Max, dan mag jij morgen de CAA opbellen en zeggen dat de OMA van de grootste UK airline niet compliant is :biertje:
Het is inderdaad een MAYDAY als je verwacht onder final reserve te komen, maar het is 'slechts' een PAN als je dat nog niet zeker weet (om aan te geven dat je daadwerkelijk mayday gaat roepen als het nog iets langer duurt). Het verschil tussen 'may land' en 'will land' with final reserve.
Zucht... Wat staat er in de regelgeving?
EU-OPS Subpart D "operational procedures" ops 1.375, (b):
In-flight fuel management:
1: Gaat over de planning phase.
2: Zegt dat als je in de abnormal phase zit je moet kiezen of the committen op destination of moet uitwijken zodat je niet met minder dan final reserve fuel land. Nergens een woordje over ''shall/should declare an urgency'' of woorden van gelijke strekking.
3:
"the commander shall declare an emergency when calculated usable fuel on landing, at the nearest adequate aerodrome where a safe landing can be performed, is less then final reserve fuel.
Bovenstaande is de wet, niet meer, niet minder. Verder is bovenstaande weer een afgeleide van ICAO annex 10 volume 2 ''communications'' hoofdstuk 5.3 "'Distress and urgency radiotelephony
communication procedures".
De UK AIP geeft verder geen differences van bovenstaande standaard aan (behalve natuurlijk o.a. de practice pans)
De UK is een ster als het gaat om onnodige non standard ICAO/ EU-OPS communications. Denk aan practice pan's, mayday elke keer voor je callsign "mayday Thomson278B o.i.d.",het elke keer melden van je QNH en aircraft type en ''establish on the localizer. When established, descend on the glide''. In de UK AIP kan ik verder niets vinden over een pan pan bij een mogelijke low fuel situatie.
Oftewel een OM-A moet
minimaal aan EU-OPS voldoen. Dat een operator besluit extra dingen toe te voegen is hun goed recht. Dit wordt inderdaad goedgekeurd door de betreffende CAA. Dit betekent dus niet dat jullie OM-A niet compliant is.
In het OM-A van de grootste maatschappij van NL (die ook IVW en daarmee EU-OPS compliant is
) staat: ''When entering the abnormal phase, the commander should consider advising ATC of the situation [...]
Such an advisory does not guarantee traffic priority.". Voor de kenners OM-A 8.3.7.5
Het is inderdaad goed als mensen een impending low fuel situatie melden, maar zoals ik al zeg heeft een Pan pan geen enkele officiële waarde voor een fuel situatie en geeft het je geen enkele garantie. Het is enkel een manier op de ATC een heads up te geven. Hierdoor heeft Amsterdam het minimum fuel protocol, wat op hetzelfde neer komt.
Om een lang verhaal kort te maken; je moet je er van bewust zijn dat tenzij er een protocol is vastgelegd dat alleen het declaren van een emergency je het recht op priority geeft. Daar ging het hier om!