ATPL ontdooien: Hoe werkt het bij jouw airline?

Jeroen994

Member
Hallo!

Ik ben op dit moment met enkele collega's aan het kijken hoe we ons Frozen ATPL kunnen omzetten naar een volwaardig ATPL. Naar mijn weten heeft inmiddels elke copiloot uit mijn bedrijf de benodigde uren bij elkaar gesprokkeld (incl. Picus uren). Het enige wat dus nog nodig zou zijn is een ATPL skilltest. Deze skilltest is in feite niet meer dan een normale profcheck met raw data ils approach.

Er treedt echter één probleem op: Austrocontrol, de Oostenrijkse luchtvaart authoriteit werkt helaas niet echt mee. Ik ben bezig om dit te checken, maar volgens mijn eigen maatschappij staat Austrocontrol het niet toe om een ATPL skilltest te combineren met een profcheck, omdat volgens hen de skilltest als PIC gevlogen dient te worden. Aangezien op een normale profcheck de captain beoordeelt dient te worden als PIC wordt het ons dus onmogelijk gemaakt om dit te doen.

Oplossing hiervoor is dus om zelf een sim te huren met TRE, en de skilltest te doen. Totale kosten dan richting de 2000-2500 euro, met de brevetkosten erbij. Gaan we dus niet doen;)

Ik heb het idee dat Austrocontrol geen idee heeft waar ze over praten. Mogelijk is dit alles een probleem t het verleden, aangezien Oostenrijk een relatief nieuw JAR land is, en bij hun vroeger een ATPL gelijk stond aan captain zijn. Ik heb zelf de volgende tekst kunnen vinden in de engelse JAR-FCL 1.240 & 1.295, appendix 1;

"11 The following matters shall be specifically checked when testing/checking applicants for the ATPL(A) or a type rating for multi-pilot aeroplanes extending to the duties of a pilot-in-command, irrespective of whether the applicant acts as PF or PNF:

(a) management of crew co-operation;

(b) maintaining a general survey of the aeroplane operation by appropriate supervision; and

(c) setting priorities and making decisions in accordance with safety aspects and relevant rules and regulations appropriate to the operational situation, including emergencies."

Men praat hier dus over "extending to the duties of a pic". Ik weet dus nog niet zeker of Austrocontrol zich baseert op deze zin, maar naar mijn interpretatie staat hier niet dat er ook als pic gevlogen dient te worden, maar slechts dat men in staat moet zijn te doen wat een pic normaal gesproken doet.

Hoe gaat het ontdooien van een ATPL bij jullie maatschappij in zijn werk? Gaat dit automatisch na het behalen van de ervaringsuren, of moet je dit allemaal zelf regelen? Zijn er meer landen waar als pic gevlogen dient te worden voor de skilltest?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Denkt dat Austrocontrol de PIC verward met de PF (PICUS-pilot in command under supervision), dit komt her en der nog wel eens voor.

Vanzelfsprekend ben je op je eigen ATPL skill test de PF.

Heb zelf destijds bij de aanvraag van mijn eigen ATPL aan IVW een statement moeten overleggen dat ik de daadwerkelijke benodigde uren in multi-crew operatie als PF (PICUS) heb gevlogen. Kwestie van een overzichtje maken en de betreffende captains waarmee je gevlogen hebt dit laten ondertekenen.

GF.
 
In mijn geval:

-Log genoeg PIC en andere vereiste uren, PIC-US uren heb ik in het logbook zelf laten ondertekenen door de captain.
-Meld ruim van te voren wanneer mijn volgende geschikte sim-check plaatsvind bij de Ierse luchtvaart autoriteit (IAA). Luchtvaartautoriteit kan besluiten zelf langs te komen voor het examen.
-IAA geeft toestemming, dat melden aan bedrijf en melden aan de examinator. Inderdaad, raw data ILSje boven op de normale profcheck en klaar. Easy :)
-Examen resultaat samen met het nodige papierwerk en logboek opsturen naar IAA.
-ATPL brevet in de brievenbus.

Overigens, volgens de regelgeving:
An applicant for the initial issue of a multi-pilot aeroplane type rating or ATPL(A) shall be required to operate as “pilot flying” (PF) during all stages of the test. In addition, the applicant shall demonstrate the ability to act as “pilot not flying” (PNF).

PF is natuurlijk niet PIC! Ik denk dat Austrocontrol daar fout zit.
 
de betreffende captains waarmee je gevlogen hebt dit laten ondertekenen.

Is het niet makkelijker een overzicht van de uren laten draaien en door de chefvlieger laten ondertekenen?
 
Hallo!

Ik ben op dit moment met enkele collega's aan het kijken hoe we ons Frozen ATPL kunnen omzetten naar een volwaardig ATPL. Naar mijn weten heeft inmiddels elke copiloot uit mijn bedrijf de benodigde uren bij elkaar gesprokkeld (incl. Picus uren). Het enige wat dus nog nodig zou zijn is een ATPL skilltest. Deze skilltest is in feite niet meer dan een normale profcheck met raw data ils approach.

Er treedt echter één probleem op: Austrocontrol, de Oostenrijkse luchtvaart authoriteit werkt helaas niet echt mee. Ik ben bezig om dit te checken, maar volgens mijn eigen maatschappij staat Austrocontrol het niet toe om een ATPL skilltest te combineren met een profcheck, omdat volgens hen de skilltest als PIC gevlogen dient te worden. Aangezien op een normale profcheck de captain beoordeelt dient te worden als PIC wordt het ons dus onmogelijk gemaakt om dit te doen.

Oplossing hiervoor is dus om zelf een sim te huren met TRE, en de skilltest te doen. Totale kosten dan richting de 2000-2500 euro, met de brevetkosten erbij. Gaan we dus niet doen;)

Ik heb het idee dat Austrocontrol geen idee heeft waar ze over praten. Mogelijk is dit alles een probleem t het verleden, aangezien Oostenrijk een relatief nieuw JAR land is, en bij hun vroeger een ATPL gelijk stond aan captain zijn. Ik heb zelf de volgende tekst kunnen vinden in de engelse JAR-FCL 1.240 & 1.295, appendix 1;

"11 The following matters shall be specifically checked when testing/checking applicants for the ATPL(A) or a type rating for multi-pilot aeroplanes extending to the duties of a pilot-in-command, irrespective of whether the applicant acts as PF or PNF:

(a) management of crew co-operation;

(b) maintaining a general survey of the aeroplane operation by appropriate supervision; and

(c) setting priorities and making decisions in accordance with safety aspects and relevant rules and regulations appropriate to the operational situation, including emergencies."

Men praat hier dus over "extending to the duties of a pic". Ik weet dus nog niet zeker of Austrocontrol zich baseert op deze zin, maar naar mijn interpretatie staat hier niet dat er ook als pic gevlogen dient te worden, maar slechts dat men in staat moet zijn te doen wat een pic normaal gesproken doet.

Hoe gaat het ontdooien van een ATPL bij jullie maatschappij in zijn werk? Gaat dit automatisch na het behalen van de ervaringsuren, of moet je dit allemaal zelf regelen? Zijn er meer landen waar als pic gevlogen dient te worden voor de skilltest?

Alvast bedankt voor de reacties!

M.i. zal de captain op zijn/haar PF de PIC-taken voor zich nemen en de co op zijn/haar PF. Captain heeft laten zien wat ie kan en co ook. Heeft dat stukje tekst trouwens alleen betrekking op een initiele TR voor de captain? Dan is het helemaal makkelijk, hoeft ie alleen maar te laten zien dat ie de kist nog kan besturen. Moet overigens zeggen dat op onze OPC er een LOFT wordt gedaan, dan is het iets lastiger.
Voor de rest bij ons, uurtjes maken, even doorgeven dat je skill-test wilt doen en dan een senior TRE in de sim erbij. Senior TRE moet wel een TR hebben voor de sim.
 
Ik weet niet voor wie je werkt maar het lijkt me dat ze dat bij Austrian gewoon even meenemen in een normale profcheck zoals dat bij LH (en waarschijnlijk elke major) ook gebeurt. Probeer even bij Austrian te polsen hoe dit zit en mocht het kloppen dan daarmee bij Austrocontrol aankloppen.
 
Is het niet makkelijker een overzicht van de uren laten draaien en door de chefvlieger laten ondertekenen?

Dat is mogelijk maar dat is bij ons waarschijnlijk lastiger dan een paar losse handtekeningen verzamelen...
 
In de UK heel simpel.

Bij mijn oude company was het gewoon per e-mail bij je fleetmanager aangeven dat je je ATPL wilt ontdooien. Jij geeft op hoeveel uren je hebt (PIC/P2/Total en breakdown van je kisten) en als dat binnen +/- 50uur is van wat de company verwacht dan krijg je een brief van de fleetmanager dat de company de uren in je logbook goed keurt. Je hoeft dus niks te laten tekenen in je logbook.

Vervolgens bij je eerste LPC even aangeven dat je je ATPL wilt ontdooien tijdens je skillstest. Dit zodat hij, de TRE/TRI, het CAA formuliertje mee neemt. Je doet de volledige skills test en vervolgens online bij de CAA payment form & atpl form (ben even de nummers vergeten) downloaden, invullen en dit alles tezamen met je license + logbook opsturen naar LGW. Twee weekjes later is alles gedaan en krijg je keurig je license en logbook terug.

Doe je dit alles tijdens je license renewal (na 1e 5 jaar dus) dan betaald de company. Doe je het op eigen initiatief dan kost het je meen ik zo'n 240 + 10 pond signed postage)

Alle formulieren staan op de CAA website.
 
Je kunt per definitie de skill test niet als PIC doen omdat je om PIC te mogen zijn een unfrozen ATPL nodig hebt. Catch 22!

Verder niets toe te voegen aan bovenstaand, behalve dat de IAA een handtekening van de chef vlieger mbt uren niet accepteerd, maar dit heeft niets met jouw situatie te maken. Heb je de locale autoriteiten al gebeld om eens te overleggen?

Suc6 iig!
 
Je kunt per definitie de skill test niet als PIC doen omdat je om PIC te mogen zijn een unfrozen ATPL nodig hebt. Catch 22!

Verder niets toe te voegen aan bovenstaand, behalve dat de IAA een handtekening van de chef vlieger mbt uren niet accepteerd, maar dit heeft niets met jouw situatie te maken. Heb je de locale autoriteiten al gebeld om eens te overleggen?

Suc6 iig!

Allemaal alvast bedankt voor de bijdragen! Was er eigenlijk al van overtuigd dat hetgeen wat mij verteld werd niet klopte, maar als ik zo hoor hoe het in andere landen gaat lijkt het er alleen maar meer op! Morgen is het weer maandag en zijn ze weer open, dus ik ga maar weer eens een poging wagen om een uitspraak los te peuteren. Verdere verloop wordt uiteraard ook hier gepost!

@Smarty2000: Jouw situatie betreft volgens mij Luxemburg, of niet?
 
"11 The following matters shall be specifically checked when testing/checking applicants for the ATPL(A) or a type Rating for multi-pilot aeroplanes extending to the duties of a pilot-in-command, irrespective of whether the applicant acts as PF or PNF:

N.a.v. JC zijn post nog even het stukje goed doorgelezen. Je kan het ook opdelen in 2 stukjes: de piloot die zijn ATPL wil halen of de piloot die een TR wil voor mp vliegtuigen om daar als PIC te functioneren. Dan zou het betekenen dat je dus helemaal geen PIC hoeft te zijn als je je ATPL ontdooit. Dus Jeroen, je eerste zienswijze is volgens mij de correcte, sorry dat het zolang duurde, begin al op leeftijd te komen :grijns:

@Jeroen: Inderdaad, en dan alleen nog bij LG, geen idee hoe het er hier bij andere bedrijven aan toegaat.
 
Last edited:
Je kunt per definitie de skill test niet als PIC doen omdat je om PIC te mogen zijn een unfrozen ATPL nodig hebt. Catch 22

Is natuurlijk onzin.... met diezelfde redenering zou je nooit een PPL (of welk examen dan ook) kunnen doen omdat je geen PPL hebt.

Je kan best als co PIC zijn in de SIM. Zo doet BA het nl ook, elke check waarbij het jouw LST items zijn als co worden die items als PIC beoordeeld (in de rechter stoel).

Bij BA gewoon op de dag zeggen dat je graag de ATPL LST items wil doen (enige verschil is geloof ik een manual ILS + manual Go-around), als het OPC is. Is het een LPC dan helemaal geen probleem gewoon de TRE vragen de papieren in te vullen... simples...
 
een ATPL check kun je dus ook gewoon rechts doen?

Inderdaad. Ik heb mijn ATPL check 2 maanden geleden ook gewoon rechts gedaan. Je wordt nml tijdens je LPC beoordeeld als PIC and PICUS. (PF/PNF bij BA)

Als toevoeging op de reactie van Buzzer, er zit ook nog een (auto/FMS) hold in. Living on the edge I know...! :biertje:
 
Bij BA gewoon op de dag zeggen dat je graag de ATPL LST items wil doen (enige verschil is geloof ik een manual ILS + manual Go-around), als het OPC is. Is het een LPC dan helemaal geen probleem gewoon de TRE vragen de papieren in te vullen... simples...

Dat valt dus best mee vergeleken met onze BA (Brussels Airlines :) )
Ik moest tijdens de OPC, alleen het 1hr LOFT scenario, als PIC optreden. Ik vond het best pittig, aangezien ik daarvoor als FO best weinig moest doen, nu ineens 'alles' (fordic/nits/atc...)
Ik had toen nog een NL licentie en mocht dat dus, mits toestemming van de TRE, doen.
Normaal gezien hier in België; pre-ATPL check, als je dat goed had gedaan, je volgende check opnieuw en dan dus 'for real'.
 
Ik heb inmiddels gesproken met Austrocontrol, het lijkt er op het eerste gezicht op dat zij het aan het rechte eind hebben, aangezien ik gewezen werd op JAR 1.295, waar het volgende in staat:

JAR–FCL 1.295 Skill

(a) An applicant for an ATPL(A) shall have demonstrated the ability to perform, as pilot-in-command of an aeroplane type certificated for a minimum crew of two pilots under IFR (see Appendix 1 to JAR-FCL 1.220 part B), the procedures and manoeuvres described in Appendices 1 and 2 to JAR–FCL 1.240 and 1.295 with a degree of competency appropriate to the privileges granted to the holder of an ATPL(A).

(b) The ATPL(A) skill test may serve at the same time as a skill test for the issue of the licence and a proficiency check for the revalidation of the type rating for the aeroplane used in the test and may be combined with the skill test for the issue of a multi-pilot type rating.

Nu zat ik nog te denken dat men in punt a misschien de picus uren bedoelt, maar er wordt later gesproken over "the procedures and manoeuvres" in onder andere JAR 1.295 appendix 1.

Iemand een idee wat ik hier als tegenargument zou kunnen gebruiken? Ik zit nu even helemaal vast!
 
Bij ons worden soms 2 FOs samen in de sim gezet. Kun je PIC mooi om de beurt doen. Wil jouw maatschappij hier misschien aan meewerken?
 
Jeroen, ik weet niet hoe het bij jullie gaat in de Sim (of bij andere maatschappijen), maar zoals ik al zei word je bij BA als FO beoordeeld als PIC tijdens jouw LST (Licence Skill Test) Items. En word de Captain ook geacht niet zo behulpzaam te zijn als zijn (uitgebreidere) ervaring zou toestaan.

Dus je kan wel degelijk als PIC beoordeeld worden in de rechter stoel.

An applicant for an ATPL(A) shall have demonstrated the ability to perform, as pilot-in-command of an aeroplane type certificated for

To PERFORM as PIC is niet hetzelfde als een Captain ZIJN... En er staat ook niet dat het vanuit de Linker stoel moet...

Ik zie daarom het argument van austrocontrol dan ook niet... Tenzij...

Wanneer jij je Profcheck LST items doet, wie is feitelijk de PIC? Jij als FO (worden jullie geacht ook daadwerkelijk de beslissingen te nemen, zoals bv waar na toe uit te wijken, communiceren met ATC, Cabin Crew en Pax) Of doet de Captain dat nog steeds voor je terwijl jij gewoon moet laten zien dat je het vliegtuig kan besturen en dus niet hoeft te managen?

Als dat het geval is, dan is het idd ook zo dat je niet laat zien dat je als PIC kan beoordeeld worden.
 
Jeroen,

vlieg je bij tyrolean?
Gewoon je ATPL skill test combineren met je volgende proffcheck en nog mooier is het te doen bij je INN training. Jij maakt als PF dan even alle beslissingen en hoppa klaar is kees (Jeroen).

Laat je TRI de formulieren invullen incl ATPL skill test.
Dan logboekje op orde maken met voldoende PIC(US) uren en opsturen naar Austrocontrol.
Of doe dit via het bedrijf, dat werkt altijd beter.

Binnen 2 weken heb je een nieuw brevet met ATPL(A) er in.
Na een half jaartje of iets dergelijks gewoon in NL een gelijkstelling vragen, heb je hem ook in je NL brevet.

Zo heb ik het indertijd gedaan bij Tyrolean.
No problemo
 
@ Buzzer...thanks! Hier kan ik misschien iets mee!

@ Viper Als het zo simpel was had ik dat inderdaad al gedaan;) Helaas verbied Austrocontrol op dit moment dus het combineren van onze pc met de atpl skilltest omdat we dus volledig als pic zouden moeten vliegen en onze profcheck er niet geschikt voor zou zijn.
 
Back
Top