen wel verstandig om ook na te denken over een toekomst anders dan in de functie van piloot. En dan is het denk ik wel zinvol om een HBO of WO papiertje te hebben!

Dat is zeker waar, vooral in de huidige situatie waarin we beland zijn. Sombere tijd voor de A.I.'s die nu zo'n beetje tegen het eind van hun opleiding beginnen te zitten. Dan vergroot een HBO back-up toch je kans om nog een serieuze baan erop na te houden.
 
beste Johan,

waar een wil is. is een weg! er zijn meerdere wegen naar rome....ik kan maar zo door gaan.


Ik heb zelf zoals jouw ook vmbo kader gedaan, ik doe nu MBO werktuigbouwkunde niveau 4. ik ga dit jaar stoppen met deze opleiding, en ik ga VMBO-t doen bij een ROC. als alles goed gaat doe ik dit in 1 jaar. en daarna H4 & 5 ook in 1 jaar (daar heb je heel veel disipline voor nodig en motivatie)

ik heb zelf in mijn vrije tijd aan mijn wiskunde gewerkt en hard ervoor getraint, ik voel me zelf nu op top niveau en ben erg enthoushast over de uitdagingen die ik ga tegenkomen.

blijf in jezelf geloven, en luister niet naar de mensen rond je omgeving die zeggen dat je het toch niet kan halen, want die zijn zelf vast bang over hun toekomst.


ga ervoor!
 
beste Johan,

waar een wil is. is een weg! er zijn meerdere wegen naar rome....ik kan maar zo door gaan.


Ik heb zelf zoals jouw ook vmbo kader gedaan, ik doe nu MBO werktuigbouwkunde niveau 4. ik ga dit jaar stoppen met deze opleiding, en ik ga VMBO-t doen bij een ROC. als alles goed gaat doe ik dit in 1 jaar. en daarna H4 & 5 ook in 1 jaar (daar heb je heel veel disipline voor nodig en motivatie)

ik heb zelf in mijn vrije tijd aan mijn wiskunde gewerkt en hard ervoor getraint, ik voel me zelf nu op top niveau en ben erg enthoushast over de uitdagingen die ik ga tegenkomen.

blijf in jezelf geloven, en luister niet naar de mensen rond je omgeving die zeggen dat je het toch niet kan halen, want die zijn zelf vast bang over hun toekomst.


ga ervoor!

Natuurlijk een erg fijne gedachte. Maar wat geloof ik al eerder ergens is gezegd, is dat je jezelf moet afvragen waarom je nu vmbo-kader doet. Een vliegopleiding is niet makkelijk en je zult veel informatie in weinig tijd moeten leren. Dit is niet voor iedereen weggelegd, ook niet voor mensen bij wie ik nu in de klas zit bijvoorbeeld (havo5). Met goede motivatie kun je ver komen, maar hoe graag ik ook een hele mooie tekening zou willen maken, dat zal me waarschijnlijk niet lukken omdat ik gewoon niet artistiek genoeg ben. Dat weet ik van mezelf.

Succes ermee
 
Sluit me bij Ram00n aan, met een goede motivatie kan je een eind komen maar uiteindelijk moet er wel een minimale basis denkniveau zijn.
 
Ram00n,

Ja dat vroeg ik inderdaad. Hij heeft tot nu toe niet echt de aanzet gehad antwoord te geven helaas. Iedereen zit nu maar aan te nemen dat het zijn hersenen zijn die het HAVO niveau niet aankunnen. Maar misschien ligt het heel ergens anders aan, ik dacht namelijk dat het aan zijn motivatie zou kunnen liggen. Vandaar ook mijn vraag, "hoeveel tijd besteed je aan je huiswerk?"
 
Mensen onderschatten HAVO,,

Het is niet makkelijk om eerst vmbo k - Daarna T en daarna nog HAVO te halen.

Havo is best zwaar hoor..

Je kan wel van alles zeggen , maar lukt het dan ook ?

Je moet niet veel denken , maar gewoon doen !
 
en btw , Hoezo ben je tijdens vmbo K niet hogerop gekomen ?

VMBO-k en T verschillen veel
Vmbo T en Havo verschillen enorm veel..
Havo en Vwo .. Weinig verschil.
 
Yunnie,

Er staat ook een mooie edit knop onderaan je post :).

Maar goed, HAVO en VWO weinig verschil? Ben ik het zeer zeker niet mee eens. Op VWO niveau ga je bij ALLES wat je krijgt (maar dan bedoel ik ook echt alles) veel dieper in op de stof. Je krijgt veel meer "achtergrond"informatie over onderwerpen. Ook krijg je tijdens repetities alleen maar inzichtvragen. Deze vragen hebben vaak weinig gemeen met de vragen die je in je boek maakt. Natuurlijk gaat het over hetzelfde onderwerp, maar ze proberen de vragen zo te maken dat je toch net iets verder moet denken dan alleen de stof die je hebt gekregen.

Op HAVO niveau is het allemaal veel meer recht toe, recht aan. Vragen die je in je boeken ziet kun je ook in je repetitie verwachten (weliswaar in een andere vorm natuurlijk). Ook krijg je alleen echt de basis van bepaalde onderwerpen. Bovendien gaat HAVO net een tikkie langzamer door de stof dan VWO. Op de manier hoe jij het stelt, zou een 4 HAVO leerling weinig verschillen qua kennis/inzicht in vergelijking met een 4 VWO leerling. Absolute onzin.
 
Is de standaard-uitleg niet zo:
Een HAVO'er weet dat iets zo is en doet daar dan iets mee.
Een VWO'er weet ook waarom iets zo is (da's natuurlijk ook het hele principe van wetenschappelijk onderwijs :)).

Tenminste, die is mij altijd verteld.
 
Last edited:
Leuk die stellingen over HAVO versus VWO, maar hoe weten jullie dat, Quinoky en Junnie? Hebben jullie beiden doorlopen?
 
Yunnie,

Bovendien gaat HAVO net een tikkie langzamer door de stof dan VWO.

Heb eventjes de studiewijzers vergeleken van 5HAVO/5VWO en wat mij betreft ligt dat tempo gewoon gelijk. Natuurlijk zal de hoeveelheid leerwerk meer zijn en zal je net iets verder in de stof gaan. Dat ben ik volkomen met je eens.
 
Ik heb eerst de eerste 4 jaar gymnasium gedaan, en daarna Havo 4, en zit nu in Havo 5.
Daar waar gymnasium best lastig kan zijn vind ik de Havo echt simpel over het algemeen.
In de anderhalf jaar dat ik erop zit heb ik amper huiswerk moeten maken omdat alles zo makkelijk/weinig was. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Wat betreft het verschil VMBO-T - HAVO kan ik over mijn zusje vertellen. Die deed VMBO, heeft dat gehaald met hoge punten(moest ze ook wel veel voor doen). Nu zit ze in HAVO4, doet nog steeds heel veel aan haar huiswerk, maar staat bijna alleen maar onvoldoende's..
Oftewel: tussen alle niveau's zit wezenlijk verschil!
 
Leuk die stellingen over HAVO versus VWO, maar hoe weten jullie dat, Quinoky en Junnie? Hebben jullie beiden doorlopen?

Ik doe nu 5 jaar VWO, mijn vriend 5 jaar HAVO :). Bovendien krijgen we tijdens lessen veel informatie over wat HAVO krijgt. Dat gaat ongeveer zo: "Als je het op de HAVO manier zou doen dan doe je... Maar als VWO'er doe je...".
 
Back
Top