Baan in Duitsland en nu ...?

PH687

New member
Beste mensen,

Weliswaar niet bij LH, maar wel bij een in het verleden sterk gerelateerd bedrijf, heb ik een baan gevonden. Ben uiteraard enorm blij (ben al wat ouder, al jaren klaar met opleiding, maar vanwege de crisis nooit "echt aan de bak gekomen" en nu mijn eerste echt serieuze job bij een respectabele airline), maar tegelijk komen er ook een hoop praktische zaken op mij af. Ik hoop dat ik via deze weg in contact kan komen met mensen die ervaring hebben met hetgeen ik nu moet gaan regelen en daarover wat kwijt willen dat mij kan helpen.

Even kort mijn situatie:

- momenteel werkzaam in NL (niet vliegend)
- vader van twee jonge kinderen
- samenwonend vaste relatie (met de moeder van de twee kids)
- fiscaal partners
- verzekerd tegen ziektekosten in NL
- eigen woning (met hypotheek)

Omdat de mogelijkheid om aan de typerating te beginnen met voorlopige basering in FRA met de mogelijkheid in de toekomst te worden geplaatst in DUS is het eerste plan te commuten. Zoals gezegd, zal ik een daarvoor aantal praktische zaken moeten regelen, waarvoor alle tips & trics zeer welkom zijn. Een aantal dingen die bij mij zelf opkomen:

- ik moet lokaal een dak boven mijn hoofd hebben. De eisen daaraan zijn (zeker in het begin) niet hoog. Wat is de beste manier om aan een kamer, pension o.i.d. te komen? En waar in de buurt van FRA zou dat het handigst zijn?

- moet ik mij lokaal inschrijven? Of moet ik juist in NL ingeschreven blijven?

- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?

- Hoe zit het met de ziektekosten verzekering? Ik lees vanalles over verplichte verzekering in Duitsland, maar ook dat mensen in NL "particulier" verzekerd zijn met een door Duitsland erkende verzekering. Deze info is echter al enige jaren oud. Wie heeft hier recente ervaring mee?

- Belastingplicht; als ik in NL woon en in Duitsland werk dan is daarvoor een belastingverdrag. Ik begrijp dat ik dan in Duitsland aangifte moet doen en in NL eventueel het verschil t.o.v. wat ik in NL zou moeten betalen alsnog hier betaal. Echter heeft mijn vriendin ook een inkomen en hebben wij samen een hypotheek. Wat moet ik doen?

- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?

- Zijn er bedrijven of instanties die je bij het soort vragen als bovenstaande ondersteunen en eventueel zaken voor je regelen?

- Mogelijk zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn, maar waaraan ik nog helemaal niet heb gedacht. Ook tips & trics daarover zijn meer dan welkom.

Uiteraard zijn antwooden hier in deze thread heel welkom, maar ook via p.m. Ik zou een ieder daarvoor zeer dankbaar zijn!
 
Beste PH687,

Gefeliciteerd met je baan! Ik heb helaas de antwoorden niet, maar ik zit letterlijk in dezelfde situatie als jij! Enige verschil is dat ik in Keulen begin maar ook voor Dusseldorf op een wachtlijst sta.
Zullen we even contact met elkaar opnemen om de ervaringen uit te wisselen?

Voor wat betreft een kamer, ik heb begrepen dat de duitse funda https://www.immobilienscout24.de/ is
 
Hi Lima-Lima,

Jij ook van harte! Altijd goed om lotgenoten te hebben; gedeelde smart is halve smart.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een persoonlijke mail verstuur?

Groet,

PH687
 
ja, bedankt voor de info. Ik had het al gevonden. Was op het moment van schrijven kennelijk niet ingelogd. Dan werkt het niet. Excuses voor deze thread-vervuiling
 
Gefeliciteerd met je baan bij CFG! ;)

Zit je op de A of B-vloot? Qua stationering kan ik kort zijn:

DUS is mogelijk (er zitten een boel Nederlanders daar) en met kinderen heb je een pré op omstationering, maar...
Verwacht op korte termijn niet dat je er komt. Het gaat er onder andere om of je kinderen hebt én jouw huidige senioriteit. Dus zijn er vliegers met kinderen die ook op DUS hebben geboden, dan wordt je helaas in de wachtrij gezet.

Qua verzekering. In duitsland kan je privat (particulier) verzekerd worden, mits je boven een X-jaarinkomen verdient (google beitragsbemessungsgrenze). Met je trainings salaris zit je er nog onder, na line check erboven. Ik meen dat je ook al direct particulier verzekerd kan worden als je dat via Albatros regelt. Voor het fijne hiervan kunnen andere collega's je wellicht beter helpen.

Na 1 jaar mag je Myidtravel gebruiken en met LH/KLM op en neer naar AMS vliegen. Tot die tijd, zou ik lekker gewoon een standby-woning in de buurt van FRA zoeken. (Wellicht gedeeld met andere pendelaars). Via de werkgever kan je ook een 'Travel Industry Card' aanvragen en (bij vroegtijdige boekingen) voor circa €25-€40 enkeltje ICE AMS-FRA (duur 3:35 of 3:50). Tussenstop op Arnhem kan je natuurlijk ook instappen richting FRA.

Succes met de TR!


Beste mensen,

Weliswaar niet bij LH, maar wel bij een in het verleden sterk gerelateerd bedrijf, heb ik een baan gevonden. Ben uiteraard enorm blij (ben al wat ouder, al jaren klaar met opleiding, maar vanwege de crisis nooit "echt aan de bak gekomen" en nu mijn eerste echt serieuze job bij een respectabele airline), maar tegelijk komen er ook een hoop praktische zaken op mij af. Ik hoop dat ik via deze weg in contact kan komen met mensen die ervaring hebben met hetgeen ik nu moet gaan regelen en daarover wat kwijt willen dat mij kan helpen.

Even kort mijn situatie:

- momenteel werkzaam in NL (niet vliegend)
- vader van twee jonge kinderen
- samenwonend vaste relatie (met de moeder van de twee kids)
- fiscaal partners
- verzekerd tegen ziektekosten in NL
- eigen woning (met hypotheek)

Omdat de mogelijkheid om aan de typerating te beginnen met voorlopige basering in FRA met de mogelijkheid in de toekomst te worden geplaatst in DUS is het eerste plan te commuten. Zoals gezegd, zal ik een daarvoor aantal praktische zaken moeten regelen, waarvoor alle tips & trics zeer welkom zijn. Een aantal dingen die bij mij zelf opkomen:

- ik moet lokaal een dak boven mijn hoofd hebben. De eisen daaraan zijn (zeker in het begin) niet hoog. Wat is de beste manier om aan een kamer, pension o.i.d. te komen? En waar in de buurt van FRA zou dat het handigst zijn?

- moet ik mij lokaal inschrijven? Of moet ik juist in NL ingeschreven blijven?

- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?

- Hoe zit het met de ziektekosten verzekering? Ik lees vanalles over verplichte verzekering in Duitsland, maar ook dat mensen in NL "particulier" verzekerd zijn met een door Duitsland erkende verzekering. Deze info is echter al enige jaren oud. Wie heeft hier recente ervaring mee?

- Belastingplicht; als ik in NL woon en in Duitsland werk dan is daarvoor een belastingverdrag. Ik begrijp dat ik dan in Duitsland aangifte moet doen en in NL eventueel het verschil t.o.v. wat ik in NL zou moeten betalen alsnog hier betaal. Echter heeft mijn vriendin ook een inkomen en hebben wij samen een hypotheek. Wat moet ik doen?

- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?

- Zijn er bedrijven of instanties die je bij het soort vragen als bovenstaande ondersteunen en eventueel zaken voor je regelen?

- Mogelijk zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn, maar waaraan ik nog helemaal niet heb gedacht. Ook tips & trics daarover zijn meer dan welkom.

Uiteraard zijn antwooden hier in deze thread heel welkom, maar ook via p.m. Ik zou een ieder daarvoor zeer dankbaar zijn!
 
Beste mensen allemaal heel veel dank voor de gelukwensen! Daarnaast ook heel veel dank voor de tips. Die blijven onverminderd welkom. Inmiddels heb ik ook uitgevonden dat er zoiets bestaat als een grensinfopunt. Daar weten ze alles over belasting, verzekering etc en kunnen adviseren gericht op de persoonlijke situatie. Althans volgens de folder...

Een aantal van jullie had al geraden dat ik inderdaad een plek bij CFG heb gevonden. Om precies te zijn: op de A-vloot. Mochten er mensen zijn die praktische ervaringen willen delen (bijvoorbeeld over duur opleiding, rooster, basering of gewoon hoe het is om voor dit mooie bedrijf te werken); ik hoor het heel graag!

Hartelijke groet,
PH687
 
Als je hoofdzakelijk in NL woont, dan kan je denk ik het beste je NL verzekering houden. Is goedkoper dan een Duitse. In Duitsland word je bij ziekte maar 6 weken doorbetaald. Voor langere periodes heb je een verzekering nodig, of je hebt voor die tijd geen inkomen. Soms is er ook wat voor langere periodes afgesproken in de CAO, maar ik ken de Condor Neu CAO niet. Maar die gaat dan normaal gesproken ook ervan uit dat je een eigen deel verzekerd hebt.

Als je in Duitsland een officieel adres hebt, dan kan je daar ook een auto op aanmelden. Als je nog ingezetene van Nederland bent, mag je daarmee maar enkele dagen per jaar in NL rondrijden, en je moet het vantevoren bij de belastingdienst melden. Misschien is Car2go of zoiets een mogelijkheid.

Een huurwoning vinden in D is geen probleem. Alles loopt vooral via www.immobilienscout24.de . Ook kan je bij je collega's vragen of iemand nog plek in een stand-by woning heeft, een gedeelde woning, die soms door meer mensen gedeeld wordt dan dat er kamers zijn, dus niet altijd beschikbaar is. Voor de korte termijn kan je bij het NH Hotel Kelsterbach vanaf twaalf uur 's middags naar goedkope "standby" kamers vragen voor een tientje of vier.

Als je snel op je werk wilt zijn, zou ik gewoon in Frankfurt gaan wonen. Mainz heeft ook geen slechte verbinding naar het vliegveld en is wat goedkoper en wat meer studentenstad. Wiesbaden ligt het mooist, maar dan heb je in ieder geval een auto nodig. Als je in Duitsland woont, moet je je in principe ook inschrijven.

Er zijn geen instanties die je echt helpen, misschien is het geen slecht idee om voor het begin een belastingadviseur voor je belastingopgave in te schakelen.
 
Last edited:
ff bellen

ff bellen

Beste mensen,

Weliswaar niet bij LH, maar wel bij een in het verleden sterk gerelateerd bedrijf, heb ik een baan gevonden. Ben uiteraard enorm blij (ben al wat ouder, al jaren klaar met opleiding, maar vanwege de crisis nooit "echt aan de bak gekomen" en nu mijn eerste echt serieuze job bij een respectabele airline), maar tegelijk komen er ook een hoop praktische zaken op mij af. Ik hoop dat ik via deze weg in contact kan komen met mensen die ervaring hebben met hetgeen ik nu moet gaan regelen en daarover wat kwijt willen dat mij kan helpen.

Even kort mijn situatie:

- momenteel werkzaam in NL (niet vliegend)
- vader van twee jonge kinderen
- samenwonend vaste relatie (met de moeder van de twee kids)
- fiscaal partners
- verzekerd tegen ziektekosten in NL
- eigen woning (met hypotheek)

Omdat de mogelijkheid om aan de typerating te beginnen met voorlopige basering in FRA met de mogelijkheid in de toekomst te worden geplaatst in DUS is het eerste plan te commuten. Zoals gezegd, zal ik een daarvoor aantal praktische zaken moeten regelen, waarvoor alle tips & trics zeer welkom zijn. Een aantal dingen die bij mij zelf opkomen:

- ik moet lokaal een dak boven mijn hoofd hebben. De eisen daaraan zijn (zeker in het begin) niet hoog. Wat is de beste manier om aan een kamer, pension o.i.d. te komen? En waar in de buurt van FRA zou dat het handigst zijn?

- moet ik mij lokaal inschrijven? Of moet ik juist in NL ingeschreven blijven?

- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?

- Hoe zit het met de ziektekosten verzekering? Ik lees vanalles over verplichte verzekering in Duitsland, maar ook dat mensen in NL "particulier" verzekerd zijn met een door Duitsland erkende verzekering. Deze info is echter al enige jaren oud. Wie heeft hier recente ervaring mee?

- Belastingplicht; als ik in NL woon en in Duitsland werk dan is daarvoor een belastingverdrag. Ik begrijp dat ik dan in Duitsland aangifte moet doen en in NL eventueel het verschil t.o.v. wat ik in NL zou moeten betalen alsnog hier betaal. Echter heeft mijn vriendin ook een inkomen en hebben wij samen een hypotheek. Wat moet ik doen?

- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?

- Zijn er bedrijven of instanties die je bij het soort vragen als bovenstaande ondersteunen en eventueel zaken voor je regelen?

- Mogelijk zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn, maar waaraan ik nog helemaal niet heb gedacht. Ook tips & trics daarover zijn meer dan welkom.

Uiteraard zijn antwooden hier in deze thread heel welkom, maar ook via p.m. Ik zou een ieder daarvoor zeer dankbaar zijn!



Hoi,

Veel vragen maar te weinig info om hierop te kunnen antwoorden. Mijn vrouw werkt sinds deze week bij Tesla DTL, ik in NL en heb er zelfs een bedrijf, kortom veel parameters die jij ook hebt. Ik heb gisteren met mijn accountant/adviseurs gesproken en dit ligt allemaal vast in een fiscaal verdrag tussen NL en DTL. Beste is dat je mij belt, is te veel om op te schrijven.

albert.j.bos@gmail.com
 
Back
Top