BA Strike Action

Basic T

New member
Allemaal onze ballot papers ingevuld?

Was even benieuwd hoe de meningen hier zijn en wat jullie denken dat er gaat gebeuren en/of de sfeer per vloot is.

De 777 is volgens mij een duidelijke "YES" to Industrial Action....

Hoop dat het alleen niet zover zal komen.

Mzzl

:D
 
...beetje jammer dat er in alle nieuwsberichten alleen wordt vermeld dat wij zouden gaan staken vanwege angst dat onze T&C's minder worden met de komst van Open Skies.....

Mzzl
 
de stakingsdreiging is overigens voorlopig weer van de baan. BALPA en BA zijn overeengekomen om binnenkort met een derde neutrale partij om de tafel te gaan zitten om het probleem op te lossen.

hopen dat dat gaat lukken.
 
...beetje jammer dat er in alle nieuwsberichten alleen wordt vermeld dat wij zouden gaan staken vanwege angst dat onze T&C's minder worden met de komst van Open Skies.....

Mzzl

Zou je misschien meer kunnen vertellen over de andere redenen? Ik zou dat namelijk wel graag willen weten , maar ben als leek afhankelijk van de massamedia;).
 
Ik ben ook best wel nieuwsgierig over de andere redenen. heb daar hier in de UK pers niets over vernomen. Maar ik sta wel vierkant achter deze voorgenomen staking. Ik hoop ook dat heel vliegend Nederland verstandig genoeg is om niet bij OpenSkies te solliciteren!

Cheers
 
Weet je wat de pest is in de luchtvaart de arrogante instelling van senioriteitlijsten.
Er is geen enkele branche waar dit gebeurd. En dit onder de noemer veiligheid.
Bull.
 
En dit onder de noemer veiligheid. Bull.
Oh ja joh leg dat eens uit dan???? :dozey: :dozey: :passed: :passed:

Promotie dmv senioriteit is veiliger dan promotie dmv slijmen met management.......

Piloten die geen ASR's (air safety reports) durven te filen omdat management dit niet zo plesant vinden... Piloten die ADD's accepteren die no-go's zijn omdat je anders vertragingen hebt waar..... jaja management een hekel aan hebben en zo dus bang zijn voor promoties....

Als jij een probleem hebt met senioriteitslijsten dan zit je toch echt in de verkeerde business.....

En ps hetgene waar wij voor vechten in VOOR BA senioriteit van OpenSkies piloten...
 
Wat dacht je van promotie op basis van capaciteit en ervaring. Als jij ervan uit gaat dat je moet slijmen bij het management is de basis van jouw denken al verkeerd. En dat is onveilig.Met een senioriteitsysteem wordt er een log en niet goed functionerend vliegercorps gecreeerd. Kijk naar het probleem van de KLM met betrekking tot de 737 operatie. Dit kun je oplossen door type rated mensen direct binnen te laten stromen. Scheelt je een boel opleidingscapaciteit. Maar nee dankzij dit systeem blijf je dit probleem houden en puur om jongens die veilig op een lijst staan niet in hun carriere te schaden. En jij zegt dat de BA vliegers het doen voor hun nieuwe collega's dan weef je deze jongens er toch gewoon tussen in HET goddelijke systeem!
 
Ow en dan iedereen die onder de direct entries staat naaien met zn promotie door de direct entries, ik denk dat t maar beter is dat jij bij een club blijft waar ze je op basis van ervaring en capaciteiten je promotie geven, EHAA! Verder hadden er bij KLM helemaal geen problemen hoeven ontstaan als ze niet 2 jaar lang bijna niemand hadden opgeleid voor de 737 en structureel met te weinig mensen vliegen op de 737. Maar dat zal dan wel weer wat met de bonusjes van wat managers te maken hebben die volgens jou zo capabel zijn om te bepalen of iemand klaar is voor een promotie. Bovendien wordt er ook bij clubs met senioriteit wel gewoon gekeken of je er klaar voor bent als je naar links wilt, ik weet ook dat het gebeurt dat mensen de opleiding niet halen en weer rechts mogen gaan zitten. Vergeet niet dat het bij de grote maatschappijen allemaal wat langer duurt met promoties omdat ze niet zo hard groeien als de LCC's dan is het knap lullig als de maatschappij er zomaar wat mensen tussenduwt als jij al een paar jaar zit te wachten.
Nu nog even on topic: Vind het mooi dat de BA vliegers zich hier zo hard voor maken, zouden meer mensen moeten doen!
 
Die BA vliegers doen het echt niet om solidair te zijn, ze willen alleen maar voorkomen dat zij in de toekomst tegen elkaar uitgespeelt worden.

Beste Fokkerkoning sinds wanneer bepaald een manager wie er promotie krijgt dat zal toch via vliegdienst gaan. En dat zijn meestal mannen met een vliegachtergrond.
 
Beste Fokkerkoning sinds wanneer bepaald een manager wie er promotie krijgt dat zal toch via vliegdienst gaan. En dat zijn meestal mannen met een vliegachtergrond.



Jeetje EHAA,

Volgens mij heb je nog een hoop te leren...........Even "Chef Vlieger" (onderdeel van vliegdienst) vertalen in de JAR term: dit wordt een MFO genoemd. FO staat voor Flight Operations. Mag jij raden waar de M voor staat. :duh:

Ook het verhaal van managers met een vliegachtergrond gaat niet altijd op!


Cheers :D

Doc.
 
Last edited:
Een senioriteits lijst hanteren staat helemaal los van een log doorstromingsbeleid creeeren.

Even voor de duidelijkheid.... ja, BA hanteert een senioriteitslijst, maar niet zoals bij de KLM waar je ongeacht je ervaring onderaan begint kwa vloot. Kortom Co-co, Co F50 de dan jezelf opwerken. BA kent bijvoorbeeld niet de functie Co-Co, ik ben zelf aangenomen mede op basis van mijn vorige ervaring. Als BA de ervaring daar nodig heeft nemen ze direct mensen aan voor die vloot. Natuurlijk was mijn senioriteit toen wel de laagste vwb leave, trip preferences etc.
Jouw vergelijking met de KLM gaat dus niet helemaal op vwb het logge doorstromingssysteem. De KLM zit hierdoor dus wel binnenkort met een te groot ervaringsgat op bepaalde vloten.
 
Last edited:
sinds wanneer bepaald een manager wie er promotie krijgt dat zal toch via vliegdienst gaan. En dat zijn meestal mannen met een vliegachtergrond.

Dan vlieg jij toch echt niet bij een grote club..... een vlieger die manager word is een MANAGER die toevallig ook een vliegtuig kan besturen....

Maar hij is eerst manager en op een verre tweede vlieger (en dan eigenlijk alleen voor recency...)
 
Last edited:
Ik heb inderdaad problemen met senioriteit als het gaat om ervaren vliegers die bij "een grote" club gaan vliegen en waar dan geen gebruik van deze ervarening gemaakt wordt.
Als het gaat om rechten wat betreft IBP of andere secundaire dingen OK.
We leven in de 21ste eeuw de hele structuur van dit soort systemen is zo conservatief.
 
BA hanteert een senioriteitslijst, maar niet zoals bij de KLM waar je ongeacht je ervaring onderaan begint kwa vloot.

Niet helemaal met je eens Basic T.. Zoals je al zei is het verschil tussen BA en KLM dat wij (BA) geen Co-co hebben.

Over het algemeen zijn bij de meeste maatschappijen de laagste 2 posities - Direct entry posities -> KLM dus Co-co of Co F50/70... BA dus Co Shorthaul (737/320) of Co Longhaul (767/777/744)...

De reden waarom het de laagste 2 posities zijn is omdat intern mensen op de laagste trede soms nog een engagement freeze hebben om over te stappen naar de volgende stap.

Echter voor de volgende hogere stap -> KLM Co Longhaul (330/777/744) of Capt 737, BA dus Capt 737/320 zijn er genoeg mensen intern te vinden die geen engagement freeze meer hebben

Hierdoor is b.v. bij BA Capt A320 geen Direct Entry positie ongeacht van je voorervaring (dus ookal heb je 1000en uren PIC op de A320 bij b.v. Easy)...

Ehaa... ik begrijp op zich wel wat je bedoelt, echter is er alleen geen goed alternatief (danwel practisch in te voeren tenzij ELKE maatschappij wereldwijd meewerkt, wat nooit zal gebeuren... zie jij de amerikanen hier aan meewerken)

DUS..... kan je hier maar beter bij neerleggen (als je tenminste naar een grote club wil, wat niet iedereen (terecht) wil)
 
Dank voor de nadere toelichting Buzzer maar ik probeerde niet te suggereren dat je bij BA als Direct entry Capt kon binnen komen. Echter en alleen dat je dus wel de kans hebt om direct te kunnen vliegen als Co en niet met een aantal duizenden uren ervaring eerst weer kunt gaan jumpseaten als Co-co.
Daarnaast is het ook mogelijk dat met je ervaring je direct op 747 / 777 of 757/767 terrecht kunt komen en er niet 1 instap vloot is.

Mzzl
 
He, bij de klem kan je ook gelijk je captaincy krijgen op de slagroomklopper, verder worden ervaren mensen vrijwel nooit co-co, altijd co cityhopper, dus aan vliegen kom je echt wel toe, maar goed daar gaat het hier niet over. Ik denk dat senioriteit met wat aanvullende eisen v.w.b. geschiktheid gewoon het eerlijkste systeem is om mensen te promoveren, anders gaan de vriendjes van de chef vlieger altijd net weer even voor etc. etc., zou niet moeten maar zo werkt het in de praktijk dan toch, bij de systemen die nu gehanteerd worden weet je bij indiensttreding gewoon al wat je te wachten staat en is het voor iedereen duidelijk.
Verder vind ik het top dat de heren/dames vliegers van BA voor hun eigen arbeidsvoorwaarden opkomen, ook al zijn die niet eens direct in gevaar. Als zij dat niet zouden doen en de andere club de cheap labour zouden laten uitvoeren leidt dat er op termijn gewoon weer toe dat de salarissen over de hele linie omlaag gaan, maatschappijen houden altijd in de gaten wat er bij andere maatschappijen betaald wordt en bepalen a.d.h. daarvan weer wat zij gaan betalen, dus als iedereen z'n poot lekker stijf houdt zouden de salarissen in de gehele branche omhoog moeten gaan, m.u.v. praktijken als betalen voor t.q.'s en werken voor een hongerloon in je eerste baan, maar das weer een ander onderwerp.
 
Het wordt nog beter......

Het wordt nog beter......

Transatlantic flights face shutdown as US pilots back protest at BA

David Robertson

British Airways's dispute with its pilots over the establishment of a new subsidiary airline could spread to the United States and shut down two thirds of transatlantic flights.

Pilots working for American Airlines, which has a partnership agreement with BA, said yesterday that they would “unequivocably support” the BA pilots' union. BA's pilots are threatening to strike over the airline's decision to set up a separate division called Open Skies, which will operate from cities such as Paris and Brussels to New York.

The British Air Line Pilots' Association (Balpa) is worried that BA will use its new division to introduce a low-cost operating structure that will lead to reduced pilot salaries and benefits. The Allied Pilots Association, representing 12,000 AA pilots, is concerned that the idea will spread and that United States-based carriers might try to follow suit.

Captain Lloyd Hill, the APA president, said: “As far as outsourcing is concerned, the British Airways pilots' struggle is our struggle. Accordingly, we have pledged a broad range of support to our fellow pilots at British Airways, including personnel and financial resources, to help to resist plans by their airline's management to establish an alter ego operation.”

Last week, 86 per cent of the 3,000 BA pilots who are Balpa members voted to strike over the Open Skies proposal. BA and Balpa said yesterday that they would try to resolve their differences through Acas, the concilliation service. Talks will begin on March 3.

A strike by BA pilots would be the first in nearly 30 years and would cripple the airline. The support of American Airlines pilots will put extra pressure on BA, as its partner could also be grounded by the action.

About 68 per cent of all traffic between Heathrow and the United States is carried by AA and BA and industrial action at both would have a substantial impact on transatlantic travel.

Mr Hill added: “Our pilots have experienced first-hand the career damage brought about by outsourcing. We stand foursquare behind our British Airways colleagues in their efforts to stop this threat to our collective livelihoods.”

BA is proposing to begin Open Skies services from June, using old Boeing 757 aircraft. If the project is successful, it will extend the venture to include flights from Amsterdam, Frankfurt, Madrid and Milan to the United States.
 
Dit is misschien wel een goede summary over het hoe en waarom wij dreigen met strike action.....

The British Airline Pilots' Association (BALPA) has confirmed that there will be no
disruption to the public over Easter. Jim McAuslan, BALPA General Secretary
said ‘our row is not with the travelling public who will have worked hard for their
Easter break.’

The threat of disruption has arisen because BA plans to start a new service flying
passengers from mainland European capitals to the USA. The service, called
OpenSkies, is using BA money, will use BA planes with BA support and is being
overseen by senior BA managers but will not use BA pilots.

'Despite BALPA’s willingness to accept the cost base proposed by BA for
OpenSkies, the company has not been prepared to provide the employment
security and career development opportunities which are at the heart of the
dispute. Our pilots are fighting for their futures and the wellbeing of their families.'

'Pilots have contributed to the success of BA for years. Now they are told their
work is to be outsourced jeopardising jobs and careers. These are legitimate and
reasonable concerns that the company has not been prepared to address.

British Airways encouraged their pilots to participate in the strike ballot believing
that this would dilute the final vote. Their campaign backfired with 86% of BA's
pilots voting for strike action on a huge 90% poll. This would be the first strike of
BA pilots for 30 years.’

British Airways is now claiming that BA pilots cannot legally pursue their job
security concerns because of a piece of European legislation. Jim McAuslan
added ‘British Airways should be at the negotiating table and not using European
legislation designed to ensure free competition between companies and not to
restrict the freedoms of Trade Unions in industrial disputes. We have sought to
place this matter before the courts ourselves in order to resolve the question as
quickly as possible. This is an unprecedented move by a union and
demonstrates the responsible way in which BALPA has approached this.’
 
Back
Top