Anerkennung Hochschulreife; hoe te versturen???

Thermal

New member
Voor mijn sollicitatie bij LHCL en Condor (uitnodigingen van beide binnen) heb ik uiteraard een gelijkstelling van mijn school diplomas nodig.

Helaas is heb ik deze na 3 x de documenten opgestuurd te hebben nog steeds niet gekregen. Een meneer bij de Bezirksregierung in Düsseldorf keurt mijn papieren steeds af omdat kennelijk mijn diploma's en de bijbehorende cijferlijsten niet in het gewenste format worden verstuurd.

Heeft iemand hiermee recente ervaring?? Graag hoor ik namelijk wat ik verkeerd doe.

Wat heb ik gedaan;
Ik heb mijn diploma's (+ cijferlijsten) met op elke blad afzonderlijk een stempel en handtekening van de school naar ze opgestuurd. Volgens de manier waarop ze het beschrijven.

Maar de meneer vertelt steeds dat het niet goed is. Als ik hem per mail vraag wat er precies mist zegt hij dat ik het niet goed is en dat ik het gewoon nog een keer moet sturen. Bellen helpt niet want ik krijg hem maar niet te pakken. :mad:

Wat doe ik fout?? Mis ik nog iets? Ik hoor van sommigen dat er ook een schoolembleem in de stempels moet zitten??? Mijn scholen hebben niet zo'n stempel?? :confused: Ik heb gewoon een stempel van de school met daarop een handtekening. Dat lijkt mij toch voldoende?

Begin echt zwaar gefrustreerd te raken want mijn sollicitaties kunnen op deze manier niet verder en dit geintje duurt nu al 2 maanden.

Help!
 
Ik heb op het gemeentehuis een kopie laten maken van me diploma en cijferlijst en die zetten er dan ook een stempeltje op + handtekening.
Daarbij nog een Engelse beschrijving van de IB-groep want dat was goedkoper als vertalen + een begeleidende brief met wat ik wilde en me adres.

Dat heb ik opgestuurd naar:

Zeugnisanerkennungsstelle der Senatsverwaltung für Bildung, Wissenschaft und Forschung
Beuthstraße 6 - 8
D-10117 Berlin-Mitte

En ik had het 2 weken later in huis.
 
Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om een "beglaubigte" kopie. Op het gemeentehuis (toedertijd 2001) mogelijk, ze willen door een stempel van een daartoe bevoegde instantie zien dat het een kopie is van het origineel..stempel van school wordt niet geaccepteerd.
Succes

Alex
 
Ik had zelf tijdens mijn selectie voor Lufthansa/Germanwings direct contact met Fau Buck & Geiger en heb alleen een kopie opgestuurd van m'n VWO (niets laten waarmerken ofzo). Heb wel in alle documentatie (CV/forumlieren) de term "Abitur" gebruikt; hetgeen gelijk staat met het Nederlandse VWO.
 
Als je het over de Duvel hebt.

krijg zojuist een mail terug uit Dusseldorf waarin ze voor de verandering ingaan op mijn vragen.

Ik krijg het volgende binnen:

Hierzu sollte ein Stempel mit einem Siegelemblem verwendet werden; außerdem sollte die Übereinstimmung der Kopie mit dem Original ausdrücklich genannt werden

Ik moet dus kennelijk ook een ondertekende brief leveren waarin door de instantie (school) wordt bevestigd dat de kopie overeenstemt met het origineel. Ok duidelijk.

Maar ik zit toch even te worstelen met einem Siegelemblem

Ik las dat dus eerst als een stempel maar kennelijk moet ik echt ergens ook zegel/watermerk met embleem vandaan halen? Mijn scholen hebben dit niet. En hoe regel je dan zoiets op een gemeentehuis? Moet ik dan zo'n stempel halen in de plaats waar de school staat? Mijn HBO en HAVO staan nl in twee verschillende plaatsen.:stapelge:
 
Last edited:
Dat maakt niet uit, ik heb het ook niet in hetzelfde dorp gedaan. Hij gaat gewoon onder het kopieerapparaat en dan zetten ze er een stempeltje op + handtekening.
 
He Thermal, wat een gedoe voor je papieren. Weet je zeker dat je in DL wil gaan vliegen?

In ieder geval heel veel succes met je papierwerk. Zijn er nog meer uit jou groep die naar die Heimat mogen?
 
Ok Thanks Camel, dan ga ik maar even naar het gemeentehuis toe.

Hey M.... eh Stabilo ;)

Van onze MCC groep heeft eentje nu ook het verzoek gekregen om zijn diploma's op te sturen. Maar die heeft nog geen officiele DLR uitnodiging.

Weet je zeker dat je in DL wil gaan vliegen?

Let's see; TQ betaald en redelijke duidelijkheid waar je gaat vliegen.......tja weet jij zeker dat je bij RYR wil gaan vliegen ;)

Mazzeltje dat LHCL kennelijk niet op mijn diploma's heeft gewacht alvorend die DLR uitnodiging te sturen. Maar uiteindelijk zal ik wel die vrijstelling moeten krijgen. :rolleyes: anders heeft die DLR nog weinig nut.

Duitse ambtenaren........zucht

Succes met je TR daar in EM
 
Last edited:
Inmiddels geinformeerd bij mijn gemeente, die doen dit soort dingen niet meer.....bugger

Notaris vind ik ook een beetje overdreven aangezien het gewoon gratis kan.

Heb morgen een bel afspraak met een collega van die bureaucratische ambtenaar, hopelijk kan die mij gewoon aan de telefoon vertellen wat ik steeds fout doe.

Fingers crossed
 
Mazzeltje dat LHCL kennelijk niet op mijn diploma's heeft gewacht alvorend die DLR uitnodiging te sturen. Maar uiteindelijk zal ik wel die vrijstelling moeten krijgen. :rolleyes: anders heeft die DLR nog weinig nut.

Dus je hebt al wel een uitnodiging? Wanneer mag je op?
Ik heb het trouwens ook via Dusseldorf gedaan, ong. 4-5 weken en had gelukkig nog ergens een gewaarmerkt diploma liggen.
 
Succes ermee Thermal wat een nutteloze tijdsverspilling zeg, bij mij is het automatisch door Bremen gedaan, gelukkig. Goodluck!
 
Formeel heet het proces van een stempel halen van een notaris of gemeente "het legaliseren van een document" . Vroeger deed ik dat meestal bij de notaris, die het meestal gratis deed. Later (gezien de reistijd naar de notaris) heb ik dit steeds vaker bij de gemeente laten doen.

In Amsterdam bij het stadsdeelkantoor kost het meen ik 7,50 per document om deze te laten legaliseren.
 
Dus je hebt al wel een uitnodiging? Wanneer mag je op?

Eind mei word ik verwacht in Hamburg :eek!:

Raar hoor dat de ene gemeente dit soort dingen nog wel doet en anderen niet meer. Mijn gemeente wees me iig vrolijk de deur. :mad:

toch ook maar even wat notarissen benaderd maar die vragen voor zoiets belachelijke bedragen. Allemaal uurtarief!! om 1 stempel + handtekening te zetten! Kennelijk was dat vroeger anders.

Inmiddels heb ik overeen kunnen komen met Dusseldorf dat wanneer ik iemand van school met pen en papier op de kopie laat zetten dat de kopie overeenkomt met het origineel dat het dan ook ok is.

Tjonge jonge wat een bureaucraten.

Fingers crossed again. Thanks voor jullie input iig.
 
Ik heb mijn kopieën in Almere laten waarmerken. Zooitje stempels erop, waaronder ook Duitse stempels. 12 Euro heeft het me gekost, maar dan heb je ook wat haha ;-).

Nu opsturen en wachten op het antwoord...
 
Voor de mensen die even geen idee hebben hoe de brief voor amerkennung opgesteld moet worden plus je lebenslauf. Dan kun je mij pm en. Heb een totale opzet van die twee. Hoef je alleen dingen in te vullen en klaar is pietje. Als je mij pmt. Wel even je e mail adres erbij zetten. De adresgegevens op de opzet zijn obv Düsseldorf.maar dat kun je ook veranderen als et naar berlijn of bonn moet.

Gr,

V1
 
Dit forum even weer nieuw leven inblazen....

Ik heb van een mevrouw van LDH een link gekregen naar dat formulier voor de annerkennung. Nou staat op dat formulier dat het gaat om de annerkennung van het hochschulreife.
Ik weet niet of het nodig is voor GWI, dacht het niet, dat je ook een HBO P moet hebben? Maar kan ik deze evt met het zelfde formulier meesturen naar Düsseldorf? Ze vroeg weliswaar alleen om een annerkenung van het HAVO.
Mijn gemeente is sinds 1-1 ook zo lui geworden om geen gewaarmerkte kopieen meer te maken :eek!: Dan maar weer eens naar mn oude school toe :)

Grtz....
 
Back
Top