ATC in Spanje maakt nieuwe stakings plannen

Variation

New member
Vakbonden dreigen vliegverkeer Spanje in zomer plat te leggen

MADRID - Drie Spaanse vakbonden van luchthavenpersoneel hebben gedreigd tussen april en augustus 22 dagen in staking te gaan. De bonden verzetten zich tegen plannen van de Spaanse regering om luchthavenbeheerder AENA voor 49 procent te privatiseren. De opbrengst van die privatisering wil Spanje aanwenden om de staatsschuld terug te brengen.

De vakbonden USE, CCOO en UGT dreigden eerder al met een staking tijdens het Paasweekend in april. Dinsdag lieten ze weten dat er opgeteld 22 dagen zal worden gestaakt. Als er geen oplossing voor het conflict wordt gevonden, zal het luchthavenpersoneel volgende maand het werk neerleggen op 20, 21, 24, 25 en 30 april. Daarna zal er nog worden gestaakt op 2, 14, 15, 19 en 20 mei, op 13, 23 en 30 juni, op 1, 2, 3, 4, 15 en 31 juli en op 1, 15 en 31 augustus.

USE, CCOO en UGT zijn bang dat de gedeeltelijke privatisering van AENA zal leiden tot de sluiting van kleinere vliegvelden en tot gedwongen ontslagen.

Begin december vorig jaar gingen in Spanje luchtverkeersleiders al over tot wilde stakingen, omdat ze in de clinch lagen met AENA. Dat leidde tot complete chaos in het land.


BRON: Luchtvaartnieuws


Beste medevliegers,

Helaas te verwachten na vorig jaar. Luchtverkeersleiding in Spanje lijken weer nieuwe plannen te maken om te staken. Hoe beinvloed dit werkzaamheden bij collega's en wat voor persoonlijke consequenties hebben deze stakingen voor jullie?
 
We zullen tijdens die dagen de nightstop kit maar weer inpakken. Afgelopen keer tijdens de ongeplande staking zaten we met een man of 30 te wachten tot we weg konden. In Barcelona hebben we 3 1/2 uur op een slot moeten wachten. We zullen weer zien, krijg nog steeds geen short cuts van de Spanjaarden...

Ik dacht dat de hele deal redelijk gesettled was met de controllers daar, wat ik hoorde is dat ze zo'n 2 a 300000 euro per jaar kregen. Nu weet ik niet wat de terms and conditions inhouden. Persoonlijk ben ik een voorstander van het privatiseren van de ATC daar, krijg je een in ieder geval waar voor je geld! Er is teveel in Spanje afhankelijk van het toerisme, met deze stakingen wordt de Spaanse economie niet geholpen.
 
Dat is nou net het punt PS99, die Spanjaarden zijn boos omdat ze van hun riante salaris ongeveer 60% (of iets dergelijks) moeten inleveren.
 
Spanje wordt onaantrekkelijk.

Landing fee blow in Spain

Minimum landing charges at Spanish airports have been increased by around 300 percent, a new blow to general aviation in a country where GA is grossly under-developed even though VFR flying conditions are among the best in Europe. AOPA Spain has written to the country’s Development Minister saying that Spain should be ‘the Florida of Europe’, but instead it puts every obstacle in the way of the GA pilot.

AOPA Spain says the airport network run by the national operator AENA, a de facto monopoly, is severely under-used, partly because of mandatory handling, parking limitations, fuel supply problems and terminal access. The tripling of landing charges from January 1st has not helped.

The letter seeks high-level negotiations to address issues which, it says, constitute ‘a fatal blow to general aviation and aerial work and ensure the continued under-development of the sector’ in Spain. Traffic levels are 10 to 20 times lower than those in northern European, and where a healthy GA industry might employ 50,000 people, it remains moribund. The small companies which predominate in GA are severely handicapped, contrary to the recommendations of the Spanish government’s own 2007 Strategic Plan for the aviation sector.

The encouragement of GA tourism could be of great benefit to Spain, the letter says, and with the country’s uncongested airspace and good weather Spain represents an attractive training option for all of Europe, with benefits which could match those of Florida if the obstacles were overcome.

In concert with the Royal Aero Club of Spain, the Aerial Work Association and the Aviation Schools Association, AOPA will be meeting ANEA officials in an attempt to have the landing charges increase alleviated.

Bron: AOPA Spain
 
Inderdaad, ook wij krijgen nog steeds geen shortcuts in Spanje. Ook een ander flightlevel dan filled krijgen we niet.

Visuals worden niet toegelaten, standaard arrivals, routing etc.

Ook als je te vroeg offblocks gaat, moeten we soms wachten tot onze EOBT tot we T/O clearance ontvangen. Dit gebeurt ook zonder dat we een CTOT hadden.

Gelukkig was het in het laagseizoen rustig met de stakingen. Maar ik ben vorig jaar door stakingen in Spanje, maar ook Frankrijk, al heel wat vluchten kwijt geraakt. En als ik alle uren die ik langer werk door vertragingen en nutteloze slots erbij optel.....
 
Dat is nou net het punt PS99, die Spanjaarden zijn boos omdat ze van hun riante salaris ongeveer 60% (of iets dergelijks) moeten inleveren.

Heel vervelend voor de controllers dat ze moeten inleveren. Maar de salarissen die deze controllers krijgen zijn onhoudbaar. Mijn halve familie is Spaans een aantal werken voor de overheid en elke maand is weer een verrassing of er geld op de rekening komt. De overheid heeft geen geld meer.

Je leeft naar wat je verdient en waarschijnlijk hebben deze controllers huizen en een levensstijl die nu niet meer betaald kunnen worden. Maar goed 200000 Euro is beter dan helemaal niets meer betaald krijgen. Het is vervelend voor de controllers, maar ik ken genoeg mensen die er veel slechter aan toe zijn in Spanje.
 
22 dagen :1855:

Dit kost hopen geld op korte en lange termijn!

Je kan je afvragen of het dan gewoon niet beter is (los van de discussie wat ze al dan niet zouden mogen verdienen) hun huidige voorwaarden aan te houden.
Ik begrijp de moeilijkheidheid en gevoeligheid van dit soort discussie's, maar politici worden toch betaald om oplossingen te vinden.
Ik begrijp niet waarom dit zolang aansleept.
 
Dit sleept omdat de ATC controllers een easy target van de regering is geworden. Het klinkt mensen goed in de oren als deze grofverdieners flink worden aangepakt; de regering lijkt dan daadkrachtig.

Ja, ze verdienden veel, en nee, ze waren niet de beste. Maar ze verdienden zoveel omdat de regering een aantal jaar geleden niet extra wilde aannemen; dus werd er overeengekomen om overwerk (tot aan de wettelijke limiet) verplicht te maken, maar daar stond dan een flink uurtarief tegenover. Dat leverde idd een riant salaris op, maar ook redelijk hard werken. Voor AENA betekende dit dat ze niet of nauwelijks extra ATCO's hoefden trainen.

En daarmee zijn ze nu zondebok geworden; zakkenvullers. AENA die op de korte termijn wilde bezuinigen op de training is de gebeten hond, die die zakkenvullers moet betalen.
Vorig jaar kregen de ATCO's ineens de helft op hun rekening gestort. De bonus voor (structureel) overwerk was ineens ingetrokken. Sindsdien (feb 2010) is het salaris elke maand anders; niemand die weet waar ze aan toe zijn. Er zit doorgaans een dalende lijn in.

Op een vrije dag heb je na een telefoontje van de baas binnen 2 uur op het werk te zijn. Zo niet, ben je ongeoorloofd afwezig. Vakantie wordt toegewezen. Op vakantie heb je binnen 24 uur op het werk te zijn als de baas dat wil. Zo niet: ongeoorloofd afwezig. Het was tot de afgelopen staking 2x ongeoorloofd afwezig en you're out, maar nu is de wet veranderd en kan het zelfs 5 jaar gevangenisstraf opleveren vanwege het verstoren van een publieke dienstverlening. Dit alles heeft ATCO's opgeleverd die met kinderen en/of baby's naar het werk zijn gekomen, omdat ze niet binnen 2 uur oppas konden regelen. Foto's zijn te vinden op internet.

Directs of takeoff voor/na slot mogen ze niet geven; krijgen ze op hun flikker omdat ze de workload voor de volgende sector verhogen ("we hebben niet meer ATCO's nodig; jullie moeten het werk gewoon niet zo moeilijk maken"). Zelfde geldt voor Flightlevels.

Oudere ATCO's zijn met verplicht vervroegd pensioen gestuurd; jongere ATCO's worden in de plaats gezet waardoor versneld ervaring wegstroomt.

Jaarlijkse max urenlimiet is met 200 uur verhoogd. Need I go on? Er is nu wel een nieuwe deal (de 200k waar Pilotsince99 het over heeft), maar de controllers die ik gesproken heb, hebben daar nog niets van gezien. Worse, vorige maand stond er welgeteld 1600 euro op de rekening gestort. Ze zijn daarmee niets anders dan de familie van Pilotsince99; elke maand afwachten wat je krijgt.


Ze hebben het imago tegen; zonder context gelooft iedereen nationaal en internationaal dat ze alleen maar supervoorwaarden hebben en er niets voor doen. En daardoor hebben ze alle steun verloren en zijn ze een heel makkelijke zondebok. En dus is verzetten heel moeilijk, en sleept zoiets flink voort. Goed om te horen dat ze zich verzetten, hoe dan ook moet er een duidelijke oplossing komen.
 
Dan moeten ze een grote advertentie zetten, staken werkt meer dan averechts.
Wel prettig om de welbekende andere kant vh verhaal te lezen. Had eea ook al op pprune gezien.
 
Welke krant had je in gedachten, de Telegraaf? :)
Verwende piloten hier willen al gaan staken omdat ze een nóg grotere payrise willen, maar oh wee als ze geen direct krijgen van de Spanjaarden, dan zijn de rapen gaar.
 
Nadere lezing van het nieuws leert dat het deze keer niet de verkeersleiders zijn die willen gaan staken maar het grondpersoneel van de luchthavens zelf.

De verkeersleiders houden zich even rustig (behalve dat ze nog steeds geen schitterend voorbeeld van efficientie zijn...) want die kunnen zich nog goed herinneren hoe het is om door hun eigen regering en de complete europese bevolking aan de schandpaal genageld te worden.
 
Owwwww nee, niet weer stakingen... Het leek de laatste weken de goede kant op te gaan. Zelfs wat shortcuts onder het mom van "for traffic separation", en zo hier en daar "report requested flightlevel".

Dat zelfs terwijl ik waarschijnlijk bij de minst favoriete airline van de spaanse ATC vlieg. Hopen dat alles met een sisser afloopt!
 
Dat zelfs terwijl ik waarschijnlijk bij de minst favoriete airline van de spaanse ATC vlieg. Hopen dat alles met een sisser afloopt!

Ja, wat is dat nou met FR en MAD ATC? ? Gaat Iers bloed koken op 2000 voet elevation? Ik heb nog nooit een piloot zo tekeer horen gaan op de frequentie als FR captains in MAD. Ik bedoel, we all suffer in silence, maar deze jongens...
 
Stakinsgdreiging Spaanse luchthavens lijkt voorbij

MADRID - Een serie van stakingsdagen tijdens het hoogseizoen op luchthavens in Spanje lijkt van de baan, nu de Spaanse luchtvaartautoriteit AENA en de vakbonden een voorlopig akkoord hebben bereikt. In het akkoord, dat na zestien uur onderhandelen tot stand kwam, staat de garantie dat er geen banen geschrapt worden nadat de gedeeltelijke privatisering van AENA rond is.

Dat melden diverse internationale media. Het akkoord moet nog wel worden goedgekeurd door een vertegenwoordiging van de AENA-werknemers. Wanneer zij groen licht geven zullen de vakbonden een serie van 22 stakingsdagen die gepland stonden tussen april en augustus definitief afblazen.

De staking zou een forse klap voor de Spaanse toerismesector en voor luchtvaartmaatschappijen uit binnen- en buitenland betekenen. Het toerisme draagt voor tien procent bij aan het Bruto Nationaal Product van Spanje.

De IACA, de organisatie die opkomt voor de belangen van toeristische luchtvaartmaatschappijen, waarschuwde eerder al voor de economische gevolgen die de staking zou hebben. Ook riep de organisatie de Spaanse regering op om de luchthavens te allen tijde open te houden.

In 2010 trok het land bijna 53 miljoen buitenlandse toeristen. De onrust in Noord-Afrika zorgt er momenteel voor dat veel toeristen uitwijken naar Spanje.


Aldus, luchtvaartnieuws

Goed nieuws voorlopig!
 
Ja, wat is dat nou met FR en MAD ATC? ? Gaat Iers bloed koken op 2000 voet elevation? Ik heb nog nooit een piloot zo tekeer horen gaan op de frequentie als FR captains in MAD. Ik bedoel, we all suffer in silence, maar deze jongens...

Kennelijk heeft MOL ooit eens geroepen dat Spaanse ATC te veel verdiend, en dit zette natuurlijk kwaad bloed. Hoor van collega's based op MAD dat de Spaanse carriers altijd voor gaan, ook al pushen ze bijvoorbeeld later.

Voor mij geen reden om te keer te gaan als een dolle op de freq. overigens, maar ben dan ook geen captain :yeehaa: Misschien dat het een enkeling toch even te veel wordt, maar ik denk dat uit je bol gaan de zaak geen goed doet.
 
Hoor van collega's based op MAD dat de Spaanse carriers altijd voor gaan

Dat valt heel erg mee. Als je er teveel op gaat letten dan gaat het er vanzelf op lijken. Ik heb er geen problemen mee in ieder geval. Vriend van mij is supervisor op de TWR in Barajas en hij verwijst het ook naar het land der fabelen. (er is wel 1 airline waar ze niet zo blij mee zijn overigens)
 
Nee probeer Dahka of Kolkata eens...dan is European Control een dream
 
Back
Top