Voordat ik mijn roosters laat zien eerst even een klein lesje BA rostering:
BA werkt met een zogenaamd bid systeem voor haar roosters. Iedere maand wordt er een pakket met roosters gepubliceerd ( triplines) waar je dan op kan bieden. Toewijzing geschiedt op basis van senioriteit. Hierbij kan je zelf dus bepalen of je voor bepaalde dagen vrij gaat of voor bepaalde bestemmingen kiest (of een combinatie). Na toewijzing van die triplines (stage 1) blijven er nog een hele lading openstaande trips over waar je vervolgens weer op kunt bieden om je rooster te completeren (stage 2). Je wordt namelijk geacht een bepaald aantal uren per maand (+- 85hr) te draaien en iedere trip heeft een bepaalde waarde. Een 3 daagse JFK is 15 uur waard, een NBO 17,5 een een 9 daagse SIN-SYD 44hr. Ook krijg je credit voor leave, sim, sep, stby etc.
Simpel gezegd moet je om aan die 85 uur te komen dus 5 NBO's vliegen. 5 NBO's is 15 dagen werk en geeft je 15/16 dagen vrij. Als je over die 85 uur gaat bouw je een 'bank' op en als je genoeg uren in bank hebt kun je trips teruggeven.
Zit je onder die 85 uur dan wordt er wat van je salaris ingehouden.
Als je heel junior bent zoals ik is er een mooi vangnet voor al dit moeilijke gedoe. Ik kan toch niet krijgen wat ik wil en als het al lukt vlieg ik me de tandjes om aan die 85 uur te komen (veel korte trips). Dit systeem heet 'blindline' en wordt na 'stage 2' gedaan. Alle trips die na stage 2 nog over zijn worden dan op basis van senioriteit onder de 'blindlineholders' verdeeld. Nadeel is dat je geen keuze hebt hoewel je wel voorkeur kunt uitspreken. Voordeel is dat je beschermd bent tegen onderwerk. Geen salaris aanpassing dus. Aangezien ik echt junior ben betekent dit dat als mijn rooster gemaakt wordt bijna alle trips al vergeven zijn en ik dus elke maand 4 trips op mijn rooster krijg en vaak maar op 75 uur uitkom. Nadeel is dat het wel veel weekend werk is.
Hoe zit dit er voor mij in de praktijk uit:
juni: Tampa/ Newark/ Newark/ Sjanghai (15 dagen werken, 15 vrij)
juli: Dallas/ Chicago/ Delhi/ Atlanta (12 dagen werken, 19 vrij)
augustus: 2 weken vakantie dus niet representatief
september: Delhi/ Tampa/ Nairobi/ Philly/ SEP (14 dagen werken, 16 vrij)
oktober: Delhi/ Accra/ Philly/ Newark ( 12 dagen werken, 19 vrij)
Behoorlijk veel vrij vind ik zelf maar dus niet echt representatief tov de gemiddelde 777 vlieger bij BA.