Beetje verbaasd

PPP

Active member
Ik woon in Lelystad en liep gisteren met iemand door het Natuurpark. Het was prachtig weer en dus ook prachtig vliegweer. Op EHLE was baan 05 in gebruik en het ene na het andere sportvliegtuigje kwam dus dwars over het Natuurpark heen zetten.

Ik weet dat dat niet verboden is, maar met al het gedonder rond de Oostvaardersplassen (niet op de kaart aangegeven) vind ik het wel heel vreemd dat mensen zo massaal over een natuurpark vliegen dat keurig op het approachkaartje staat vermeld. En je kan er zo gemakkelijk omheen...

P.
 
de exit van 05 gaat recht over het park heen, en iedereen die richting zuidwesten gaat zal inderdaad via het park afbuigen.

Bijna goed. Die pijl schampt inderdaad een uithoek van het park en hoewel ik er zelf altijd omheen vlieg (ook als ik naar het zuiden ga) snap ik wel dat mensen die pijl letterlijk willen volgen.

Ik had het over mensen die dwars over het midden van het Natuurpark vliegen, dus een route langs de zuidwestkant van de waterpartij. Dan ga je dus bij de oranje marker al schuin naar links en dat lijkt me nergens voor nodig.

P.
 
Wist niet eens dat daar een natuurpark zat :) Ik vroeg me altijd al af wat voor gebied dat stuk is met al die mooie meertjes.

Nu ik het weet zal ik er nooit meer zonder goede reden overheen vliegen en daar zit hem nu juist het probleem denk ik... Er zullen wel meer vliegers zijn die geen idee hebben waar ze allemaal overheen vliegen.
 
Wist niet eens dat daar een natuurpark zat :) Ik vroeg me altijd al af wat voor gebied dat stuk is met al die mooie meertjes.

Bij deze. klik!

Nu ik het weet zal ik er nooit meer zonder goede reden overheen vliegen en daar zit hem nu juist het probleem denk ik... Er zullen wel meer vliegers zijn die geen idee hebben waar ze allemaal overheen vliegen.

En geen approachkaartjes bestuderen bij hun vluchtvoorbereiding?

P.
 
Bedankt voor de link.

Even een vraag: Was het geen vertrekkend MLA verkeer? Lijkt me dat ze recht over het natuurgebied vertrekken als ze het andere verkeer van EHLE willen mijden.

Ik bestudeer natuurlijk wel de approach kaarten, maar als er bomen staan ga ik er niet vanuit dat er gelijk een natuurpark staat. En ik onthoud echt niet alle tekst op een de kaart, het maakt mij niet zoveel uit of de sloot op de kaart nu eendetocht heet of iets anders, die info onthoud ik echt niet. Dat ik er rechts of links van moet blijven vind ik veel handiger om te weten.
 
Even een vraag: Was het geen vertrekkend MLA verkeer? Lijkt me dat ze recht over het natuurgebied vertrekken als ze het andere verkeer van EHLE willen mijden.

Die zaten er misschien ook wel tussen, maar de meeste waren veel te groot om nog MLA te kunnen zijn.

P.
 
Bedankt voor de link.

Even een vraag: Was het geen vertrekkend MLA verkeer? Lijkt me dat ze recht over het natuurgebied vertrekken als ze het andere verkeer van EHLE willen mijden.

Ik heb tijdens mijn MLA training telkens te horen gekregen dat we dat gebied moeten vermijden. In de praktijk schampen we dezelfde hoek als de GA kisten.

Overigens staat dit gebied op de VAC niet als "area to be avoided" aangegeven. Het Larserbos weer wel. Natuurlijk kan iedereen er rekening mee houden uit goed vliegerschap, maar uit de kaartjes is niet af te leiden dat je er weg zou moeten blijven.
 
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik als niet EHLE-er er ook gewoon overheen zou zijn gevlogen. Juist vanwege het feit dat het Larserbos zo duidelijk aangegeven staat met een rode rand, betekent omgekeerd, dat de autoriteiten er blijkbaar bewust voor gekozen hebben dit andere "natuur"gebied niet extra te beschermen.
 
Overigens staat dit gebied op de VAC niet als "area to be avoided" aangegeven. Het Larserbos weer wel.

Het verschil is dat in het Larserbos een camping zit en die eigenaar heeft gewoon commerciële belangen. Zo'n natuurorganisatie heeft natuurlijk nooit uitgezocht of ze van die vliegtuigjes af kunnen komen, want ze hebben er geen rechtstreeks financieel belang bij. Dan is de druk om er wat aan te doen gewoon wat lager. Maar inderdaad, voor goed vliegerschap heb je die rode stippellijntjes eigenlijk helemaal niet nodig.

P.
 
Aan de andere kant is het bijna ondoenlijk om overal op de hoogte te zijn van elk al-dan-niet bijzonder stukje grond in Nederland. Ik ben bekend op Lelystad, dus weet ik zonder stippellijntje dat mensen zich in dat natuurpark kunnen storen aan mijn toestelletje. Maar als ik naar Midden-Zeeland vlieg, hoe word ik dan geacht te weten dat ik daar over een open-lucht museum, een theetuin, een terrasje, een recreatieplas of een speeltuin vlieg waar men wellicht niet op mij zit te wachten?

Eerlijk gezegd zit me dat wel eens dwars. Mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet meer. Ik wil mijn best doen om niemand tot last te zijn, maar inmiddels is elke vorm van geluid tot overlast gebombardeerd. Jij bent verbaasd dat er toestellen over dat gebied vliegen. Iemand anders stoort zich aan het overvliegen van de boerderij ernaast als we dat stukje bos ontwijken. Weer iemand anders fietst op het fietspad tussen die boerderij en het natuurpark, die kan zich ook aan mij storen. Als iedereen die zich aan vliegtuigjes stoort zijn zin krijgt en rode stippellijntjes op de kaart krijgt dan is er maar 1 oplossing en dat is niet meer vliegen.
 
Aan de andere kant is het bijna ondoenlijk om overal op de hoogte te zijn van elk al-dan-niet bijzonder stukje grond in Nederland.

Als het niet op de kaart staat heb je gelijk. De Oostvaardersplassen staan niet op de VFR-kaart, dus vind ik die boetes een beetje onzinnig. Je zit daar ook hoger en niet in een take-off fase met vol vermogen. Het Natuurpark staat wel op de kaart en je maakt tijdens een take-off nogal wat herrie op lage hoogte.

Ik zeg niet dat er nu gelijk bekeurd moet worden of zo, maar goed vliegerschap houdt in dat je in ieder geval let op de zaken die wel op de kaart staan.

P.
 
Poeh poeh, je bent wel wat streng hoor, PPP.

Als de autoriteiten willen dat je een bepaald gebied vermijdt, dan moet dat gepubliceerd worden. Als er een slootje, windmolen of een stukje bos op een kaart staat, zie ik dat als navigatiehulp en niet als aanwijzing dat ik de "natuur" daar niet mag verstoren. De departure van de 05 gaat er op de kaart vrijwel dwars overheen.

Het doet me een beetje denken aan een discussie die bij de luchthaven Frankfurt (en tevens bij heel veel andere luchthavens trouwens): men zoekt in de buurt van het vliegveld een goedkoop stukje bouwgrond, in dit geval vrijwel rond de OM van de 07, en zodra het huis er staat kan men beginnen klachten in te dienen over geluidsoverlast. Als je in een stukje "natuur" naast een vliegveld gaat wandelen, dan komt er wel eens een toestel over. Voorts ben ik het eens met scsirob wat betreft licht en ogen.

Groeten,
B'King
 
Nee, dat is geen suffe opmerking. Maar net als dat er geen stippellijntje staat om het gebied, staat er wel een pijltje met circuit exit over het gebied. Iemand die bekend is met de omgeving zal dat gebied proberen te mijden. Iemand die niet bekend is zal uitgaan van de officiele documentatie, en daar staat deze route op.

Twee oplossingen:
1. De overheid zet een stippellijntje om het gebied, zodat het op de officiele kaart komt
2. De overheid haalt het pijltje met die exit weg

Tot die tijd zal iedere vlieger die van de officiele kaarten gebruik maakt gewoon over dat stukje heen vliegen.
 
Ik ben steeds verbaasder nu de nieuwe procedures in de AIP zijn gepubliceerd. We mogen, nee moeten nu over het Natuurpark en het Larserbos heen vliegen. Dat laatste heeft altijd veel klachten opgeleverd van de campinghouder in het bos. Hij kan nu klagen wat hij wil, maar dit gaat niet meer veranderen. Het vliegveld moet uitbreiden, de omgeving telt niet meer mee.
 
Klopt. Rode stippellijn is dan ook weggehaald. Zal nog wel even wennen worden voor sommigen. Sowieso wordt het allemaal anders. Wordt o.a. controlled vanaf 7 november en luchtruim indeling wijzigt.

Zie brochure van LVNL
 
Zal nog wel even wennen worden voor sommigen. Sowieso wordt het allemaal anders. Wordt o.a. controlled vanaf 7 november en luchtruim indeling wijzigt.[/URL]

Dat is dezelfde site. En ik was daar inderdaad omdat alles anders wordt en ik de nieuwe procedures even wilde bekijken.
 
Back
Top