Baan

URL

New member
Ik heb vernomen dat het niet altijd mogelijk is om een baan in eigen land te vinden. In mijn geval dus Nederland. Mischien een domme vraag, maar als je voor een buitenlandse airline werkt moet je dan ook verkassen naar het buitenland of kun je gewoon in Nederlands blijven wonen???:confused:
 
Bij sommige airlines kun je commuten. Dit houdt in dat je tegen gereduceerd tarief met een lijndienst naar je base kunt vliegen. Echter, als jij bijvoorbeeld bij EZY of RYR werkt, dan werk je vaak 4 of 5 dagen achter elkaar. Ofwel, je moet dan een appartementje hebben.

Ik persoonlijk zou in zo'n situatie gaan commuten als ik Long Haul vlieg.

Alleen vind ik wel dat als je piloot wilt worden, je horizon moet verbreden. Wil jij ALLEEN in Nederland werken? Zoek dan een kantoorbaan, want de kans is vrij groot dat je in het buitenland werkt. Wil je meeste zekerheid in Nederland ? Doe dan KLS / NLS...
 
Vaak wel verkassen maar niet altijd dus.
Bij mijn laatste buitenlandse werkgever kon ik in Nederland blijven wonen en iedere maandag en vrijdag commuten. (Maar heb dat niet gedaan vanaf Nederlandse bodem omdat ik niet in Nederland hoef te wonen)
Bij een andere buitenlandse werkgever werkte ik in West Afrika. Omdat dit een fulltime baan was woonde ik daar en ging 1-2 keer per jaar naar Nederland op vakantie.
 
@ Julien vooral...

De kans op een baan in Nederland is tegenwoordig toch best groot (met daarbij ingecalculeerd dat je niet Direct aan de slag gaat, maar misschien wel een jaar moet wachten).
Ikzelf zit er namelijk ook niet om te springen om voor een buitenlandse maatschappij te vliegen... Als het niet anders kan, doe ik het wel. Je doet toch hetgeen wat je wil en je hebt sowieos een baan, maar het liefst werk ik toch echt in Nederland.
 
@ DiTo vooral...


Ik weet niet bij welke infodag jij bent geweest, maar je je bent niet goed ingelicht. De kans op een vliegbaan in NL is gewoon KLEIN. Niks meer, niks minder. Een jaar wachten op je baantje...en dan?? Ik denk dat wachten niet de goede attitude is, maar daar kom je dan nog wel achter.. Je mag al blij zijn als je mag betalen voor je baan in het buitenland.

succes
 
Nou... de inlichtingen bij NLS bijvoorbeeld. Zoveel procent is die richting opgegaan, zoveel procent daar enz enz enz. Gebaseerd op feiten. Waar zijn jouw feiten? Dan weet ik iets beter waar je het over hebt.
En dit was @ Thumbs On Fly (vooral dan...)
 
Even een rijtje NL scholen:

CAE/NLS - Nationale Luchtvaartschool
DFA - Dutch Flight Academy
EAA - European Aviation Agency
EATA - European Aviation Training Academy
EPST
Flight Training Europe
ICA - International Centre for Aviation
KLS - KLM Luchtvaartschool
Martinair Vliegschool
SAA - Stella Aviation Academy
Seppe Air Service

Hoeveel leerlingen denk je dat al deze scholen samen afleveren per jaar? En hoeveel vliegers zonder ervaring worden er jaarlijks aangenomen? Als je dan bedenkt dat je met NUL (0) uur ervaring (ab-initio) alleen via KLS een redelijke kans hebt binnen NL en Transavia soms een handvol ab-initio's aanneemt, dan blijven er heel veel afgestudeerde vliegers over. Er zijn gewoon meer vliegers dan banen. Die was niet zo heel lastig toch?

Ik weet niet wat ze hebben verteld daar bij de NLS, maar van die hele wachtlijst zijn er meer naar buitenlandse clubs gegaan dan naar clubs in NL.

Echt, de opleiding beginnen met het idee dat je na je opleiding wel even in NL begint met een baan na een jaartje afwachten is echt de grootste onzin
 
De kans op een baan in Nederland is tegenwoordig toch best groot (met daarbij ingecalculeerd dat je niet Direct aan de slag gaat, maar misschien wel een jaar moet wachten).

Je hebt helemaal gelijk, je hebt in Nederland zo een baan.
Bij Friet van Piet, dat wel.
 
Zit liever bij Peter Patat (Wel je eigen typerating Tefal Friteuse 315 betalen maar dan heb je ook excellente arbeidsvoorwaarden en mag je off-duty gratis kipcorns eten!)
 
Nemen die ook aan? Zo zie je maar, die baan in nl heb je zo te pakken.

Even serieus.
Ik zou er gewoon vanuitgaan dat je moet verkassen. Zelf vind ik dat (tot op heden) geen probleem. Behalve van mensen waar je mee opgegroeid bent heeft Nederland voor mij niet meer heel veel moois te bieden. Lekker eten, mooie natuur en het weer zou ook wel eens wat beter mogen worden. Zelf gooi ik mijn eerste pijlen riching Noord Italie (Noord ivm Alpen en leuke meertjes) maar iets anders zou ook zeker geen ramp zijn.
 
Last edited:
Als je denk dat je 'effe een vliegopleiding doet' en vervolgens 'effe die baan scoort in Nederland' wordt het tijd dat je het airwork forum eens gaat lezen. Ben het met Thumbs eens, de kans op een baan in NL is gewoon klein.
 
Nou... de inlichtingen bij NLS bijvoorbeeld. Zoveel procent is die richting opgegaan, zoveel procent daar enz enz enz. Gebaseerd op feiten. Waar zijn jouw feiten? Dan weet ik iets beter waar je het over hebt.
En dit was @ Thumbs On Fly (vooral dan...)

What's with the attitude? Heb je ook gevraagd of de mensen die uiteindelijk bij HV eruit zijn geschopt wel meetellen voor de statistiek "in NL een baan gevonden"? Want feitelijk is dat ook wel zo. En de mensen die GEEN baan hebben gevonden, worden die ook meegeteld? Beetje flauw dat ik het weer opbreng, maar zo is het met statistieken.

En trouwens: 46,52% van de statistieken wordt ter plekke verzonnen.
 
Ik blijf erbij: Ik heb NLS gedaan en mij is nooit gevraagd over de telefoon of anderzijds waar ik een baan heb gevonden. Lijkt me dus sterk dat ze voor 100% van de mensen weten waar die terecht zijn gekomen, tenzij ze zich beroepen op van-horen-zeggen info.
 
Je moet er gewoon rekening mee houden dat je moet verkassen naar het buitenland. Dat doet elke ab-initio. Als je dan toch een baan vind in Nederland heb je gewoon geluk gehad. Dan valt het alleen maar heel erg mee.

@ DiTo: Succes, that's the spirit!
 
Als je dan toch een baan vind in Nederland heb je gewoon geluk gehad.

Vind je? :grijns:
Dat je die baan hebt gevonden uiteraard, of je blij moet zijn met het feit dat je die in Nederland hebt gevonden is een tweede.
 
Last edited:
Ik ben juist blij dat ik mocht verkassen naar het buitenland. Het grote avontuur, horizontje verbreden. Je kent het wel...

Woon nu in een prachtige stad, (Edinburgh) in een prachtig land en heb een heleboel leuke en interessante mensen ontmoet. Helemaal top, af en toe net vakantie ondanks dat je naar je werk gaat in deze prachtige omgeving.

Ik zeg niet dat ik nooit terug ga naar NL (mits mogelijk) maar ik vind het, op de terugval van de pond/euro koers na, helemaal top in het buitenland.

Lekker elke dag een ontbijtje met bacon and eggs... :stapelge:
 
Vind je? :grijns:
Dat je die baan hebt gevonden uiteraard, of je blij moet zijn met het feit dat je die in Nederland hebt gevonden is een tweede.


Voor de topic opener zou het een geluk zijn. En ik moet je zeggen dat ik het avontuur wel zie in het buiteland maar situatie met vriendin etc er wel makkelijker op is geworden dat ik de baan in Nederland had gevonden.
 
Ok ok, duidelijk. Om dan gelijk overtrokken te reageren met een baan bij de lokale patatzaak vind ik een beetje onredelijk.
Vergeet alleen niet dat ik hier een voorkeur uitspreek en me niet me vast bijt op één richting, dat zou inderdaad niet goed zijn. Je moet wel open-minded blijven.
Maar het blijft zo: je leven is momenteel in Nederland en het lijkt MIJ moeilijk om zomaar 'effe' en leventje op een andere plek te beginnen. Dat is wat ik er op tegen heb om in het buitenland te gaan werken. Daar tegenover is het natuurlijk wel een avontuur en dat is gewoon leuk om mee te maken.
Al met al werk ik gewoon liever in Nederland, mooi toch?!
 
Het avontuur is absoluut iets onvergetelijks en leuk om mee te maken. Zo heel erg lastig is het trouwens niet om daar heen te verkassen en iets op te bouwen. Het is even een geregel en een hoop uitzoeken vwb verzekeringen, belastingen, commuten en alles wat erbij komt. Je zal merken dat je vrij snel je draai vindt. (mocht je een baan in het buitenland krijgen, .... mocht je uberhaupt een baan vinden.... nadat je natuurlijk een vliegopleiding succesvol hebt afgerond)

Ben ook echt wel blij dat ik een mooie tijd heb gehad in het buitenland, maar kan toch echt niet ontkennen dat het voor mij persoonlijk in NL leuker is.
 
Back
Top