Baan

Kijk RTO, zo kan het ook uitgelegd worden.
Thanks, ik heb een veel duidelijker beeld en ik zorg dat ik open-minded wordt/ben. Eerste sollicitatie-prioriteit zal gaan naar een Nederlandse maatschappij, zoals ik het nu bekijk. Maar wie weet wat voor 'knowledge' ik nog allemaal krijg tijdens me opleiding en je kan zomaar eens aan de andere kant van de wereld eindigen.

Het enige wat ik wil is een zo duidelijk mogelijk toekomstbeeld, weten waarom dit en weten waarom dat. Soms kan dat niet en dat heet dan risico nemen, dat hoort erbij... I know
 
Ik heb alle berichten gelezen waar ik zeker wat aan heb. Ik heb trouwens nooit gezegt dat het mij niet leuk lijkt om in het buitenland te wonen. Het lijkt me juist een uitdaging. Alleen ik weet nog niet of ik het buitenland boven Nederland zou verkiezen als ik de keuze had
 
Ik denk dat we ook even over het hoofd zien dat er nog 1 obstakel is indien men uiteindelijk terug wil naar NL namelijk ... Maarssen!

Aangezien je voor ELKE maatschappij in NL je psycho moet doen in Maarssen ben je erg afhankelijk van dat moment. Natuurlijk kan je je er redelijk op voorbereiden, maar een groot gedeelte van je rapport komt ook uit het persoonlijke gesprek en niemand kan ontkennen dat een persoonlijke voorkeur of humeur van de heer of dame psycholoog die het gesprek afneemt daar geen rol in speelt, kortom, je kan dus gewoon een prima geschikte vlieger zijn en toch afgebrand worden.

Solliciteren bij KLM en Trans mag je echt maar 1 keertje. Mocht je dus niet aangenomen worden bij Transavia door een minder goede dag als je je psycho hebt, houdt het dus al wel op voor je bij Transavia en voor de komende 2 jaar ook bij alle andere NL maatschappijen aangezien zij precies hetzelfde rapportje krijgen toegestuurd.

Zo zie je maar dat het psycho-instituut in Maarssen eigenlijk wel erg veel macht heeft.

even een voorbeeldje: Zo ken ik persoonlijk een aantal mensen die uitstekend functioneren bij vooraanstaande europese maatschappijen, uitzicht hebben om razendsnel captain te worden, siminstructeur zijn, goede opleidingen hebben en op sociaal vlak ook prima geschikt zijn om de show te runnen of om mee te nemen als krukvulling in de bar...en tóch ongeschikt werden bevonden voor het vak 'piloot in nederland' door een dame-psycholoog. (die uiteraard beter kon oordelen over leidinggevende kwaliteiten in de cockpit van de piloten in kwestie dan hun huidige maatschappij, half-jaarlijkse-profcheck-examinator, toelatingscommissie en dagelijkse collega's)

Bovenstaand stuk zal eenieder tegekomen die in NL wil werken en is dan ook niet te beïnvloeden met een schoolkeuze. Wel kan je er rekening mee houden dat het buitenland misschien de enige optie voor je zal zijn als je dus slecht scoort op je psychologische onderzoek en dat wordt vaak vergeten!

Mocht je dus echt niet in het buitenland willen werken als piloot, dan zou ik echt maar eens goed nadenken of je dan wel überhaupt piloot wilt worden.
 
Ode aan de Limburgers!:biertje: (ja ook ik woon onder de rivieren)

Als je meteen in Nederland wil gaan werken : Probeer het gewoon.
Hou er rekening mee dat het misschien (vrijwel zeker) niet lukt.

Hoe zit het eigenlijk met die seniorenteits lijst?
Stel je voor ik ben na X jaren captain en ik switch dan terug naar Nederland dan ga ik er toch niet echt hard op achteruit ? of wel dan
in dat geval gewoon rekening mee houden dat je 10 jaar van huis bent... met wat geluk na 5 jaren intercontinentaal en dan kun je inderdaad gaan commuten. what gives: je bent jong en je wilt wat, toch?

@ Thumbs on FLy:
Kan ik die psycho test ook op eigen initiatief doen voordat ik aan mijn opleiding begin/???
 
Ik heb alle berichten gelezen waar ik zeker wat aan heb. Ik heb trouwens nooit gezegt dat het mij niet leuk lijkt om in het buitenland te wonen. Het lijkt me juist een uitdaging. Alleen ik weet nog niet of ik het buitenland boven Nederland zou verkiezen als ik de keuze had

Klopt URL, ik was de boosdoener. Hoewel ik het ook niet zo stelde. Ik verkies gewoon Nederland boven het buitenland... iets wat ik nu aan het bijstellen ben om een grote tegenslag straks te voorkomen...

En Willem Fly, je kunt volgensmij een psychologisch onderzoek aanvragen op eigen initiatief... alleen moet je dan wel 600,- eurie dokken. http://www.ahfc.nl
Je kunt wellicht even opbellen...
 
@ Willem Fly

JA, je kunt die selectie daar ook op eigen initiatief doen want dat heb ik ook gedaan, al deed ik dat ná de vliegopleiding. Je moet namelijk ook 2 dagen de sim in en dat lijkt me eenvoudiger als je hebt leren vliegen..

Ik zeg niet dat je die picamas/psycho niet goed kunt doen hoor, ik zeg alleen dat ik een aantal erg goede vliegers ken die graag in NL zouden willen vliegen maar niet kunnen omdat een of andere 'niet vliegende psycho' oordeelde dat ze niet goed functioneren in de luchtvaart, terwijl het jongens waren die dagelijks 100-den paxen door europa vliegen EN wél instructie geven bij een aantal goede nederlandse vliegscholen (waar ze dus door mensen zijn aangenomen die WEL vliegervaring hebben en kunnen oordelen en graden)......
 
What Thumbs on fly zegt, is inderdaad waar. Als je als vlieger als prioriteit stelt om in Nederland te werken, moet je dit goed in je achterhoofd halen voordat je aan je vliegopleiding begint. Natuurlijk is er een goede kans dat je door het ''Maarssen-traject'' heenkomt, maar als piloot dien je je met verbanden als oorzaak - gevolg bezig te houden.

Oorzaak: Afgewezen bij Maarssen

Gevolg: Nog moeilijker om in Nederland aan een baan te geraken

Wat wil je dan ? Ga je dan je leven als vlieger opzeggen en doorboren met je HBO of zelfs je middelbare school diploma ? Alleen maar omdat je in Nederland geen werk kunt krijgen ?

Verbreed je blik en kijk verder dan je neus lang is!

Je moet voor jezelf ook een aantal prioriteiten stellen:

- sociaal leven of leven als piloot ?
- geen studieschuld of wél studieschuld ?
- onregelmatige werktijden of 9 - 5 baan ?
- kantoorwerk of met dingen bezig zijn ?
- buitenland of Nederland ?
etc,

Als er ook maar één prioriteit tegenstrijdig is met het beroep van piloot, dan zeg ik ''vole petite flamme, quitte ta peau de misère, va retrouver la lumière''.

Als piloot ben je aan geen enkel land verbonden, je bent een wereldburger!
 
Ik vind de tegenstelling sociaal leven of leven als piloot wel heel erg zwart wit.
Ik ken genoeg piloten die een prima sociaal leven hebben naast hun baan als vlieger.

Logisch dat je je kennissen minder vaak ziet alleen je hebt echt nog wel een sociaal leven naast het vliegen.
 
Echt heurrr...zodra je geen tijd meer hebt voor het kijken van Southpark, het vliegen van jet-powered gliders op je vrije daagjes en het voor de zoveelste keer kijken naar stokstaartjesdiertjes in de Zoo en vul maar in < andere ongein >....DAN pas wordt het lastig...
 
Ik vind de tegenstelling sociaal leven of leven als piloot wel heel erg zwart wit.
Ik ken genoeg piloten die een prima sociaal leven hebben naast hun baan als vlieger.

Logisch dat je je kennissen minder vaak ziet alleen je hebt echt nog wel een sociaal leven naast het vliegen.
Mijn vader zit voor zijn werk ook vaak en lang in het buitenland, maar hij heeft een prima sociaal leven. Het moet even uit de koppies van vrienden en familie dat iemand op bepaalde dagen (kerst, verjaardag,) aanwezig MOET zijn. Soms kan dat dus gewoon niet. Als je familie dan niet gaat stekkeren wil het prima. Als mijn vader in NL is hij gewoon erbij, anders niet.


Zit liever bij Peter Patat (Wel je eigen typerating Tefal Friteuse 315 betalen maar dan heb je ook excellente arbeidsvoorwaarden en mag je off-duty gratis kipcorns eten!)
De Chinezen nemen ook aan als gekken, heb ik gehoord. Ze willen zelfs een versnelde opleiding om het tekort aan personeel op te vullen. Betekent wel dat je in principe nooit solo achter die wok komt te staan:D
 
Last edited:
Ik vind de tegenstelling sociaal leven of leven als piloot wel heel erg zwart wit.
Ik ken genoeg piloten die een prima sociaal leven hebben naast hun baan als vlieger.

Logisch dat je je kennissen minder vaak ziet alleen je hebt echt nog wel een sociaal leven naast het vliegen.

Wat ik er mee bedoel, is dat je het leven als piloot als prioriteit nummer 1 hebt staan en daarna wellicht de sociale aspecten.

Overigens, als je in het buitenland werkt en woont zal je sociale leven in Nederland heel erg verwateren. Waar ik gewoond hebt als klein kind, daar wonen mijn ouders nog steeds. Ik kom ongeveer drie keer per jaar in dat dorpje en het is altijd: ''die Julien die er nooit is, die Julien die nooit tijd vrij maakt, etc ''.

Ik ken zelfs gevallen van liefdesrelaties wiens vrouw zelfs opbelt naar haar man om er zeker van te zijn dat hij alleen op zijn hotelkamer zit op een nachtstop!

Als je naar de KLS gaat, zul je veel sociale aspecten moeten opgeven. Vooral als je richting naar Amerika gaat.
 
Overigens, als je in het buitenland werkt en woont zal je sociale leven in Nederland heel erg verwateren. Waar ik gewoond hebt als klein kind, daar wonen mijn ouders nog steeds. Ik kom ongeveer drie keer per jaar in dat dorpje en het is altijd: ''die Julien die er nooit is, die Julien die nooit tijd vrij maakt, etc ''.

I
Dat hangt er ook vanaf denk ik. Als je familie allemaal op 5 minuten afstand bij elkaar woont en de deur bij elkaar platloopt ben je al gauw 'die persoon die er nooit is'.
 
Ik ken zelfs gevallen van liefdesrelaties wiens vrouw zelfs opbelt naar haar man om er zeker van te zijn dat hij alleen op zijn hotelkamer zit op een nachtstop!

Als je naar de KLS gaat, zul je veel sociale aspecten moeten opgeven. Vooral als je richting naar Amerika gaat.

Je hebt als man je vrouw ook op te bellen tijdens een nachtstop :p

En naast het verlies van sociale aspecten op de KLS moet je niet vergeten dat dit in feite plaats maakt voor een (groot) nieuw sociaal aspect. Het is en blijft een groep fanatici, die kan uitgroeien tot zeer hechte vriendschappen lijkt mij...Het is een keuze die je maakt, en waarschijnlijk al gemaakt hebt!
 
Back
Top