Backup transceiver met 25khz channel spacing

pepe_l

New member
Ik ben op zoek naar een handheld air-band transceiver om bij me te houden als back-up. Om te beginnen dacht ik me eerst maar eens op de 2e hands markt te richten.

Het goede nieuws is dat er een aardig aanbod is met lage prijzen. Het slechte nieuws is dat het dan vrijwel altijd gaat om transceivers met 25khz channel spacing. Vermoedelijk gaat dit dus om verkoop ivm upgrade naar 8.33khz.

Mijn vraag is, heeft zo'n 25khz radio nog enig nut als back-up? Ik neem aan dat veel huidige frequenties op een 25khz kanaal voorlopig wel de zelfde frequentie behouden. Aan de andere kant is zo'n radio vrij waardeloos als je niet 100% zeker weet dat je er wat aan hebt, mocht dat ooit nodig zijn.

Uiteraard: als iemand een 8.33khz air-band radio heeft waar ze van af willen, dan houd ik me aanbevolen :)
 
Ik ben op zoek naar een handheld air-band transceiver om bij me te houden als back-up. Om te beginnen dacht ik me eerst maar eens op de 2e hands markt te richten.

Het goede nieuws is dat er een aardig aanbod is met lage prijzen. Het slechte nieuws is dat het dan vrijwel altijd gaat om transceivers met 25khz channel spacing. Vermoedelijk gaat dit dus om verkoop ivm upgrade naar 8.33khz.

Mijn vraag is, heeft zo'n 25khz radio nog enig nut als back-up? Ik neem aan dat veel huidige frequenties op een 25khz kanaal voorlopig wel de zelfde frequentie behouden. Aan de andere kant is zo'n radio vrij waardeloos als je niet 100% zeker weet dat je er wat aan hebt, mocht dat ooit nodig zijn.

Uiteraard: als iemand een 8.33khz air-band radio heeft waar ze van af willen, dan houd ik me aanbevolen :)

121.500 kun je komende jaren nog wel gebruiken dus wat dat betreft heb je er als backup nog wel wat aan maar in NL zijn de meeste andere frequenties inmiddels veranderd naar een 8.33 frequentie dus heb je er verder vrij weinig aan.
Ik zou lekker doorsparen voor een 8.33 Khz radio.
 
Iedere ATC facility heeft 121.5 radio en alle Airlines hebben 121.5 nog stand-by staan.
Als een emergency radio heeft 25khz duidelijk nog wel zin.
Wil je een handheld voor ATIS en clearances zonder dat de Masterswitch aan moet dan niet.
 
Ik ben op zoek naar een handheld air-band transceiver om bij me te houden als back-up. Om te beginnen dacht ik me eerst maar eens op de 2e hands markt te richten.

Mijn vraag is, heeft zo'n 25khz radio nog enig nut als back-up? Ik neem aan dat veel huidige frequenties op een 25khz kanaal voorlopig wel de zelfde frequentie behouden. Aan de andere kant is zo'n radio vrij waardeloos als je niet 100% zeker weet dat je er wat aan hebt, mocht dat ooit nodig zijn.


Just use your mobile phone - program in a few ATC phone numbers and you're good to go!


Never met or even heard of anyone who's had a complete COM failure.
 
En dan dit: afgelopen week was ik op EHBD. Bij de havendienst stond de zendontvanger gewoon op 122.15 in plaats van op de gepubliceerde 122.155. Radio nog niet vervangen? :1855:
 
Ja een radio met 25 kHz spacing kan prima zenden en ontvangen op 122.155. Sterker, 122.155 op een 8.33 radio is in "echte" radiofrequentie precies 122.1500 (raar maar waar).

Als hij is ingesteld op 122.15 dan zendt/ontvangt hij wel ook uit op omliggende kanalen 122.140, 122.155 en 122.160.

Dus als de havendienst van EHBD weet dat de kanalen rondom 122.155 niet in gebruik zijn, dan kan men zonder risico oude zendapparatuur op 122.15 gebruiken.

Idee van EASA is natuurlijk, dat die omliggende 8.33 kHz kanalen op termijn wel in gebruik worden genomen. En dat wat de havendienst van EHBD kennelijk doet mag dan ook niet.

Voor emergency only use is een handheld op 25 kHz nog prima geschikt, mits je hem echt alleen voor noodgevallen en uitluisteren (van ATIS enzo) gebruikt.
 
Back
Top