Hallo!
Ik ben op dit moment met enkele collega's aan het kijken hoe we ons Frozen ATPL kunnen omzetten naar een volwaardig ATPL. Naar mijn weten heeft inmiddels elke copiloot uit mijn bedrijf de benodigde uren bij elkaar gesprokkeld (incl. Picus uren). Het enige wat dus nog nodig zou zijn is een ATPL skilltest. Deze skilltest is in feite niet meer dan een normale profcheck met raw data ils approach.
Er treedt echter één probleem op: Austrocontrol, de Oostenrijkse luchtvaart authoriteit werkt helaas niet echt mee. Ik ben bezig om dit te checken, maar volgens mijn eigen maatschappij staat Austrocontrol het niet toe om een ATPL skilltest te combineren met een profcheck, omdat volgens hen de skilltest als PIC gevlogen dient te worden. Aangezien op een normale profcheck de captain beoordeelt dient te worden als PIC wordt het ons dus onmogelijk gemaakt om dit te doen.
Oplossing hiervoor is dus om zelf een sim te huren met TRE, en de skilltest te doen. Totale kosten dan richting de 2000-2500 euro, met de brevetkosten erbij. Gaan we dus niet doen
Ik heb het idee dat Austrocontrol geen idee heeft waar ze over praten. Mogelijk is dit alles een probleem t het verleden, aangezien Oostenrijk een relatief nieuw JAR land is, en bij hun vroeger een ATPL gelijk stond aan captain zijn. Ik heb zelf de volgende tekst kunnen vinden in de engelse JAR-FCL 1.240 & 1.295, appendix 1;
"11 The following matters shall be specifically checked when testing/checking applicants for the ATPL(A) or a type rating for multi-pilot aeroplanes extending to the duties of a pilot-in-command, irrespective of whether the applicant acts as PF or PNF:
(a) management of crew co-operation;
(b) maintaining a general survey of the aeroplane operation by appropriate supervision; and
(c) setting priorities and making decisions in accordance with safety aspects and relevant rules and regulations appropriate to the operational situation, including emergencies."
Men praat hier dus over "extending to the duties of a pic". Ik weet dus nog niet zeker of Austrocontrol zich baseert op deze zin, maar naar mijn interpretatie staat hier niet dat er ook als pic gevlogen dient te worden, maar slechts dat men in staat moet zijn te doen wat een pic normaal gesproken doet.
Hoe gaat het ontdooien van een ATPL bij jullie maatschappij in zijn werk? Gaat dit automatisch na het behalen van de ervaringsuren, of moet je dit allemaal zelf regelen? Zijn er meer landen waar als pic gevlogen dient te worden voor de skilltest?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben op dit moment met enkele collega's aan het kijken hoe we ons Frozen ATPL kunnen omzetten naar een volwaardig ATPL. Naar mijn weten heeft inmiddels elke copiloot uit mijn bedrijf de benodigde uren bij elkaar gesprokkeld (incl. Picus uren). Het enige wat dus nog nodig zou zijn is een ATPL skilltest. Deze skilltest is in feite niet meer dan een normale profcheck met raw data ils approach.
Er treedt echter één probleem op: Austrocontrol, de Oostenrijkse luchtvaart authoriteit werkt helaas niet echt mee. Ik ben bezig om dit te checken, maar volgens mijn eigen maatschappij staat Austrocontrol het niet toe om een ATPL skilltest te combineren met een profcheck, omdat volgens hen de skilltest als PIC gevlogen dient te worden. Aangezien op een normale profcheck de captain beoordeelt dient te worden als PIC wordt het ons dus onmogelijk gemaakt om dit te doen.
Oplossing hiervoor is dus om zelf een sim te huren met TRE, en de skilltest te doen. Totale kosten dan richting de 2000-2500 euro, met de brevetkosten erbij. Gaan we dus niet doen
Ik heb het idee dat Austrocontrol geen idee heeft waar ze over praten. Mogelijk is dit alles een probleem t het verleden, aangezien Oostenrijk een relatief nieuw JAR land is, en bij hun vroeger een ATPL gelijk stond aan captain zijn. Ik heb zelf de volgende tekst kunnen vinden in de engelse JAR-FCL 1.240 & 1.295, appendix 1;
"11 The following matters shall be specifically checked when testing/checking applicants for the ATPL(A) or a type rating for multi-pilot aeroplanes extending to the duties of a pilot-in-command, irrespective of whether the applicant acts as PF or PNF:
(a) management of crew co-operation;
(b) maintaining a general survey of the aeroplane operation by appropriate supervision; and
(c) setting priorities and making decisions in accordance with safety aspects and relevant rules and regulations appropriate to the operational situation, including emergencies."
Men praat hier dus over "extending to the duties of a pic". Ik weet dus nog niet zeker of Austrocontrol zich baseert op deze zin, maar naar mijn interpretatie staat hier niet dat er ook als pic gevlogen dient te worden, maar slechts dat men in staat moet zijn te doen wat een pic normaal gesproken doet.
Hoe gaat het ontdooien van een ATPL bij jullie maatschappij in zijn werk? Gaat dit automatisch na het behalen van de ervaringsuren, of moet je dit allemaal zelf regelen? Zijn er meer landen waar als pic gevlogen dient te worden voor de skilltest?
Alvast bedankt voor de reacties!