Bedrijfsresultaat Martinair

Iz

New member
Schiphol, 24 april 2007.

Martinair heeft 2006 afgesloten met een nettoverlies van € 7 miljoen. In 2005 werd een nettowinst van € 14 miljoen behaald. Het bedrijfsresultaat over 2006 kwam uit op € 17 miljoen negatief ( 2005: € 22 miljoen positief). De totale omzet bedroeg ruim € 1,2 miljard (2005: € 1,1 miljard).

De vrachtomzet steeg met 13% tot € 798 miljoen (2005: € 706 miljoen). Het vrachtvolume groeide met 6% tot 3.712 miljoen vrachttonkilometers (2005: 3.518 miljoen). Het vrachtresultaat in 2006 was € 3 miljoen negatief (2005: € 40 miljoen positief). Dit heeft met name te maken met de sterk gestegen brandstofprijzen en een aantal eenmalige kosten, die verband houden met de uitfasering van de Boeing 747-200 vloot. Het vrachtresultaat had tevens te leiden onder de negatieve cijfers van de Colombiaanse dochtermaatschappij Tampa Cargo.

Bij Passage steeg de omzet met 10% tot € 377 miljoen (2005: € 342 miljoen). Het aantal stoelkilometers bleef met 9.068 miljoen nagenoeg gelijk aan vorig jaar (2005: 9.095 miljoen). Het resultaat van Passage bedroeg € 15 miljoen negatief (2005: € 17 miljoen negatief). Het doorvoeren van diverse verbeteringen werd grotendeels teniet gedaan door de hoge kerosineprijzen.

De omzet op de Overige activiteiten (werk voor derden, Marfo, MVVL, Skyjob) bedroeg € 61 miljoen (2005: € 50 miljoen). Op deze activiteiten werd een winst behaald van € 1 miljoen (2005: € 1 miljoen negatief).

De rentelasten bedroegen € 4 miljoen (2005: € 4 miljoen). De belastingbaten bedroegen € 8 miljoen (in 2005 was er een belastinglast van € 1 miljoen).

Martinair streeft er naar in 2007 terug te keren naar het winstniveau van de jaren vóór 2006.

---

Zonder hier een waardeoordeel over te geven, was ik door de posts van een paar MP-collega's hier eigenlijk nogal verbaasd, ik kreeg de indruk dat het allemaal plusjes zouden zijn. Ben benieuwd of deze personen ook verbaasd zijn.
 
Ik ben geen bedrijfskundige. Maar het is raar om te zien dat er op vrijwel elk bedrijfsonderdeel er een omzetstijging is, maar er geen winst te bespeuren is. En het ene bedrijfsonderdeel waar wel winst wordt geboekt, is geen core-business (mooi he dat ik dat woord ken).

Speculeren laat ik aan andere over, maar naar aanleiding van zo'n jaarresultaat van 2006, een goed jaar dus, kun je een hoop speculeren.
 
Last edited:
@IZ

Als ik alle posts goed lees, concludeer ik dat de eerste drie maanden van het nieuwe boekjaar goed zijn geweest voor passage (met name door het uitvoeren vluchten voor KLC).

Ben benieuwd of de core-business (ica, europa en vracht) het ook beter doen in de eerste 3 maanden

Nu begrijp ik waarom er in de laatste RvC een opdracht is uitgevaardigd om de toekomst van MP te onderzoeken; de jaarcijfers waren behandeld!
 
@IZ



Ben benieuwd of de core-business (ica, europa en vracht) het ook beter doen in de eerste 3 maanden

QUOTE]

Reisrevue: Tegen touroperators, 'nog altijd corebusiness voor ons', zegt Martinair volgens Verberk......

Er zijn wat tegenslagen geweest in de eerste maanden van cargo; 747 classic- als je met een oldtimer vliegt, moet je (eigenlijk) ook goede outstation support hebben. In elk geval geen KLM die niets meer voor je kan betekenen qua ondersteuning in het gebied. MD-11 support blijft achter bij de verwachting, Swissair Technics bouwt zo'n beetje alle support zelf af en Finnair heeft aangekondigd te stoppen met de MD-11 operatie. Goede (pool)partners zijn schaars voor de MD-11 operatie en FedEx wil niets voor 'derden' doen. Ook Boeing laat support vele malen afweten voor de van origine niet-Boeing telg (MDD). Ook is er een (tijdelijk) crew probleem op de MD11, veel niet inzetbare collega's zorgen voor gaten in het netwerk waardoor verstoringen in de operatie niet adequaat zeker gesteld kunnen worden.
Als laatste heeft MPTD zijn handen (en buik) vol van de KLC F100's die veel meer werk genereren door ouderdom en onderdelen tekorten. Ook deze weerslag is in de reliability van MP cargo waarneembaar.

Overal zijn oplossingen voor bedacht en geimplementeerd; 747 classic probleem lost zich vanzelf op, MD11 support wordt re-negociated en Boeing wordt (financieel) aan zijn verantwoordelijkheden gehouden door de boekhouders en juristen, crew probleem is van tijdelijke aard en tevens worden hier reserves aan toegevoegd en als laatste zijn er strategische partners betrokken bij het onderhoud van de KLC operatie (Nayak, Roissy en KLM/UK) waardoor MPTD er niet meer alleen voor staat. De 'can do crew' kan er hiermee weer vol tegen aan...
:biertje:

Verder is er een nieuw zorgenkind 'uitstroom' ontstaan van ervaren technici waar eigenlijk alle luchtvaartmaatschappijen en defensie mee te maken heeft/krijgt. Blijfpremies/behoudmaatregelen/loopbaanperspectief/aantrekkende markt/NH-90/JSF projecten/werktijden (in de regel ploegendienst bij de luchtvaartmaatschappijen)/uitzenddruk(defensie) zijn dagelijks gesprekstof in hedendaags luchtvaartland. Hier is helaas geen oplossing voor handen buiten het hierboven genoemde.
 
POEHHE, waarom denk jij nou dat Arie Verberk deze uitspraken net vandaag in de landelijke pers en (net) live bij Pauw en Witteman op TV doet?


@ NKWATG

Ik heb de uitzending niet gezien, dus geen oordeel hierover.

Ik weet niet waarom net vandaag???? Speciale dag???? Op basis van de jaarcijfers (te downloaden) moet er iets gebeuren. Saneren, doen waar je goed in bent, stoppen waar je niet goed in bent. Vaak is saneren (stap terug) uiteindelijk een stap vooruit. Er moet blijkbaar wat gebeuren. Op basis van uitspraken liggen MP en de RvC niet op 1 lijn.
Waarschijnlijk is V de publieke opinie aan het bewerken. Maar waarschijnlijk weet jij het beter, dus leg het maar eens uit...

Persoonlijk denk ik dat MP zijn vleugels moet uitspreiden over europa en niet alleen in NL moet blijven. Stilstand is achteruitgang (omzet bijft gelijk, kosten nemen toe). Nieuwe vliegtuigen kosten geld, dus er moet een gezond markt en financieel perspectief zijn om te investeren.
 
Eco-tax

Eco-tax

@ NKWATG



Ik weet niet waarom net vandaag???? Speciale dag????

Door zijn ongenuanceerde uitspraken over de net verzonnen 'eco-tax' (die inderdaad het grote publiek raken, immers DIE ZOUDEN HET MOETEN GAAN BETALEN) heeft Arie Verberk ervoor gezorgd dat de 7 miljoen netto verlies uit de headlines van de landelijke pers gebleven is. Het bedrijfsresultaat ligt gewoon op straat, maar geen headline...
:duh:

En de BV Nederland draait gewoon weer verder op de drukste (vlieg)dag van het jaar. Werk ze allemaal vandaag!
 
Oei oei oei 166K pax :S gelukkig hebben we momenteel nog maar 29 machines ter beschikking ;) en gelukkig doet de airco het ook weer :D

OT: idd erg slim wat Verberk heeft gedaan want niemand heeft het nu meer over die 7 mln verlies...aan de andere kant wat stelt 7 mln nou voor op een omzet van 1.2mld das een minnetje van 0.6% :p..neej maar er moet natuurlijk wel wat gaan gebeuren bij MP het probleem is alleen dat zolang er overname gesprekken zijn men niks KAN doen...want de aandeelhouders zullen geen uitbreidings/vlootvernieuwings/strategie vernieuwende plannen goedkeuren zolang niet zeker is wat de toekomst van MP is.

En wanneer MP wel door AF/KLM wordt opgeslokt rijst de vraag wat er met de pax afdeling gaat gebeuren. Je krijgt dat de situatie dat er 2 charter maatschappijen onder dezelfde moeder met elkaar gaan concureren op europese bestemmingen. Dat zal AF/KLM niet goed gaan vinden :p...

Ik zeg geef MP alleen de (groeiende) ICA markt en laat HV europa handlen :D:D
 
Last edited:
Hierbij de link naar de jaarresultaten:

http://www.martinair.nl/prod/web/index.nsf/78c4288735cbb6cfc12572c700327592/$FILE/Jaarrekening2006.pdf

zie winst en verliesrekening voor meer details:

bedrijfsresultaat: -17 milj 2006 vs + 22 in 2005
resultaat voor belastingen: -21 mil in 2006 vs + 17 in 2005
resultaat na belastingen: -13 milj in 2006 vs + 16 in 2005
netto resultaat: -12 milj in 2006 vs +16 in 2005
nettoresultaat toe te rekenen aan moedermaatschappij uiteindelijk - 7 milj in 2006 vs +14 in 2005

Maw. die -7 nilj in de pers is uiteindelijk een boekhoudkundig resultaat, belangrijker is echter het resultaat uit de corebusiness, en die heeft een flinke klap gehad: een daling van 39 miljoen euro. Passage is nagenoeg even slecht als vorig jaar en vracht heeft een flinke klap gehad. Bij de besprekingen van het resultaat 2005 is aangegeven dat passage verbeterd moest gaan worden. Dai si niet gelukt. Het winstgevend bedrijfsonderdeel vracht is plotseling ook een zorgenkindje geworden. V heeft nog 8 maanden de tijd, want ik heb begrepen dat hij aan het einde van dit jaar met pensioen gaat, offu heb ik het mis..

Ik geloof in de positieve synergetische effecten bij vracht indien KL/AF en MP samengevoegd gaan worden. ICA kan alleen een succes worden als je uit gaat breiden buiten NL en Belgie.
 
Nou ben ik een financiële nitwit, maar ik stel me zo voor dat wanneer er wat minder fanatiek was afbetaald er ieder jaar wat meer onder de streep overgebleven zou zijn.

Dat hangt er van af hoeveel rente je moet betalen over die schuld. Daarbij kan je schuld wegstrepen tegen vermogen, dus ga je er nu op vooruit.
 
Capricorn, dat zou best wel kunnen. Maar KLM is aan het proberen om MP in geheel over te nemen, zo'n 50% aandelen van Deense Maersk kopen. Ik denk dat EU waarschijnlijk nog geen toestemming voor geeft dat de KLM toch MP overneemt. Ik denk dat MP misschien een ander kandiaat zoeken, zoals je hebt gezegd. Air Berlin - LTU zou mooie kandidaat zijn om de pax-divisie van MP over te nemen, en de KLM alleen cargo-divsie. Dan blijft Martinair op dit manier het zelfde als nu geval is, 50% KLM en 50% Air Berlin-LTU. Dan verdwijnt mogelijk later naam "Martinair" misschien, dan is er een ander naam zoals Air Berlin heeft gesuggeerd dat de naam LTU ook op een periode verdwijnt. Dan onstaat een echte Europese charter en lowcost maatschappij door combinatie Air Berlin-LTU-Martinair, een geduchte concurrent voor Transavia! Ik denk dat je zoals bedoelt dat ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen buiten zijn eigen land nergens In Europa een kandidaat zoekt? Maar in de luchtvaartwereld is zo complex als het in elkaar zit. Daar gaat alles heel hard om vechten om de vuist van de passagiers en vracht. Op en duur zal de namen KLM en Air France ook verdwijnen, door nieuwe naam die als echte Europese luchtvaartmaatschappij opereert.
 
@Berven

Denk je werkelijk dat de pax-divisie van MP verkocht wordt aan Air Berlin?
Dat zal nooit het geval zijn. KL/AF groep zit er niet op te wachten een concurrent voor de eigen groep binnen te halen op Amsterdam. Air Berlin is in de kern een dezelfde soort airline als HV. Low cost en charter doorelkaar. Waarom zou je als KLM/AF Hv concurrentie bezorgen op de eigen home-base. Dat zou uiteindelijk alleen maar geld kosten. Air Berlin zal dan veel point-to-point vliegen naar bestemmingen in heel europa, en daar zit de KLM niet op te wachten lijkt me.

Ik begrijp soms de EU niet. Van de ene kant ziet de EU Europa als 1 grote markt, van de andere kant worden dan weer argumenten gebruikt dat de KLM dan een monopolie positie krijgt in NL. Ik kan me heel goed voorstellen dat de EU wel toestemming geeft, echter een aantal randvoorwarden zoals bv dat andere airlines slots krijgen op AMS (die ze nu niet kunnen krijgen) om zo de concurrentie op AMS te bevorderen.
 
Moet me aansluiten bij het vorige. KL/AF zal de pax divisie nooit aan AB verkopen. Inderdaad simpelweg omdat je de concurentie niet gaat helpen en KL/AF kan best een ICA charter-achtige toko onder haar vleugels gebruiken. Ik zet mn geld op de cargo divisie die uiteraard naar KL gaat en de ICA pax divisie zal wellicht onder een andere naam haar operaties voortzetten...De europa charters zou ik bij HV onder brengen.
 
MartinCook zal het vooralsnog niet gaan worden. Ik had dat ook altijd een beetje gedacht. Er wordt gespeculeerd dat de vracht bij AF komt en passage ondergebracht wordt in een onafhankelijke maatschappij. Deze club moet dan naast het KLMblok kunnen opereren, dat dan alleen nog maar bestaat uit haar dochter HVcom. Waar heb ik dit eerder gehoord? Wat zal er dan ook gebeuren met de arbeidsvoorwaarden en de dure CAO. De groep mensen die wel iets in MP ziet, zijn investeerders. Die willen dus wel winst zien op de lange of korte termijn en daar heeft het ook bij MP wel aan geschort gezien de passage resultaten. Het moet dan toch ergens vandaan komen. Wellicht ook betaalde service. Wie het weet mag het zeggen... Er gaat dus weer wat gebeuren in NL luchtvaartland. AF ziet dit wel zitten, want dat is altijd beter dan een buitenlandse concurrent. We wachten de uitkomsten van de diverse gesprekken maar af, he? :rt:
 
Last edited:
Back
Top