BA recruitment

kermit

New member
Voor iedereen die op zoek is naar groener gras een kleine heads up;

Er gaan sterke geruchten dat B.A. binnen afzienbare tijd 90 - 120 direct entries gaat aannemen voor shorthaul LHR & LGW. Over een aantal weken zullen (naar men zegt) de eerte advertenties in de vakbladen moeten verschijnen.

Watch this space......

ps. Deze info komt van ons eigen besloten BALPA forum. Normaal zou ik deze niet als eerste posten maar deze info staat ook al sinds gisteren op pprune.
 
Domste vraag ooit waarschijnlijk, maar direct entry = rated?
 
Kijk eens aan. Had gedacht dat er de komende jaren geen recruitment ging zijn.
Ga er even vanuit dat er vooral voor de 320 wordt gezocht?
 
wat voor soort roosters vlieg je dan?
Ja deze vraag wou ik nou ook net stellen, ik kan pprune wel afstruinen enzo maar wil het gewoon van de nuchtere Hollander hooren!
Ik zie dat je nog in NL woont ik zou bijvoorbeeld gewoon in Someret blijven woonen als ik zou vliegen voor BA. Ach we zien wel, ik hou de site in de gaten, niet geschoten.... toch?
Trouwens ik zou pretty hacked off zijn als ik een jaar terug mezelf in hun hold-pool bevond en nu dus zie dat de recruitment helemaal vanaf nul begint.

cheerio!
 
wat voor soort roosters vlieg je dan?

Werkelijk geen idee. Zit zelf op longhaul. Maar er zijn genoeg NLers bij BA shorthaul die commuten.

Verder is het gewoon een major. Dus: uniform van de zaak; medical van de zaak; pensioen; private health care; je kan bij BA naar de tandarts; goede stafftravel regeling; Long/ shorthaul ( 777, 787, 747, A380)...... etc.

Wat betreft die holdpool: Volgens mij is het geen geheim dat de holdpool na 1 jaar ofzo geleegd wordt. De mensen die erin zaten wordt een beperkte selectieproceduren aangeboden is het gerucht.

Veel geruchten dus.. :)
 
Voordat ik mijn roosters laat zien eerst even een klein lesje BA rostering:

BA werkt met een zogenaamd bid systeem voor haar roosters. Iedere maand wordt er een pakket met roosters gepubliceerd ( triplines) waar je dan op kan bieden. Toewijzing geschiedt op basis van senioriteit. Hierbij kan je zelf dus bepalen of je voor bepaalde dagen vrij gaat of voor bepaalde bestemmingen kiest (of een combinatie). Na toewijzing van die triplines (stage 1) blijven er nog een hele lading openstaande trips over waar je vervolgens weer op kunt bieden om je rooster te completeren (stage 2). Je wordt namelijk geacht een bepaald aantal uren per maand (+- 85hr) te draaien en iedere trip heeft een bepaalde waarde. Een 3 daagse JFK is 15 uur waard, een NBO 17,5 een een 9 daagse SIN-SYD 44hr. Ook krijg je credit voor leave, sim, sep, stby etc.
Simpel gezegd moet je om aan die 85 uur te komen dus 5 NBO's vliegen. 5 NBO's is 15 dagen werk en geeft je 15/16 dagen vrij. Als je over die 85 uur gaat bouw je een 'bank' op en als je genoeg uren in bank hebt kun je trips teruggeven.
Zit je onder die 85 uur dan wordt er wat van je salaris ingehouden.

Als je heel junior bent zoals ik is er een mooi vangnet voor al dit moeilijke gedoe. Ik kan toch niet krijgen wat ik wil en als het al lukt vlieg ik me de tandjes om aan die 85 uur te komen (veel korte trips). Dit systeem heet 'blindline' en wordt na 'stage 2' gedaan. Alle trips die na stage 2 nog over zijn worden dan op basis van senioriteit onder de 'blindlineholders' verdeeld. Nadeel is dat je geen keuze hebt hoewel je wel voorkeur kunt uitspreken. Voordeel is dat je beschermd bent tegen onderwerk. Geen salaris aanpassing dus. Aangezien ik echt junior ben betekent dit dat als mijn rooster gemaakt wordt bijna alle trips al vergeven zijn en ik dus elke maand 4 trips op mijn rooster krijg en vaak maar op 75 uur uitkom. Nadeel is dat het wel veel weekend werk is.

Hoe zit dit er voor mij in de praktijk uit:
juni: Tampa/ Newark/ Newark/ Sjanghai (15 dagen werken, 15 vrij)
juli: Dallas/ Chicago/ Delhi/ Atlanta (12 dagen werken, 19 vrij)
augustus: 2 weken vakantie dus niet representatief
september: Delhi/ Tampa/ Nairobi/ Philly/ SEP (14 dagen werken, 16 vrij)
oktober: Delhi/ Accra/ Philly/ Newark ( 12 dagen werken, 19 vrij)

Behoorlijk veel vrij vind ik zelf maar dus niet echt representatief tov de gemiddelde 777 vlieger bij BA.
 
Bedankt voor de uitleg Kermit. Wordt heel erg gewaardeerd.

Ik ben zelf aan het begin van dit jaar redundant gemaakt bij een Engelse charter en kan niet wachten tot BA de recruitment weer start. Nu moet ik iedere keer commuten van LGW naar FRA. Zou er echt meteen voor tekenen om BA SH vanuit LGW te gaan vliegen. Heb al ongeveer 8 keer gesolliciteerd en hoop dat het nu een keer raak is.

Cheers

FC
 
Even voor de volledigheid; bovenstaand verhaal geldt alleen voor de 777. Iedere vloot heeft zo zijn eigen systeempje. Dat van de 747 lijkt erop maar heeft weer een aantal subtiele verschillen met name in het blindline verhaal.
Misschien kan iemand anders iets meer vertellen over shorthaul LHR/ LGW, die volgens mij ook weer onderling verschillen.

1 oktober wordt nog steeds genoemd als de datum dat de advertenties eruit gaan. Vloog van de week met een linetrainer die ook recruitment doet en die vertelde dat ie voor december al een aantal simselectie dagen in z'n rooster 'gepencild' had. Nog even afwachten.....
 
Jee Kermit, kunnen ze jou niet inhuren om de BALPA BA Bidline Guide for Dummies te schrijven! haha Top uitgelegd en kan er niets aan toevoegen...hoorde vandaag dat Seeded Blindlines wellicht naar de 777 komt, zou goed nieuws voor ons zijn!
 
Jee Kermit, kunnen ze jou niet inhuren om de BALPA BA Bidline Guide for Dummies te schrijven! haha Top uitgelegd en kan er niets aan toevoegen...hoorde vandaag dat Seeded Blindlines wellicht naar de 777 komt, zou goed nieuws voor ons zijn!

Dank je, dank je. :D

Seeded blindline zou voor ons een verbetering zijn ja, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik niet precies weet hoe dat werkt. Moet eens met een jumbo FO praten.
 
Gasten... :)

Seeded blindlines zijn hetzelfde als blindlines met 1 trip al toegewezen (die je kan zien op je line) Je weet dus al wat je doet mbt 1 trip.

Het probleem was op de 777 dat er niet genoeg (goede) trips waren om dit te doen.. b.v. een SFO is niet zo (of helemaal niet) senioor op de 744, maar als je dit op de 777 zou doen met een mooie trip zou het teveel goede trips wegnemen van de seniore trips.

LGW shorthaul heeft geen bidline maar CARMEN. Het is dus een preference system, waarbij je je voorkeur kunt uitspreken voor bepaalde trips. (Bijna het zelfde als blindlines op LHR)

p.s. zal snel weer uitvinden om junior trash ;) te zijn. was 1/3 van de top op de 777 en zie nu in easybid dat ik ongeveer 1/3 van de bottom op de 744 zal zijn.......

p.s. laatste berricht is 80 DEPs 2011-2012 (apr-apr) met een TR + min 500hr on type op A320, B737, B757/767... Interviews beginnen in Oktober..
 
Als je de rating op de 320 niet hebt, enige kans op interview?

Volgens iemand op pprune zou deze e-mail naar alle piloten in BA gestuurd zijn. Mijn adres waren ze waarschijnlijk vergeten....

Due to growth in our Summer 2011 flying programme, we anticipate a need to recruit pilots to ensure we have the correct pilot establishment to fly the programme.

A business case has been submitted and we have received approval to recruit 80 pilots in the financial year 2011 to 2012. Once more detail emerges about the planned flying programme for Winter 2011 a further review will take place, which may result in the need to submit a further business case for additional pilot recruitment.

Our campaign to recruit 80 pilots for next summer will open on 1 October 2010 and will initially be for pilots with a current type rating and at least 500 hours flying on the A320, B757/767 or B737. If and when we gain approval to recruit pilots beyond the initial 80 for Summer 2011, we may at some point widen the campaign to include SSPs and DEPs without a type rating on an aircraft type that we operate.

When we closed the last recruitment campaign in 2008 there were 118 pilots in our “hold pool”, made up of a combination of DEPs and SSPs. We have written to all 118 to advise them of the current situation and what options are available to them individually.


Het lijkt me dat ze redelijk firm zijn wbt de typerating. Ik zou het wel proberen.
Heb zelf ook ooit tegen beter weten in bij de KLM gesolliciteerd. :)
 
Kermit,

Die mail is inderdaad naar alle "Hold-pool" & "registered bajobs.com users" verzonden.
Heb de mail gezien.

Het lijkt me dat ze redelijk firm zijn wbt de typerating. Ik zou het wel proberen.
Heb zelf ook ooit tegen beter weten in bij de KLM gesolliciteerd.

...voor BA moet je wel EPST hebben gedaan om kans te maken op een interview ;)
 
Back
Top