Amerikaanse gelijkstelling aanvragen

Overstag

New member
Beste mede-airworkers,

Ik heb me suf gezocht in de searchfunctie van dit forum, maar ik kan het niet vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik op mijn Nederlandse JAA-ATPL een amerikaanse gelijkstelling kan aanvragen? (voor privégebruik)

Hartelijk dank voor de hulp.
 
Let op: het maximale waar je een gelijkstelling voor krijgt is een kaal PPL.

Nadat je die hebt, kan je met een CFII een IR profcheck doen waarna je ook het IR op je Amerikaanse PPL kunt krijgen. Wel moeten je IR uren voldoen aan de minimum eisen. Als je instrument uren gelogd zijn als IFR uren en niet alle in actual IMC gevlogen zijn, zal alleen 10% van het totaal als actual IMC beschouwd worden.

Voor overige licenses en ratings moet je de respectievelijke FAA examens doen, theorie en praktijk. (voor de IR is het dus makkelijker). De JAA ervaring geldt mee.

Reken op ongeveer 3-4 maanden voor het doorlopen van de totale procedure. Dit komt omdat er nogal veel briefwisseling gebeurt waaronder schriftelijk contact tussen de FAA en het IVW.:
(1) je vult het formulier in en stuurt het op met alle bijbehorende kopieën. Vergeet niet je English Language Proficiency aantekening te vermelden, anders mag je in Europa niet vliegen.
(2) de FAA controleert de aanvraag en registreert die.
(3) de FAA stuurt een brief naar het IVW om te controleren of het klopt.
(4) het IVW controleert de gegevens en bevestigt dat de papieren correct, geldig en current zijn. Bij discrepanties (bijvoorbeeld een incorrect brevetnummer) klopt het dus NIET. Het resultaat gaat per brief naar de FAA.
(5) De FAA ontvangt de informatie van het IVW en wanneer het klopt stuurt de FAA een brief naar jou.
(6) Jij gaat met de brief naar de FSDO die jij in stap (1) hebt aangegeven.
(7) de FSDO registreert je als PPL houder en geeft je een tijdelijk bewijs dat je kunt gebruiken totdat je het brevet krijgt.
(8) de FAA stuurt het brevet op naar het adres van je aanvraag. Per post.

Je ziet dat hier enige tijd overheen kan gaan. En je moet uiteindelijk naar een FSDO toe voordat je iets krijgt. Op de FAA site waar je het validatie formulier vandaan haalt, staan alleen maar FSDO's in de VS. Er is een manier om het in Europa gedaan te krijgen, via het New York International Field Office (IFO) EA-29 dat bestaat uit twee FAA examinatoren die Europa rondreizen om examens af te nemen. Daar vragen ze wel schandalig hoge bedragen voor (het toevoegen van mijn ELP aantekening kostte 400 euro).

Succes,

Nazgûl Airlines
 
[QUOTENadat je die hebt, kan je met een CFII een IR profcheck doen waarna je ook het IR op je Amerikaanse PPL kunt krijgen. Wel moeten je IR uren voldoen aan de minimum eisen. Als je instrument uren gelogd zijn als IFR uren en niet alle in actual IMC gevlogen zijn, zal alleen 10% van het totaal als actual IMC beschouwd worden.

Voor overige licenses en ratings moet je de respectievelijke FAA examens doen, theorie en praktijk. (voor de IR is het dus makkelijker). De JAA ervaring geldt mee.][/QUOTE]

Bijna goed maar geen sigaar Nazgul;

Je krijgt een FAA PPL based on a Foreign License FAR 61.75
Multi engine krijg je er zo bij als je Multi rated bent natuurlijk.
Instrument priviliges krijg je er gratis bij als je de "Foreign Pilot Instrument Written Test" gedaan hebt in de afgelopen 24 maanden.
Voordat je als PIC IFR mag vliegen moet je een IR profcheck met een FAA gecertificeerde Instructeur gedaan hebben.
Dit kan je dus ook al in NL doen met een van de FAA CFI die we hebben rondlopen op dit forum. Net zoals de BFR trouwens.
Je kan dus voordat je gaat al een gecombineerde BFR/IPC doen.



Aan Overstag:

Waarom dioe je niet gewoon je FAA ATPL?
Dan ben je van alle moeite af.
ATP written test is 1 schriftelijke test waar genoeg oefen materiaal voor te verkrijgen is.
Je hebt GEEN FAA CPL nodig om een ATP checkride te doen.
Dit kan op basis van je JAA ATP of zelfs je CPL.
Ik heb eens naar je uren gekeken, dat moet een makkie voor je zijn.
Voor de ongelovigen:
FAR 61.153 (d) (3)

http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_G...f/FARSBySectLookup/61.153!OpenDocument&Click=
 
Nazgul: Klopt niet helemaal; ik heb een paar maanden geleden zo'n amerikaanse PPL-gelijkstelling aangevraagd met mijn JAR-ATPL. Heb nu een pasje waar op staat "PPL" gebaseerd op en alleen in combi mijn JAA-ATPL, en bovendien staat er dat alle ratings van mijn ATPL ook gelden voor de PPL (en bij navraag geldt dat zowel voor mijn A340/330 rating als mijn SEP-IR!).
 
Nazgul: Klopt niet helemaal; ik heb een paar maanden geleden zo'n amerikaanse PPL-gelijkstelling aangevraagd met mijn JAR-ATPL. Heb nu een pasje waar op staat "PPL" gebaseerd op en alleen in combi mijn JAA-ATPL, en bovendien staat er dat alle ratings van mijn ATPL ook gelden voor de PPL (en bij navraag geldt dat zowel voor mijn A340/330 rating als mijn SEP-IR!).

Misschien behandelen ze ATPL en PPL in dit geval verschillend? In ons geval was de IR niet automatisch.

Leuk, Airbus vliegen op een PPL...
 
De enige "echte" originaire PPL met een 747-rating heeft naar mijn weten de sultan van Brunei. Die vliegt werkelijk privé met zijn 747 circuitjes en naar London om te winkelen.

Het zou kunnen, dat het aan mijn ATPL ligt, waarom er bij mij niet moeilijk werd gedaan over mijn IR. Heb per slot ook 75% van mijn oorspronkelijke IR-training in de USA gedaan :)
 
Dank voor alle informatie zover.
Ik zal binnenkort het proces gaan starten voor een gelijkstelling. Eerst nog ergens de "Foreign Pilot Instrument Written Test" gaan doen. Weet iemand waar dat kan in NL? Ik heb een gerucht gehoord van een vliegschool op Seppe waar dat kan. Maar is er misschien ook een mogelijkheid op Lelystad?

Verder is het mij niet duidelijk dat je nog een speciale IR profcheck moet doen. Volgens mij krijg je gewoon een gelijkstelling voor je JAA privileges.

Overstag
 
Naar mijn weten kun je dat alleen bij flightsafety doen in Londen (Farnborough) of Parijs (Le Bourget). Vroeger kon het ook in Egelsbach en heel vroeger in Lelystad.
Verder is het zoals imo apita zegt, je moet een IFP written hebben gedaan en een profcheck met instructeur, verder heb je nog een biannual nodig, ook van een instructeur Dit kun je natuurlijk combineren, maar let op, het zijn dus twee verschillende endorsements.
Let ook op dat je FAA current blijft dus:
m.b.t. je PPL:
Een biannual elke twee jaar
m.b.t. je IR:
Elke zes maanden 6 instrument approaches, Holding procedures and Intercepting and tracking courses through the use of navigation systems. Under actual or simulated instrument conditions, either in flight in the appropriate category of aircraft for the instrument privileges sought or in a flight simulator or flight training device that is representative of the aircraft category for the instrument privileges sought.
Als je hier niet aan voldoet moet je een profcheck met instructeur doen.

Ik weet niet of je voor je gelijkstelling naar de USA gaat, maar in dat geval kun je het written ook bij (vrijwel) elke vliegschool doen. Je hoeft deze test niet gedaan te hebben voor je de verification of authenticity start.

Denk er wel aan dat je een endorsement van een instructeur moet hebben om je written te mogen doen !

Succes,

Leon.

Edit: Sorry, zie net pas dat je 737 vliegt, dat current blijven zal dan niet zo een probleem zijn (denk wel aan het biannual). Ik laat het er toch staan, misschien heeft iemand anders er wat aan.
 
Last edited:
Hier de link voor de "Lasergrade" test centers in Europe.

http://www.lasergrade.com/cgi/completewpsi.cgi

Dan nog even over de terminologie,
BFR is de oude term, maar wordt nog steeds gebruikt, dat wel.
Het staat voor Bi-ennial Flight Review (eens per 2 jaar).

(Bi-annual is 2x per jaar).

En voor je FAA IR is het zoals reeds eerder is vermeld: de IPC
Instrument Proficiency Check (vroeger ICC, C van Competency)

Allebei nodig om met een N-registered A/C IFR te kunnen vliegen.

En mocht je eea nodig hebben c.q. willen ondergaan, you're welcome!

grtz VF
 
Last edited:
Aan Overstag:

Waarom dioe je niet gewoon je FAA ATPL?
Dan ben je van alle moeite af.
ATP written test is 1 schriftelijke test waar genoeg oefen materiaal voor te verkrijgen is.
Je hebt GEEN FAA CPL nodig om een ATP checkride te doen.
Dit kan op basis van je JAA ATP of zelfs je CPL.
Ik heb eens naar je uren gekeken, dat moet een makkie voor je zijn.
Voor de ongelovigen:
FAR 61.153 (d) (3)

http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...ocument&Click=

Heb je hier nog aan gedacht?
Voor FAA ATP geen visum nodig en je bent er qua voorbereiding net zo lang mee bezig!
De ground school voor de Flight review en IPC zal net zo lang duren als de vorobereiding voor je ATP en de vluchturen voor de Review en de IPC kan je net zo goed gebruiken om de lokale approaches te oefenen.
 
Back
Top