Baltic Aviation Academy (BAA)

Beste Airworkers,

Een tijd geleden was ik bij een voorlichting van de Baltic Aviation Academy in de luchtvaart hobby shop. BAA is een vliegschool in Litouwen. Naast wat leuke boekjes en een knappe dame was onze mede-airworker V1Rotate ook van de partij die daar zijn opleiding volgt. Ik heb wat vragen voor zowel V1Rotate als andere (beroeps)piloten die wellicht interessant zijn voor iedereen en daarom stuur ik hem dus ook geen PM maar zet ik dit hier openbaar.

Financieel
De integrated ATPL opleiding kost E55.000, inclusief levensonderhoud kom je rond de E67.000 uit. Kan je hier wel een lening voor krijgen? Financiert de ABN buitenlandse opleidingen? Of kan je als buitenlander daar een lening krijgen?

Garantiefonds
Van hun (vrij chaotische) site en uit het informatieboekje kan ik niet zo snel iets vinden over een garantiefonds. Is dit er?

CPL of ATPL?
Ik heb nooit precies het verschil tussen deze twee begrepen. Als ik zo kijk is het enige verschil wat ik zie een MCC die bij CPL ontbreekt. Wat is precies het verschil en waar heb je meer aan?

Opleiding in Litouwen?
Is het papiertje wat je daar krijgt net zoveel waard in de praktijk als een Nederlandse? Wat zijn de voor- en nadelen van een opleiding in het buitenland?

Nogmaals, de vraag is niet of het verstandig is nu een opleiding te gaan doen. Het antwoord daarop is op Airwork vrij bekend dus ik hoop dat deze opmerkingen achterwege kunnen blijven. Dit is puur ter oriëntatie.

Fijne middag nog!:biertje:
CF
 
Last edited:
Bij een integrated opleiding krijg je (Na het investeren van het nodige geld, bloed zweet en tranen ;) ) een CPL met een Multi-Engine (ME) rating, een Instrument Rating (IR) en een MCC. Dat tezamen met je ATPL theorie word een Frozen ATPL genoemd.
Zodra je aan een aantal eisen voldoet qua; uren 1500 total time en nog wat eisen op het gebied van multicrew, instrument en nachtvlieg uren, kan je je Frozen ATPL 'unlocken' En krijg je een ATPL.

Het verschil zit hem dus in je theorie en in je MCC. Als je voor een airline wil gaan werken heb je een Frozen ATPL nodig.
 
Simpel gezegd: CPL is een soort klein beroepsbrevet en ATPL een groot beroepsbrevet.
En inderdaad, als je bij een airline wil gaan werken heb je een ATPL nodig.
 
Wat CPT-X zegt kan wellicht verkeerd geinterpreteerd worden. Daarom nog even een aanvulling en dan met name het ATPL gedeelte....

Om bij een airline te werken heb je nodig:
-CPL (die behaal je eenmotorig op een Cessna...)
-ME (Multi-Engine rating, die behaal je op een tweemotorig propellortoestel)
-IR (Instrument-Rating, die behaal je tijdens je CPL en ME traject parralel)
-MCC (Op een simulator voor een 2-mans crew. Kan een 737 zijn, maar een Kingair kan ook)
-LPE (Engels test, waarbij je minstens niveau 4 moet hebben)
-ATPL theorie (dit is GEEN ATPL brevet, maar slechts de theorie die je haalt)

Bovenstaande kun je integrated of modulair behalen en heb je nodig om te kunnen solliciteren bij de 'grote' airlines.

Bij een airline haal je in een later stadium je ATPL. De ATPL heb je pas nodig als je commander (captain) van een commercieel vliegtuig bent. Dus als copiloot heb je nog helemaal geen ATPL nodig. Pas als je van copiloot naar captain gaat promoveren dan heb je die ATPL nodig. De eisen daarvoor zijn indd 1500 vlieguren, bepaald aantal nachturen, instrument uren en landingen.

Vliegscholen hebben het altijd over een ATPL opleiding, maar in feite haal je dus geen ATPL, maar slechts een CPL brevet met ATPL theorie. Dat heet dan een Frozen ATPL vliegopleiding.

Ik benadruk dit even voordat je denkt dat je 1500 vlieguren zelf moet betalen om een ATPL te halen... Dat is dus niet het geval!
 
-CPL (die behaal je eenmotorig op een Cessna...)

Kan ook prima multi-engine ;)

Verder goeie uitleg!
 
Beste Airworkers,

Een tijd geleden was ik bij een voorlichting van de Baltic Aviation Academy in de luchtvaart hobby shop. BAA is een vliegschool in Litouwen. Naast wat leuke boekjes en een knappe dame was onze mede-airworker V1Rotate ook van de partij die daar zijn opleiding volgt. Ik heb wat vragen voor zowel V1Rotate als andere (beroeps)piloten die wellicht interessant zijn voor iedereen en daarom stuur ik hem dus ook geen PM maar zet ik dit hier openbaar.

Financieel
De integrated ATPL opleiding kost E55.000, inclusief levensonderhoud kom je rond de E67.000 uit. Kan je hier wel een lening voor krijgen? Financiert de ABN buitenlandse opleidingen? Of kan je als buitenlander daar een lening krijgen?

Garantiefonds
Van hun (vrij chaotische) site en uit het informatieboekje kan ik niet zo snel iets vinden over een garantiefonds. Is dit er?

Opleiding in Litouwen?
Is het papiertje wat je daar krijgt net zoveel waard in de praktijk als een Nederlandse? Wat zijn de voor- en nadelen van een opleiding in het buitenland?

Fijne middag nog!:biertje:
CF

Hi,

Een lening krijgen is vrij lastig. ABN werkt niet mee aan vliegopleidingen die niet in NL gevestigd zijn. Wat eigenlijk super is, want met zo een enorme schuld als wat je in Nederland mee van school komt is niet meer te verantwoorden en nooit meer terug te betalen.
Ze zijn vrij flexibel met betalingstermijnen. Je hoeft niet het gehele bedrag in ene te betalen. Volgens mij in 4 of 5 delen is bespreekbaar.
Garantiefonds is iets wat je dus niet heb.

Je brevetten die je krijgt zijn EASA JAA, dus gewoon hetzelfde als wat je in de rest van EU krijgt. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Nadelen van opleiding in het buitenland:
- Zijn er nagenoeg niet, maar goed, je ben lang van huis, maar daar moet je zowiezo gewend aan raken, daar je job in de toekomst zeer waarschijnlijk niet in NL is. Zelfs zeer aanneembaar buiten EU.

Voordelen:
- Opleiding is veel voordeliger. Doordat opleidingskosten en levensonderhoud veel lager zijn dan welke NL vliegopleiding dan ook , is je schuld lager en dus ook veel minder rente terug te betalen.
- Levensonderhoud voordeliger.
- Je zit hier in de klas met verschillende nationaliteiten, Rusland, Ukraine, Tajikistan, Kazachstan , Italie, Slovenie, Letland, Litouwen.


Uiteraard geen enkele garantie op een baan. Maar we zullen zien wat er gaat gebeuren na afronden van mijn opleiding rond Augustus / September. Vlieg nu vrij veel, dus eerder Augustus.

Mocht je nog meer vragen hebben, vraag ze gerust ;) .

V1
 
Dank voor jullie snelle reacties!

Maar je kan daar dus eigenlijk niet heen als je ouders niet genoeg geld op de bank hebben staan aangezien de ABN het niet financiert? Of zou je als Nederlander daar een lening kunnen krijgen?

CF
 
Dank voor jullie snelle reacties!

Maar je kan daar dus eigenlijk niet heen als je ouders niet genoeg geld op de bank hebben staan aangezien de ABN het niet financiert? Of zou je als Nederlander daar een lening kunnen krijgen?

CF

Een lening hier in Litouwen krijgen heb ik ook geprobeerd. Helaas. Dat ging niet lukken :( .
 
Dat is dus het voordeel voor alle nederlandse scholen want vrijwel niemand, op het kind van de abn CEO na gaat een lening krijgen voor een buitenlandse opleiding. Ik weet dat V1 een paar jaar heeft gewerkt/gespaard. Dit is dus je enige mogelijkheid mijn inziens, ik heb vroeger daar ook over nagedacht maarja dat moet je wel willen. Stel dat je 40 uur werkt in de week en rond de 10 euro verdiend zit je na ongeveer 3 jaar op je gewilde bedrag. Ik had het er niet voor over maargoed dat moet je voor jezelf bepalen.

Succes ermee!
 
Dat is dus het voordeel voor alle nederlandse scholen want vrijwel niemand, op het kind van de abn CEO na gaat een lening krijgen voor een buitenlandse opleiding. Ik weet dat V1 een paar jaar heeft gewerkt/gespaard. Dit is dus je enige mogelijkheid mijn inziens, ik heb vroeger daar ook over nagedacht maarja dat moet je wel willen. Stel dat je 40 uur werkt in de week en rond de 10 euro verdiend zit je na ongeveer 3 jaar op je gewilde bedrag. Ik had het er niet voor over maargoed dat moet je voor jezelf bepalen.

Succes ermee!

CEO, flipperkampioen, Gerrit Zalm verdient € 550.000,-- per jaar. Tel daarbij nog wat bonusjes bij op en hij komt uiteindelijk thuis met slechts een schamele € 750.000,-- voor belastingen maar zelfs na belastingen zal hij toch zelf wel zoon of dochter kunnen sponsoren alhoewel? Hij heeft er wel vijf! Vraag mijzelf ook af waarom ABN Amro überhaupt een uitzondering zou maken voor zijn kinderen? Denk ook niet dat het trio Rutte, Dijsselbloem en Weekers dit als "bazen van" danwel "verantwoordelijken voor" een goed voorbeeld zouden vinden. Krijgen ze vast kamervragen over van al die linkse rakkers daar op het Haagsche pluche.
 
CEO, flipperkampioen, Gerrit Zalm verdient € 550.000,-- per jaar. Tel daarbij nog wat bonusjes bij op en hij komt uiteindelijk thuis met slechts een schamele € 750.000,-- voor belastingen

Zo zie je maar, allemaal lekker gaan studeren. Daarna de politiek ingaan, flink wat geld verdienen en dan cpl halen en eigen kistje kopen :biertje:
 
Damn, 55.000 of 130.000 verschild nogal voor een opleiding!

Dat zijn op zeker een boel euries die je dan bespaart maar is het niet zo dat als je bijvoorbeeld bij een major solliciteert je in normale omstandigheden (dus geen crisis en banen in overvloede) meer kans hebt om te worden aangenomen met papieren op zak van bijvoorbeeld KLS, EPST/OAA dan met zo'n zelfde papier van BAA?
 
Zo zie je maar, allemaal lekker gaan studeren. Daarna de politiek ingaan, flink wat geld verdienen en dan cpl halen en eigen kistje kopen :biertje:

Tijdens zijn politieke carriere verdiende hij "slechts" conform de Balkenende-norm. Hierna ging Zalm pas echt verdienen bij DSB als onderkoning van Dirk Scheringa en daarna als CEO van ABN Amro en dat eigen kistje hoeft van Gerrit ook niet hoor. Zo rijdt ie zelf zelfs geen auto. :yeehaa:
 
Tijdens zijn politieke carriere verdiende hij "slechts" conform de Balkenende-norm. Hierna ging Zalm pas echt verdienen bij DSB als onderkoning van Dirk Scheringa en daarna als CEO van ABN Amro en dat eigen kistje hoeft van Gerrit ook niet hoor. Zo rijdt ie zelf zelfs geen auto. :yeehaa:

Gerrit niet, maar ik wel ;-)
Eerst maar eens mijn bachelor afsluiten, dan een mooie master doen en dan het bedrijfsleven in :)
 
Dat zijn op zeker een boel euries die je dan bespaart maar is het niet zo dat als je bijvoorbeeld bij een major solliciteert je in normale omstandigheden (dus geen crisis en banen in overvloede) meer kans hebt om te worden aangenomen met papieren op zak van bijvoorbeeld KLS, EPST/OAA dan met zo'n zelfde papier van BAA?

Je heb zelfde brevet. Die volgens dezelfde EASA normen zijn behaald. Ja er zijn airlines die goede ervaringen hebben met bepaalde scholen.
Zoals een Easy neemt Ab Initio's alleen aan van OAA of CTC.
Zelfde geldt voor BA.
En zijn er verder niet zoveel airlines die het echt boeit of je bij Crash Flight Academy o.i.d. je papieren hebt gehaald. En bij een Major Solliciteren met 200 Uur is toch al bijna uitgesloten. Die hebben vaak toch wel eisen dat je minimaal 3000 uur moet hebben. Als je dat eenmaal hebt maakt het hun echt niet uit waar je 5 jaar geleden je opleiding hebt genoten.

In begin, zeg ik wellicht dat je bij enkele airlines meer kans maakt met jouw genoemde scholen. Verder maakt het weinig uit.
Maar als je verder niets kunt vinden omdat die mooie Royal Shiny Jet Airlines ook niets aanneemt, dan zit je wel met 800-1000 euro rente per maand. Nou dan toch lieven jobless en pak em beetje 250- 350 euro rente per maand.

Maar goed we zullen zien wat het brengt voor mij na de opleiding. Ik kan in ieder geval slapen met een veel kleinere schuld ;) . Die ik gewoon nog kan afbetalen met voormalige baan. En ook nog current blijven voor mijn brevetten.
Maar wat ik zei. Er zijn 0,0 garanties en de tijd zal het uitwijzen.

V1
 
Hoe kom je aan 130.000 euro? :confused:

Opleidingskosten tussen de 100-122K. Zonder living en rente die je betaald over het gehele bedrag.
Aan het einde van je opleiding zit je dus al gauw tussen de 150-170K Schuld.
:yeehaa: .

100K meer betalen in totaal voor wellicht 0,1% meer kans op een baan in tijden dat er nagenoeg geen banen zijn. Dat is een dure kansverhoging.
 
Je heb zelfde brevet. Die volgens dezelfde EASA normen zijn behaald. Ja er zijn airlines die goede ervaringen hebben met bepaalde scholen.
Zoals een Easy neemt Ab Initio's alleen aan van OAA of CTC.
Zelfde geldt voor BA.
En zijn er verder niet zoveel airlines die het echt boeit of je bij Crash Flight Academy o.i.d. je papieren hebt gehaald. En bij een Major Solliciteren met 200 Uur is toch al bijna uitgesloten. Die hebben vaak toch wel eisen dat je minimaal 3000 uur moet hebben. Als je dat eenmaal hebt maakt het hun echt niet uit waar je 5 jaar geleden je opleiding hebt genoten.

In begin, zeg ik wellicht dat je bij enkele airlines meer kans maakt met jouw genoemde scholen. Verder maakt het weinig uit.
Maar als je verder niets kunt vinden omdat die mooie Royal Shiny Jet Airlines ook niets aanneemt, dan zit je wel met 800-1000 euro rente per maand. Nou dan toch lieven jobless en pak em beetje 250- 350 euro rente per maand.

Maar goed we zullen zien wat het brengt voor mij na de opleiding. Ik kan in ieder geval slapen met een veel kleinere schuld ;) . Die ik gewoon nog kan afbetalen met voormalige baan. En ook nog current blijven voor mijn brevetten.
Maar wat ik zei. Er zijn 0,0 garanties en de tijd zal het uitwijzen.

V1

Goed lezen is moeilijk ik weet het. Ik beweer ook nergens dat een via KLS, EPST/OAA verkregen brevet anders zou zijn dan het via Baltic behaalde exemplaar. Daarentegen denk ik nog steeds dat het wel degelijk uitmaakt of je je opleiding hebt genoten bij een gerenommeerde school. Dat men later alleen nog maar kijkt naar uren en niet meer naar de opleider lijkt mij sterk. De rest van je verhaal is een ieder bekend en niet relevant. Ik had het dan ook bij mijn inbreng over een fictieve situatie in geval van geen crisis en banen in overvloed.

Enfin mocht het je dan uiteindelijk niet gaan lukken dan ga je gewoon weer net zoals voorheen een lekker balletje slaan of lekker de Salsa dansen. Met die voormalige baan en nieuwe hobby zou je dan je rente en schuld kunnen afbetalen? Ik zeg ........ dromen zijn bedrog! Per slot van rekening begint bij Alkmaar de victorie nietwaar? :haha:
 
Goed lezen is moeilijk ik weet het. Ik beweer ook nergens dat een via KLS, EPST/OAA verkregen brevet anders zou zijn dan het via Baltic behaalde exemplaar. Daarentegen denk ik nog steeds dat het wel degelijk uitmaakt of je je opleiding hebt genoten bij een gerenommeerde school. Dat men later alleen nog maar kijkt naar uren en niet meer naar de opleider lijkt mij sterk. De rest van je verhaal is een ieder bekend en niet relevant. Ik had het dan ook bij mijn inbreng over een fictieve situatie in geval van geen crisis en banen in overvloed.

Enfin mocht het je dan uiteindelijk niet gaan lukken dan ga je gewoon weer net zoals voorheen een lekker balletje slaan of lekker de Salsa dansen. Met die voormalige baan en nieuwe hobby zou je dan je rente en schuld kunnen afbetalen? Ik zeg ........ dromen zijn bedrog! Per slot van rekening begint bij Alkmaar de victorie nietwaar? :haha:

Ik probeer alleen maar een duidelijk beeld te scheppen. Beetje jammer dat je mij hierop belachelijk wilt maken.
Heel jammer.
Mij werd een en ander gevraagd daar ik uit ervaring spreek over deze opleiding.
Maar helaas. Het wordt weer verknald door typetjes zoals jij.

Mocht de topic starter serieus wat willen weten of andere mensen die ook meer over de opleiding willen weten, dan kunnen zij mij PMen.

En we raken offtopic.

Ik ga verder nergens meer openbaar op antwoorden door snotkiekels zoals jij.
 
Back
Top