Amerika verhalen

Ik denk dat die kip wel lekker gesmaakt heeft met 6 hooters-girls om de tafel ;)
Misschien was ik er nog niet toen je probeerde te bellen. Ik was om 02:00 opgetaan voor een 0430 departure (MIA-Quito-Medellin-MIA) en kwam pas om 2130 weer teug in het hotel. Lading bloemen halen voor Valentijnsdag. Hele mooie waterval gezien op de approach naar Medellin. Colombia is een prachtig land. Helaas alleen niet erg veilig.

Ik vermaak me wel met de -10. Leer nu dingen die je in de sim niet getraind krijgt, zoals departures in Quito of Bogota, arrivals in MIA waar ze je op een downwind zetten op 10.000' en 320kts, je naar 1500' klaren en met een totaal verkeerde heading op een 3,5 mijl final wordt gezet. Oh ja, we waren de eerste vanuit een hele rij kisten die over Cuba naar MIA kwamen. Het was mijn landing (totdat je 100 uur hebt mag je alleen in MIA landen, bijna alle andere velden zijn 'special use airports' waar we met minder dan 100 uur niet de landing of de take-off mogen maken, helaas. Zodoende heb ik nu pas 12 landingen).
Wat ik ook uitgevonden heb is dat als de kist eenmaal vliegt, hij niet meer te stoppen is.
 
He FD, hier een verhaaltje over die vrachtboer daar in Denver. Ik weet precies wie het is. Ze zijn me ook nog $10,- tegoed, die zal ik ook nooit terug zien.
Een paar jaar terug zat er een ander bedrijf die daar voor Brown de pakketjes vloog. De chief pilot (hele dikke vent, B) had zijn medical verloren en de papieren een beetje 'gedocterd'. Toen de FAA daar achter kwam werd hij de laan uitgeschopt. Hij ging meteen naar die andere vrachtboer, bood zijn diensten aan en wist precies voor wat voor bedrag zijn niewe baas moest bieden om dat contract met Brown volledig in handen te krijgen. Kregen ze dus ook. Mijn nieuwe baas op dat moment werd ingecharterd om een run te vliegen omdat KLA niet genoeg kisten had. Zo kwam ik dus tussen Denver en Gillette, Wyoming (wat een gat zeg) te vliegen.
Op een zaterdag morgen om 0500 kreeg ik de weatherbriefing (via de telefoon met de FSS, Brown wilde ons niet eens een computer ter beschikking stellen) die voor Cheyenne (tussenstop op zaterdag) nogal wat rot weer in petto had: downslope winds at 15kts causing 300ovc, 3/4 SM vis, light rain, not forecast to improve. Let's see: we hebben een veld op 6000' hoogte, een 7000' bruikbare runway (het laatste eind was een diep gat dat gerepareerd werd), het regent, en ik moet een ILS schieten met 15kts tailwind. Als ik dat doe ga ik aan het eind van de baan af, afgezien van het feit dat ik de tailwind limiet en waarschijnlijk de tire speed limit van de kist overschrijdt. Doen we niet dus. Een circling approach kan niet omdat ik minstens een 450' ceiling nodig heb. Ik vertel de Brown supervisor dat hij beter een truck kan sturen voor de 1 uur lange rit naar Cheyenne. Ik zeg dit ook tegen B. Hij probeert me een beetje te pushen maar ik geef niet in. Mijn copiloot geeft mij groot gelijk. Nu komt dus de director of maintenance, tevens back-up pilot naar me toe. Wat voor een pussie ik was en dat het belachelijk was dat ik niet met een 15 kts tailwind kon landen. Nee, niet op een 7000' natte baan op 6000' hoogte. 'Oh well, then I will do it, you'll hear more about it', en begeeft zich naar de Chieftain die hij gaat vliegen. Op ditzelfde moment vindt Brown uit dat er 4400 lbs vracht is, 800 meer dan de limiet voor mijn kist - er moet dus toch een ander vliegtuig komen. Uiteindelijk is alles geladen, de Chieftain vertrekt een paar minuten voor ons. Als we over hem heen vliegen komt hij net boven Cheyenne aan en vertelt de controller dat hij moet holden, het weer is nu 200' en 1/4 SM vis, iets minder dan de halve mijl die vereist is. Fantastisch! Mijn voorspelling is uitgekomen! Een uur later beginnen we met de daling naar Gillette en hij hangt nog steeds in de hold, we verliezen nu het radiocontact. Mijn smile wordt alleen maar groter.

Op maandagavond stoppen we weer in Cheyenne en vragen de Brown driver hoe zijn zaterdag was. Aardige vent, nog nooit horen vloeken. "Don't even ask. This a'hole was holding here for 2.5 hours, there was no way he could come in and when he got low on gas he decided to go to f'ing Gunnison, a f'ing 3 hour drive! Get 800 lbs of junk, drive 3 f'ing hours back. Didn't get back till 3 in the afternoon. They should have driven the sh*t, or told me to come get it". "Yep, that's excactly what I told them" was mijn antwoord. "Oh well, they will never learn".

Ongeveer een maand later kreeg mijn baas voor de zoveelste keer de check niet op tijd en besloot de kist van dat contract af te halen. KLA had zo goedkoop dat contract gekregen dat er geen geld was voor goed onderhoud (30 kisten 's avonds bij elkaar en nog geen mechanic met een busje met onderdelen te vinden). Met 2 man een kamer delen in een zeer goedkoop hotel op DEN. En je kon met een bezem de kist van sneeuw en ijs ontdoen. Normaal betaalt Brown hiervoor, ik denk dat ze korting kregen met de belofte om zelf voor de de-ice kosten op te draaien. Twee weken later sneeuwde het 2 feet in Gillette, was ik blij dat ik daar weg was! Ik zie me al een Metro de-icen met een bezempje. Gekkenwerk!
Dezelfde dag belt de lease maatschappij of ze de kist voortijdig terug kunnen krijgen, tegen een redelijke vergoeding. Natuurlijk! En zo werd de vloot gehalveerd, 2 vliegers zonder baan. Het was nu een 1 kist / 1 piloot bedrijf.
Mijn geluk was dat ik door dit bedrijf getyped was, wat voor mijn volgende baan een paar maanden later (in Ft. Lauderdale) zeer goed van pas kwam
 
Metrodriver

Metrodriver

Goed verhaal,

Zal wel een hele moeilijke beslissing voor je zijn geweest om voor een bedrijf in Ft Lauderdale te gaan vliegen:D

:radar: André :radar:
 
Als je geen baan hebt dan is een beslissing snel gemaakt.
Bij dat bedrijf in FXE heb ik veel geleerd, veel plezier gehad met een hele goede groep collega vliegers, een zak van een baas (staat ook slecht bekend in de zuid floridase luchtvaartwereld), maar ook heel veel stress, vooral wanneer het aankwam op zaken die te doen hadden met customs en immigratie. Heel vaak (bijna elke vlucht) waren er fouten met de passagiers manifest (APIS) die we per pay phone moesten inbellen, hopende dat het dan goed kwam - als de payphone werkte. Zelfde gold voor de Notice of Arrival. Al dit spul moest minimaal een uur vantevoren zijn ingediend bij de behorende instanties. Hoe ga je dat doen met een vlucht van 20 minuten? Ik heb een warning gekregen van customs voor het overschrijden van een NOA - volgende keer een $5000.- boete (volgende keer gebeurde ook bijna, maar de company heeft zich daar onderuit weten te praten). Met de APIS had ik bijna een $60.000.- boete : 12 pax @ 5000.-. Het bedrijf zou dezelfde boete krijgen. Hier hebben ze zich ook onderuit kunnen praten.
Ook waren de vliegers verantwoordelijk voor het checken van alle paspoorten en visa, hiervoor zijn we zelfs nog op training geweest bij de immigratie dienst. Het bedrijf had geen gate agents, de vliegers moesten alle check-ins doen. Als we een illegaal het land hadden binnengebracht dan was dit nogmaals een $5000.- boete tegen de PIC.
Het was ook zeer hard werk, vooral gedurende de zomer. We werkten onder de meest slappe regels van de FAR's: 1400 uur per jaar, 140 per maand, 10 uur rust per dag, 13 dagen vrij per calender quarter, dus 2 weken per 3 maanden ( je kon dus 2,5 maanden onafgebroken vliegen, geen 24 uur in 7 days, geen weekends oid). In juli en augustus vloog ik over 100 uur in 24 dagen (ik was een buitenbeentje: toen ik aangenomen werd had ik vereist dat ik 3 weeks on/1 week off zou werken), tussen de 8 en 12 landingen per dag, 14 uur duty days, ongeveer 5 uur vliegen (gemiddelde vluchtduur was 30 minuten). De vliegers moesten dus de check-in doen, vliegtuig laden / ontladen, van brandstof voorzien, flight plans filen en dan ook nog eens al het papierwerk controleren dat het kantoor had klaargemaakt. Heel vaak kwamen ze pas op het allerlaatste moment met de gewichten waarbij je dus pas uitvond dat je ver over je t/o of landingweight was, nu nam je dus een grote vertraging om gewicht kwijt te raken. Wij waren het ook die het eerste contact vormden met de passagiers, wat niet altijd even prettig was want we waren altijd (veel - soms uren) te laat. Dit kwam door het veel te laat laten inchecken van passagiers in FXE, gevolgd vaak door het wat-nemen-we-mee-wat-nemen-we-niet-mee-zodat-we-binnen-weight-limits-blijven. Of door stomme scheduling: 10:00 FXE-Treasure Cay- Marsh Harbour, 12:30 terug naar FXE. Volgende vlucht: 12:00 FXE-MYAM-MYBS-FLL-FXE??????? Nou krijg je dus passagiers die 3 uur staan te wachten, een NOA die 3 uur verkeerd is......

Net na de drukke periode was er een pilot meeting (verjaardag van de baas). De baas: "Yeah, ik weet niet wat er met de metro aan de hand is, of de vliegers van dat ding (ik was de enige full-time captain): we verslijten teveel banden, teveel remmen en de props hebben speling in de hubs vanwege teveel reverse".????
Hoe wil deze kl00tzak dan dat ik een kist met max landing weight stop op een ruwe 5000' baan (sommige crushed corral), 10 keer per dag?

Toen ik het telefoontje kreeg om de DC10 te gaan vliegen en 's avonds in bed lag was het:'"ik ga hier weg, ik ga ergens naar toe waar het beter is" en opeens voelde ik de spieren in de zijkant van mijn hoofd en wangen ontspannen, ik stond onder veel te veel stress, en wist het niet eens.
Zoals ik zei, zeer goede momenten gehad, veel beleefd, goede vrienden gemaakt, maar HEEEEEEEL blij dat ik weg ben
 
Metrodriver

Metrodriver

Gefeliciteerd Kerel!

Het lijkt er op dat je het wel verdiend hebt:D Om het maar héééél genuanceerd te zeggen.

:radar: André :radar:
 
Good ole colorado winter... gister 100' ovc 1/4 mile vis, snowstorm, op mn bestemming, en 150' ovc 1/2 mile vis in fog en frz rain op mn alternate..

Heb mn pax verteld dat we vrolijk een nachtje extra in LA bleven.

Je weet inderdaad over welke toko ik het heb ;). Liep een van de bazen laatst tegen het lijf die aan me vroeg, of ik links op de metro voor hem wil komen werken binnenkort..

Heb hem (in andere woorden) verteld dat ik mn 90e verjaardag nog wil halen.

Jammer dat ik je ga missen in FL. Naja.. Dan maar een paar hootergirls aan de haak slaan I guess.. :grijns:

Wyoming is inderdaad een groot gat.. Wel eens in Sydney, Nebraska geweest?? ook een gat, maar wel een big ole megastore waar mensen uit het hele land naartoe komen..

Vraag me trouwens af hoelang Airnet etc nog blijft leven.. Voor alsnog gaat het goed, maar hoelang denk jij dat het duurt voordat check21 het gaat overnmen? hoop niet soon..
 
He slambam, gelukkig niet, daar hebben we handlers voor en loadmasters om de w&b te doen. Ik zou niet eens weten hoe je zo,n K-loader moet bedienen. Ik heb de makkelijkste job in die kist. Ik kom de cockpit binnen, test een paar instrumenten, type het flight plan in de GPS (we hebben geen FMS) en de INS (afhankelijk van het model), luister naar de ATIS en de clearance, start de motoren en zo af en toe mag ik wat vliegen. Ik kan niet taxien en totdat ik 100 uur heb mag ik alleen de makkelijke t/o en landings doen (Miami dus). Oh ja, ik eet veel. De captains zijn niet zo blij met de catering, blijkbaar was het een paar jaar geleden een stuk beter, maar het is zeker niet slecht. Het smaakt mij zeer goed. En het smaakt nog beter omdat we er niet voor hoeven te betalen en daarbovenop ook nog eens per diem krijgen (wat bedoeld is voor maaltijden etc).
Ik hoop dat deze baan het een stuk langer volhoudt dan al die andere die ik hiervoor gehad heb, ik heb het zeer naar mijn zin

En bedankt voor de felicitaties!

FD, 2 goede beslissingen die je daar gemaakt : niet voor die vrachtboer in DEN te gaan vliegen, en een extra nachtje in LA te blijven. Welke LA: Lost Angels, CA; Lousy Anna or Lower Alabama?
 
Yo Dutchies,

Jij eet veel Metro? man, je weet dat je aan je eetpatroon moet werken als je bij je lokale chinees naar binnen loopt voor je "to go" order en ze zeggen tegen je: "zozo meneer, dat is al de 3e keer deze week he" !!

Of je belt je pizza boer op, en voordat je uitgesproken bent, weten ze al wat je wilt hebben en wat je adres is.. :1855: :grijns:

Toch maar eens een keer leren koken denk ik!

Lekker aan je handicap aan het werken daar onder de zon? vandaag ben ik ook weer (letterlijk) wezen grasmaaien.. Veel meer kan ik er niet van maken :grijns:

Ben vandaag trouwens voor het eerst (zat erop te wachten) sinds ever erop gewezen door een agent dat een stop bord toch ook echt geld wanneer er geen ander verkeer is.. sorry officer, sir.. zal nooit meer gebeuren :grijns:

't was trouwens LA in Cali. Was daar 72F en blue skies, dus vond 't niet vervelend.

Rest van de week off.. Denk dat ik mn tax forms maar eens ga invullen. pfff

:rolleyes:
 
Jo.

ik zat effe op die link, die gozer is echt geflipt..
officiele Moron mobiel...

k.
 
pimp my ride: ook zo ongeveer het stomste wat ik ooit gezien heb. We nemen een 15 jaar oud wrak dat op sterven na dood is en stoppen er voor $25.000.- stereo en video apparatuur in, een paar snelle velgjes en een flitsende paintjob.
Oh ja, we laten de 15 jaar oude sputterende motor, slippende transmissie en piepende remmen gewoon zitten. Ook de oude alternater wordt niet eens vervangen door iets dat alle electronica van power kan voorzien. Een extra accu is alles dat ze er in stoppen. In ieder geval val je wel op. En je bent te horen in een straal van 5 mijl: kaboom, kaboom, kaboom, kaboom (of ze zelf nog kunnen horen is een ander verhaal)
It's a black thing, geloof ik. Degenen die veel tijd in de VS doorbrengen weten precies waar ik het over heb.
De rest van amerika doet hetzelfde, alleen met auto's die jonger dan 5 jaar zijn
 
He Metro,
I just pimped my ride!!... Net de checkride gehaald hier, morgen terug naar Ft Lauderdale ..eindelijk... 7 weken training toch wel erg lang. Geloof wel een paar weken betaald vacation omdat ze nog al achter zijn met IOE.. prima, I'll fly that big old DC-10 when she's ready for me! See you guys soon in MIA
 
He longdart,
Gefeliciteerd!!!!!
met de hoeveelheid die er nu gevlogen wordt zal de IOE nog wel even duren. De halve vloot staat in MIA. Als alles goed is moet ik de 26 ste weer opdraven.
Tot ziens in de Amerisuites
 
Budweiser..

Budweiser..

Laatst was de Superbowl in de VS.. Budweiser greep de gelegenheid aan om tijdens de rust een paar nieuwe spotjes aan het nationale publiek te tonen..

Deze was er een van.. lag 5 minuten dubbel toen ik 'm zag.. Af en toe schiet ie nog voorbij hier op TV..

FD

http://www.big-boys.com/articles/superbowl1.html


"The only thing pilots fear, is running out of beer!"
 
Back
Top